Spanningsregelaar voor grotere vermogens?

Dag beste CO-ers,

Ik heb laatst een sturing gebouwd voor een RGB led-strip(adafruit). Deze strip dient gevoed te worden met een spanning van 5V. Tot nu toe heb ik enkel strips gebruikt tot 10 leds lang en kon ik dus de 5v voeding nemen uit een spanningsregelaar type LM7805.

Nu wil ik strips gaan aansturen tot 3 m lang, wat neerkomt op een max verbruik van 6A. Bestaat er een spanningsregelaar die zulke vermogens kan produceren of los je dit heel anders op?

groeten

en als ik het nu wil gaan integreren in mijn bestaande printplaat?
Ben ik dan verplicht een schakelende voeding rond een printtrafo te gaan bouwen?

Op de sturing staat ook een condensatormicrofoon + opamp gekoppeld aan de adc van een atmega328. riskeert hier geen storing in op te treden afkomstig van de schakelende voeding?

Tja, als je linear 5V wil maken bij 6A dan heb je een grote koelplaat nodig... Kan wel, er zijn genoeg voorbeelden te vinden van 7805 type voedingen die met een extra tor opgevoerd zijn.

Storing van je schakelvoeding op je analoge schakeling kun je voorkomen door een aantal stappen te nemen: Hoge schakelfrequentie (als je analoge deel audio doet), goed printontwerp (enkelzijdig is lastiger goed te krijgen dan dubbelzijdig) en goede ontkoppeling van je voedingen (bijv een smoorspoel in de analoge voeding).

Er zijn ook kant en klare modules bedoeld voor printmontage te koop die 5V maken uit een hogere spanning. Zogenaamde DC-DC converters zijn vaak wel duur.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com