AEG Santo 70312 KG

Hoi,
Mijn koel-vriescombinatie vriest niet meer maar koelt wel goed. Ben erachter dat de compressor van de vriezer niet meer inschakelt. Ik weet ook al dat het probleem in de aansturing van het apparaat ligt.

In het forum wordt steeds de condensator als boosdoener genoemd omdat deze te krap bemeten is. In mijn geval ben ik hier echter niet zeker van omdat de koelkast wel werkt.

Heeft iemand een ideetje voor me waar ik het kan zoeken??

heeft de combi wel 2 aparte compressoren? meestal is het 1 systeem, of er zitten 2 kleppen in de leidingen welke de koelkast en vriezer apart kunnen aansturen. de koelkast werkt wel, dus zou een evt enkele compressor dus goed zijn. de klep kan vast zitten, een tikje met een schroevendraaier handvat tegen de klep kan helpen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Had ik eerst ook gedacht. Heb dat dan ook in eerste instantie gedaan. Gebeurde niks.

Daarna ben ik eens gaan voelen aan de motor. Deze loopt niet en wordt niet warm, terwijl de andere dat wel doet.
Tot slot ben ik gaan meten en kom ik tot de conclusie dat de 2e motor gewoon geen spanning heeft.
Toen maar eens alles gedemonteerd om te kijken of hij wel van boven wordt aangestuurd en ook daar mat ik niks.

je hebt dus 2 compressoren. dan zal er een relais op de print zitten, of een triac welke stuk is. een foto van de print helpt wel hier.. ook de vriezersensor welke stuk is komt vaker voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sluit me aan bij Testman, evt relais overbruggen

Zal morgen effe een fotootje trekken.

Hoi,

Het heeft even geduurd met de foto van de print maar ik had problemen met de camera. Bij deze post ik ze dus nu even.

http://http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020991.jpg

de 2 zwarte blokje links op de foto zijn voor de compressoren aan te sturen. 1 ervan zal voor de vriezer compressor zijn en is dus stuk.

het pootje linksonder is de voeding ( fase) en de lip bovenop is de afgaande naar de compressor. verbind die door en de compressor zou moeten gaan lopen. zo niet is de compressor of de kabel zelf slecht.. ik zou wel even laten lopen om te zien of de vriezer wel echt gaat vriezen, er zijn vaker lekkages in koelsystemen die ook het eea kunnen veroorzaken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Testman,het klopt, een van de triacs is kapot. Bedankt. Weet jij toevallig ook het type want er staat niks op.

ik zou gezien de inschakelstroom van de compressor aan een 16amp model triac denken, een bta 16 ofzo. die heeft wel andere aansluitingen als dit model..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb wel iets gevonden van een typeaanduiding. Het is een ACST 67 S. Verder staat er nog CHN 622 op maar ik heb geen idee waar deze letters voor staan.

Ik heb op internet gezien dat je dit ding wel ergens kunt bestellen maar dan komt die laatste waarde niet overeen. Is dat een probleem??

De laatste waarde is een productie nummer, dus maakt niets uit.

Triacje uit Honkong laten komen en erop gesoldeerd.. Niks dus, shit.Nogeens geprobeerd wat werd gezegd en het triacje doorverbonden, en ja hoor alles doet het. Probleem zit dus waarschijnlijk in de sturing van dat onding. Waar moet ik het zoeken of is het zo dat het thermokoppel soms gewoon slecht functioneerd. Welke waardes moet dit trouwens afgeven??