Led spots in serie plaatsen

Goedendag,

Ik heb op mijn boot een 24 volts net. Aan verlichting zitten 12 volt halogeen spotjes in het plafond die in serie zijn geschakeld tot 24 volt. Ik wilde de spotjes vervangen door led spots, maar dit werkt dus niet....?

Iemand ervaring met het in serie schakelen van ledspotjes? Het is niet te doen om de bedrading in het plafond aan te passen en 24 volt ledspots te plaatsen.

Ik hoor graag of ik iets fout doe of hoe ik het wel aan de praat kan krijgen.

Groet,

Daniel

EricP

mét CE

Wat versta je onder 'werkt niet'? Ik zou verwachten dat er in die dingen een kleine switcher zit (zo ken ik ze tenminste). De spanning zal in eerste instantie niet netjes verdeeld zijn (ze zijn nooit 100% gelijk). De lamp met de hoogste spanning zal de laagste stroom trekken (kenmerk van die switcher), waardoor de spanning verder op loopt. De stroom minder wordt... Dan kan het lampje wellicht tegen 24V of de magische rook ontsnapt.

Waarom is de bedrading aanpassen geen mogelijkheid? Is het allemaal met draad gedaan? Met kabel zou je verwachten dat je naar een lampje gaat, 1 ader onderbreekt en dan door naar de volgende. Dan is de aanpassing niet zo moeilijk (met 24V spotjes uiteraard).

Waarom wil je trouwens die LED-rommel hebben? Ik blijft het nog steeds vreselijk licht vinden. Al is het de laatste paar jaar wel iets minder erg geworden...

Led spotjes, staan eigenlijk altijd in serie !
Je hebt echter wel een driver nodig, anders geven ze slechts een flits en is het over !

@EricP ledjes zijn wat robuuster dan halogeen lampjes en gloeilampjes.
Die gloeidraadje trillen redelijk snel door.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op zaterdag 27 april 2013 22:28:13 (31%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
benleentje

Golden Member

Als je nu over elke ledlamp een weerstand van 120Ω en 3W plaatst. Dan verdeelt de spanning zich eerst over de weerstanden waardoor de ledlampen een beter gedefinieerde spanning hebben. Je hebt wel wat meer verlies vermogen in de weerstanden. En de weerstanden wel een eindje van de bedrading gescheiden houden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 27 april 2013 22:41:57 (25%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb standaard 12 volt led lampjes gekocht.

Niet werken wil zeggen: ze deden eers niets. Toe begon de ene sterker dan de andere te branden en vervolgens hield een er mee op. Binnenin zwart uitgeslagen.

De ledlampjes leveren me twee voordelen. Ze gaan langer mee aan boord en ze nemen minder stroom af. Overigens valt het tegenwoordig best mee met de ledverlichting qua kleur. Ik gebruik ze op functionele plekken, zoals keuken, gang etc.

Weet nog steeds niet welke het zijn maar ze zijn blijbaar niet goed stroom afgeregeld.

Als de ene harder gaat branden dan de andere is daar dus een spannings verschil. Degenen die meer dan 12 VDC krijgt gaat dan stuk en daarna misschien de andere door sluiting.

Dat klinkt heel aannemelijk als ik zag wat er is gebeurd. Hoe kan ik regelen of checken dat ze goed stroom zijn afgeregeld?

Bvd

Daniel

Op 27 april 2013 22:55:29 schreef Wendan:
.. ze deden eers niets. Toe begon de ene sterker dan de andere te branden en vervolgens hield een er mee op. Binnenin zwart uitgeslagen.

De ledlampjes leveren me twee voordelen. Ze gaan langer mee aan boord en ze nemen minder stroom af.. ..

Ah kijk dat is nou interessante informatie, weten we zeker dat je niet de stekker bent vergeten. EricP had het zeer goed voorspelt.

Aangezien je het over spotjes hebt bedoel je waarschijnlijk van die GU5.3 (2 pins) dingen die je normaal gesproken op een (voorheen halogeen) trafo kan zetten. Blijkbaar kunnen deze niet goed tegen in serie staan.

Ik zou denk ik kijken wat je zelf kan maken met 'pure' leds (dus geen 12 volt vervangings spotjes). 24 volt kan zeker 5-6 leds in serie hebben en dan 1 stroomregelaar (of simpele weerstand) nog in serie erbij. Ik denk dat je qua budget ook een stuk beter uitkomt. Laat even weten hoeveel spots je nodig hebt, dan maak ik een schemaatje.

