Philips 37PFL5603D/10 wit is roze, grijs is blauw/paars

99% zeker dat het ic op je tcon defect is.
ic vervangen en de tv doet het weer als nieuw. Eigenlijk hoef je niet verder te zoeken......

Waar kan ik de asf15 krijgen en flux, dan ga ik hem zelf wel proberen te vervangen.

AS15-F kan je via ebay of bijvoorbeeld bij Aswo bestellen.
Zou het wel met hete lucht doen en niet met een soldeerbout.

Niet doen als je geen speciale soldeerbout hebt zoals een weller ws 81 met haakse dunne punt waarmee je 1 voor 1 de pootje,s kan ombuigen.
Ik snijd het ic meestal los
Heel soms zit de as 15 ook aan de onderkant gesoldeerd , in dat geval lossnijden en een tik er tegen .
Maar nogmaals je moet echt wel kunnen solderen om dit IC te vervangen .

Geen nood, ik heb voorheen in een bedrijf gewerkt waar we computermoederboarden professioneel met smd op componentniveau repareerden, die apparatuur heb ik helaas niet, maar dit gaat me wel lukken ;-)

...Toch niet gelukt... enkele eilndjes beschadigd.
Goed, dacht ik bestel een nieuw printje, een v4.02 kom ik nog een zelfde defecte tv met zelfde type tegen met een defect scherm, barst. Ik denk dat is mooi, boaardje overzetten en klaar. Bod op gedaan en gisteren opgehaald. Daar nog even aan gezien, alles werkt alleen linkerkant gescheurd.
Ga ik het overzetten, blijkt het een v3 tcon board te zijn. gaat wel aan, backlight maargeen beeld.
Moederboard over gezet, want is ook anders, nog geen beeld. voeding ook over gezet, nog niets.
Ben ik nu bezig met iets wat niet wil gaan werken of...
Wie helpt me verder.. ?

Dit type TV is gemaakt onder 3 verschillende chassis (Q522.1ELA, Q522.2ELA en Q522.1ELB), die onderling heel erg veel op elkaar lijken maar toch op bepaalde punten verschillend zijn. Je moet er daarom erg oppassen met donor organen.

Groeten, Ron.

Maar, betekent dit dat het dus niet gaat werken, zelfs wanneer ik alles overzet. Is de electronica welke aan he display zelf zit dan ook nog afwijkend?

Om welk chassis en om welk paneel ('display') het gaat, staat er gewoon op.

Edit: om het chassis te weten te komen, kan je gewoon op de typesticker kijken. Met wat geluk staat het paneeltype daar ook op.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (47%)]

Ik zal het originele display ook uit elkaar schroeven, waar ben ik aan begonnen....
Is er ook nog iemand die een Tcon V4.2 board in de aanbieding heeft of wil ruilen met een versie 3?

Ok, ik heb zelf een Q522.2ELA, die met defect scherm welke ik via marktplaats heb is een Q522.1ELA.
Ik heb even alles teruggezet om te kijken of die met het gebarsten scherm nog werkte, maar daar heb ik nu ook geen beeld meer op, alleen backlight. betekent dat de AUO T370HW02 v.3 daarmee ook defect is geraakt?
Heeft het nog wel zin om een nieuwe AUO T370HW02 v.4.2 aan te schaffen of zou het mainboard uit de Q522.2ELA ook defect zijn geraakt. Wie zou me dit kunnen vertellen?

Controleer of er nog 12 V aankomt op je T con.
Dit gebeurt doorgaans via een dual fet of transistor of een dil 8 pens fet. geen 12 V lus dan de 12 v voor de switch gewoon eens door.
Heb je een totaal verkeerd T con geplaatst dan KAN deze schakel defect zijn geraakt.
Altijd meten dus eerst die 12 V daarna de dc / dc convertors op de T con.

