Beamer valt 3 seconden weg wanneer elders een lichtknopje aan wordt gedaan.

Hallo iedereen,

Mijn eerste post hier..
Hieronder mijn verhaal en probleem:

Het verhaal:
Sinds kort heb ik een beamer gekocht (Acer X1430WH), deze is verbonden met een 15 meter (dikke) HDMI kabel op een HDMI-splitter met 5 uitgangen, waarvan er 3 worden gebruikt voor: UPC, Xbox360 en Apple TV. De beamer is ook verbonden met een 15 meter lange audiokabel die naar een redelijk oude speakerset gaat (heeft geen optische audio maar rood wit ingangen). Op de speakerset is verder nog een Airport aangesloten.
Ik woon met 4 studenten samen in een huis en hebben een redelijke woonkamer (4,5 bij 9 meter), in deze ruimte gebruiken we 4 verlengsnoeren om alle apparatuur aan te kunnen sluiten (1x een verslengsnoer op een verlengsnoer aangesloten). In de stoppenkast zitten 3 groepen voor het huis.

Het probleem:
Wanneer wij gebruik maken van de beamer (op Apple TV, Xbox360 of UPC) en ergens anders in huis wordt een lichtknopje ingeschakeld (woonkamer, slaapkamer, keuken, wc) dan valt het beeld voor 3 seconden weg. In beeld staat dan wel 'signal processing' dus wat hij eigenlijk doet is opnieuw het HDMI signaal zoeken en weer verbinden (wat zo'n 3 seconde duurt). Daarna is het beeld weer normaal, alleen bij UPC moeten we soms het UPC kastje uit en aan doen om het weer te laten werken. Het is niet zo dat het HDMI-signaal of de beamer altijd wegvalt als er ook maar een lichtknopje aan gaat, maar het gebeurd wel redelijk vaak, ongeveer 1 op de 3 keer. Een stekker in een stopcontact doen is ook vaak een oorzaak van het wegvallen. Wat al helemaal bizar is, is dat wanneer mijn huisgenoot tijdens het strijken de bout op het ijzeren plaatje zet, dan valt de beamer weg alsof hij een opdoffer krijgt. Ook is het voorgekomen dat niemand zich verroerde en dat het beeld toen ook weg sprong. Dit laatste gebeurd echter veel minder vaak.

Hoe kan dit komen?
Op de tv hebben we dit probleem niet gehad, komt dus alleen voor op de beamer.
-Ligt dit aan de bekabeling? (rechtstreeks aansluiten op bv. UPC, dus geen hdmi-splitter geeft alsnog problemen)
-Is het stroomnetwerk overbelast? (op de slaapkamers heeft iedereen ook tv, stereo etc, om kort te zeggen hebben we in totaal eigenlijk bizar veel apparatuur voor zo'n huis(je). Daarom misschien een extra switch in de meterkast inbouwen?)
-Is dit slecht voor de beamerlamp?
-Er zijn plekken in het huis waar een stroomkabel uit de muur of plafond komt, voor bijvoorbeeld een lamp of stopcontact. Deze heb ik nu met een kroonsteentje beveiligd, om te kijken of dat het probleem was. Helaas niet gelukt, gebeurd nog steeds.

Hoop dat iemand ons kan helpen!

Het ziet er naar uit dat er een "storingkje" op de lange HDMI kabel inhaakt, waardoor de beamer zich genoodzaakt vindt om opnieuw z'n instellingen voor de HDMI te gaan checken.

Ik zou zeggen: HDMI kabel is onvoldoende afgeschermd waardoor er storingen op binnenkomen.

Maar het kan ook zijn dat de HDMI "splitter" (dat is het niet, want hij doet het omgekeerde!) van inferieure kwaliteit is. Wat gebeurt er als je de "spitter" buiten spel zet en direct de kabel in de XBOX of UPC steekt?

En wat gebeurt er als je (tijdelijk) een kortere kabel gebruikt? (dan moet je dus tijdelijk 1 van je signaalbronnen dichterbij kunnen halen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor je bericht!
Het klopt dat als ik de apple tv bijvoorbeeld direct aansluit op de beamer (met een korte HDMI kabel) dan kan ik de lampen aan en uit blijven doen zonder dat het signaal even kort wegvalt.

Ook als ik de lange hdmi kabel gebruik lijkt het probleem opgelost, als ik maar niet de HDMI splitter gebruik.

Wel willen we graag de hdmi splitter blijven gebruiken omdat het slecht is voor de apparatuur om steeds de HDMI kabel erin en eruit te stoppen zonder het stroom eraf te halen (zo is onze UPC box een keer kapot gegaan).

Zou ik simpelweg een andere hdmi splitter moeten aanschaffen? Of zal dit probleem waarschijnlijk blijven bestaan?

Sine

Moderator

HDMI splitter ?

Als dat een passief ding is .. kan dat wel eens problemen geven ja.

15 meter HDMI-kabel is eigenlijk sowieso al een garantie voor problemen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De HDMI-splitter is een 'LogiLink mini HDMI splitter' met 1 output en 5 andere hdmi-inputs. Ik heb geen idee of er een verschil is tussen merken eerlijk gezegd.

