samsung combimagnetron zekering probleem

Hoi,

Ik heb hier een probleem met een samsung combimagnetron
De 220v zekering is al een aantal keer doorgeslagen maar merk verder niks aan
Het apparaat. Zekering vervangen alles werkt weer en na een week of 3 weer hetzelfde
Probleem in de binnenkant is verder niks apparts te zien.

Heeft iemand een idee ?

Mvg steohan

heb je wel dezelfde zekering gebruikt, traag 15amp zit er meestal in. of doel je op de zekering die op de frontprint zit, meen 1,6a? die 2e knalt eruit als de deursloten / haken aan de deur niet goed zijn. het is een beveiliging...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb dezelfde 15amp zekering gebruikt ik heb hem vanmorge nog aangehad en ik ruik
Wel steeds meer een brand/smeullucht als de magnetron aanstaat

Het rare vind ik dat het een trage sluiting is.

Bij een apparaat met een flink vermogen is het natuurlijk niet ondenkbaar dat de sluiting pas optreedt als de boel warm wordt. Bij een magnetron is het bijzonder lastig foutzoeken want warm worden doet-ie natuurlijk alleen als-ie aan staat.

Maar je zou de hoogspanningsdiode en -condensator kunnen vervangen; dat zijn statistisch gezien de meest problematische componenten in een magnetronoven.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Oke dan ga ik dat proberen maar als het probleem in de diode zit
Zou dan de hoogspanningszekering niet springen?of zeg ik nu iets doms.

En waar kan ik een diode en condensator kopen enig idee ?

sluiting in de magnetronbuisvoet komt ook nogal eens voor. kun je zo meten, de aansluitingen op de buis meten laag naar aarde door als dat zo is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk eerder deurhaak of een van de micro switches die niet meer goed schakelen. Vervang alle microswitches, vaak zijn ze allemaal zwak/ verbrand daardoor geworden.
@ Testman: Indien isolator defect is, dan blijft er geen enkele zekering meer heel, ook bij een meer geringe lek.

ik heb hem nogmaals opengehaald de print waar de zekering opzit is gedeeltelijk zwart,ik ruik nu ook een sterkere smeulgeur in de magnetron maar kan niet zeggen waar de geur vandaan komt het komt in iedergeval niet van de print af .

ziet de trafo er nog goed uit ?

https://plus.google.com/photos/108079367946767464892/albums/5943609734…

de zekeringhouder is z'n klemkracht kwijt en gaat als weerstand werken. de zekering wordt te heet en soldeert zichzelf los van de dopjes.

een andere houder erin zetten of doorverbinden, 15amp is maar 1amp verwijderd van de meterkastzekering die zal er ook uitgaan als het misgaat in het ding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

oke alvast bedankt voor je snelle reactie,

dit zou dus het probleem kunnen zijn?

hoe kan ik dit het beste doorverbinden de houders eruit halen en een draad er tussen?

De magnetrongedeelte heeft zijn eigen zekering meestal 900 mA.
De zekeringhouder kan ook los op de print zitten even aan de onderkant kijken en eventueel opnieuw solderen.
Even kijken hoe de houder eruit ziet en of het mogelijk is deze nog te gebruiken anders met een fiberpen of iets dergelijks weer schoonmaken en de pennen iets inknijpen zodat de zekering strak zit.

Een beetje late reactie maar heb eventjes gewacht,

Ik heb de zekeringhouders doorverbonden en sindsdien geen problemen
Of brand/smelt lucht meer.

Dus bedankt voor jullie reacties ik ben geholpen

Ronald45

Golden Member

Dan wens ik je alvast succes met je brandverzekering.

Je bent zo LEVENSGEVAARLIJK bezig!

Die zekeringen moeten erin blijven en mag je NOOIT doorverbinden!

[Bericht gewijzigd door Ronald45 op maandag 16 december 2013 07:34:46 (28%)

als je even leest zul je zien dat het om de zekering achterop de print gaat die het hele apparaat beveiligt, deze is 15amp. die zekering is maar 1 amp verwijderd van de meterkastzekering, dus maakt het doorverbinden niet echt uit. de kleinere zekeringen op het front doorverbinden zou ik niet aanraden als deze steeds stukgaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb ook nog een meterkast ....nu is de combi 16amp afgezekerd
Ipv 15amp van het zekeringtje niks aan de hand dus

Wees gerust de hoogspanningszekering laat ik met rust

[Bericht gewijzigd door stephanvis op maandag 16 december 2013 07:41:57 (20%)

EricP

mét CE

Dan wens ik je alvast succes met je brandverzekering.

Last van een Pavlov effect? Of denk je ook nog te weten waar je het over hebt?

