4-polige automaat: welke klem nulgeleider?

Ik heb een 4-polige automaat gekocht van het merk Schneider Electric (Resi 9). Er staat echter niet op waar de nulgeleider moet worden aangesloten. Ik zou denken dat dit op de meest rechtse klem moet, maar het staat er dus niet op. Is volgens mij wel belangrijk, want schakelt de nul gewoonlijk niet een fractie van seconde later uit dan de fasen, om een nulpuntsverschuiving te voorkomen?

(Het gaan om een 4-polige, 20ampere automatische zeker, type nr: R9F64420). Zie ook:
http://www.cheyns.be/Ecommerce/Product.aspx?b=339&g=1712&pid=7…

[Bericht gewijzigd door bobbydrop op zondag 7 april 2013 21:16:55 (18%)

Als dit een 3polig +N is dan is de nul meestal gemerkt met N en heeft dan meestal de klemnummers 7 en 8.

Een 4 polige kun je ook de nul mee schakelen, gebruikelijk is dan ook om de de contacen 7 em 8 hiervoor te gebruiken

Dus ik mag deze automaat gebruiken om mijn 3-fasige kring (3f+n) mee te beveiligen?
Schakelen klem 7/8 dan iets later af dan de andere klemmen?

Als men naar de specificatie van de " Differentieelschakelaar " kijkt,
heeft men het erover dat de Nul/Mp links zit.
Dan is het voor het meest duidelijk dat het bij de Automaten hetzelfde, dus links zit.
Maar dit is geen vaste beleidsregel, iedere fabrikant bepaalt het anders.
Het enige wat kan verduidelijken is als er nummering/belettering op staat.
Dan staat er bijvoorbeeld L1 - L2 - L3 - N/Mp of N/Mp - L1 - L2 - L3 of 1 - 3 - 5 - 7 .
Na zo'n 40 jaar mee gewerkt te hebben ( eindelijk rust ) nog steeds geen eenheid.
Zoals Peter het ook vermelde.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Maakt niet uit bij deze automaat, alle 4 de polen zijn beveiligd tegen overstroom en schakelen tegelijk uit. De nul zet men meestal links of rechts op de automaat.

Maar bij aardlekautomaten schakelt de nul altijd iets later uit dan de fasen. Is dat dan niet van belang bij deze gewone 4-polige automaat? (een automaat 3-polig + N bestaat namelijk niet van Schneider Electric)

Ik heb zowel van Eaton (volgens mij was dat vroeger ABB) als van AEG en Elfa automaten in m'n handen gehad de afgelopen maanden, geen van allen hebben ze een codering.

Daarom is er op m'n werk gewoon de afspraak dat er van links naar rechts gewerkt wordt: als de automaat met de tekst leesbaar voor je ligt, is het L1, L2, L3 en N. (en inderdaad (1,2) (3,4) (5,6) en {7,8) als nummers van de contacten)

Ik weet niet alles, maar ik weet niet beter dan dat aardlekautomaten beide contacten even snel afschakelen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Deze automaat is een installatieautomaat. Schakelt af bij overbelasting en of kortsluiting.
Het is GEEN aardlekschakelaar of aardlekautomaat.

Fabrikanten kunnen verschillende uitvoeringen maken, bij Eaton weet ik zondat ze in 2 uitvoeringen gelevert kunnen worden, de Nul links, of de Nul rechts.
Heb je al op de website van Schneider gekeken naar de documentatie van de automaat?
Kijk op de .com site, die geeft meer informatie.
En staat erop de zijkant van de automaat aanvullende informatie?

Gevonden op hun website (.be, en niet op .com!)
Het is een 4 polige automaat. De automaat heeft geen aparte Nul aansluiting.
De Nul kan/mag dus zowel links als rechts.
Denk aan je genoemde nulpuntsveschuiving. Als dat belangrijk is, kies dan een andere automaat!

Vreselijk bedrijf op internet. Sommige producten staan alleen op de algemene .com website, andere weer op de lokale website.
Ik loop al vaker wat bij ze te zoeken. Als je hun type naam niet weet, dan is het vaak bijna onvindbaar

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hoe belangrijk is die nulpuntsverschuiving? Die automaat klapt er binnen een tiende seconde uit, misschien wel sneller. In die tijd kan er nauwelijks schade ontstaan doordat de nul even weg is.

GJ_

Moderator

Op 7 april 2013 21:47:34 schreef bobbydrop:...(een automaat 3-polig + N bestaat namelijk niet van Schneider Electric)

Natuurlijk wel, in alle soorten en maten.

De nul zit normaal gesproken aan de rechterkant, in dit geval zou ik hem dus zeker op klem 7 en 8 zetten dus.

Die nulpuntsverschuiving zal idd wel meevallen, er zit hoogstens enkele ms verschil in het uitschakelen.

Op 7 april 2013 22:20:03 schreef Toeternietoe: Vreselijk bedrijf op internet. Sommige producten staan alleen op de algemene .com website, andere weer op de lokale website.
Ik loop al vaker wat bij ze te zoeken. Als je hun type naam niet weet, dan is het vaak bijna onvindbaar

Drama ja. Daarom heb ik nog steeds 50cm boeken van ze staan. En die halve meter is dus nog maar een deel van wat ze hebben.

--edit--
@testman hieronder: de TU site is intussen wel drastisch verbeterd, ik gebruik de boeken steeds minder (=bijna nooit)

is bij veel leveranciers ook zo, ik heb sneller niet standaard voorkomende dingen gevonden in een tu boek als op de site.

waar rook was, werkt nu iets niet meer