Bedrading Renault Clio

cinqidriver

Golden Member

voor de kabel door de moet je gewoon een kabel uit een deur van de sloop halen waar alles wel in zit. en spiegels ook natuurlijk met de knopjes

je kabelboom achter het dashboard is wel voorbereid op toekomstige uitbreidingen. als je geen electriche ramen hebt dan zitten de aansluitingen er wel in. (de dikke pennen boven en onderin de conector)

idd je hebt gelijk de blauwe/grijs is dan voor het dimmen van de verlichting. (zag het aan voor grijs op je laatste foto.)

Hier ben ik ook al druk mee bezig geweest. Heb op dit moment geen elektrische ramen en ben op het moment alle onderdelen aan het verzamelen om dit in te bouwen. Auto is hierop inderdaad voorbereid. Ik heb verder wel een hele kale uitvoering (geen stuurbekrachtiging, geen bijrijdersairbag etc).
Alleen als je kijkt naar veel Clio's op de sloop zie je dat de stekkers die uit de auto komen elk pinnetje van bezet is. Bij mij is dat lang niet het geval. Ik heb misschien 1/3 of de helft ervan dus ik zou niet zo snel zeggen dat het voorbereid is.

Ik meet inderdaad constant 12v op de rode kabel, geschakeld op geel, en dimmer op blauw.
Moet ik beide massa's ergens aan de carrosserie vastzetten?

Shiptronic

Overleden

Lees je wel?

Op 24 juni 2014 20:48:52 schreef cinqidriver:
de zwarte draden niet bijelkaar steken, maar de zwarte tussen geel en rood is voor de klok, en de zwart en grijs voor de temperatuurvoeler

die spiegel is te herkennen aan een bobbeltje aan de onderkant (tepel).

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit zegt mij niks sorry..
Daarnaast is de grijze niet voor de buitentemperatuur maar voor de dimmer.

Op 28 juli 2014 21:03:10 schreef Saabrijder:
Mijn Clio heeft het klokje onder de kilometerweergave staan. Bij Clio´s met een oliecontrole (wat mijne dus niet heeft) is dit klokje verhuist naar de middenconsole. Ik heb uit een sloper dus een klokje gehaald de hem in de middenconsole heeft zitten.
Qua voeding heeft de klok een constante 12v, geschakelde 12v, massa en een dimmer nodig. Op de plek waar ik het klokje wil monteren lag al een stekker maar waar die voor dient weet ik niet. Deze stekker geeft alle nodige stroompjes voor het klokje dus 'eitje' dacht ik.

Hoe het origineel precies aangesloten zit weet ik niet. De stekker die ik eerder noemde wordt volgens mij niet gebruikt voor het klokje. Wanneer ik de kabels vanaf de stekker volg gaan deze namelijk op in een dikke kabelbundel en waar het dan heen gaat weet ik niet, de stekker was bij die Clio ook niet in gebruik. Ik vermoed dat het voor het display voor de radio is want een Clio met een radio display (en klokje) gebruikte deze stekker wel.

Ik heb dus het volgende gedaan:

1: Klokje uit een sloper gehaald met de stekker die erbij hoort. De kabels die erbij horen heb ik afgeknipt tot op het punt waar ze over gingen in de dikke kabelbundel. De kabels aan deze stekker hebben: 1 constante 12v, 1 geschakelde 12v, 1 dimmer, 2 massa's elk op een eigen pin(?).
2: Uit een sloper met een radio display, en die dus de stekker gebruikt die ik in het begin ook noemde, de kabels afgeknipt op het punt waar ze de stekker ingaan van het display (de vorm van deze stekker is compleet anders dan de stekker van het klokje).
De kabels van deze stekker hebben: 1 constante 12v, 1 geschakelde 12v, 1 dimmer, 1 temperatuur, 3 massa's. Hiervan zit 1 massa naast die van de temperatuur die waarschijnlijk dus bij elkaar horen. De andere 2 massa's zitten echter samen op 1 pin..
3: Kabels verbinden. De kabels van het klokje verbonden met de kabels van de andere stekker. Die stekker vervolgens in de stekker in de auto klikken.
Alleen weet ik dus niet precies welke massa ik waaraan vast moet maken.
Als ik namelijk de stekkers in elkaar klik gaat de radio spontaan aan. Het klokje geeft geen krimp.

[afbeelding]

De stekker links gaat in het klokje. De stekker rechts klikt in de stekker in de auto. Bij de stekker rechts zie je tussen 2 gele kabels in de 2 zwarte massa's liggen. Deze 2 zitten samen met elkaar op 1 pin. Ik heb van de linker stekker de 2 massa's maar verbonden met die 2 anderen op het ene pinnetje.

Misschien een erg verwarrend verhaal maar vind het lastig uitleggen.
Iemand enig idee waar de fout zit?