Een lange kabel van 15 meter geeft inderdaad vaak problemen, maar dit keer blijkt vooral de splitter 'de druppel' te zijn aangezien een rechtstreekse verbinding van de beamer met apple tv, UPC of xbox niet voor problemen zorgt.

maartenbakker

Golden Member

Er zal geheid verschil zitten tussen de merken. Mogelijk heb je een actieve splitter nodig, mogelijk kom je met een ander merk al wat verder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik google naar de opgegeven text, krijg ik onder andere:
http://www.amazon.de/LogiLink-Video-Switch-3-Port-Verst%C3%A4rker/dp/B…

Maar die heeft maar 3 poorten, geen vijf.

Hij MOET volgens mij actief zijn. Het is geen splitter, maar juist omgekeerd. Een splitter is 1-naar-veel, dit is een veel-naar-1 apparaat.

Heb je zo'n afstandsbediening er bij?

HDMI is een zeer "snel" signaal. En dus wat gevoelig. Dat gaat niet zo makkelijk over een 15m kabel. Maar het moet allemaal "net" kunnen.

Dan moet de kabel van hoge kwaliteit zijn, en de "zender" moet voldoende signaal op z'n uitgang zetten. Als ze dat doosje (ik noem het geen splitter), niet getest hebben met 15m kabel, kan het zijn dat die dus net te weinig levert.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heeft de beamer randaarde en de pc of dergelijke aangesloten bron ook? beiden op aarde aangesloten? of maar 1 van de 2.. het aanzetten van het licht geeft een stoorpuls, kan best zijn dat maar 1 toestel erop reageert maar toch de hdmi bus verstoort. ik zou eens kijken wat het afspeelapparaat direct aansluiten op de beamer oplevert.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt allemaal voor het meedenken

Het is inderdaad geen splitter, foutje van mij.. het is inderdaad een hdmi switch.
Hieronder twee links naar de hdmi-switch die ik bezit (ook inclusief afstandsbediening inderdaad):

http://www.aanbod.be/beeld-en-geluid/diversen/logilink-hdmi-mini-switc…
http://www.tridis.be/en/logilink-hdmi-mini-switch-5-to-1-1-3b-full-hd-…

Als ik de beamer rechtstreeks aansluit op bijvoorbeeld een apple tv, dan zijn er geen problemen. Toch wil ik er wel een splitter tussen hebben, maar dat zorgt natuurlijk ook weer voor nog een meter extra kabel die in de input van de hdmi-switch moet.

Bestaat er iets van een hdmi-switch met ingebouwd signaal versterker wat eventueel dan mijn probleem zou kunnen oplossen? Online lees ik wel over bijvoorbeeld een hdmi-switch met geïntegreerde versterker:

http://www.receiverstore.nl/product/67348/category-200322-hdmi-switche…

Wij hebben geen geaarde wandcontactdozen, al hebben de verlengsnoer ingangen wél van die 'ijzeren staafjes' boven en onder in het rondje waar je de stekker in doet.

Op 27 januari 2014 21:18:43 schreef minijansen:
Wij hebben geen geaarde wandcontactdozen, al hebben de verlengsnoer ingangen wél van die 'ijzeren staafjes' boven en onder in het rondje waar je de stekker in doet.

Ik lees dit als "nee geen aarde, ja wel aarde". Dus: Hebben je wandcontactdozen aarde? Dat zijn van die ijzeren staafjes aan de zijkant van het rondje waar de stekker in moet.

Wat testman probeert te zeggen is dat als apparaten een aardaansluiting hebben dat je die maar beter ook kan gebruiken. Enerzijds MOET het, maar anderzijds, kan het de werking ten goede komen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

nee onze wandcontactdozen hebben helaas geen aarde. Ik ga het proberen met een andere hdmi-switch

Het probleem is iets vreemder geworden. Alleen bij de Horizon mediabox (voor tv-kijken) valt de beamer weg als er een lichtknopje wordt aan/uit gezet. Als we PS4, of Apple tv gebruiken gebeurt het niet.

Zou de storing dan via de coax kabel kunnen gaan?

Shiptronic

Overleden

Die hangt waarschijnlijk wel aan aarde, de andere "zweeft" dan door de filters op 130V AC, kriebel ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

heb je wel geaarde wcd's in huis waar die toestellen op zitten aangesloten? de upc box heeft een aarde via het cainet, dat kan dezelfde aarde als in huis zijn maar er zit ook vaker een verschil tussen..

ik heb dit probleem ook gehad bij een component aansluiting. soldeerstation uitzetten en de beamer ging plat. leek een probleem met verschillende massa's te zijn icm een heel lange kabel van pc naar beamer. nadat de 3 losse coax kabels waren vervangen voor 1 gemodde vga kabel naar component kabel was het probleem mbt trafo's uitschakelen en platgaan van de beamer weg. idd dus een afscherming probleem. de beamer had geen eigen netvoeding maar een adapter zonder randaarde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Echt, er komt een storinkje op je signaal. De diverse signalen kunnen toevallig iets sterker of zwakker zijn om mee te beginnen met als gevolg dat je storing ook sterker moet zijn om een "impact" te maken. Bij het omgooien van de schakelaar krijg je een storing die al dan niet sterk genoeg is om de beamer te laten detecteren dat er even geen signaal is.

Dan kan je hoog en laag gaan springen: "Ik wil dat de XXXX ook zo'n signaal geeft dat zo sterk is dat de beamer gewoon doorgaat!", maar dat helpt niet.

Bij sommige apparaten (Raspberry pi) kan je de instellen hoe sterk het HDMI signaal moet zijn. Maar daar is ie redelijk uniek in.

Oplossing? Beter afgeschermde HDMI kabel kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/