Hallo beste mensen!
Ik heb hier nog een mooie stappenmotor uit een scanner liggen. Die ligt al vrij lang in mijn la maar ik heb pas een artikel over stappen motoren gelezen in de elektuur en heb eens gemeten. Het blijkt dus om een unipolaire stappen motor te gaan.
Dat maakt verder allemaal niet zoveel uit. Want wie kan me nou vertellen wat ik er eigenlijk mee kan? Wat voor andere dingen kun je er nou mee doen dan met een gewone motor? Ik kan er op internet een hoop over vinden maar geen leuke projecten ofzo. Is er iemand die voor mij een leuk simpel projectje met een stappenmotor heeft voor een beginner in dit onderwerp?
Alvast bedankt!
Greetz Jeroen
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
op een asje een LDR monteren en dan achter een lichtbron zoeken, dan op display weergeven hoeveel stapjes hij daarvoor heeft moeten doen. lijkt me nog vrij simpel
klinkt leuk. Dus je bedoeld een LDR op de as van de motor monteren en zo zeg maar een oog maken dat opzoek gaat naar een lichtbron en op een display weegeeft waar hij dit gevonden heeft?
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Ja klinkt goed! Zalk zeker onthouden! Thanks Aedolon.
Nog meer ideeen? Alles is welkom als het maar realsistisch is en met een laag budget en een minimale kennis van stappenmotoren uit te voeren is!:)
Ik ben een jukebox aan het bouwen met stappenmotoren 
anderen maken cnc-frees machines ermee..
Je kan een robotarm maken.
Zo'n oog is ook leuk jah, of maak em dat ie op beweging afkomt. Dat 2 ogen je de hele tijd aankijken terwijl je door de kamer loopt.
PaWoN
Een robot arm met 1 as zat ik ook al aan te denken. Kweet alleen niet zo goed hoe ik dat zou moeten doen. Het lijkt me wel vet om aan te sturen met een µC maar het is maar een klein motortje... Als ik wat opkan tillen met bv een electromagneet aan het uiteinde van de arm dan zakt deze meteen weer naar beneden zodra het motortje stopt met draaien.
En een freesmachine gaat denk ik helemaal niet werken.
Die 2 ogen die me aankijken vind ik wel een vet strak idee!:P Alleen hoe laat ik iets reageren op beweging? Met ultrasoon ofzow?
Andere ideeen nog steeds welkom!
Als je 1 of 2 spoelen bekrachtigd laat als het motortje stilstaat, valt het niet naar beneden.
Ja die ogen wil ik ook nog een keer maken 
Als je verschillende bewegings-sensors hebt (van die dingen voor je tuinverlichting bijvoorbeeld), en je zet ze allemaal in een halve circel, kan je kijken in welke sector beweging is.
PaWoN
heb hier ook nog 2 stappenmotoren liggen (uit oude 5,25 inch floppy drives) vraag me eigenlijk af of je hiermee een wagentje zou kunnen bouwen.
ik heb ook een aansturing ontworpen er voor zodat je met signalen het motortje kan bedienen
Ik ben zelf ook met stappenmotoren bezig. Ik ben van plan om met een muis of joystick een camera te bedienen.
Evil Aedolon
ik heb dat gemaakt met servomotoren, deze besturen een CCD camera die dan naar bepaalde voorwerpen gaat zoeken (door kleur)
Maar geen joystick ofzo hij scant automatisch het veld af met de camera, zeer cool al zeg ik het zelf !
Ik vind een servo daarvoor beter, positionering is beter bij stappenmotoren heb je geen terugkoppeling
Hoe laat je hem dan naar kleuren scannen? Ik heb ooit eens een object counter gemaakt. Deze kan een aantal objecten in een afbeelding tellen. Maar ik heb geen idee hoe je zoiets met een camera moet doen.
Ik weet nog een mooie uitdaging.
Een infrarood positioneringssysteem maken gebruikmakende van een stappenmotor. Motor draait voortdurend rond . In 3 hoek van een rechthoekige ruimte staan 3 IR-ontvangers of spiegeltjes. De bedoeling is dat de positie bepaalt wordt.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 10 juni 2004 22:45:26 schreef Brecht Vervaeke:
Oeps te snel willen typen een MEGA grote DT-fout. ...bepaald wordt. Mijn excuses.
