statische elektriciteit?

beste mensen op het forum,

jullie hebben al een aantal keren geholpen met het beantwoorden van mijn vragen, dus bij deze nog een keer:

Ik ben bezig met werkzaamheden in een appartement, in dit appartement heeft de eigenaar veel last van schokjes als die iets geleidend beet pakt(de deurklink, magnetronhendel,lamp)
in eerste instantie dacht ik dat het wel mee viel, maar heb het zelf ondervonden en het is heel erg vervelend..elke keer als je iets beet pakt krijg je een schok..
ik dacht misschien heeft het te maken met de aluminium ondervloer van de houten vloer, maar na onderzoek ligt het er helemaal niks van aluminium.
nu werd mij verteld dat het te maken kan hebben met de luchtvochtigheid..

nu is mijn vraag, zijn er mensen bekend met het probleem en zo ja, hebben die dan een oplossing voor het vervelende probleem..

Met vriendelijke groet
Corne

Klopt, de laatste weken met de oostenwind en redelijke koele temperaturen is de lucht erg droog. Zeker na een redelijk koude winter kan de vloer (hout) dan ook nog eens extra droog zijn, hoe droger hoe meer weerstand voor statische elektriciteit om weg te vloeien.

Het makkelijkste en beste (ook voor de huid, vloer en meubels). Is 1 of 2 van die elektronische luchtbevochtigers aan te schaffen die vochtigheid boven de 50% procent houdt. Andere (budget) oplossingen zijn, meer planten, van die bakjes water aan de radiator, beter ventileren en niet te hard stoken.

edit: droge lucht ja.

je bedoelt 'erg droog'. maar verder helemaal correct. ik heb er ook bizar veel last van, maar schoenen uit zorgt ervoor dat ik in ieder geval niet in 2 of 3 stappen al opgeladen ben, maar wat langer.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 april 2013 21:52:49 (63%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, ik begin er langzamerhand ook genoeg van te krijgen. 't Is iedere keer raak! Gelukkig wordt het weer wel weer anders.
Voor binnen kan bevochtigen inderdaad helpen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Is het echt hout, of toch laminaat dat er als vloer ligt? Mijn ervaring is dat je met bepaalde soorten laminaat erg snel lading op kunt bouwen tijdens het lopen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Gisteren bij mijn ouders ook. Iedere keer dat de Hond een aai kwam halen werd hij afgestraft.

Ben er ook wel klaar mee. Die schokjes zijn nog tot daar aan toe maar mijn huid die altijd al droog is en exceem plekken heeft is nu helemaal op.

@powerflux, droge lucht natuurlijk ja. aangepast.

Ik heb van die wegwerp anti-ESD (electro static discharge) polsbandjes, ik vraag me af of het helpt als je die die in je schoen plakt en dan buitenlangs onder de zool plakken. Zodat je een soort anti-ESD schoen effect krijgt.

Verder jezelf aanleren even met je pols,knokkels of elleboog de muur aan te tikken, is minder gevoelig dan je vingertoppen.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op maandag 8 april 2013 10:09:18 (19%)

Anoniem

poprevet door je schoenzool?

Ik ben die droge lucht ook zat... Elke keer als ik 's avonds een trui uittrek, voel ik mijn hemd onder de trui gewoon tegen mijn lichaam plakken van de lading. Dan weet ik weer dat het tijd is... Dan pak ik mijn zakmes of de sleutelbos in mijn hand en laat ik met de punt van het mes/een sleutel de vonk naar de radiator of PC springen. Met een zakmes (of ander geleidend voorwerp) voel je zelf de schok niet meer. Ik kan zelfs nixiebuizen en neonlampjes laten oplichten... :)

Bij veel bedrijven moet je in de ESD veilige ruimtes een geleidend bandje om je enkel en onder je schoen door dragen, waarmee je een (hoogohmige) verbinding naar de geleidende vloer maakt. Zonder de geleidende vloer heb je daar weinig aan, denk ik, maar als je schoenen het probleem zijn, zou dat wel iets op kunnen lossen.

Ik geloof dat er ook middelen zijn die je in het water kunt doen waarmee je het laminaat dweilt, waarmee een antistatische laag wordt aangebracht.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hewlett

Honourable Member

Droge lucht is ongezond voor mens, dier, plant, houten vloer en leder bankstel. Dan hebben we het maar niet over een nog groter ESD risiko voor je componenten. Droge lucht is makkelijk te voorkomen met een luchtbevochtiger. Vergeet bakjes aan de radiatoren en emmers met water. Dat werkt niet goed. Luchtbevochtigers heb je in een verschillende uitvoeringen, variërend van omgebouwde waterkokers (hoog stroomverbruik) tot systemen met piëzo ultrasone verdamping (niet zo diervriendelijk). Zelf gebruik ik luchtbevochtigers van het Duitse merk Venta ( http://www.venta-luftwaescher.de ) en deze dingen bevallen me erg goed. Heel degelijk en simpel systeem, in feite een bak water waarin een speciale filter kooi draait die door de capilaire werking water naar boven brengt waar een ventilator draait die droge lucht aanvoert en de lucht bevochtigd weer afvoert. Niet alleen wordt er waterdamp aan de lucht toegevoegd ook wordt de lucht gefilterd. Venta kun je bij verschillende winkels (meestal parket winkels) in Nederland kopen en zijn leverbaar in verschillende capaciteiten afhankelijk van de inhoud van de ruimte die bevochtigd moet worden.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
pola

Golden Member

Loop al vele jaren op sandalen. Als de zaak zo droog wordt dat ook hier de vlammen om mijn oren vliegen dan heb ik een paar speciale antistatische, waarmee ik nergens last van heb. Dat werkt simpel: geleiding maken door de zool, tussen voet(sok) en loopvlak.
Alleen met werken aan netspanning wat lastiger.

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig

Bij ons is het inderdaad het laminaat (Tundra + extra isolatie) wat het absurd maakt. Elke meter die je je verplaatst is een tik met schoenen aan. In de gang ligt nog niks en daar moet ik mijn best doen voor een vonkje.

Maar dit weer maakt het echt bizar. Ik kan me niet herinneren me ooit zorgen gemaakt te hebben over ESD. Nu ben ik een pietje precies met ontladen..

Bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee!!

Corne

Op 8 april 2013 15:05:03 schreef powerflux:
Ik kan me niet herinneren me ooit zorgen gemaakt te hebben over ESD. Nu ben ik een pietje precies met ontladen..

Dat maakt het met ESD zo verradelijk: je denkt dat er niet veel aan de hand kan zijn omdat je normaal lang niet altijd de 'pets' bij de ontlading ervaart.

ESD maatregelen kunnen overigens zo simpel zijn als eerst je werkblad even aanraken voordat je het object dat erop ligt oppakt. Of met de achterkant van je handpalm even je collega's hand aantikken voordat hij met diezelfde hand een PCB uit jouw hand aanpakt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 8 april 2013 13:55:10 schreef grotedikken:
poprevet door je schoenzool?

Ik denk dat de TS en ieder ander met een laminaat of parketvloer hier niet op zit te wachten.

Je kan bij onoordeelkundig plaatsen / afwerken de vloer en je voet beste schade toebrengen...

Wat eerder door K7Jz is vermeldt is in iedergeval veel minder schadelijk voor beide.

Ik heb het op mijn werk de laatste tijd heel vaak als ik in de Serverruimte aan het werk ben, en dan de Patchkast aanraak...
PATS, en daar ging weer een mooie blauwe vonk, en ik weer alles van %$^^&##@$ bij elkaar roepen.

ESD polsbandje met de klem aan de patchkast is daarom ook de standaard voorzorg als ik iets in een Server moet bijplaatsen of uitnemen.

Thuis is het al niet anders...
Laminaatvloer met hard kunsstof top, met alu-folie-schuimpastic vloerisolatie eronder... Leuke vandergraaff...
De laatste tijd is het knetterdeknetter als ik deurklinken en meubilair met metalen delen aanraak.

Nu is er bij ons ook nog eens CV geplaatst, bij een grootschalige renovatie in November, dus de lucht is nóg droger dan anders.

Als ik me nu ;'Savonds uitkleed, dan knettert het spul van mijn lichaam, en plakt het Tshirt nog even goed na...

Maargoed, Statisch, dat is met een luchtbevochtiger best wel onder de knie te krijgen.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Tja....in de ene hand een beker thee en met de andere hand de deurklink vastgepakt.....pats....en dát was de thee....!!!!
Die vloog met een boog door de kamer, wat een troep.
Was nog blij dat het alleen maar thee was.
Dat gebeurde van de week. gelijk op de hygrometer gekeken:32% luchtvochtigheid icm met een nylon tapijt, dat wil wel!
Uit pure balorigheid de metalen deurklinken voorzien van krimpkous
en geen probleem meer gehad.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
RAAF12

Golden Member

Mooi bouwproject: een hygrometer gestuurde luchtbevochtiger!

Tidak Ada

Golden Member

@Hewlett:
Die luchtbevochtigers zijn nogal risicovol, omdat ze bacterieverspreiders zijn. Denk maar aan de problemen met legionellose tijdens de West-Friese Flora in Bovenkarspel!
Die stroomvretende waterkokers zijn dan nog het beste, want dan zijn de meeste sporen doodgekookt.
Waterbakjes aan de radiatoren zijn volkomen onvoldoende, gezien de waterinhoud.
Tip van mijn hoogleraar microbiologie (was wel in de 70-er jaren) Neem een cementkuip en plant daarin een flinke bos Papyrus. Zorg dat het water voldoende hoog blijft staan in de kuip. De papyrus verdampt het water middels de bladeren. Dat kost wel een paar emmers water per dag...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Je hebt van die "ontlaadstokjes" op dealextreme. In feite kun je ook een spanningszoeker, een stukje mos schuim, 10 100K weerstanden in serie, of een stuk conductive plastic gebruiken. Ik heb ook altijd last van statische tikken, maar nu dus een stuk geleidend IC verpakking bij me. (En dat werkt, al is het nog wel voelbaar bij de bij daglicht zichtbare vonken)

(Niet die blauw doorzichtige "antistatic" reels, die geleiden niet echt, maar dat zwarte plastic. Tiental kiloOhm afhankelijk hoever van elkaar de multimeter pennen erop zitten)

Op 8 april 2013 22:35:51 schreef RAAF12:
Mooi bouwproject: een hygrometer gestuurde luchtbevochtiger!

