ic nodig

Dit topic is gesloten

ik zoek een ic dat een wave signaal kan over nemen.

bijvoorbeeld
www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=330247808&key=UIO…

iemand suggesties?

mvg martijn

Microcontroller met een paar regeltjes code.

oke, wat voor een zou u me dan aanraden?

het signaal wat hij moet door geven moet variable zijn.
bv hoe vaker achter elkaar hij signaal krijgt ,hoe eerder hij zijn signaal door geeft.

mvg martijn

Elke PIC/AVR kan dat.

Complete controller bordjes:

arduino.cc (ongeveer 30 euro per bordje, bekend en eenvoudig)
ti.com/launchpad (5 euro per bordje, complexer qua software)

Verder kan je nog kijken op www.picbasic.nl voor wat tips.

EricP

mét CE

Misschien iets meer vertellen over je super geheime project? Hij moet een signaal overnemen... Maar het wel nadoen (ofzo?) En als he weg valt? Wat moet er dan overgenomen worden? Wat is het criterium voor wegvallen?

maartenbakker

Golden Member

Of je koopt een zelflerende afstandsbediening.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

ach nee, het derde topic om je Mazda 323F sneller te maken?

moeilijk uit te leggen.

als hij 1000 pulsen per minute krijgt ,moet hij dat self ook geven.
maar krijgt hij 5000 pm, moet hij zijn af te geven puls bv 5% eerder geven dan dat hij zijn input puls binnen krijgt.

hij is om een digitaal motor ontsteking te kunnen manipuleren.

Op 15 april 2013 14:41:04 schreef flash2b:
ach nee, het derde topic om je Mazda 323F sneller te maken?

maakt nu niet zo veel meer uit om wat voor ding, het in nu egt puur elektra waar het om gaat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 15 april 2013 21:53:07 (31%)

Arco

Special Member

Als het puur om vervroeging gaat kun je de puls met 1 puls vertraagd uitzenden met een microcontroller.
Dus bij ontvangst 2e puls zend je de 1e puls uit (met gewenste vervroeging), bij ontvangst 3e puls zend je de 2e puls uit, enz...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 april 2013 14:21:02 schreef mfx:
ik zoek een ic dat een wave signaal kan over nemen.

bijvoorbeeld
www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=330247808&key=UIO…

iemand suggesties?

mvg martijn

Jazeker,
init: markcounter=0 spacecounter=0
if signal going up start markcounter. if signal going down stop markcounter and start space counter if signal going up again
stop all counters display countervalues and stop system.

Zoiets?
Of doe je het liever met hardware? Waarom dan een IC en niet met losse radiobuizen? Per slot van rekening zijn de gloeidraden 6,3 volt omdat twee stuks in serie dan de accuspanning vereisen.

Op 15 april 2013 15:00:16 schreef Arco:
Als het puur om vervroeging gaat kun je de puls met 1 puls vertraagd uitzenden met een microcontroller.
Dus bij ontvangst 2e puls zend je de 1e puls uit (met gewenste vervroeging), bij ontvangst 3e puls zend je de 2e puls uit, enz...

ja zo iets zit me idd in mn hoofd, dan hebben we ruimte om het signaal te beïnvloeden.

mvg martijn

Als het ontsteking betreft, dan zit je een puls vertraagd wel een cylinder verderop. Ik zou in jouw geval mijn auto er niet aan wagen.

nu nog de vraag wat voor ic/ pic of microcontroller.
ic of pic heb ik het liefs denk ik.

programmeren kom ik denk ik niet onder uit tog?,dus wat voor setje zou het voordeligst zijn voor zoon applicatie.

Op 15 april 2013 15:01:50 schreef Dr Blan:
[...]

Jazeker,
init: markcounter=0 spacecounter=0
if signal going up start markcounter. if signal going down stop markcounter and start space counter if signal going up again
stop all counters display countervalues and stop system.

dat is zeker al een stukje programmeer code?
ja met nader in zien ziet dat er goed uit, zo iets zal vast ge schreven moeten worden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 15 april 2013 21:53:46 (52%)

maartenbakker

Golden Member

Pseudocode, dus in leesbare taal ongeveer beschreven wat de controller moet doen.

Je kan er wel gemakkelijk over doen, maar dit is géén algemene vraag. Dan krijg je adviezen als 'koop een programmeerbare afstandsbediening', die voor jouw specifieke doel compleet onbruikbaar zijn.

Ik heb op dit moment maar 2 adviezen:
1) hou het alsjeblieft in 1 topic, en
2) verdiep je eerst in de werking van microcontrollers in het algemeen.

Motivatie bij deze adviezen:
1) overzichtelijkheid en het voorkomen van dubbel werk bij degenen die je proberen te helpen
2) het is nogal een kunststukje om real-time te programmeren aan dit soort kritische toepassingen. Een goede achtergrondkennis van de werking van een controller is dan nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, uitstekend advies van MaartenBakker.

