ontvanger bouwlaser aanpassen

voor gebruik met een haagscheermachine zou ik willen experimenteren met een bouwlaser. De laser kon ik voor een prikje kopen, de ontvanger erbij. Nu is het zo dat deze ontvanger nogal nerveus is en te fijngevoelig. Ik zou deze dus willen aanpassen.
Bedoeling is om de ontvanger te voorzien van een 30cm lange ontvangstmodule waarmee ik op 2cm nauwkeurig kan positioneren. Ik dacht hiervoor de fotocellen op de ontvanger te verwijderen en te wisselen voor langere fotocellen. Eentje van de te verwijderen cellen kan dan als level niveau sensor dienen.
De ontvanger (de fotocellen) worden gemonteerd op een maai-arm met heggeschaar. Deze is gemonteerd op een smalspoortrekker. Een afwijking van 2cm zie je niet bij het scheren.
Het zou leuk zijn mochten we kunnen weten of de afwijking tussen de 2-5, 5-10 of 10-15cm ligt. Dan kan ik een proportioneel ventiel daarmee aansturen in 3 verschillende snelheden volgens de afwijking.

Weet er iemand waar je deze ontvangstcellen, fotocellen kan kopen? Of wat voor ontvangers dit precies zijn? Aan het toestel zelf worden wss geen wijzigingen aangebracht.

De aankoop van een machine-ontvanger is op dit moment niet aan de orde wegens een prijs van 1000€ of meer, het gaat hier over een prototype uitvoering.