Marters verjagen

Ik wil marters weghouden van dure elektronica die buiten staat(vermijden dat ze kabels doorbijten) en heb daarvoor deze schakeling gevonden.

Werkt deze schakeling echt?
en kan deze schakeling ook gevoed worden met een 9V blokje? of zijn daarvoor aanpassingen nodig?

Graag jullie advies

Alvast bedankt.

Een mol onder de grond hoort dat piepje toch niet .
en jou schakeling is voor muggen en zullen best een ander gehoor hebben , vrees ik

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Waarom probeer je deze niet ?

Of bouw hem na?

Dan kun je het nog beter zelf bouwen.

Het is goedkoper en ik heb er plezier aan.

Dat is zeker waar!
Je weet iig dat zo'n apparaatje dan 12kHz moet genereren schijnbaar. Misschien kun je dat wel fixxen.

Ik twijfel overigens aan de werking ervan..

[Bericht gewijzigd door pia op vrijdag 12 april 2013 22:29:16 (17%)

OW een marter , zeker een bovengronds knagertje haha.

maar 12 Khz is toch niet hoog , dat horen mijn 65 jaar oude oren nog wel , best irritant denk ik
wel met een pc boxje met tweetertje dacht ik .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Mijn schoonmoeder houdt haar huis en erf helemaal vrij van steenmarters door het her en der neerleggen van leeuwenpoep. Eens in de paar maanden rijd ze naar de dierentuin en haalt een paar kilo van dat spul. Werkt al jaren tadeloos....

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....
Henry S.

Moderator

Op 12 april 2013 21:54:03 schreef Luckyboy:
Ik wil marters weghouden van dure elektronica die buiten staat(vermijden dat ze kabels doorbijten) en heb daarvoor deze schakeling gevonden.

Werkt deze schakeling echt?

Proberen/beredeneren, wat zijn de frequenties van de 555's, en wat doet de 4017?

en kan deze schakeling ook gevoed worden met een 9V blokje? of zijn daarvoor aanpassingen nodig?

Ook weer proberen/beredeneren, werken de onderdelen bij die spanning nog?

Bij niet al te gedocumenteerde schema's altijd nagaan of het kan werken (dat vraag je je al af), maar het mooie van elektronica is ook het experimenteren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zal straks de datasheets van de IC's bekijken.

Ik heb nog een vraag over het speakertje dat ik moet gebruiken, Is dit speakertje goed of heb ik een andere nodig? en wat voor een speakertje mag het dan zijn?(ik bestel altijd bij Farnell)

Ben de afgelopen 10 jaar zeer regelmatig en voor langere tijd op de zelfde plaats in het oosten van Duitsland geweest.
Eerste jaren geen probleem, maar op een gegeven moment had een marter mijn auto te pakken.
Onder de motorkap e.e.a. kapot gebeten, gelukkig geen bedrading.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/marter%20motor.jpg
Ik heb me laten vertellen hoe het werkt met die marters.
Een marter vindt een plekje onder de (warme) motorkap, doet verder niets. Maar laat wel zijn luchtjes achter.
Tot zover nog geen probleem, maar dan vindt een andere marter deze plek en laat ook zijn luchtjes achter.
De eerste marter komt weer langs, wordt boos en begint te knagen.
Als eerste heb ik Honden- en kattenverschrikker Ongedierte afweer onder de auto gezet (23 kHz), zonder resultaat.
Hoe ik dit weet? Ik had namelijk een deken over de motor gelegd en de deken was een stukje weggeduwd.
Daarna een raster onder de motor gelegd (zie je vaak daar), maar weer zonder resultaat.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/marter%20raster.jpg
Pin in de grond geslagen en tussen pin en raster Mini-hoogspanningsgenerator aangesloten.
Daarna is er geen marter meer onder de motorkap geweest.

Henry S.

Moderator

Op 13 april 2013 10:03:51 schreef Luckyboy:
Ik heb nog een vraag over het speakertje dat ik moet gebruiken, Is dit speakertje goed of heb ik een andere nodig? en wat voor een speakertje mag het dan zijn?(ik bestel altijd bij Farnell)

Helaas geeft de datasheet niet aan hoe effectief dat ding op >20kHz is.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.