Koop een of ander Arduino bordje, wat het precies is weet ik niet maar ik zag ze staan bij Vraag en Aanbod rubriek op dit forum.
Die kun je met de gewone PC programmeren, begin simpel, je komt intelligent over dus ik verwacht dat je het binnen de kortste keren onder de knie hebt en dan hoef je niks te vragen en kun je zelf in een kwartier maken wat je ter plaatse zit te verzinnen.

Arco

Special Member

Als het ontsteking betreft, dan zit je een puls vertraagd wel een cylinder verderop.

Ik zie niet in wat dat voor nadelen zou hebben. Maar de puristen kunnen met het aantal cylinders vertragen, dan zit de puls weer bij de juiste cylinder.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hij waarschuwt me voor het geval ik 4 bobines heb, maar ik heb maar 1 bobine dus komt wel goed.

Op 15 april 2013 15:00:16 schreef Arco:
Als het puur om vervroeging gaat kun je de puls met 1 puls vertraagd uitzenden met een microcontroller.
Dus bij ontvangst 2e puls zend je de 1e puls uit (met gewenste vervroeging), bij ontvangst 3e puls zend je de 2e puls uit, enz...

dit is pressies de bedoeling.

maar welken microcontroller moet ik dan hebben?

is deze (PIC16F627) een die ik er voor kan gebruiken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 15 april 2013 21:54:14 (71%)

als je weet in welke taal je zou kunnen programmeren, en weet wat voor programmeeromgeving (IDE) je computer aan kan, en hoe zwaar je je uC wilt belasten kun je kiezen.

wat je wilt maken is heel simpel, dan zou nog met PICbasic en een 12f629 af kunnen, dat is heel erg simpel en al zo vaak gedaan.
nóg vaker gedaan is inderdaad de 16f627/16f628. ontelbare voorbeelden! zoek eens op wat je ermee kan.

ik zou zeggen, werk dit eens door: http://www.picbasic.nl/ en doe eens iets meer moeite graag, dit is het meest voorkomende advies voor beginnende uC programmeurs die graag PICbasic willen leren. het werkte voor mij prima!

maar daar had je zelf ook achter kunnen komen, je weet dat je moet gaan programmeren. de gezochte functie is zo eenvoudig, daar heb je je CO topic niet voor nodig als je de zoekfunctie hier kan gebruiken.

[offtopic]
en controleer alsjeblieft je post voordat je iets plaats op oa. net-etiquette en beschaafd nederlands! je posts in al je topics zijn ergerlijk slecht gespeld en komen ongeintresseerd over.

je hebt een auto, en daarmee ben je zeker ouder en hopelijk ook volwassener dan ik(19). In dat geval is er weinig excuus om gewoon veel dezelfde topics te plaatsen in de stijl van een 12 jarige met een stevig vleugje internet-asociaalheid. als je kunt uitzoeken welke auto je wilt kopen en hoe, kan je dan ook zeker even de moeite doen om zelf wat meer uit te zoeken en als je dan nog vast loopt, vriendelijk en goed gedetailleerd te komen vragen waarom je eigen probeersel niet werkt. want daar is niets mis mee.
[/offtopic]

[Bericht gewijzigd door The Engineer op maandag 15 april 2013 17:24:23 (13%)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
maartenbakker

Golden Member

Verkeerde volgorde! Controllerfamilie, taal en IDE zijn geen beginpunten bij controllerkeuze als je al weet waar je hem voor wilt gaan gebruiken maar nog geen ervaring hebt met welke controllerfamilie dan ook. De toepassing bepaalt welke controller je nodig hebt. Voor kritische toepassingen kijk je eerst wat de vereiste snelheid is en vervolgens de beschikbare I/O en programmaruimte. Dan zie je snel welke controllers in aanmerking komen. Met een beetje geluk zijn dat types uit meerdere families zodat je het alsnog voor het uitzoeken hebt. Vervolgens kijk je welke taal geschikt is voor tijdskritische toepassingen op de gevonden processor (voor een ECU kan je zomaar op assembler uitkomen, ik vind dat zelf ook het makkelijkst omdat exact inzichtelijk is wat je signalen doen maar met C kom je ook een eind als de compiler goede code produceert).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Zoiets even programmeren als beginner doe je niet zomaar eventjes. Een programmeertaal leer je ook niet in en weekje ofzo ( en daar mag je helemaal geen spelfouten maken, elke punt, komma, letter is van belang en moet juist staan. )
Als je dat programma hebt moet het nog praten met de rest van je electronica en ik krijg het idee dat je geen idee hebt hoe dat bij jou auto zit. Dus meer electronica. Ook moet dat programma nog dat ding in mbv een programmer.

Als ik in een van je andere topics over dit zelfde proleem lees dat je niet wist hoe het bv met je bobine zat, je dingen zegt als, ik heb liever een IC of Pic ipv een microcontroller, analoog en digitaal door elkaar gooit dan is dit niet het beste project om mee te beginnen.

Als het blijkt dat je code een foutje bevat, en dat doet het ongetwijfeld, dan kan dat je blok schade toebrengen. Dit soort dingen doe je meestal niet als je een rustige rijststijl hebt en een fout kan dan al snel in schade uitmonden. De electronica zal ook goed tegen schokken, transients, vocht ect moeten kunnen.

