Pelgrim combioven, aardlek springt er uit...

Geachte,

Ik heb een Pelgrim SK 995 combi oven, waarin een hete lucht functie en een boven en onder verwarming zit.
Dit kan aangezet worden door resp. de bovenste en/of onderste draaiknop rechtsom te draaien.
Als ik alleen de hete lucht functie gebruik functioneert alles verder prima.( ventilator draait rustig zijn toeren..)
Zodra ik de boven en onder verwarming aan zet gaat voor als nog alles zonder problemen.( de hete lucht functie staat uit…)
Maaar, na een minuut of negen vliegt de ( automatische ) aardlek er uit in de meterkast.
Het rare vind ik waarom na 9 minuten en niet gelijk?
Of zit er ergens een voeler die pas aangaat en kortsluiting registreert als ie warmer wordt?

Wie weet het er fijne van?

Ik hoor het graag,

Gr. Har.

Dan is waarschijnlijk je verwarmingselement defect, als een element verwarmd zet het materiaal uit en kan dan ineens de kortsluiting veroorzaken.

Je kunt ook eerst 1 van de elementen af koppelen om te kijken welke het hierbij om gaat.

Ahh, das snel..

Een verwarmingselement bevindt zich aan het plafond van de oven, de ander onder de bodem van de inwendige romp als ik het goed zeg..
deze is alleen te bereiken als de oven eruit is in zijn geheel en gedemonteerd wordt?

Functioneert de oven nog wel als je een deel uit schakelt..?
OF kan je het ook meten met een multimeter..?

gr. har.

het probleem lost zichzelf nog best eens op als de oven op een groep zonder aardlek wordt gestoken en eens goed doorgewarmd wordt. nadien kan het probleem weg zijn.

overigens had ik vandaag ook zo'n oven met dito probleem, daar lag het onderste element eruit. dat element was ook nog eens onderbroken, dat was ook de reden van de aardsluiting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman
Ik weet niet of dit heel verstandig is om ts uit te laten proberen.

De aardlekschakelaar springt er niet zonder reden uit.

Gewoon de elementen 1 voor 1 afkoppelen de oven kan dan gewoon aangezet worden maar komt dan alleen niet goed op temperatuur.(wel even oppassen dat de afgekoppelde bedrading nergens tegen aan komt).

Je moet hiervoor de oven wel uitbouwen en kostsluiting is wel te meten maar dan moet het een permanente sluiting zijn in koude toestand.
Tussen element en aarde (afscherming) heb je dan een weerstandswaarde.

Gezien de sluiting pas na enkele minuten optreed zul je geen weerstand in koude toestand meten.

@testman

Volgens mij zitten al onze groepen in huis achter de aardlek en lijkt het mij niet verstandig om de oven op een onbeveiligde groep aan te sluiten.

[Bericht gewijzigd door elektro-kampioen op donderdag 27 juni 2013 22:02:22 (14%)

het probleem is vaak weer weg te krijgen op een groep zonder aardlek. dan bakt de overgang naar aarde gewoon weg. de oven zonder aarde aansluiten is wel levensgevaarlijk, dat zal ik zeker niet zeggen..

als je geen groepen hebt in huis zonder aardlek wordt het sowiso een nieuw element..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik begrijp goed wat je bedoeld
Het kan inderdaad zijn dat de sluiting dan weg bakt.
Maar je kan ook een gevaarlijke situatie krijgen.
Bijvoorbeeld dat de aarde zelf los brand en de sluiting naar de metalen behuizing blijft zitten.
Bovendien weet je ook helemaal niet wat voor aardlekschakelaar er in zijn huis zit.
0.03 0,3 of misschien zelfs nog 0,5 ampère.

De magnetron aan een megger hangen zou een optie zijn indien je die hebt of kunt lenen.
En anders in ieder geval eens onder de kap kijken wat daar te zien is.

[Bericht gewijzigd door Paloma op donderdag 27 juni 2013 22:19:22 (10%)

Ahh,

vele antwoorden mogelijk.
Vraagje..

hoe krijg je het onderste verwarmingselement eruit?
De oven ( overigens zonder mag. functie) geheel demonteren en verwijderen van het buitenste omhulsel?

gr. Har

Het onderste element zit meestal vast met een schroef en kun je via de achterkant verwijderen( er gewoon uittrekken) afhankelijk van het model.

Eerst maar eens een element afkoppelen om te kijken welke gedemonteerd moet worden.

Daar ben ik weer,

Gister de over eruit geschoven, en zag dat het onderste verwarmings-element vrijwel los hing,dmv een nieuwe schroef met borgplaatje wederom vast gezet.

Daarna de contactjes los gemaakt van het onderste vw element en de oven aangezet, tot mijn verbazing sprong de automaat er in de meterkast niet uit.

Daarna direct ( boel is nog warm..) toch weer het onderste vw element voorzien van de stekkertjes want ik dacht, misschien lag het wel aan die losse bevestiging.
En ja de oven doet gewoon zijn werk, Er gebeurt niets in de stoppenkast.

Inmiddels is de oven geheel afgekoeld, en doe even een extra test voordat ik hem der weer inschuif ( in keukenkastje..)..

EN JA hoor , de stop vliegt er weer uit!!

Zit er iets van een thermische beveiliging in vraag ik me af..??

