Ontplofte elco vervangen, waarde onleesbaar.

Dit topic is gesloten

Mag ik hier uit opmaken dat Vlamingen hier niet welkom zijn ?
Misschien is het dan handig om dat ergens bij het registreren reeds te vermelden.
Ik dacht dat dit een platform voor ontwikkelde, intelligente mensen was.
Dat blijkt nu weer eens een utopie.
Jammer....
En ja, dit is misschien offtopic.
Maar van zulke dingen rijzen mijn haren ten berge.
Hopelijk is mijn Vlaams begrijpbaar voor de 'gemiddelde' Nederlander.
I rest my case.....(Da's Engels) ;-)

Mvg Oswald
Evarist

Golden Member

Op 8 april 2013 08:35:31 schreef hurricane:Ik dacht dat dit een platform voor ontwikkelde, intelligente mensen was.

That's the point.
Sorry Hurricane, ik had het over het taalgebruik van SOMMIGE Vlamingen, maar ik viseer zeker niet iedereen.
Bovendien was ik wat geirriteerd.
Overigens zijn mensen uit Hoboken geen Vlamingen, maar dat is geschiedenis, en die uitleg is teveel offtopic.
Excuses aan iedereen en case closed?

[Bericht gewijzigd door Evarist op maandag 8 april 2013 10:31:21 (27%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Evarist : uiteraard excuses aanvaard en even goeie vrienden ;-)

Mvg Oswald

Stan ik ben wel een regel echte Belg en met dat berichtje heb ik wel aan u gevraagd welke type u zou kiezen op het antwoord heb ik gewacht.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 april 2013 08:35:31 schreef hurricane:
Mag ik hier uit opmaken dat Vlamingen hier niet welkom zijn ?

De rant tegen Vlamingen (ik begrijp ze doorgaans prima, snap het probleem niet echt, als ze onbegrijpelijk zijn ligt het niet aan hun taal maar aan dingen die je bij anderen ook wel eens tegenkomt) was bij mijn weten gewoon van een Vlaming afkomstig. Dan mag het ;) Evarist, gelijk heb je, storm in een glas water is weer geblust.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 april 2013 12:55:55 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@rap

Ik wil niet beledigend zijn of zo maar zou je deze topic eindelijk willen eindigen met de opmerking:

Ja, ik heb de elko geplaatst 220uF, 16 volt... en tot mijn verbazing werkt het wel/niet. <-- Das het keuzemenu.

P.s. ik heb nog gekeken voor je op een soortgelijk printje , hoger dan 220uF zie ik echt niet zitten.

Waar een wil is, ben ik weg..
Evarist

Golden Member

@Rapperder. Ik heb begrepen dat je IDE HDD hebt, koop dus een IDE HDD enclosure, of kastje. :p
Ik hoop dat volgend bericht van Rapperder komt met de mededeling dat het 'kastje' goed werkt.

Voor 3.5" disk:
http://dx.com/p/3-5-inch-usb-2-0-ide-hard-disk-enclosure-case-8992
Voor 2.5" disk:
http://dx.com/p/3-5-inch-usb-2-0-ide-hard-disk-enclosure-case-8992

[Bericht gewijzigd door Evarist op maandag 8 april 2013 18:07:06 (31%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Een kastje kopen heeft geen enkele zin als de schijf defect blijkt te zijn. Vandaar mijn eerdere advies om de schijf ook even te testen eerst.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat ga ik dan ook eerst doen, maar dan moet een desktop open maken en die er in plaatsen dat ga ik vandaag niet meer doen, veronderstel dat de HDD defect is kan dat dan geen problemen geven aan pc?

maartenbakker

Golden Member

Als de PC goed gezond is niet, maar als de voeding zwak is en de harddisk maakt kortsluiting dan kan er overspanning ontstaan op de voedingslijnen naar het moederbord. Als je een oude (test)PC hebt kan je die er het beste voor gebruiken.

