Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

Op 30 maart 2014 20:06:29 schreef fred101:
Die printplaten zijn zo snaar strak dat het bijna zonde is ze te solderen :-)

Ik vind het grondvlak raar. Het geeft me de indruk, dat fotoopa het zelf getekend heeft.

Ter verduidelijking, mijn layout-programma tekent het grondvlak als volgt:
Begin met een volledig gevulde rechthoek.
Ga nu één voor één de printsporen en de soldeereilandjes af. Wis een deel van het grondvlak telkens met de afmetingen van het printspoor/eiland + bijbehorende spacing.
Tot slot worden printsporen en soldeereilandjes opnieuw getekend.
Dat is, softwarematig, een simpele klus. Je tekent als het ware een dikke, "witte" lijn of cirkel, en daarin het echte spul:

http://prosje.be/CO/Schemas/ftop.png

Bij de print van fotoopa is er duidelijk een andere manier gebruikt. Het grondvlak volgt niet de contouren van de printsporen of eilandjes. Het lijt wel handwerk...

@fotoopa: wat ik me al een tijdje afvraag - heb je nou het meeste plezier aan het ontwerpen/bouwen van je meesterwerkjes, of aan het fotograferen zelf?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Grondvlak is een beetje opmerkelijk, ja. Als ik het me goed herinner gebruikt fotoopa een beetje een onorthodoxe methode voor zijn printen. Iets dat meer lijkt op een grafisch sofwtarepakketje dan op een pcb-programma.

Website -- Slopen is ook een kunst...

Op 30 maart 2014 22:15:08 schreef pros:
[...]
Ik vind het grondvlak raar. Het geeft me de indruk, dat fotoopa het zelf getekend heeft.
@fotoopa: wat ik me al een tijdje afvraag - heb je nou het meeste plezier aan het ontwerpen/bouwen van je meesterwerkjes, of aan het fotograferen zelf?

Printjes zijn gewoon getekend in EAGLE. Ik gebruik auto routing om te zien of de componenten goed opgesteld staan. Daarna is het aan mijn beurt om de print handmatig te optimaliseren. Voor mij moet een printplaat even goed zijn als een foto. Binnen 10 jaar zie je nog als je ergens slordig geweest zijt. Zie maar de typo fout in mijn PCB. Ik ga ook waar mogelijk in EAGLE manueel de baanbreedte verbreden. Dit geeft je veel solidere printen vooral bij het solderen. Door de breedere vlakken loopt de tin veel beter rond.

Ik exporteer daarna de layout met een resolutie van 1000 ( komt overeen met 1 mil per pixel) als .tif file en die wordt hernomen in PS. Daar werk ik nog wat krullen bij vandaar dat je soms grotere massa vlakken ziet. Als alles naar wens is ga ik nog een laatste filter toepassen in PS nl de minimal functie van 1 pixel. Deze functie gaat alle vlakken en banen met 1 mil rondom gaan verdikken. Dit is mijn standaard aanpassing voor de kleine onderetsing die je toch altijd hebt. Dit is de laatste handeling, daarna wordt de film afgedrukt. liefst een nachtje laten drogen, heb je geen tijd, dan in de over leggen op 50 graden voor 30 min.

Hardware ontwerpen en printjes maken, FPGA software schrijven of assembler voor de ATmega328, ook draaien, frezen, boren, optica zoals lenzen uitmeten, draad trekken op de draaibank om ze te kunnen monteren als ze een speciale schroefdraad hebben, dit zijn idd gelijkwaardige hobby's voor mij. Voordeel is als je alles samen kunt gebruiken je meer mogelijkheden hebt. Ik weet niet of er een naam bestaat voor zo een functie, of toch, klusjes man...

Ik denk dat je 't gewoon het beste kunt omschrijven als de ultieme, meest veelzijdige hobby. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Anoniem

Ik denk dat de titel factotum Fotoopa passender is, ookwel bekend als MVA. (Manusje van alles)

Zoals hij zijn hobbyprojecten aanpakt, daar kan menig commercieel ingestelde wat van leren!

Hier ook maar eens wat laten zien.

Pasgeleden mijn eigen bliksemdetector afgemaakt welke nu onderdeel uitmaakt van Blitzortung.