Je bent zo LEVENSGEVAARLIJK bezig!

Leg eens uit? Waarom denk je dat?

Die zekeringen moeten erin blijven en mag je NOOIT doorverbinden!

Waarom en van wie dan niet? Ik ben het wel met testman eens. De oorspronkelijke situatie was gevaarlijker.

Charmantere oplossing zou zijn om de contacten schoon te maken en de zekering in de houder vast te solderen. Het netto effect is ongeveer hetzelfde: de magnetron doet het en bij een serieuze sluiting gaat de zekering in de meterkast.

Ronald45

Golden Member

Als dat ding om wat voor reden dan ook toch eens afbrandt, met de keuken erbij, zal de verzekering moeilijk gaan doen over de doorverbonden zekeringen. En dan mag je van goede huize komen om je daartegen te verdedigen.

Omdat er al werd gesproken over een brandlucht leek het me tricky.

Die 15A zekering zal inderdaad niet zo'n probleem zijn, zolang het apparaat elders maar is afgezekerd op 16A natuurlijk, maar die anderen zitten er toch ook niet voor niks lijkt me.

Zekeringen doorverbinden vind ik overigens nooit een goede oplossing, maar ieder zn stijl denk ik dan maar.

EricP

mét CE

Als dat ding om wat voor reden dan ook toch eens afbrandt, met de keuken erbij, zal de verzekering moeilijk gaan doen over de doorverbonden zekeringen. En dan mag je van goede huize komen om je daartegen te verdedigen.

In de situatie daarvoor was het ding bezig af te branden. Maar ja, toen zat er een zekering in, dus dan is het goed en veilig ofzo??

Omdat er al werd gesproken over een brandlucht leek het me tricky.

Als je had gelezen, dan had je geweten dat de oorzaak van die brandlucht de zekering was. Die zekering die verwijderd is om precies te zijn.

maar die anderen zitten er toch ook niet voor niks lijkt me.

Vaak niet, soms wel. Soms omdat een regel in een ander land het voorschrijft. Als je bijvoorbeeld dezelfde magnetron bij onze zuiderburen aan zou sluiten, dan ligt de situatie iets anders (groepen gezekerd om 20A zijn daar niet raar). Daar zou het ook zeker onwenselijk zijn om de situatie zo voort te laten duren.

Zekeringen doorverbinden vind ik overigens nooit een goede oplossing, maar ieder zn stijl denk ik dan maar.

'Nooit' klinkt weer lekker naar procedures vasthouden enzo. In principe ben ik het wel met je eens, maar als zoals hier de zekering (of eigenlijk: zekeringhouder) het probleem is en de veiligheid niet echteruit holt omdat eea. elders nog gezekerd is, zie ik het probleem niet zo. Maar zoals gezegd... Houder schoon maken en de zekering erin solderen was een charmantere oplossing geweest.

Ronald45

Golden Member

Op 16 december 2013 08:32:26 schreef EricP:
[...]In de situatie daarvoor was het ding bezig af te branden. Maar ja, toen zat er een zekering in, dus dan is het goed en veilig ofzo??[...]

Uiteraard niet veiliger. Maar verzekeringstechnisch wel beter. En dat vertel ik uit ervaring. Het restaurant van een kennis brandde af vanwege een defecte dimmer. Verzekering kwam kijken en er bleek een zilverpapiertje om de zekering te zitten. Alhoewel later werd aangetoond dat dat de brand niet had veroorzaakt kon de eigenaar toch fluiten naar uitkering door de verzekering. Hij heeft het nog geprobeerd aan te vechten maar de verzekeringsmaatschappij dreigde net zolang door te procederen tot de eigenaar het niet meer kon betalen. Tja het is maar wat je wil dan, en hij het er maar bij gelaten.

Ik kan niet inschatten hoe ervaren TS is, er wordt gesproken over zekeringhouders. Is alleen die van de 15A zekering doorverbonden? Of gelijk maar allemaal? Testman had het over een beveiliging voor als er een deurhaak faalt. Die is dan ook maar gelijk geëlimineerd? Wie weet gaat TS naar Belgie verhuizen?

Ik snap uiteraard heus wel dat het in de praktijk allemaal zal meevallen. En de argumenten daarvoor snijden ook hout.

Maar ik vind persoonlijk gewoon dat je gewoon niet moet rommelen met beveiligingen, en dus zeg ik liever dat het gevaarlijk is, dan dat anderen (onervaren lezers) op een verkeerd idee worden gebracht omdat er wordt gezegd dat een zekering doorverbinden geen kwaad kan.

Als je me daardoor een procedurefetesjist vindt: Dat zal me mijn derriere oxideren. :9