Stroomopname accu grasmaaier.

Ik heb een Wolfgarten accu grasmaaier model Premio 40 ACA.
Na een paar minuten maaien stop hij ermee.
In principe bestaat het apparaat uit drie delen.
De accu, deze bestaat uit twee gel accus 12 volt 17Ah in serie , dus 24 volt. De accu's zijn in orde en leveren onder belasting 24 volt
Een ingegegoten blok met elektronica, waarvan alleen de TO220 onderdelen uitsteken voor de koeling. Het blok regelt de softstart etc.
De motor met daarop het maaimes en de aandrijving voor de wielen.
Ik probeer uit te zoeken waarom de motor telkens stopt.
Aan het blok valt niet veel te meten, maar de motor trekt onbelast, maar met wielaandrijving 10 tot 15 ampère. Dat zou best de reden kunnen zijn dat de electronica denkt dat de motor vast zit. Ik kan hem met de hand gewoon ronddraaien.
Wie weet hoeveel Amp zo'n grasmaaier trekt, bij "nullast" ?

Buzzy

Klinkt in mijn oren niet apart

10-15A op 17 Ah is +- iets minder dan een uur maaitijd, dat doet de onze ook voordat hij moet bijladen

En een automatische maaier word nauwelijks belast doordat deze maar een mm maait per keer
(Zo na de winter met lang gras haalt hij dat uur ook lang niet, maar dat komt na een aantal uur maaien wel weer goed )

[Bericht gewijzigd door DK op donderdag 25 april 2013 22:15:40 (21%)

wat doen de accu's als de motor begint te lopen ? als de spanning per accu onder de 11,5 volt komt stopt de motor want de electronica zal tevens de accu's beschermen tegen diepontladen. een grasmaaier op gelaccu's die in de winter in een ongestookte ruimte staat, zonder lader eraan zal een drie jaar halen, meer is vaak al niet haalbaar zonder de accu's te vervangen...

meet de accu's maar eens onder last van de motor , het zal me niet verbazen dat de klemspanning te ver inzakt. de grasmaaier kan best een 150 watt bij 24v behalen. dat het ding op accu's werkt wil niet zeggen dat het vermogen veel minder is als een gelijkend model op 230v kwa motorvermogen ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De accu's geven geen krimp. Ze zijn boven 24 volt als de motor start en als hij draait.
Het vermogen van een accumotor kan best groot zijn, maar ik heb de stroom gemeten als de maaier onbelast is, de messen draaien dus vrij rond en de wielen raken de grond niet. Het is de vraag of 10...15 Amp dan nog reëel is.
Buzzy

de stroom zal juist groter zijn als de maaier zichzelf moet voortbewegen en het gras maaien. anders is het gewoon een onbelast lopende motor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het probleem is opgelost. Uiteindelijk was de bedieningsschakelaar onbetrouwbaar. Om de motor in te schakelen is maar een kleine stroom nodig. De schakelaar die hiervoor gebruikt wordt is een sterkstroomtype. De overgangsweerstand varieerde van een paar ohm, tot enkele tientallen K ohms, daarom werkte de zaak soms wel en dan weer niet, of viel de boel na even uit. Ik heb de schakelaar schoongemaakt en de contactdruk wat verhoogd en voila.
Achteraf is het allemaal heel simpel, maar dat gebeurt wel meer bij reparaties.

Buzzy