Ik ken het schema niet van de Clio maar ga bij een Franse auto niet
van kleuren uit ze hebben nummers zwart hoeft bijvoorbeeld geen massa te zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 29 juli 2014 18:55:23 (90%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Kun je het klokje niet open maken om hierin eens te bestuderen wat de aansluitingen zijn .

Massa en voedingen zijn meestal wel herkenbaar.

Of iemand moet met een schema met pinningen komen nog mooier !!!

Inderdaad wat paul zegt niet van kleuren uitgaan zo ben ik al eens de mist in gegaan.

Kleur is volgens mij draadikte .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

OT: Je moet als Saabrijder natuurlijk ook niet in een Clio liggen te prutsen... /OT

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Oja was die vergeten..

Maar goed, ik ben nu zover dat wanneer ik de rode draad met de gele verbind en de gele met de rode en de zwarte op 1 van de zwarten die samen op 1 pin zitten, dat de klok werkt.
Hij slaat de tijd alleen niet op. Gaat hij van contact af dan staat hij weer op 0:00.
Als ik rood op rood doe en geel op geel dan staat de klok altijd aan.
Verder heb ik geen idee wat de blauwe en de zwarte doen. Als ik blauw op blauw doe en dan de lichten aanzet gebeurt er niks.

Verder iemand nog ideeën? Ik ben het spoor compleet bijster. De 'nieuwe' klok heeft ook maar ongeveer 20% de helderheid van de 'oude' klok.

Ge bent toch zeker dat het lampje niet defect was bij de defecte klok en de wattage goed is en of het lampglas donker is geworden.
Als dat lampje niet werkt zie je display niet(maar werkt toch).Ook dimt dat bij duisternis.
Met een pillicht erop schijnen en je oog er bijna bonk op zie je meestal wat beweging als het lampje stuk is(desnoods op knopje drukken voor uur-instelling).

Ik heb 2 klokjes liggen, 1 ook met temperatuurweergave. Heb ze beide getest op de accu (en nu ik er zo aan terug denk ben ik van 1 volgens mij vergeten er weer een lampje in te draaien).
De zwarte draad van de klok (die tussen de gele en de rode) op de minpool en de rode op de pluspool. Van beide klokjes gaat het display dan aan en begint de klok te lopen. Uurverstelling werkt nu nog niet.
Als ik de gele draad ook op de pluspool erbij zet, licht bij het ene klokje de temperatuurweergave ook op. Voor beide geldt nu dat ik de uren ook kan verstellen.

Zoals hier eerder werd aangegeven moest ik de 2 massa's niet bij elkaar steken. Hieruit concludeer ik dat het geen zin heeft beide massakabels op de minpool van de accu te leggen? En dat ik dus 1 op de minpool kan leggen en de ander op een ander massapunt? Tot nu toe krijg ik nog steeds geen enkele reactie van de blauwe draad en de zwarte (massa) die naast de blauwe zit lijkt ook nergens op te reageren. Als ik die massa op de minpool houdt en dan met de rode, gele, en/of blauwe op de pluspool ga, gebeurt er niks.

Het viel mij gister op dat toen ik het aan het testen was en de zon op de motorkap stond, dat het klokje heel goed leesbaar was als ik hem in de zon hield. Hield ik hem in de schaduw dan was het weer bijna niet af te lezen. Net alsof het klokje feller werd wanneer de zon erop stond. Het was wel duidelijk te zien dat er enige verlichting aan te pas kwam.

Is er anders iemand in omgeving Groningen die er een keer met me naar wil kijken? Ik snap er namelijk niks meer van helaas..

pa3gws

Golden Member

Op 2 februari 2014 21:55:07 schreef MNM(tm):
rood = +12V continu
geel = +12V geschakeld

De 12V continu is tegen geheugen verlies dus rood en geel niet aan elkaar.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dus als je nu de zwarte, die tussen rood en geel zit aan massa doet
en rood aan constante plus en geel aan geschakelde gaat dan het
lampje (lees achtergrond verlichting) branden of niet?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Het lijkt er wel op Paul. Het vreemde is dus dat wanneer de volle zon op het klokje schijnt, er wel sprake is van achtergrondverlichting. Houd ik het klokje dan weer in de schaduw dan is het weer heel slecht leesbaar. Zal het woensdag nog weer eens testen.

@pa3gws
Als ik rood op rood en geel op geel aansluit dan staat het klokje continu aan wat niet de bedoeling is. Doe ik rood op geel en geel op rood dan gaat het klokje aan met contact maar wordt de tijd dus niet onthouden.

Of je sluit toch iets verkeerd aan of de massa is ergens onderbroken.
Als je hem in de zon houd klopt het dat deze displays veel duidelijker worden.

Edit: rood moet dus op rood, zwart op massa en geel is dan de dimmer denk ik.
Zo haal ik het uit je verschillende posten die zijn niet echt verhelderend.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Oke even op een rijtje.
De al aanwezige stekker in mijn auto heeft 5 pinnetjes, net zoveel als de stekker in het klokje.