Geeft niks, maar je kunt je eigen berichten editten door te drukken op 
Een hoop leuke ideeen maar denk dat sommige toch nog wat hoog gegrepen liggen.
Is er misschien wel iemand die antwoord kan geven op wat nou het grootste verschil is tussen stappenmotoren en gewonen electromotoren? En waarom zou je bij bepaalde dingen eerder kiezen voor een stappen motor dan een gewone motor?
Bij stappenmotoren, kan je precies bepalen hoeveel graden/draaien de motor moet draaien. Bij gewone motoren kan dit niet.
Als je bijvoorbeeld een arm in een bepaalde positie wilt brengen. Bij gewone motoren moet je dan overal sensors zetten, om te weten waar de arm zich bevind. Bij stappen motoren kan je gewoon zeggen 250 stappen naar rechts.
Als je steeds de commando's geeft 100 stappen links, 50 rechts, 224 links, 26 rechts en dan weer trug naar begin positie en weer over nieuw, en dit 1000x.. dan zal de arm steeds op rpecies dezelfde positie uitkomen. Bij gewone motoren is dit niet het geval, en moet je met sensors (feetback) werken om de positie te weten.
Als je nauwkeurige bewegingen wil maken, zou ik stappenmtrn nemen, als je grote, on naukeurige bewegingen wil maken, zou ik normale motoren nemen.
PaWoN
thanks voor de info!
Zeker handig zo'n stappenmotor! Zo'n robot arm zou ik zeker vet vinden. Alleen zou ik dan liever minimaal 2 assen hebben in plaats van 1. Nou krijg ik meer een asje met een staafje eraan...
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Nee eigenlijk niet ma ik ga wel zoeken nu. Een grijp handje wordt me te ingewikkeld dus het wordt dan denk ik een soort van happertje en/of een electromagneet.
Is er iemand die een schema heeft om dit geheel met een 16F84A of 16F628 aan te kunnen sturen?
Ik heb nog een motor uit een hardeschijf! Dat MOET een stappenmotor zijn! De stappenmotor uit de scanner is 15V. Dat is een beetje moeilijk aan te sturen met µC's denk ik die kunnen maar 6V leveren? Dan moet ik zeker met relais gaan werken... of is er een andere oplossing? Relais gaan wel tenkoste van de preciesie waar mee je zo'n motor kan besturen. Dat zou zonde zijn.
Ik hoop dat een hardeschijf motor een beetje wat kan bewegen.
Kzal eens kijken.
Je moet zowiezo een stappen-motor driver gebruiken. Je Uc kan dit niet aan, en met relais gaat het zeker niet goed werken.
Zo'n drive rkan je oiok zelf opbouwen uit transistoren.
Ikzelf gebruik de UCN5804 hiervoor:
http://www.hvwtech.com/downloads/datasheets/ucn5804.PDF
Hier zit ook meteen een 'translator' in.. je hoeft alleen direction en pulsjes te geven.
Er zijn trouwens veel van soortgelijke ICs. OP je HD printje zit er ook een, maar zal wel msd zijn.
PaWoN
Nee ik begrijp ook wel dat je dat niet recht op je µC kan aansluiten. Maar het gaat om het idee dat een µC maximaal 6V pulsjes geeft en mijn motor op 15V werkt. En daar zal ik ook wel wat voor moeten maken dan.
Het is dus de bedoeling dan dat ik hem met een µC kan aansturen. Dus een µC die pulsjes geeft aan een schema die op zijn beurt de motor weer aanstuurt.
In de elektuur pas stond wel zo'n driver maar ik weet nog steeds niet hoe ik die nou aan moet sturen.
Die hardeschijf motor zal hoogst waarschijnlijk op 5V werken. Dan kan ik mooi een driver voor een 5V stappenmotor gebruiken en die aansturen met 5V pulsjes uit me µC.
Hoe ik die andere motor dan doe weet ik nog niet zeker.
Die drivers die 'sinken' de aan te drijven stappenmotor over het algemeen. Met andere woorden, je gaat van plus, naar de stappenmotor, naar de driver en dan naar min (4x, 1x per spoel). De driver zelf werkt dan op 5 volt voedingsspanning, kijk maar in die datasheet die ik had gepost. Je kan dus gewoon 5volt pulsjes derop zetten en dan werkt het.
Je hebt dus wel een voeding nodig, met 5 volt uit en 15 volt
PaWoN