Vreemde triggercoil

Sine

Moderator

De ohm meter pakken en de pennetjes even onderling uitmeten.

De primare heeft een lage weerstand, de secundaire ( naar de flitsbuis ) een hoge.

Sonytech

Overleden

Ik zou durven gokken op Trigger, Supply en Ground:
http://www.uploadarchief.net/files/download/triggertrafo_jal.jpg
De methode van Sine zou dan een hele lage weerstand tussen "S" en "T" moeten geven en een hoge tussen de hoogspanningsaansluiting en "G".

OK, ik geef toe dat ik hier gespiekt heb...

[Bericht gewijzigd door Sonytech op vrijdag 27 december 2013 19:00:30 (23%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Excuus, had wel gemeten maar was even vergeten dit erbij te zetten.

Tussen de T en de S een weerstand van 6k8
Tussen T en G oneindig
Tussen G en S 12M2
Tussen T,S of S en de pin bovenop is de weerstand ook oneindig.

Vreemd, lijkt dus niet op een spoel..

EricP

mét CE

Tussen de T en de S een weerstand van 6k8
Tussen T en G oneindig
Tussen G en S 12M2

Wat klopt er hier niet? Meet nog eens... Het is raar als je tussen A&B een weerstand meet, tussen B&C ook, maar tussen A&C niet.

Even opnieuw gemeten, de polariteit maakt blijkbaar uit.

Opnieuw:

Rode pin > Zwarte pin

T > S 6K8
T > G 13M5
T > HV \infty
S > T 6K8
S > G 13M3
S > HV \infty
G > T \infty
G > S \infty
G > HV \infty
HV > T \infty
HV > S \infty
HV > G \infty

De verbinding tussen T en S is dus 2 kanten op, de verbinding tussen T en G en S en G is dus 1 kant op. Lijkt dus op een soort van diode. Ook valt op dat de HV pin nergens mee verbonden lijkt.

[Bericht gewijzigd door sander95 op zaterdag 28 december 2013 17:36:49 (20%)

EricP

mét CE

Zou die HV via een C ergens aan kunnen hangen??

Ook even gemeten. Mijn multimeter geeft met open pinnen standaard 1 nf aan, dit verandert alleen tussen G en T en G en S, dan krijg ik 1,18 nF. Tussen S en G krijg ik een overload aan uF.

Sonytech

Overleden

Een andere multimeter gebruiken wil ook wel eens andere resultaten geven.

Wat de diepere achtgrond daarvan is dat weet ik niet precies maar bij het meten aan bv. de transformatoren die op backlightinverters zitten gebeurt dat ook weleens. Misschien dat @fred101 daar meer over weet te vertellen.

EDIT

@hieronder:

Plaatje van sonytech had ik zelf nog niet gevonden, helpt een hoop.

Dat zou me ook heel sterk lijken, want dat had ik net daarvoor inelkaar gedraaid... :)

[Bericht gewijzigd door Sonytech op vrijdag 27 december 2013 20:49:05 (24%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Zal morgen even de fluke van paps kunnen lenen, kan hem morgen ook evt aansluiten alsof het een normale coil is en dan testen of het buisje wil flitsen. Plaatje van sonytech had ik zelf nog niet gevonden, helpt een hoop.

Toch blijf ik het een raar ding vinden.

Ik ken die dingen ook eigenlijk aleen als een soort van teerbolletje.
Waarbij je bij sommige het paarde haar kunt zien, maar vaak zat zwart gecoat zijn

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Vandaag even een andere meter gebruikt.

Tussen T, G of S en HV is het ongeveer 0.45nF
Tussen T en G, S en G of T en S krijg ik een overload.

Heb ook wat zitten prutsen, als ik S aan de 300 volt hang, en met de G tegen de massa tik, komt daar een vonkje vanaf. Meten aan de G pin verteld mij dat daar 300 volt opstaat. Op de T pin wisselt dit, soms is dit 0 volt, en soms 300 volt.

Heb de weerstanden even opnieuw gemeten met de andere meter:

T > S 6K5
T > G 230K5 (IPV 13M5!)
T > HV \infty
S > T 6K4
S > G 223K6 (IPV 13M3!)
S > HV \infty
G > T 1M1 (IPV \infty)
G > S 1M1 (IPV \infty)
G > HV \infty
HV > T \infty
HV > S \infty
HV > G \infty

Andere meter geeft dus ook andere resultaten.

T en S lijken dus verbonden te zijn, beide richtingen op dezelfde weerstand. Ook lijkt er een soortgelijke verbinding tussen T en G & S en G te zijn, om en nabij 225K. De andere kant op (G > T en G > S) is er ook een verbinding, maar vele malen hoger. HV lijkt op geen enkele manier verbonden te zijn.

[Bericht gewijzigd door sander95 op zaterdag 28 december 2013 18:29:27 (49%)

Hallo,

Ik denk dat deze module meer is dan enkel een simpele trigger trafo. De weerstand van een normale trafo zijn wikkelingen is rond de 10-200ohm voor de hoggspannings wikkeling en <1ohm voor de laagspannings wikkeling.

Er zijn modules waar de pulscondensator samen zit met de transformator. Eventueel kan ook de SCR geintegreerd zijn.

Ik denk dat je G aan de grond moet hangen, op S moet de voedingsspanning (400V?). Als je T naar grond trekt zal er eens puls uitkomen.

Door de lichtinval kan ik niet goed lezen wat er nog meer op het blokje geschreven staat. Op onderkant zie ik iets staan dat lijkt op 811008 of 8M008, en op de zijkant BT 6618 ofzo.
Wellicht dat een google-fu meester wat tevoorschijn weet te toveren als je de exacte tekst even geeft.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Sonytech

Overleden

Aan de andere kant: als je op eBay een overdosis aan triggercoils tegenkomt die er van buiten zo goed als hetzelfde uitzien en waarvan de inhoud volgens het schema uitsluitend een trafo met twee gescheiden wikkelingen is, dan zou het wel heel toevallig zijn als de TS plotseling een hele exotische actieve variant zou hebben. Maar ja, je weet het natuurlijk nooit.