Anders loont het om de schijf met een los verloopsnoertje (o.a. van sweex verkrijgbaar) op de USB aan te sluiten. Als je wel eens vaker iets met harde schijven doet, is dat de investering zeker waard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Off-topic stukje

Is er nu echt geen Mod die ingrijpt en inziet dat Rapperder gewoon "stalkinggedrag" vertoont. Wat volgens de Nederlandse wet strafbaar is. En past ook niet in een gerespecteerd forum zoals "circuitsonline".
Mijn mailbox wordt nu al getorpedeerd met onzinnige mail.

Hij blijft maar doorgaan ( zeveren )en wijkt zo ver van het topic af dat ik me de volgende vraag ook al kan invullen. Het light gaat uit als ik het apparaatje van stroom wil voorzien, hoe kan dat? , Kan ik ook een forum vinden ergens bij "NUON" waarom dat gebeurd?
Jazeker,,http://www.energiewereld.nl/forum/topic.aspx?onderwerpid=340&topicid=3…
(Voor Rapperder is dit zeker on-topic)

Zal ik je ook uitleggen waarom Russian Roulet met een shotgun dramatisch kan verlopen?

Nu on-topic redelijk dan

De volgende apparaten bezitten een 220uF :
Een cd/dvd/brander,pc voeding,je soldeerbout, vooral in je toetsenbord.
Waar te testen:
Bij je maat thuis dat scheeld enorm veel forumgekeuvel.

Zelf heb ik jaren veel goeie kennis opgedaan door via google op dit forum te komen. Heb ik eindelijk de stap gedaan om sinds 5 april mij lid te maken,heb ik een mailbox vol van een gast die met een andere curses bezig is, "Creatief omgaan met pesten en e-mailstalking".

Wat ik eigelijk nog mis is een excuse van Rapperder aan de mensen die zijn probleem serieus namen.

Waar een wil is, ben ik weg..
maartenbakker

Golden Member

Op mail hoef je niet te reageren natuurlijk, en om nou te zeggen dat je zelf heel vriendelijk uit de hoek kwam?

Overigens nam ik zijn probleem serieus en behoef daar helemaal geen excuses voor te ontvangen; ik heb ter zake geantwoord en kreeg ter zake reactie terug. Uit het verleden weet ik dat de problemen en de oplossingen soms wat wazig uit de verf kwamen (je krijgt vanzelf wel een beeld bij medegebruikers - zou je al moeten hebben als je zo lang meeleest, anders ben je de stereotype beginner die hoog van de toren blaast), maar daar is het een forum voor. Reageren is niet verplicht. Ik erken dat we allemaal wel gevoelige punten hebben maar probeer die niet de boventoon te laten voeren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 april 2013 22:11:41 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

noted maarten

Ik reageer gewoon niet meer dan is daar de kous mee af.
Scheeld enorm in topic-nummers ^^ :)

Waar een wil is, ben ik weg..
Evarist

Golden Member

Na een dag stilte in dit topic, wou ik rapperder nog wat raad meegeven. Normaal leer je eerst Nederlands en dan Elektronica. Maar bij U is toch wat mis. Waarom kon het niet zo als onder?

Op 3 april 2013 14:35:40 schreef Rapperder:
Halo in een apparaat die ik moet herstellen is een Elco ontploft
en daar kan ik de waarde niet meer van nagaan nu is mijn vraag als ik nu eens een Elco van 0.47uF.100V er in soldeer omdat ik vermoed dat het een van 0.1 was kan dat kwaad ?
Gr

Op 5 april 2013 15:39:25 schreef Rapperder:
de spanning die naar de schijf gaat is 12.58V de andere spanning moet 5V zijn maar die is 1.36V, wat u2 betreft ik ben gaan zien naar type NCP1410 mijn dank hiervoor aan Nburgmeijer ik denk wel dat het dit type is

Hallo, ik heb een module uit een kastje van een externe harddisk om te herstellen. Er is een elco in ontploft waarvan ik de waarde niet meer kan lezen. Welke elco zou ik daar best in plaatsen?
De 12V voeding is 12.58V maar de 5V voeding is maar 1.36V.
Wat zou er fout zijn?
+ Foto toevoegen.

