lichtsterkte meten

Ik heb sinds kort een 10-tal zonnepanelen op het dak van mijn woning.
Nu wil ik de temperatuur en de lichtsterkte op de zonnepanelen meten ,dit om te kijken wat het vermogen doet als de panelen warmer worden en de lichtsterkte hetzelfde is.
De uitkomst gaat een pic in en wordt naar een pc gestuurd.
Zou dit met een gewone ldr gaan? ( eventueel ijken met een luxmeter)
Of bestaan hier " slimmere " componenten voor?

Het is al lang bekend dat je een een avr freak bent EricP, maar kan je ook zinnige antwoorden geven, die aansluiten op de vraag van TS die een vraag stelt over een PIC met een LDR, en het woord avr niet in de mond neemt.

Dit kan inderdaad gewoon met een LDR, heb zo even geen code bij de hand maar erg moeilijk is het niet.

Kijk even op picbasic.nl hoe ze een potmeter inlezen, als je pic een ADC heeft kan het waarschijnlijk nog nauwkeuriger....

@ericp: nu weten we wel dat jij meer van het arduino-kamp bent, je hoeft niet bij ieder onderwerp over een pic te beginnen over avr. Daarbij TS heeft zo te lezen in de tekst al een pic.

Edit: djenn was me net voor Ericp....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
EricP

mét CE

Mag ik even duidelijk zijn: ik heb niks met een arduino.

Hij vroeg om een slimmere manier. Nou, die geef ik hem. Inclusief de link naar een compleet bouwproject. That's all. Te moeilijk voor picding gebruikers?

Als je de link van Ericp volgt en dan onderaan op circuit drukt dan krijg je het schema van het geheel.

Het gedeelt rond U1 onderaan in het schema zorgt voor de lichtmeting, als je dat aan een ADC van een pic knoopt werkt het ook.

Hoef je alleen de software nog maar te schrijven en dat is niet zoveel werk hoor.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Dit helpt me wel op weg , alleen moet ik het bereik vergroten dat ik tot +/- 130 kLux kan meten .

EricP

mét CE

De grafiekjes in de datasheet lijken tot daar door te lopen (eindigt voor de 1087 net voor 106lx.). Verder zou je de sensor een zonnebril op kunnen zetten. Moet je 'm alleen opnieuw ijken.