<OT>
Zie in je profiel dat je in Tiel woont en "vrouwen" een andere liefhebberij van je is. Dan ben je vast Electric Luna (website 1 en website 2) en hond Nina weleens tegengekomen!
</OT>

[Bericht gewijzigd door Sonytech op donderdag 2 januari 2014 07:25:29 (26%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op het blokje staat inderdaad wat geschreven, 814008. Google leverde weinig resultaat. Op de zijkant staat GE 6646, tevens ook zonder resultaat.

Heb het advies van Uranium opgevolgd, werkte helaas niet. Sterker nog, de spanning over de buisjes viel van 600 naar 0 volt (blijkbaar trekt hij ze continue leeg).

De triggercoil komt niet van Ebay, maar heb ik ooit is via via weten te bemachtigen.

<OT>
Mmmh nee sorry, zegt me niks! Maar ja, Tiel is groot :+
</OT>

Dummy's?
Paar jaar geleden ging ik met school naar een elektronicabeurs.
Op een stand stond een hele grote schaal gratis kleine transfootjes.
De meeste leerlingen gingen 2 tot 5 keer die stand langs en sommigen propten onbeschaamd hulle zakken vol. terug thuis bleken het dummies.
Ze zagen er echt uit, maaar er zat een houten blokje onder het giethars.

@jantjambetantje

Lijkt me niet, aangezien ze inwendig dus verschillende weerstanden hebben..

Zo geraak je niet verder. Gezien je er toch een hoop schijnt te hebben, waarom offer je niet één op om te zien wat er in zit?

Ik heb er gisteren even 1 open gemaakt (met moeite, is niet helemaal gelukt..).

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/triggercoil_1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/triggercoil_3.jpg

Lijkt op een soort transistor en een weerstand. Precieze verbindingen waren wat moeilijk te bepalen, omdat het geheel natuurlijk ingegoten zat.

Sonytech

Overleden

Op 27 december 2013 18:37:09 schreef sander95:
Voor de duidelijkheid: Het zou hier dus om trigger coils moeten gaan.

Ik ben bang dat dat juist geformuleerd was.

Als ik het goed heb dan zie ik op de ene foto een rond metalen schijfje, waarvan op de tweede foto duidelijk wordt dat het een metalen cilindertje is met drie pootjes. Eén pootje ervan zit verbonden met de dikkere metalen stift die uit de behuizing komt; de andere zijn losgetrokken van de dunne aansluitpennetjes die aan de andere kant uit de behuizing komen.
http://img.auctiva.com/imgdata/9/8/6/0/1/1/webimg/578257621_o.jpg
Het lijkt mij een thyristor-achtigs iets. Een triggertrafo zoals eerder gedacht is het in elk geval niet.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Dat was de juiste move. Nu weten we tenminste wat erinzit. Niet veel.
Een transistor of waarschijnlijker een thyristor in TO-5 behuizing en een weerstandje.
Zo te zien aan het type weerstand en de gedemodeerde halfgeleiderbehuizing een veertig jaar oud.
Ik heb in een TO-5 achtige behuizing al relais weten zitten, maar voor een ontsteekspoel is die echt te klein.

Je schakeling kan dus niet werken, want de triggercoil ontbreekt.

De pinout van zo'n TO-18 thrysitor is normaal:

Pin 1: Cathode
Pin 2: Gate
Pin 3: Anode

Het lijkt dus dat de anode verbonden is met de pin bovenaan. De weerstand staat tussen T en S (had je gemeten) Tussen T/S en G is een PN overgang volgens uw meting, dat lijkt te suggereren dat T/S de Gate is van de SCR en G de cathode. T->G weerstand is hoger dan S->G.

Ik denk dat het intern schema dus is:

code:


HV -------------|>|-------- G
                /
 T ----|===|---/----------- S

Ik vraag me wel af wat het nut is om dit in een apparte module te steken? Om printmateriaal te kunnen gebruiken dat niet bestand is tegen de hoogspanning?

@Jan: TO-5 is idd waarschijnlijker, moeilijk te schatten. Ja, je hebt ook nog de triggercondensator nodig...

Ik denk to-5. Diameter lijkt te groot voor to-18.
Misschien een goed idee om bij foto's een meetlatje te leggen, dan kan de topiclezer veel beter de werkelijke grootte inschatten.
Maar verdere dscussie lijkt niet meer relevant. Het blijft incompleet. Zonder gepaste ontsteekspoel zal het nooit werken.
Ik denk zelfs dat mét spoel er nog componenten ontbreken om het werkende te maken.

[Bericht gewijzigd door grotedikke. op zondag 5 januari 2014 19:31:08 (12%)

Op 5 januari 2014 19:10:50 schreef Uranium:
De pinout van zo'n TO-18 thrysitor is normaal:

Pin 1: Cathode
Pin 2: Gate
Pin 3: Anode

Ten eerste, ik excuses voor mijn schrijven, is het 50 jaar geleden dat ik sprak Nederlands geweest. Mijn moedertaal is Engels.

U bent op het juiste spoor. Ik hecht een schema van andere onvolledige informatie in mijn bezit.

Heb je toegang tot meer van deze onderdelen? Ik moet 5-10.

Craig

Dear Craig,

I will answer in English because it's your native language.

I still have 10 of them and I am willing to sell them to you.

If you wish to buy them, you can send me an email at (email removed).

Kind Regards,
Sander