@Rapperder, ik denk niet dat je dom bent, integendeel, maar je duidelijkheid in verwoording laat te wensen over. Bovendien heb ik je al eerder gezegd dat "gij" en "mede" al 100 jaar vervangen zijn door "jij" en "mee". Maar bijleren? Nee. Lees jij dan nooit, zo hou je je schrijftaal toch op peil?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

@Evarist als ik dat allemaal zo moet opmaken dan kan ik dat beter eerst op papier zetten en dan nadenken hoe ik alles moet gaan aanpassen.
Er zijn wel bepaalde personen die geen genoegen nemen als ik op het Forum kom.
maar goed ik zal wel mijn best doen zo goed als het kan.

Is er niemand die die print herkent? Ik heb toch een foto zien langskomen, ik ben niet geirriteerd, want ik kijk hier maar sporadisch; en verder een stuk ouder dan de gepubliceerde leeftijd van R. In mijn jeugd werkte men al lang niet meer met magnesiumpoeder, maar met lampjes voor eenmalig gebruik die inwendig een lange magnesiumdraad hadden, en vermoedelijk zuurstof in de bol erbij.

Het is niet prettig te merken dat er een soort stammenstrijd aan het ontluiken is, Ik vind Belgen doorgaans prettige mensen om mee om te gaan, en zoals een Belg opmerkte: er zijn ook slimme Belgen, zoals die ene die het gehakt goedkoper probeerde te produceren door er een hobbelpaard bij te vermalen.

Ik heb geen mail van dit forum, omdat ik dat heb uitgeschakeld, dat kan per topic. Doen Evarist!

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
pa3gws

Golden Member

Op 9 april 2013 19:06:58 schreef Evarist:
Bovendien heb ik je al eerder gezegd dat "gij" en "mede" al 100 jaar vervangen zijn door "jij" en "mee".

[off topic]
@Evarist
Vergeet even niet dat de TS slechts 76 lentes jong is.
En dat taalgebruik vanaf kinds af aan is aangeleerd.
Uitspraken als gij en mede hoor je nog vaak genoeg en doen totaal niet ter zake.
Evenals men nog steeds praat over 220 als het om netspanning gaat.
Zolang men begrijpt wat er wordt bedoeld is het prima toch?
Het is alleen maar toe te juichen dat mensen als de TS regelmatig op het forum te vinden zijn en niet achter de geraniums zitten te kniezen.:-p
[end off topic]

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Op 8 april 2013 21:52:29 schreef ghosthunter_01:
Is er nu echt geen Mod die ingrijpt en inziet dat Rapperder gewoon "stalkinggedrag" vertoont.
[...]
Mijn mailbox wordt nu al getorpedeerd met onzinnige mail.

Hoe kunnen wij in jouw mailbox kijken? En in plaats van klagen in dit topic was een mailtje naar een van de moderators netter geweest!

Op 9 april 2013 19:36:27 schreef Rapperder:
@Evarist als ik dat allemaal zo moet opmaken dan kan ik dat beter eerst op papier zetten en dan nadenken hoe ik alles moet gaan aanpassen.

Dan heb je wel een duidelijke startpost, en dat is iets wat een heleboel gedonder kan schelen.

Er zijn wel bepaalde personen die geen genoegen nemen als ik op het Forum kom.

Dat is dan alleen voor die mensen een probleem, je bent welkom.

Ik ga hier een eind aan maken, twee personen die de TS beschuldigen van trollen terwijl ze dat zelf doen... Bah schaam jullie, een beetje respect voor mensen die hun problemen moeilijker te woord kunnen brengen mag best.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 april 2013 21:42:41 (11%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten