Weerstand soorten

Hallo,

Ik heb een weerstand die paars van kleur is, weet iemand wat voor een soort weerstand dat is
Hij ziet er uit als een kool weerstand echter die zijn beige van kleur deze is paars van kleur

Ik zal een foto maken

kijk bij weerstanden.

http://www.vanaalstveghel.nl/index.php?assortiment=1&artgroep=14

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zaterdag 6 april 2013 19:35:44 (19%)

klein is fijn

Moderator

De kleur heeft weinig met het type te maken.

Zeker? Dacht dat die lichtblauwe voor hoge spanningen waren

Handig moderator

Je hebt koolweerstanden, metaal film weerstanden draadgewonden weerstanden
En ik weet zeker dat ze allemaal verschillend zijn

Maar die kleur paars heb ik nog nooit gezien

[Bericht gewijzigd door musicman op zaterdag 6 april 2013 20:08:47 (35%)

klein is fijn

Moderator

Lichtblauw / blauw is vaak metaal, maar kan ook China kool zijn.
Beige is vaak kool, maar kan ook metaal zijn.
Idem voor groen.
Rood kan kool zijn, of draadgewonden.
Dan zijn ze er ook nog in het grijs, bruin en wat varianten ertussen.

Met andere woorden, de kleur zegt weinig.

Er zit een behoorlijk verschil tussen metal of metal oxide hoe is dit nu te onderscheiden
Als kijkt naar het plaatje is dat dan een gewone koolweerstand?

fred101

Golden Member

TS, je vergeet nog een paar soorten meer. Oa Thin film , thickfilm en carbon composite om er een paar te noemen.

Ik heb beige, zwarte, grijze, paarse, bruine, rode, licht en donker groene, licht blauwe, donker blauwe, witte, oranje, gele, rose, goudkleurige en zilverkleurige weerstanden en dan heb ik nog niet alle laadjes gehad.

Ik heb bv groene draadgewonden, groene metaalfilm, groene koolfilm en groene carbon composiet weerstanden ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
klein is fijn

Moderator

Onderscheiden doen je op het moment dat je ze koopt. Je koopt gewoon de goede die je nodig hebt.

Als je al weerstanden hebt en je wilt erachter komen wat voor type het is dan kan je ze uitmeten (temperatuur drift bijvoorbeeld) of destructief uit elkaar halen.

Op 6 april 2013 20:16:01 schreef fred101:
Ik heb beige, zwarte, grijze, paarse [etc, etc, regenboog...]

Moraal van het verhaal, je hebt teveel meuk Fred. :)

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zaterdag 6 april 2013 20:18:50 (29%)

Maar waar lijkt deze paarse weerstand op want deze moet ik hebben zit in een oude versterker

[Bericht gewijzigd door musicman op zaterdag 6 april 2013 20:28:09 (18%)

klein is fijn

Moderator

Heb je misschien ook een foto van de print / weerstand? Dan is meestal wel vrij makkelijk te achterhalen om welk type en vermogen het gaat.

pa3gws

Golden Member

Op een weerstand.>:-)
Post eens merk type en schema van de versterker.
Misschien kan er dan iemand een zinnig antwoord geven.
Grmpf Kif was sneller.:-)
Edit
Als het een echt oude versterker is zal de weerstand niet zo heel spannend zijn.
Dan is meer het vermogen belangrijk dan het type.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 6 april 2013 21:05:17 (31%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

1) Dan zul je die oude weerstand moeten meten met een impedantie meter/brug of vna, dan het tempco en voltco meten en dan kun je er mogelijk achter komen.
2) zonder foto wordt het lastig en een algemene foto van een moderne weerstand vergelijken met een "oude" ( wat is oud ? Jaren 30 of 10 jaar oud)
3) de kleur zegt niks maar je zou die webshop kunnen mailen om te vragen wat ze op de foto hebben gezet
4) of je kijkt gewoon in het schema, naar sannimg, stroom, functie dan weet je zo wat er in kan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Merk Duson B100 waarde 100 ohm vermogen is 2 watt, gewone kool weerstand geplaatst kinkt anders
Paarse weer terug klinkt goed ik heb twee eindversterkers 1 is defect

Kwam klank moet ik dus deze paars kleurige weerstand hebben

fred101

Golden Member

Dan is de originele een heel beroerde weerstand) een koolfilm is stabiel tot ver in het MHz gebied. Ken het merk niet , iet Chinees of zo ?. Maar als het zo gevoelig is voor zoiets simpels als een weerstand bij audio freuenties dt je het zelfs hoort dan is het een brak ontwerp . Is reparatie dan wel de moeite ?