Blitzortung is een community waar iedereen vrijwillig aan kan deelnemen door een eigen station op te zetten. Alle stations van Blitzortung werken op het principe van TOA (time-of-arrival).
Middels antenne's (ferriet, loop, coax, of gewoon een simpele draad) wordt het H-veld van bliksem opgevangen, versterkt en middels een controller doorgestuurd naar het Blitzortung netwerk.
Elk station beschikt over een GPS module welke een 1PPS verzorgt. Hierdoor beschikt elk station over dezelfde absolute tijdbasis. Wanneer 3 of meer stations een puls ontvangen kan het netwerk wiskundig de locatie bepalen. Deze wordt vervolgens op een kaartje geplot en gebruikt voor verschillende doeleinden (naast het feit dat het natuurlijk ontzettend leuk is!).
De controller is opgebouwd uit een STM32F4DISCOVERY bordje waarop een webserver draait. Middels een webinterface kan het station ingesteld en gemonitord worden.

Hier de statistieken van mijn station: http://www.lightningmaps.org/blitzortung/europe/?bo_page=statistics&am…

Het bereik van mijn station is circa 3200 km, redelijk ver dus.
Ik ben het station nog aan het verbeteren. Ben er zojuist achter gekomen dat de 5V voeding erg veel effect heeft op de verhouding foute signalen/correcte signalen. Een Apple iPhone 5V lader werkt veel beter dan een no-brand 5V lader van de Action. (mocht iemand nog 'schone' 5V USB laders weet te vinden, let me know!)

Een aantal foto's:

http://i.imgur.com/UXoE49il.jpg
http://i.imgur.com/y3oCj0Hl.jpg
http://i.imgur.com/UKU6NwTl.jpg

Shiptronic

Overleden

Strakke 5V voeding maak je zelf !! Hoeveel Ampere moet hij kunnen leveren ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

1A is ruim voldoende.
Ik heb nu de Apple USB lader weer aangesloten. En het verschil is gigantisch.
Ik kwam net een artikel tegen van iemand die verschillende USB voedingen heeft doorgepiept http://www.crazy-audio.com/2013/09/raspberry-pi-power-supply-noise-on-…

Misschien moet ik me er binnenkort maar eens aan wagen om een strakke 5V voeding te bouwen. :)

Komende week eerst maar eens de shielding van de ferriet-antenne's vervangen. Ik heb nu flatcable gebruikt, en wil eens kijken of kopertape beter afschermt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 april 2014 20:48:01 (15%)

bjokal

Golden Member

Op 31 maart 2014 22:18:27 schreef DutchCowboy:
... Ben er zojuist achter gekomen dat de 5V voeding erg veel effect heeft op de verhouding foute signalen/correcte signalen. Een Apple iPhone 5V lader werkt veel beter dan een no-brand 5V lader van de Action....

Lees voor de grap het artikel op dit blog eens door.

Daar staan ook metingen bij aan een aantal originele USB stekkerladers, en een aantal el-cheapo's.
De hoeveelheid troep die bij aan aantal van die laders naar buiten komt is soms indrukwekkend.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Shiptronic

Overleden

Schema vind je hier op de site, veel hoeft dat niet eens voor te stellen : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h….

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Verwacht je dat zoiets 'schoner' is dan zo'n 5V Apple blokje?

Ik zie op de link van bjokal dat de Apple iPhone lader een rimpel heeft van circa 40mV.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 april 2014 20:48:10 (46%)

Shiptronic

Overleden

Als je daar een simpel trafotje voorzet wel, veel van die schakelende rommel is produceerd ook een hoop rot zooi.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Mooi projectje!

Eerst wil je volgens mij weten of "nog beter dan de apple" helpt. Dus gebruik eens een labvoeding of zo. Zelf heb ik wel vertrouwen in de 7805 of opvolgers. Gewoon met een schakelend 8-12V voedingkje voeden. Ik zou verwachten dat je ruimschoots onder die 1A blijft hoor. De GPS schat ik op 40mA, de CPU doet full-blast 100mA, ethernet zal ook wel iets meetbaars gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je gebruik maakt van de ENC28J60 mag je daar 250mA voor rekenen

Op het controller bord zit inderdaad de ENC28J60.
Ik ga komende dagen een experimenteren met een 7805 en mijn labvoeding. Ben benieuwd naar de resultaten.

Bedankt voor de tips!

Mochten er mensen zijn die ook geïnteresseerd zijn in het bouwen van een eigen station, hier vind je meer informatie http://www.blitzortung.org/Documents/TOA_Blitzortung_RED.pdf?t=1396341…

[Bericht gewijzigd door DutchCowboy op dinsdag 1 april 2014 10:51:02 (35%)

Een return loss bridge, +- 1dB tot 1.5GHz. Het pcb is een stukje RO4350B van Rogers, de weerstand zijn speciale HF weerstanden van Vishay en een transformator van Coilcraft.

http://oi61.tinypic.com/z2xht.jpg

Mijn VCO is af! (op de labels na dan)

Helaas geen goede foto's (te weinig licht op het moment):
http://s30.postimg.org/su0dd2019/Met_Tegenlicht.jpg

http://s2.postimg.org/z4uffjuad/20140403_204044.jpg

http://s11.postimg.org/9ctuigvtr/20140403_205239.jpg

http://s23.postimg.org/3wk8gsnhj/20140403_204139.jpg
Ik heb greencoating gebruikt van Bungard, bevalt prima.

