elco's nodig bij accu?

Hoi,

nadat ik een tijdje heb stil gezeten wou ik weer wat leuks maken/doen dus nu ben ik bezig met een elektrische 'remote controlled' rups band voertuig en deze wil ik aan sturen door middel van een onboard moederbord met een lpt uitgang, daarop wil ik een relais kaart aan sluiten.

Nu heb ik alle onderdelen al voor deze 'kaart' en zitten ook al netjes op hun plek in een euro print alleen zit ik nog met een paar vragen:

1: is het nodig om diodes over de relais te zetten ( dit heb ik wel gedaan )
2: moeten de elco en de condensator er wel in aangezien ik de energie bron van een accu afhaal en die zijn dacht ik stabiel. ( volgens mij kan de elco weg maar moet de condensator blijven? )

Hier volgt het schema

http://3.bp.blogspot.com/_f6Eg2Cs0ozI/SxVbxWKCxyI/AAAAAAAAA5Q/-ZQKCnj5IYk/s1600/Untitled-1.jpg

1: dioden over de relais zijn wel nodig, maar die zitten al ingebouwd in de uln2803. Extra diodes toevoegen kan geen kwaad,maar is niet echt nodig.
2: Inderdaad, de Elco kun je weglaten als de voeding uit een accu komt.
Maar in dit geval zou ik die toch laten zitten, om de uitschakelpieken van de relais op te vangen.

Amateur19

Overleden

Relais altijd blussen met een diode vanwege de emk.

Elko op de voedingslijn helpen bij belasting de spanning recht te houden. Elko dan wel dichte bij het IC dan de ingang van je accu plaatsen. Een printbaan is een weerstand, hoe laag ook, als een component stroom vraagt van de spanningsbron, bijvoorbeeld bij inschakelen, loopt er ook stroom door de printbaan waardoor de spanning bij je component kan dalen. Dat wordt dan door de elko opgevangen.

De condensatoren halen de spikes uit je voedingslijn die mogelijk door de digitale lijnen daar komen te staan, een filter dus.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Zolang je niet gaat PWM'en, zijn elco's voor de motorvoeding niet nodig. Ik zou wel een elco over de voeding van dat IC zetten, met een diode in serie, zodat je op die plaats minder last hebt van spanningsdippen op het moment dat je een motor inschakelt die nog stil staat.

Met DC motoren krijgen je relais het wel zwaar te verduren; als je steeds 2 relais per motor gebruikt, met steeds de common (het wisselende contact) aan de motor, het NC contact aan de ground en het NO contact aan de + van je accu, kun je over elk contact een diode in sperrichting zetten, zodat je geen vonken trekt bij het uitschakelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

bij mij ziet het er nu zo uit:

http://i42.tinypic.com/29617qo.jpg

links boven komt de voeding erin en diode's met indicator led's boven de relai's.

[toevoeging]

er moeten nog wel 8 weerstanden bij en ga het verbinden met montagedraad.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 28 april 2013 16:11:15 (2%)

Sine

Moderator

Op 25 april 2013 23:04:29 schreef Amateur19:
Relais altijd blussen met een diode vanwege de emk.

Altijd, behalve als die al in je driver zitten, zoals bij die ULN's het geval is. Het mag hier uiteraard, maar hoeft zeker niet.

Over het algemeen zet je de elco's op de punt waar de voeding binnenkomt. Omdat elco's toch niet heel snel zijn kan je het stukje weerstand tussen elco en ic verwaarlozen. Om toch de hoogfrequent spikes een beetje weg te halen wordt bij elk ic een snellere ceramische condensator van vaak 100nF geplaatst. Deze dient wel zo dicht mogelijk op het ic geplaats te worden.

zet die 0.1uF ceramische condensator dus zo veel mogelijk tegen het ic, het liefst er tegenaan. Nu zal het waarschijnlijk in deze situatie nog wel meevallen maar het is een goed gebruik. Zeker als je met wat gevoeligere elektronica in de weer gaat. Ik heb zelf het verschil al vaak genoeg gemerkt.

Vergeet de weerstand voor de LED niet (zie hem niet op de foto). wellicht ook handig om een (schottkey)diode in serie met de voedingsingang te plaatsen om de print te beveiligen tegen het ompolen van de accu. Een foutje is zo gemaakt... Been there, done that.... :P

Spanning staat en stroom gaat!

Haha nee het zijn 12v leds en ik zal de condensator dichter bij de IC zetten dank u allen voor uw hulp en wijsheid.

Met vriendelijke groet

Lex.

Amateur19

Overleden

Op 26 april 2013 08:17:22 schreef Sine:
[...]

Altijd, behalve als die al in je driver zitten, zoals bij die ULN's het geval is. Het mag hier uiteraard, maar hoeft zeker niet.

In Flipperkasten van bijv. Bally werden die niet gebruikt en met diodes uitgevoerd. Zelfs dan vlogen die uln's er nog wel eens uit. Dit zijn natuurlijk wel grote relais en solenoids.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Sine

Moderator

Heh, die zijn inderdaad leuk voor een akelige opjoekel als je die denkt eventjes met een paar losse draadjes aan te tikken.