Zoals jullie hier aangaven voor de stekker van het klokje:

rood: constant 12v
geel: geschakeld
blauw: dimmer
zwart: massa's (beide)

Ik heb de stekker in de auto doorgemeten en hier kwam ik op hetzelfde uit:

rood: constant 12v
geel: geschakeld
blauw: dimmer
zwart: massa's (beide)

Sluit ik de 2 roden aan elkaar, de 2 gelen, en de klok massa's, dan loopt de klok dus altijd.
Sluit ik de rode draad van de klok op de gele van de auto, en de gele van de klok op de rode van de auto, dan gaat de klok aan met contact. Zet ik contact weer uit en weer aan, dan staat de tijd weer op 0:00.

Als ik dan ook de 2 blauwen aan elkaar vastmaak en de 2 massa's daarvan en mijn verlichting aanzet, gebeurt er noppes.
Ik heb in ieder geval nu een lampje waarvan ik zeker weet dat die werkt dus die ga ik woensdag maar even testen.

Je kan het lampje toch eenvoudig doormeten?
Je moet ook op het model lampje letten er is verschil of de contacten
boven of onder de print komen een verkeerd model gaat het niet doen.
Overigens gewoon kleur op kleur aansluiten klok moet altijd lopen uiteraard.
Lampje moet op contact of dimmer reageren.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik dacht dat ik de oplossing hier ook al gepost had, maar blijkbaar niet. Ik heb een ander display gehaald met o.a. weergave voor de radio. De aansluiting hiervan past rechtstreeks op de stekker die in de auto zat.

Dan het volgende. Naast dit display zitten 2 waarschuwingslampjes voor het niet omhebben van de gordel, en voor een openstaande deur. Af fabriek heb ik de gordel waarschuwing in mijn tellerbak zitten, openstaande deur is wel een icoontje voor maar is niet aangesloten.
Nu wil ik beide lampjes naast het display ook wel werkend hebben. Er loopt een stekker hier vandaan met 3 draden.
Een gele met draadnummer A1, een witte met nummer 2, en een groene met nummer 3.
http://i62.tinypic.com/9gkdjq.jpg
http://i59.tinypic.com/2d6makl.jpg

Ik heb op de accu geprobeerd door de witte op de min te houden en de gele op de plus, dan gaat het gordel lampje aan. Wissel ik de gele met de groene, dan branden beide lampjes op halve sterkte.

Onder de stoel zit de stekker naar de sensor voor de gordel, hier komt een oranje en een zwarte draad uit. Ik heb de witte met de zwarte toen verbonden en de gele met de oranje. Zet ik het contact dan aan, dan brandt alleen het originele lampje in de tellerbak. Koppel ik de stekker onder de stoel los, dan branden de originele en de 'nieuwe' op halve sterkte.

Hoe kan ik dit precies aansluiten? Achter de deurvanger zit een sensor voor de binnenverlichting waar een zwarte en een groene draad vandaan komen.

Kleine update. Als ik geel op de massa hou en groen of de plus dan gaat de deur open branden. Wissel ik groen voor wit, dan gaat de losse gordel branden.
Ik heb het op de schakelaar in de kofferbak nog eens getest. De sensor daar is ingedrukt wanneer de kofferbak dicht is en het lampje dus uit is. Kofferbak open, is de sensor niet meer ingedrukt en gaat het lampje aan.

Sluit ik dan de gele draad op de zwarte van de sensor (massa) en de groene op de groene van de sensor, dan werkt het openstaande deur lampje precies andersom. Druk ik de sensor in, dan gaat het kofferbaklampje uit en de openstaande deur aan en vice versa. Draai ik groen en wit (gordel) om, dan werkt het precies hetzelfde alleen gaat dan dus de gordel aan.
Wie heeft een idee?

cinqidriver

Golden Member

schakelaars schakelen aan de negatieve zijde, lijkt mij de + op geel en de rest gewoon op de deur en gordel aansluiten.

Inderdaad, dankjewel. Heb het net even getest en werkt super.

cinqidriver

Golden Member

hier heb je waarschijnlijk meer aan.

http://1drv.ms/1tcHmlc

pdfje over aansluitingen renault megane

Bedankt, zal er eens in rondkijken.
Verder ben ik helaas wel tegen een probleem aangelopen. Het controlelampje werkt ongeveer zoals ik wil, alleen de deuren niet. Het controlelampje werkt zoals het moet, alleen denkt de lichtverklikker nu dat de deuren altijd open staan. Als ik mijn deuren dicht heb en het contact niet aan en ik zet de lichten aan dan begint hij te piepen. Ook de binnenverlichting blijft constant branden wanneer contact af is. Zodra ik hem van contact afhaal gaat de binnenverlichting aan (deed hij eerst niet) alsof er een deur open staat. Hoe nu verder?