Edit: oeps, high end spul, daar gelden de gewone naruurwetten niet >:-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 6 april 2013 21:40:20 (11%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 6 april 2013 20:11:12 schreef musicman:
Er zit een behoorlijk verschil tussen metal of metal oxide hoe is dit nu te onderscheiden
Als kijkt naar het plaatje is dat dan een gewone koolweerstand?

Het verschil is koolfilm heeft ntc gedrag en metaal film ptc gedrag.

Mischien multimeter erop en eens kijken wat ze doen bij verwarming ?

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah, vandaar.
Dus als nu de temperatuur 1000x per seconde op en naar gaat, dan staat er over de koolweerstand een 1000Hz spanning die in tegenfase is met die er over een metaalfilmweerstand zou staan. ;)

Bij het plaatje dat @TS liet zien staat: "metaal film weerstanden van 0,25W, 1W, 5W." Ik neem daarom aan dat het metaalfilmweerstanden zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Lachen, uit de pdf van een fabrikant van "audio" weerstanden:

Moreover, uniquely 1/4W product (REX25) has a directionality which enables to improve performance for audio applications (optional extra).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Educated guess: paars is carbon composition als er geen eindkapjes op zitten (ruw recht buisje), anders koolfilm of tantalium. Een foto maakt meer duidelijk. Maar inderdaad, tenzij je de fabrikant kent geen garanties.

Gezien je klankindruk is het carbon composition of tantalium. Probeer Allan Bradley's te krijgen (ebay). Tantalium is erg exotisch maar wordt ook in high-end audio gebruikt.

[Bericht gewijzigd door markce op zaterdag 6 april 2013 23:09:26 (14%)

@fred101, nog zo'n juweeltje.
http://img845.imageshack.us/img845/8753/resistore.jpg

Maar voor de TS, je zou natuurlijk ook even naar de fabrikant kunnen zoeken en die aanschrijven. Ik begreep dat merknaam op het laaste in Nederlandse handen was bij Duson in Geldermalsen. Daar zit nu de firma Look en Listen.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

@ FET: We maken er nu een grapje van, maar er is bij weerstanden meer aan de hand, waaronder de genoemde thermische vervorming.
Referentie, helaas niet online.

Het staat eenieder vrij het praktisch gezien onzin te vinden, maar als je het kunt meten kun je er desgewenst rekening mee houden :)

fred101

Golden Member

Meten is weten maar je moet het wel goed doen en goed verklaren en het moet toepasbaar zijn.

Dat is een vrij niets zeggend plaatje. Het is een SA plaatje van een 1kHz toon met naast 60 Hz componenten ( 120, 180 ect Hz) de grondtoon en de tweede en derde harmonische op -60 en -40 dBc dat lijkt me niet uit ie weerstanden te komen.

Of deze uit de generator of versterker komt weet je niet. Zelf veel goede signal generators hebben nog harmonischen op 40 tot 60 dBc net als hier.

Ook niet wat de dB schaal is. Hoeveel dB range heeft het menselijk oor, maw horen wij dingen die 100 dB zachter zijn nog want hij gaat 170 dB diep ( wat volgens mij bizar veel is, dat moet een vreselijk duur apparaat zijn wil het vlak en vervormingsvrij zo'n groot bereik omvatten.)

Edit volgens de wiki horen wij van -6 dB tot 140 dB dus in dat SA plaatje horen wij hier niks. Hij begint op -70 dB De rest zit nog verder onder de gehoorgrens maar dB alleen zegt niets als je niet weet tov wat en dat kan ik niet lezen bij de grafiek.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

niet voor jip en janneke.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 7 april 2013 14:18:32 (88%)

deze paarse weerstanden bieden nochtans een uitzonderlijke verbetering door het toevoegen van extra electronen.
verklaring,
Bij gewone weerstanden is het aantal doorstromende electronen beperkt en krijg je last van de zogenaamde knikkerruis (naar analogie met het geluid van rollende knikkers, marbels voor de vlamingen)
de lak bevat extra electronen, voldoende om gedurende+- 20 jaar bij een dagelijks gebruik van 6 uur (ook op zondag) deze hinderlijke knikkertjesruis te onderdrukken.

groeten

Kris

IS HIER OOK EEN MODERATOR?

De TS wordt mi. behoorlijk belachelijk gemaakt.