Het ding werkt perfect... Binnenkort maar eens beginnen aan de volgende module: LINK
Daarvan wil ik de print wel gewoon zelf van ontwerpen, lijkt mij veel leuker.

Bedankt voor alle hulp!

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik vraag mij trouwens af of ik op deze manier (ik gebruik jack pluggen) niet ontzettend last ga krijgen van aardelussen.
Ik ben niet van plan de patch kabels zelf te maken en het is dus niet mogelijk enkel aderige kabels te gebruiken.
Misschien is het toch verstandig voor de volgende modules om over te stappen op banaan stekkers. Wel zonde van deze module dan.

Edit: Ik heb met chassis (het frontplaatje) aan mijn 0 verbonden waar door alle jack chassis-delen aan aarde verbonden zijn.
Als ik ooit last ga krijgen van die aardelussen (welke kans denk ik klein is doordat er weinig versterkt wordt en er geen hf signalen zijn) haal ik gewoon de verbinding tussen aarde en het chassis weg.

[Bericht gewijzigd door otto272 op zaterdag 5 april 2014 23:14:43 (31%)

Ik heb een aantal jaren geleden een paar PCL82 buizen gekocht om wat mee te spelen, ik ben nu bezig daar een versterker voor te maken om mijn beyer dynamic dt770 pro koptelefoon mee aan te sturen, die een impedantie heeft van 80 ohm.

Schema:
http://loosen.home.xs4all.nl/elektronica/tube%20headphone%20amp/schematic.png
De tegenkoppeling lijkt prima te werken ondanks dat het door 2 hoogdoorlaatfilters gaat, ik weet dat dat door fasedraaiing problemen kan opleveren, al zou ik niet weten hoe je dat uitrekent.

Ik heb bij Iteadstudio pcb's laten maken:
http://loosen.home.xs4all.nl/elektronica/tube%20headphone%20amp/t_100_1743.JPG

Opgebouwd ziet dat er zo uit:
http://loosen.home.xs4all.nl/elektronica/tube%20headphone%20amp/t_100_1741.JPG

Een testopstelling gemaakt:
http://loosen.home.xs4all.nl/elektronica/tube%20headphone%20amp/t_100_1756.JPG

De voeding levert 162 volt belast, de grote elco's zijn 3100uF 360V, de spoel is 1.2H met een weerstand van 30 ohm, enorme overkill maar ik vond het wel leuk staan, en de schroefaansluitingen op de elco's zijn ook wel praktisch :P

Ik heb nog wel wat problemen op te lossen, dit geheel is extreem gevoelig voor externe invloeden, als ik met mijn vinger over een draad wrijf hoor ik dat al in de koptelefoon, dus ik zal de pcb's met rubber moeten monteren en aansluiten met flexibel dun draad.
Ook heeft het ding last van een lichte brom, en als ik met een enkel meetsnoer van de multimeter een aansluiting van de elco aanraak hoor ik een klein tikje, wat denk ik komt door het totale gebrek aan afscherming.

Heel knap! Uiteraard gevoelig voor externe invloeden. Maar dat ligt aan de afscherming. (ergens gaat het spoeletje er geen goed aan doen, vrees is).

Staat je bouwsel niet op het randje van oscilleren? Kijk eens wat de blokweergave doet.
Je hebt een stevig massavlak nodig onder je schakeling. Het is allemaal nogal hoog-ohmig.
Overigens ben ik niet weg van die klemverbindingen (voor audio toepassingen dus). Beter bedrading solderen.
Leuk projekt trouwens.

Sonytech

Overleden

Ik zou voor het ingangssignaal afgeschermde kabel gebruiken.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Bedankt voor de tips heren, ik heb gister al een zwart gelakte aluminium plaat besteld om de pcb's op te monteren met rubberen afstandhouders, mijn idee was de aluminium plaat te aarden zodat dat als massavlak kan dienen.
Ik hoop het geheel in te kunnen bouwen in een doorzichtige kast van acryl, wat ik ga laten maken op een lasercutter.

Sonytech

Overleden

Ik zou eerst even zoeken naar de oorzaak van die bijgeluiden, want het is voor een PCL8x absoluut niet nodig om ze in rubber of verend te monteren. Je kan beter de oorzaak wegnemen dan het symptoom bestrijden.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Dit topic is gesloten