Uhm, die is er toch al? Als de lucht droog is krijgt McDuff en tik, en gooit dan hete thee door de lucht. Door die thee wordt de lucht weer vochtiger... :P

Planten, geleidende vloer (Kurk, lino, plavuizen), etc :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Op 8 april 2013 21:49:40 schreef Neovo Geesink:
[...]

Ik denk dat de TS en ieder ander met een laminaat of parketvloer hier niet op zit te wachten.
Je kan bij onoordeelkundig plaatsen / afwerken de vloer en je voet beste schade toebrengen...

Dat van die poprevetten was maar een grapje hoor. :)
Je kan ook zweetvoeten kweken of nog beter, echte schoenen kopen, met een lederen zool, daar krijg je dat statische gedoe niet snel.

Schoeisel + vloerbedekking is een belangrijke factor. Ik heb zelf een paar gympen waarvan ik weet dat ze erg makkelijk 'opladen' op sommige vloeren (bijv. laminaat! ;) ). Andere schoenen (of op katoenen sokken door 't huis lopen) kan in dat geval veel schelen.

Veiligheidsschoenen hebben soms een heel licht geleidende zool (a la antistatisch schuim) zodat de drager geen statische lading tov. de vloer opbouwt. Er zijn productieomgevingen waar dat voor de veiligheid van belang is (ik denk dan aan een boorplatform, maar d'r zijn meer voorbeelden). Sommige gewone schoenen gebruiken soortgelijk materiaal voor de zool, je zou bij aankoop van een volgend paar schoenen daarop kunnen letten.

Ooit werkte ik eens met kunststof spuitgiet machines waar ik aldoor een oplawaai kreeg als ik na het bij elkaar graaien v/e aantal plastic spul per ongeluk de -geaarde- machine aanraakte. Ontdekte al snel een truck: met broekspijp of mouw tegen die machine aanleunen - weg statische lading, maar zonder schok (katoenen werkkleding, nét geleidend genoeg om de lading rustig weg te laten lekken).

Op 8 april 2013 14:14:03 schreef SparkyGSX:
Ik geloof dat er ook middelen zijn die je in het water kunt doen waarmee je het laminaat dweilt, waarmee een antistatische laag wordt aangebracht.

Hoe dat aangebracht wordt geen idee, maar zoiets heb ik ook eerder gelezen. Een of andere coating (spray?) die eenmaal aangebracht, het statisch opladen-effect vermindert. Hoe goed dat werkt, is natuurlijk een andere vraag...

Op 8 april 2013 21:29:54 schreef Jochem:
ESD maatregelen kunnen overigens zo simpel zijn als eerst je werkblad even aanraken voordat je het object dat erop ligt oppakt. Of met de achterkant van je handpalm even je collega's hand aantikken voordat hij met diezelfde hand een PCB uit jouw hand aanpakt.

Losse printplaten of onderdelen rechtstreeks aan iemand anders geven is een slechte gewoonte vind ik.

Bij de meeste printplaten zit er wel ergens een metalen deel die verbonden is met een voedingsspanning. Het achterplaatje op PC insteekkaarten, een koelblok, een metalen doosje van een tuner, etc. Eerst dat metaal aanraken, en dan pas de print oppakken (en als 't even kan, aan dat zelfde metalen deel).

Als je 't aan iemand anders wilt geven: gewoon ergens neerleggen, de andere persoon het ding weer laten oppakken.

Sine

Moderator

Nu valt het alweer mee, vorige week(en) was het erg, ik heb sinds lang weer eens een stuk silicium gesloopt er mee ( een cmos 555 ) ik voelde de tik, en het ding was daarna echt hartstikke dood.

Schimanski

Golden Member

Op 8 april 2013 14:03:43 schreef TheCrazyInventor:... Dan pak ik mijn zakmes of de sleutelbos in mijn hand en laat ik met de punt van het mes/een sleutel de vonk naar de radiator of PC springen. Met een zakmes (of ander geleidend voorwerp) voel je zelf de schok niet meer.

Je kunt ook gewoon met de bovenkant van je hand (handrug) of je knokkels een metalen voorwerp aanraken. De bovenkant van de hand is veel minder gevoelig, je voelt geen schok of tik maar bent wel ontladen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Hewlett

Honourable Member

@Tidak Ada
Ja, dat van die bacteriën (legionella) in het water is bekend. Daarom zijn daar hygienemiddelen voor ontwikkeld welke je gewoon in het water doet en de bacteriën in het water reservoir afbreken. Het hygienemiddel is reukloos en verdampt niet mee, het blijft in het reservoir achter je kunt de machine gewoon droog laten lopen. Deze bacterie dodende middelen bestonden al voor het 1999 Bovenkarspel incident, maar worden niet altijd toegepast.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.