Weerstand soorten

maartenbakker

Golden Member

Takman lijkt een merk te zijn, bedoel je een koolfilmweerstand? Dat lijkt de meest voorkomende. Ik zie 2% uitvoeringen, dus dat zou wel wat verklaren. Waar zit hij nou uiteindelijk in de versterker?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 april 2013 12:06:10 (52%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha musicman, gefeliciteerd, job done en hij is er dus niet slechter op geworden. Leuke amp trouwens.

Uh, is dat paars???

Uit de datasheet (zo verkoop je ze dus):
TAKMAN resistors are already extremely popular in manufactured hi-fi, their notoriety excelerated by their amazing specification:

Low distortion
Non-magnetic
Brass end caps and oxygen free copper lead outs
High tolerance (HFC stock the 2% range)
High quality sound

het is een CARBON FILM RESISTOR REX paars kleurig
helemaal gelukkig....

alleen alle opmerkingen... pfff

maartenbakker

Golden Member

Als de vraag ook niet al te duidelijk is (we weten nog steeds niet waar die weerstand nou zat) dwalen reageerders snel af, en tsja een grappige opmerking kan kennelijk te snel de vlam in de pan doen slaan als het om een onderwerp gaat dat vanouds gevoelig ligt.

In zo'n geval helpt het alleen maar om harde gegevens boven water te krijgen. Ook achteraf roept jouw vraag meer vragen op dan antwoorden (wat voor weerstand had je erin gezet, wat is de tolerantie van de gebruikte REX enz.), maar je versterker doet het in elk geval weer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 april 2013 12:45:12 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 april 2013 12:36:38 schreef musicman:
alleen alle opmerkingen... pfff

Tja, die opmerkingen krijg je er gratis bij. :-)
Kijk alleen maar naar de 'specificaties' die markce citeert:

Op 9 april 2013 12:14:41 schreef markce:
Low distortion
Non-magnetic
Brass end caps and oxygen free copper lead outs
High tolerance (HFC stock the 2% range)
High quality sound

Alleen de regel High tolerance snijdt hout. De rest is mumbo-jumbo.
Een slechte weerstand kan hoogstens ruis veroorzaken. Invloed op de klank, dat moet iemand me maar eens uitleggen. Maar dan wel op een elektrotechnisch verantwoorde manier.

Maarten,

ik wist al dat de weerstand defect was alleen de kleur was voor mij tot nu toe onbekend. de weerstandswaarde 100R gewoon aangehouden
alsmede de toleranties. mij enige vraag was het type weerstand
zoals de kleur paars. omdat ik verschillende type zoals metaal film/kool/metaal oxide/ etc weerstanden gebruikt had en er qwa klank niet uit kwam heb ik het hier gepost.

waar hij zit is mi niet belangrijk omdat ik wist dat de weerstand defect was er zitten maar twee 100R weerstanden in de versterker
check schema.

is het nu een beetje duidelijk

KlaasZ,

mumbo-jumbo,

Je zult wel gelijk hebben, meet technisch kan ik niets aantonen, maar gehoormatig zitten er behoorlijke verschillen in.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 april 2013 18:45:18 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Zo duidelijk als het jou is, is het me niet. De kleur van een weerstand zegt helemaal niets over de eigenschappen; als het goed is werd al snel verteld dat dit per merk kan verschillen.

Ik ken draadgewonden weerstanden die er precies zo uitzien. Oscillaties zullen er gezien het schema (zie ik nu pas dat iemand daar halverwege mee kwam en weet niet of dat het juiste is) misschien niet optreden, maar toch. Juist dat is de reden dat de plaats waar de weerstand is toegepast zoveel uitmaakt. Jouw vraag was letterlijk genomen zoals hij gesteld werd niet nauwkeurig genoeg om op te lossen (en waar ruimte voor interpretatie is, ontstaat discussie), zodat je uiteindelijk door geluk de juiste weerstand vond. Dat is natuurlijk niet erg, maar dan weet je het voor een volgende keer als je een onderdeel zoekt (hier of elders; het is altijd belangrijk zoveel mogelijk context te hebben voor een zo goed mogelijke oplossing).

Hoe dan ook, jouw versterker doet het weer prima, maar niemand weet waarom (controleer ook even de ontkoppelcondensator over de betreffende weerstand, als ik het goed zie in het schema en als je dat nog niet gedaan had). Is dus absoluut geslaagd als reparatie, maar als discussie (minder belangrijk) en analyse (toch handig om te weten) van het resultaat zonder uitkomst.

Vandaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toch benieuwd: hoe wist je dat de weerstand stuk was? En een gewone koolweerstand als vervanger klonk slechter dan een defecte?
Het helpt echt als je bij een volgende vraag meer info geeft. We hebben hier niet altijd zo'n lange adem. En bepaalde termen kun je hier beter vermijden: high-end audio, klank van componenten, gehoormatig, ...

Op 9 april 2013 12:55:40 schreef musicman:
meet technisch kan ik niets aantonen, maar gehoormatig zitten er behoorlijke verschillen in.

Daar kan dus niemand iets mee. Zoals ik al zei, alleen als een weerstand meer ruist dan een andere, dan kan je dat horen. Maar verder kan ik me er helemaal niks bij voorstellen. Kun je eens beschrijven wat voor verschil je hoort?

fred101

Golden Member

Ik was nu toch wel benieuwd, zeker na Maarten zijn opmerking over bypass condensators. Dus schema eens bekeken.

Die weerstanden verzorgen de DC bias. Maar ik neem aan dat je de balans hebt gemeten en opnieuw hebt ingesteld. Zo niet dan zit daar het verschil. Dan is deze werstand per ongeluk net de juiste waarde.

Het lullige is namelijk dat er helemaal geen audio door die weerstanden loopt. Die 47 uF condensators zijn veel minder dan 100 Ohm ( 0,3 Ohm voor 10 kHz, 3 Ohm voor 1 kHz en 30 Ohm voor 100 Hz) dus dat kan niet echt veel met het geluid doen. Dat gaat voor het grootste deel door de condensators.

Verder moet je je afvragen waarom die weerstand defect is gegaan. Was hij hoog of laag ohmiger geworden, of open, of short door verbranden ?

Als die condensator namelijk parallel over de weerstand zit en ook echt vlak bij dan zal hij mee heet worden bij het solderen en dit kan effect op een ondensator hebben. En dat kan klankverandering geven. Bij een 470 uF zal je dat niet horen maar een 47uF is voor bassen toch nog een redelijke reactantie dus dat zou best hoorbaar kunnen zijn.

Dus Maarten zijn opmerking om naar die C's te kijken vind ik wel heel terecht. Als die instabiel zijn en hun reactantie erg verandert bij solderen dan zal dat best een hoorbare klankverandering geven. Ook als de ESR hoog is wordt de elco meer een soort RC filter. Dan kan het nu best klinken maar langzaam aan veranderen en dan hoor je dat niet gebeuren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 april 2013 13:34:20 schreef Aart:
@ FET: We maken er nu een grapje van, maar er is bij weerstanden meer aan de hand, waaronder de genoemde thermische vervorming.
Referentie, helaas niet online.

Er staan links naar drie interessante artikelen over dit soort metingen in dit lezerscommentaar van Cyril Bateman.
Je kunt de links in zijn PDF aanklikken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org