Voor op een boot kan ik inderdaad begrijpen dat leds handig zijn. Ik vind het in de huiskamer ook wat onzinnig allemaal (100+ euro investeren en in matig licht zitten om na jaren hopelijk terug te verdienen)

Zoek eens op dit forum naar het aansturen van ledjes. Dan zul je merken dat een led bepaald iets anders is als een gloeilamp.
Leds met eigen regelaar kun je in de meeste gevallen niet in serie zetten. In een serie schakeling is de stroom door elk element (in dit geval dus een led) gelijk. Als elke led een regelaar heeft wil die regelaar bepalen hoe groot die stroom is. Meerdere regelaars in serie is net als meer kapiteins op een schip. Onvoorspelbare narigheid.

Het enige dat je doen kunt is een paar gewone kale hi power leds kopen, die allemaal in serie zetten en een voorschakel apparaat dat de in de datasheet van de leds voorgeschreven stroom levert.

Edit:

@K7jz: Ik ben het niet met je eens wat het gebruik van leds betreft. Ik heb ze sinds kort in mijn woonkamer en het bevalt eigenlijk heel goed. Oorspronkelijk had ik twee van die staande halogeen lampen van 300 watt. Mooi maar erge stroomvreters. Je hebt 600 watt aanstaan.

Ik heb een vrij hoog plafond en een 20 cm daar onder een houten lijst op de muur. Het plafond is gewit (veegwit) en de rand inclusief lijst ook. Onder die lijst is de muur een andere kleur. Boven op die lijst heb ik een ledsliert (per vijf meter met 300 leds) geplakt. De lijst zelf heb ik met een bovenfrees uitgeholt om de bedrading door telaten lopen. Je ziet dus geen draden. De ledjes met een kleurtemperatuur van 2700k schijnen omhoog tegen het plafond. Het licht wordt daardoor egaal verdeelt in de woonkamer zonder veel schaduwen. En ik heb veel meer en egaler licht dan met die grote halogeen lampen. En kleurtemperaruur is zeer prettig. Niet van dat afschuwlijke blauwe licht.

Denk er ook om dat de boordspanning kan varieren tussen 24 en 28 volt. Afhankelijk van de belasting en of de generator wel of niet draait. Dat is iets dat leds helenaal niet leuk vinden. Om die reden is een goede stroomregelaar voor ledjes bij mobiel gebruik eigenlijk een must. Oplossingen met weerstanden enzo werken om die reden niet erg lang. Oplossingen met weerstanden werken alleen bij een goede stabiele spanning.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 28 april 2013 00:08:48 (51%)

Op 27 april 2013 23:23:25 schreef Wendan:
Dat klinkt heel aannemelijk als ik zag wat er is gebeurd. Hoe kan ik regelen of checken dat ze goed stroom zijn afgeregeld?

Welke heb je gekocht of is dat geheim want ik ga het niet nog een keer vragen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 28 april 2013 00:31:04 schreef Gadget_inc:
verspeelde energie !

mee eens +1

Led en serie
2 woorden die ik niet graag in 1 zin hoor.

[Bericht gewijzigd door offie op zondag 28 april 2013 01:49:52 (18%)

Sine

Moderator

@offie, Leds in serie is de enige goede manier.

Maar deze dingen zijn wat meer dan enkel een led, hier zit waarschijnlijk een schakelend stroombronnetje in.
Als die minder spanning krijgen gaan ze meer stroom trekken en vice versa. Als je er twee in serie zet is wat er gebeurt het resultaat, eentje zal uiteindelijk teveel spanning krijgen en dan gaan er dingen stuk.

Guys, Ik zie steeds reacties die gebaseerd lijken op dat er geen stroom-regeling in die ledjes zou zitten. Als het 12V led spots zijn, dan zijn die bedoeld om gewoon op een 12V spanning aan te sluiten.

Als daar gewoon een weerstandje in zit, dan zit als je ze in serie zet gewoon 2x zov eel leds met 2x zo grote weerstand op 2x zoveel spanning. Prima toch?

Kennelijk is dat niet gebeurd. Ik zie dat de waarnemeningen gewoon prima overeenkomen met de theorie van EricP: Een switcher in de module. Als 1 van de ledjes iets minder stroom vreet, neemt de spanning toe en gaat ie nog minder gebruiken. De spanning neemt snel toe tot ruim boven de 12V en even later gaat er iets kapot.

Wendan, je kan kiezen:
* 24V variant kopen, de bedrading aanpassen.
* Een convertertje kopen), 12V variant blijven gebruiken en de bedrading aanpasssen.

Of je moet gebruik gaan maken van ouderwetse led-schakelingen die alles-boven-9V wegbranden in een weerstand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Ik mag toch hopen dat die dingen switching zijn? De varianten die ik ooit gesloopt heb (lelijk licht, dus als lamp niet bruikbaar) waren dat allemaal wel.

De 'truc' van rew met een weerstand gaat niet lukken. Die lampen bevatten meerdere LEDs die meestal in serie staan (en een current regulated boost converter zorgt voor voldoende spanning). Al zal er vast wel weer een chinees zijn die de rommel parallel zet (huh? garantie? Kom maar claimen als je wilt. En volgende week dezelfde rommel onder een andere naam).

Dan zat ik nog even aan je kabelwerk te denken... Daar heb je nog niks over geroepen. Vertel eens, hoe zit dat?

Het gaat om de volgende led spotjes:

Majestic
3 watt
Warm white
Mr 16
Niet dimbaar
190 lumen

Dit is alles wat ik kon vinden.

Groet,

Daniel

EricP

mét CE

Dus nog steeds niks over wat er nou zo spannend is aan kabelwerk...

Zou je niet met een opamp een spanning kunnen creëren die de helft is van de 24V? De belasting gaat grotendeels door de led's en de opamp hoeft alleen de spanning op 12V te houden. Linkje

Op 28 april 2013 09:14:43 schreef EricP:
Ik mag toch hopen dat die dingen switching zijn? De varianten die ik ooit gesloopt heb (lelijk licht, dus als lamp niet bruikbaar) waren dat allemaal wel.

De 'truc' van rew met een weerstand gaat niet lukken. Die lampen bevatten meerdere LEDs die meestal in serie staan (en een current regulated boost converter zorgt voor voldoende spanning). Al zal er vast wel weer een chinees zijn die de rommel parallel zet (huh? garantie? Kom maar claimen als je wilt. En volgende week dezelfde rommel onder een andere naam).

Dan zat ik nog even aan je kabelwerk te denken... Daar heb je nog niks over geroepen. Vertel eens, hoe zit dat?

Dag EricP, sorry voor mijn late reactie over de bedrading. De bedrading zit echter in de isolatie van het plafond op mijn boot verwerkt. Uit het gat van de spot komen twee draden. Dit is de plus die in serie is doorgeschakeld naar het tweede gat, waar spot twee zit van de serieschakeling. Ik zie bv al helemaal geen min om een parallelschakeling mee te maken. Alles is weggewerkt in het plafond en een nieuwe leiding trekken is erg lastig :-(

Door alle reacties is het mij duidelijk geworden dat twee ledspots in serie zetten niet hezelfde is als twee regulier spots. Dank daarvoor! Ik ga nog even wat verder graven en uitzoeken of ik niet toch ergens bij de bedrading kan komen.

Gr,

Daniel

Ledlspotjes voor 12V hebben (bijna) altijd een stroomregelkring met buck of boost convertor ingebouwd.
Zet je er twee in serie, dan onstaat er een gevecht tussen die kringen, het geheel slaat dus op hol tot er een dode valt...

Het is 24 volt DC?
Een manier om die kemphanen in te tomen is over het ene spotje een zener te plaatsen van 13V en over het andere een weerstand van om en bij 150 Ohm, beiden van voldoende vermogen. (minimum 1 watt)

de spotjes moeten identiek zijn.

Als de spanning nooit hoger wordt dan 24 volt (wat onwaarschijnlijk is, gezien het laden van de accu's) kan de weerstand ook door een zener vervangen worden, het hulpschakelingetje neemt dan geen vermogen op.

Wellicht een idee om een omvormer 24 -> 12 volt te gebruiken.
Word in een vrachtwagen ook toegepast voor o.a. Radio,Cb,Laptop etc te kunnen voeden.
Prijzen vallen erg mee.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
EricP

mét CE

In alle gevallen van andere lampjes blijf je het bekabelingsprobleem houden.
Ik heb ook al aan een pruts-oplossing als die van kvd zitten denken. Wel even aan de dissipatie rekenen in geval er 1 spot stuk gaat. Het moet geen vlam vatten boven een plafond en bij voorkeur ook niet stuk gaan.

Nou heb ik niet zo'n hoge pet op van het gemiddelde bekabelingswerk... Kun je aan de oude kabel geen nieuwe door trekken? Of heb jij de uitzondering waar het wel 'vast' zit? Als je 2 draden tussen je 2 spotjes in serie kunt krijgen, dan kun je wat.

Arco

Special Member

Ik heb het kleine broertje van die Majestic (18 leds) wel eens opengemaakt. Zit alleen serieweerstand/brugcel/elco in.
In de 3W versie voor 230v zat niet veel meer: ook brug/elco, en extra een seriecondensator voor de voeding, en een TVS diode als begrenzing.

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 29 april 2013 07:35:51 (38%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/