Ontplofte elco vervangen, waarde onleesbaar.

Dit topic is gesloten

Evarist

Golden Member

Op 4 april 2013 00:11:01 schreef Ex-fietser:
En wat is in vredesnaam een elko in spijs?
Spijs is iets dat bij mij in krentenbrood zit en wordt als je het echte spul hebt gemaakt van amandelen. Het goedkope spul maken ze van bonen.

Ik geef Nederlandse les in avondschool. Ik heb Rapperder al aangeboden hem erbij te betrekken, maar de vis bijt niet. De lessen zijn gratis.

Op 4 april 2013 20:02:56 schreef Druiloor:
Ik ben geen TV kijker; ik heb wel gelezen dat jullie Belgen altijd het nationaal dictee winnen, door met een minimaal aantal fouten te scoren.
Ik neem, gelet op het citaat, met name het deel tussen haakjes, aan dat u geen deelnemer was aan die wedstrijd.

In tegenstelling tot wat veel Nederlanders denken, zijn er ook slimme Belgen. :-)

Ontopic. Ik geloof nooit dat die elco 0.1µF is. Het is een afvlakcondensator. Ik zou proberen met 220µF.
MAAR!! Als die elco 'in spijs' is gevlogen is er een behoorlijk pak overspanning geweest. Volgens mij is die ganse schakeling om zeep.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Bij ons Vlamingen zit er nu eenmaal een hoekje af en dat vinden we best wel leuk

Of er zit een vijske los is ook wel aardig!

Overigens heeft men in België houtsplinters tussen het gehakt gevonden, er was een hobbelpaard in verwerkt!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Anoniem

Een beetje voorbarig.
Op de foto kun je het niet goed zien, maar ik zou eerst eens goed kijken wat het type van IC U2 is. Dan kan je de PDF opzoeken en heb je een kans om de functie en de waarde van de condensator te weten.
En dan heb je meteen een idee als de condensator uit zichzelf kon kapot gaan, of dat het IC vermoedelijk ook defect is.
Rapperder, laat ons eens het typenr weten.

Arco

Special Member

Duidelijke foto van de IC opdruk zou helpen. (Welk merk, enz...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

ik heb wel gelezen dat jelui Belgen altijd het nationaal dictee winnen,

Hmm, nou ja, de laatste keer won Vlaanderen weer eens, na vier jaar.
Gemiddeld wel 15 tegen 11 winnaars tot dusver inderdaad.

Hoe dan ook, dat de verdwenen C6 even groot was als C9 lijkt me een redelijke aanname. Veel kan het nooit gescheeld hebben, en voor de maker is het ook handig gelijke capaciteiten te gebruiken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Halo ik ga proberen betere foto te maken van u2, zo goed als het kan
en de spanning die naar de schijf gaat is 12.58V de andere spanning moet 5V zijn maar die is 1.36V, wat u2 betreft ik ben gaan zien naar type NCP1410 mijn dank hiervoor aan Nburgmeijer ik denk wel dat het dit type is

Anoniem

Als dit het IC is, dan is het een concvertortje die van de 12V op efficente wijze 5V of 3.3V maakt. Er zijn er in het principeschema twee elco's , eentje van 33µF en eentje van 10µF.
Als je nu kijkt waar de baantjes van de ontbrekende elco vandaan komen moet je toch kunnen zien of het om de uit of ingangselco gaat.
Volgens mij heeft de HD aan een verkeerde adaptor gehangen;
Misschien wel 1 die wisselspaning geeft.
Had je dat zelf niet kunnen bedenken? Voor iemand die in het vak gezeten heeft mag je best wel wat "rapperder" zijn.:-)
In jouw geval zou ik toch maar een andere hobby kiezen. Eentje waar je niet bij hoeft na te denken.
Of ben je toch een 14jarig trolletje?

@grotedikken bedankt voor uw opmerkingen maar ik ben wel bijna 20 jaar ouder dan u denk daar eens aan.

Henry S.

Moderator

GD hou daar eens over op, de leeftijd van de TS is al tijden geleden vastgesteld. Over trollen gesproken...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

In ieder geval is een ontplofte elco GEEN goed teken en zou je verder moeten kijken dan alleen de elco. Kijk bijvoorbeeld eens wat de spanning is die er over deze elco staat?
Als je naar de foto kijkt dan lijkt het ook alsof het plastic bij pin 2 van U2 gesmolten is.

pa3gws

Golden Member

Op 5 april 2013 18:12:23 schreef Nburgmeijer:
lijkt het ook alsof het plastic bij pin 2 van U2 gesmolten is.

Zoals maarten al eerder opmerkte lijkt het wel een gaatje in de chip.
@Rapperder
Bekijk dat eens goed met een loep als het inderdaad een klein gaatje is dan is op zeker de chip overleden.;-)
Plaatje even uitvergroot in paintshop maar het lijkt inderdaad op een krater.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Er hoeft niet noodzakelijk iets verkeerd zijn in het apparaat.