Hoi Arnoold,

Ik heb nog even het V3 boardje bekeken. de smd zekering f1 (TP) is defect.Hier even een zekering over heen gesoldeerd en... ik heb nu heel wit beeld, soort van overkill, overstuurd en lagzaam kleurvlekken. Voor alle omwisselacties zag je rechts menu nog in beeld, dus er is wel degelijk nog iets defect. Dit is het defecte scherm met de scheur, maar ik ben bang als ik alles op het goed lcd scherm zet dat ik daarme het display defect maak.
https://www.dropbox.com/s/vsjdbrm7tvjuhf4/2013-06-27%2023.04.01.jpg
https://www.dropbox.com/s/chv7mcrpn2xnmzq/2013-06-27%2023.04.21.jpg

Ik ga toch op de V402 een nieuwe as15f plaatsen.
Op de data sheet zag ik dat een aantal eilandjes NC zijn, vandaar dat deze wat makkelijker los kwamen.

AS15-F kan je via ebay of bijvoorbeeld bij Aswo bestellen

Welke site is dat van Aswo, kroatie?
Heeft niemand hier een voorraadje van deze chips liggen?

Via Ebay besteld, even afwachten, vakantie tussendoor, dus waarschijnlijk in augustus weer verder. Hopelijk niet het main board van de Q522.2ELA gesloopt door de v3 aan te sluiten want dan ben ik nog niet verder ;-) ik laat het wel weer weten...

Wat kan een vakantie goed doen. Inmiddels de as15f binnengekomen. Er in gesoldeerd en voila, weer als vroeger. Gelukkig het main board nog heel. Tv staat weer te draaien in de huiskamer. bedankt voor alle tips, hints etc.. etc..!

Da's nou jammer, we zijn een maandje verder, wordt wit weer steeds roziger... weer de as15f? lijkt me sterk toch?

die asf15 gaan niet kapot vanwege het vele stof op de maan, er is een externe reden voor lijkt me. gezien de data van kapot gaan van veel tv's zou ik de hoge omgevingstemperatuur een kanshebber noemen. zeker als de tv in een kast staat en de natuurlijke radiatorwerking z'n werk niet kan doen..

zo niet, kan de asf stuk gaan door een (schakelende) spanningsregelaar die het te warm krijgt, een te hoge spanning gaat uitsturen en de asf nekt..

als je die waarden nameet zit er geen kap op de tv en zullen die waarden veel langer goed blijven als in de normale situatie..

De kans dat de AS15-F weer defect is is groot.

Maar niet zomaar weer defect of heb k b kwaliteit uit china? Of toch een probleem in spanning of aansturing.. ik heb er nog een paar, maar om nou elke maand een nieuwe er in te doen......

Er is een kans dat je een imitatie hebt gekocht met een mindere kwaliteit, als dat zo is blijf je aan de gang met vervangen.

Zou toch nog eens het ic vervangen. Gaat ie nou weer stuk na een maand zou ik dan eens verder gaan zoeken.
Misschien heb je er gewoon een maandagochtend ictje op gezet

Slechte badge zou zo maar kunnen. Gebruikte in het begin vaak 2 de hands AS omdat ze er simpel weg niet waren (uit 108 panels) kwam zo,n toestel ook wel terug en andere niet.
Ic gaat NIET kapot door hitte (wordt amper heet) Ic gaat NIET defect door gebruikt buiten specificaties. As 15 gaat gewoon defect tgv worn out, slijtage , defect simpel het is niets anders.
Uiteraard kan het ic beschadigd zijn geraakt door statische ontlading zeer wel mogelijk.
Zoek maar eens op op google wat statisch ladingen kunnen doen met een laser van een cd speler

Ik zal hem nog eens vervangen, hoe kom je er achter of je een immitatie hebt, merk? Ik zal eens kijken wat ik nu heb gekocht.

https://www.dropbox.com/s/ax47znqqs186ul4/2013-09-08%2013.15.06.jpg

Op 8 september 2013 01:16:34 schreef Arnold D:
Uiteraard kan het ic beschadigd zijn geraakt door statische ontlading zeer wel mogelijk.
Zoek maar eens op op google wat statisch ladingen kunnen doen met een laser van een cd speler

Ik weet alles van Esd, ik zat ook al aan zoiets te denken. Ik zal hem nog maar eens vervangen en kijken wat er gebeurt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (50%)]

Ik heb hem nog eens opengemaakt en een pennetje maakte nog geen goed contact. Allemaal nog eens nagelopen en staat nu weer beneden te draaien. Kijken of hij het nu langer blijft doen.