OF een andere suggestie..??

gr. har.

Shiptronic

Overleden

Vliegt de stop er uit of de aardlekschakelaar ?

Lijkt me toch een aard fout van het element.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dit is toch de bekende aardlek uitval als het element een bepaalde temperatuur heeft bereikt. als je de aardlek dan inzet blijft deze in tijdens het verder opwarmen. helaas is dit toch een van de elementen. je kunt het gewoon uitmeten, want de lek is in koude toestand ook al meetbaar. vaak zie je het wel als je vergelijkt tussen de andere elementen. degene die duidelijk lager meet als de andere elementen is de veroorzaker. je kunt nog proberen om de stekker om te draaien, dat wil het probleem ook nog weleens oplossen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vliegt de stop er uit of de aardlekschakelaar ? >> DE aardlek...
Lijkt me toch een aard fout van het element.

Stekker omdraaien > helaas geen resultaat.

Ehh

Lek meten tijdens koude toestand..."Hoe ga ik dat doen," heb wel een multimeter maar weet niet de weerstand waardes van de elementen,

denk zelf dat het de onderste is omdat deze als ie losgekoppeld is, gewoon de oven door blijft gaan met verwarmen...

suggesties misschien..?

Alvast dank voor jullie hulp..

gr. har.

PS ben inmiddels al opzoek naar een verwarmingselement onder type SK 995, kom hem alleen niet tegen....

je moet ohms meten van de aansluiten van het element naar aarde, dit is normaal oneindig. bij een defect element zal het tussen 5Mohm en 500Kohm liggen. die waarde verandert als het element opwarmt..

je kunt het wrs op de stekker al meten, de elementen zijn meestal maar 1 polig geschakeld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb toch nog ff wat hulp nodig bij het meten, ben nl een leek opdat gebied.. ik meet alleen maar 12V in auto's.

ohms meten van aansluiting element naar aarde, betekend dat een pool vd de Multi-meter ( zwart of rood ) op een ( 1) contact van het vw-element en de ander op het chassis?
Moeten de stekkertjes op de aansluitingen vd vw-elementen zitten ?

( en moet de 220V stekker in het stopcontact zitten..?)

Tenslotte nog effe de draai-stand vd multimter... die gaat van 200 naar 2000M ...waar zetten we die op?

gr. har.

Ahh,

Heb het volgende even gedaan.

Rode en zwarte meetpunt van de meetsnoeren vd multimeter op de twee uiteinden van het vw-element gezet.( verder zit er niet aangesloten op deze vw element punten, draadloos dus..)

onderste geeft aan 41.2
bovenste 21.1
Multimeter staat op 200 en geeft een geluidje overigens....
getallen blijven vrijwel constant, in de tiendes achter de komma loopt het wel iets op en neer.

gevoel zegt..

onderste kaduuk...

Heb ik het goed..??

gr. har.

Het element heeft twee aansluitingen voor de voeding.
Een van je meetsnoeren sluit je aan op 1 van de aansluitpennen van het element.
Het andere hou je tegen het element zelf aan.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De elementen zijn goed wat de weerstand betreft.
Dat de ene een hogere weerstand heeft dan het andere element heeft te maken met het afwijkende vermogen van de elementen.

Het gaat er nu eigenlijk om wat doen de elementen in koude en warme toestand.
Elementen kunnen in koude staat gewoon werken en als ze lekker op temperatuur komen kunnen ze ineens kortsluiting veroorzaken.

Je kunt ook de oven opnieuw aan gaan zetten zodat je er makkelijk bij kunt terwijl hij verwarmd.
Als je een kortsluiting krijgt (warme toestand) meteen de stekker uit het stopcontact en meten van het element naar chassis (aarde)met de multimeter, wel snel zijn want als het allemaal weer afkoelt dan kan de kortsluiting al weer verdwenen zijn.

Als je een ohmige weerstand meet tussen aansluiting element en chassis dan heb je de boosdoener te pakken.

Pas wel op dat je eerst de stekker uit het stopcontact haalt voordat je gaat meten. succes.

Heb het vw-element er maar even horizontaal eruit getrokken...
MM staat op 2000M en geeft dan aan 010

zegt dit wat..?

het ziet er overigens nog vrijwel nieuw uit.....

gr. har.

Zo gezegd zo gedaan,

onderste vw-element erin geschoven, stekkertjes erop...

220V stekker in stopcontact en draaien maar..

minuutje of 5 en de zooi vloog er weer uit.
220V stekker eruit, en meten...

010 dat is alles wat ik meet , Multi-Meter staat op 2000M

Ben nu wederom een keertje aan het proberen als ik het onderste vw-element niet aansluit....temp staat op 150.

kijk of de boel er weer uit springt...

tot op heden gaat het nog goed...

Mzl.

Har.

je moet niet meten tussen de aansluitingen op het element maar tussen 1 aansluiting en de aarde van het apparaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, ja dat heb ik gedaan..........
1op element
1op chassis

blijft 010 in warme toestand.

Inmiddels een 25 minuten gedraaid zonder hem aangesloten te hebben.
alles werkt verder prima in huis, geen aard lek eruit.

gr. har.

Dus onderste element defect en vervangen dat ding.

Gaan we doen............

Thx for helping out.."

Har.