Het kan ook komen door slechte kwaliteit van de elco
http://www.badcaps.net/pages.php?vid=4

Meter op 50V, op de plus van de elco 12.158V het is wel gemeten zonder deze elco C6, ook op de IC pin 2 idem en op pin 1 2.82V
denk dat ik de oorzaak moet gaan zoeken op de Harde schijf omdat ik wel die 12Volt daar krijg maar niet de 5Volt die daar bij staat.

met een vergrootglas goed nagezien het lijkt er wel op maar het is een rond cirkeltje dat er op staat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 april 2013 20:33:01 (17%)

pa3gws

Golden Member

Op 5 april 2013 19:25:04 schreef Rapperder:
omdat ik wel die 12Volt daar krijg maar niet de 5Volt die daar bij staat.

Ik denk niet dat de HDD daar schuldig aan is een elco springt niet zo maar uit zijn vel.
heb je al een test gedaan met een nieuwe elco van pak hem beet 100µf
Wel meten zonder de HDD eraan.
Wie weet heeft Luckyboy wel gelijk en was de elco het leven beu. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
klein is fijn

Moderator

Ik denk dat het handig is als Rapperder eerst eens zegt wat er ECHT met die schijf is gebeurd voordat er nog meer tijd in gestoken wordt.

Voeg daar een typenummer en duidelijke macro foto bij en we waren waarschijnlijk al klaar geweest.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op vrijdag 5 april 2013 20:47:47 (27%)

war er is gebeurt,HDD heeft vorige dag goed gegaan nadien afgezet een paar dagen later terug gebruikt,bij het aanzetten een knal en het ging niet meer ook het ledje ging niet meer aan wel een felle geur.Ga nu een elco 100uF 35V in solderen dan ga ik hem terug opzetten wel zonder HDD en een meting doen.

heb geen 100uF mag dat ook met 220uF 100V?

Arco

Special Member

Ja, als 'ie maar low-esr is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Is de voeding van je computer niet kapot? Die goedkope voedingen durven wel eens plots de dubbele spanning gaan geven.

Het beste, maar daar is het nu te laat voor, is een kanjer van een zener over de aansluitingen zetten. Bv een 6V op de 5V voeding en een 13V op de 12V voeding.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

@Evarist bedankt voor tip maar die voeding kan niet kapot zijn aangezien ik 12.158Volt meet op de gele draad van de stekker.
@Arco low-esr heb ik maar alleen 470uF 16V

EricP

mét CE

Nou, dan zet je die er in.
Zeker bij switchers zijn de capaciteiten vaak een minimum. Meer kan zelden kwaad. Die spanning gaat ook wel een tijdje goed. Als het alleen maar is om te testen...

Overigens is het zeldzaam dat een elco zomaar ploft. Meestal is er (veel) meer aan de hand.

@Ervarist: Ik ben dan meer voor een thyristor die je triggert op een zener. Die zener gaat vreselijk veel dissiperen (en dat gaat een beperkte hoeveelheid tijd goed). De thyristor sluit de boel gewoon kort. Game over. Startpage eens op 'crowbar'.

Nou EricP die heb ik nu er in gesoldeerd en de spanning gemeten zoals men voorstelde, op stekker gemeten tegenover massa gele draad 12.158V
rode 1.335V waar normaal 5V moet aanduiden en het ledje brand niet en dat was idem zonder elco

Ik ben bang dat je dus iets verder moet gaan zoeken. Ga eens wat spanningen rond dat ic'tje met dat brandgat er in meten. Meet eens met de scoop of het ic'tje schakeld? Die 12.158 volt stop je er toch ook in? Die komt dus onveranderd weer uit het printje zetten op de 12 volt uitgang. Er zit misschien alleen alleen een buffertje, zekeringetje, filtertje in dat lijntje. Het Ic zou die 12 volt dus ook moeten omzetten naar 5 volt.

Ik heb de indruk dat je ic gewoon geheel niets doet. Dat moet je dus even met de scoop bekijken. Verder heb ik niet de indruk dat er een externe halfgeleider is die de boel schakelt of het moet U3 zijn. Maar die zit weer een eindje weg op de print dus lijkt me dat niet heel waarschijnlijk. In dat Ic'tje zal het schakelende onderdeel wel zitten. Waarschijnlijk een of ander mosfetje.

Als dat plekje inderdaad een brandgat is, zal het me niks verbazen als dat boven de plek waar die mosfet op de die zit, zit.

Ik denk dat je je IC'tje zult moeten vervangen en eventueel ook altijd in een buck convertor aanwezige diode. Waarschijnlijk is dat D3 op je printje. Als je dan toch bezig bent zou ik ook alle capaciteiten vervangen.

De meeste van die eenvoudige netwerkschijven zagen er heel leuk design uit maar hadden daardoor temperatuurproblemen. Heel veel van die dingen rookten zichzelf na verloop van tijd op. Zonder het design kastje bleven ze vaak veel langer leven.

maartenbakker

Golden Member

En voordat je verder gaat... Eerst de harde schijf testen in een PC of aan een andere behuizing of verloopje. Kans is aanwezig dat de schijf zelf ook opgeblazen is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ex-fietser scoop heb ik niet, en het is bijna allemaal smd onderdelen
de spanning heb ik de vorige maal al doorgemeten.

Dit topic is gesloten