Verder zul je dat op een vermognsbank moeten afregelen. ( of je moet een vreselijk goed motor gevoel en gehoor hebben) je kunt zo'n ontstekings curve niet zomaar achter je PC bedenken.
Ik heb een motor gehad waar ook zoiets gedaan was. Reed prima, heel zuinig en ik rij altijd rustig, een vriend nam hem over en rijdt er mee naar huis, en die rijdt echt hard, ding blijkt bovenin helemaal fout te staan ( daar kwam ik nooit) en hij blaast bij iets van 180 km/uur binnen een half uur het blok op. Na reparatie weer naar duitsland waar hij ( in opdracht van de dealer na tuning) was geprogrammeerd en daar bleek hij inderdaad boven in fout te staan, die mapping werd toe op de rollenbank opnieuw bepaald. Zijn we een uur of 4 mee bezig geweest. Daarna verbruikte hij veel meer maar nu kon er veilig op hoge toeren mee worden gereden.

Maar het is jouw auto en jouw feestje ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ik ben helaas heel slecht in Nederlands, ondang dit mn vaderland is.
en hoop dat ik niet asociaal ben over gekomen,dat is niet mn bedoeling

mijn excuses hier voor.

mvg martijn

benleentje

Golden Member

Als je echt wilt experimenteren en het jezelf nog wat makkelijker (of moeilijker ik weet het niet). Dan zet je de ontsteking mechanisch heel vroeg. Nu kan je met een micro controller de pulsen vertragen wat me een stuk makkelijker lijkt.

Dat je slecht bent in Nederlands heeft er weinig mee te maken. Ik ben ook dyslectisch en kan toch ook een net stukje typen. Waar het wel om gaat is hoeveel je het echt interesseert en hoeveel moeite ervoor wilt doen. Volgens mij heeft elke webbrowser, internetexplorer, firefox, chrome enz, wel een spellingscontrole. Je typt dan gewoon een stukje tekst en elk woord dat niet herkent word krijgt een rood slingerlijntje eronder. Die woorden verbeter je dan m.b.v. de suggesties die je krijgt. Zo kan ik zelfs in het Duits of Engels typelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

dit is iets wat ik een beetje kan

if aa = 100 then bb = aa - 1

zoiets heb ik ook al een beetje mee gewerkt

WHILE 1 = 1 ;Zolang 1 gelijk is aan 1...
TOGGLE PORTA.1 ;Aan moet uit, uit moet aan
DELAYMS 500 ;500 milliseconden = 0,5 seconde
WEND ;...deze lus uitvoeren

END ;Einde programma

ik besef dat ik zelf niet zomaar het prog kan schrijven wat ik nodig heb,
en het zou mooi zijn als iemand dit voor me doet tegen betaling.
het hoeft niet meteen pressies goed te zijn ,
als ik maar een uitgang punt heb om van af verder te werken.

ik zou zo niet 123 kunnen zeggen/weten hoe snel het ic moet zijn.
iets van 20.000 keer per minute moet de puls kunnen worden berekend.

mvg martijn

Op 15 april 2013 15:53:24 schreef mfx:
[...]

dit is pressies de bedoeling.

maar welken microcontroller moet ik dan hebben?

is deze (PIC16F627) een die ik er voor kan gebruiken?

Je kunt elke microcontroller voor zoiets simpels gebruiken. Je moet er een hebben die je zonder investering met een duidelijk handleiding zelf kunt programmeren. Voor 19 euro staat er een gebruikte op vraag en aanbod. Vraag aan de kenners/verkoper of die bruikbaar is om het te leren, en vervolgens dat taakje met die pulsvertraging uit te voeren.
Gewoon beginnen als je op het (laagste) niveau zit dat je een ledje kunt laten knipperen dan kun je ook een puls vertragen ermee. Dat zijn programma's van slechts enkele typeregels

Op 15 april 2013 19:58:34 schreef benleentje:
Als je echt wilt experimenteren en het jezelf nog wat makkelijker (of moeilijker ik weet het niet). Dan zet je de ontsteking mechanisch heel vroeg. Nu kan je met een micro controller de pulsen vertragen wat me een stuk makkelijker lijkt.

Dat je slecht bent in Nederlands heeft er weinig mee te maken. Ik ben ook dyslectisch en kan toch ook een net stukje typen. Waar het wel om gaat is hoeveel je het echt interesseert en hoeveel moeite ervoor wilt doen. Volgens mij heeft elke webbrowser, internetexplorer, firefox, chrome enz, wel een spellingscontrole. Je typt dan gewoon een stukje tekst en elk woord dat niet herkent word krijgt een rood slingerlijntje eronder. Die woorden verbeter je dan m.b.v. de suggesties die je krijgt. Zo kan ik zelfs in het Duits of Engels typelen.

zins gister heb ik op advies chrome op mn pc ,en laat hen idd verbeteren,maar mijn taal is te verward denk ik.

ontsteking mechanisch heel vroeg zetten en dan dat aan passen had wel gekund maar er zitten nog 2 sensors in die module helaas, en kan niet uit elkaar.(had wel een goede optie geweest)

mvg martijn

Dit topic is gesloten