Stroomsterkte meten in gloeilamp

Voor mijn eindwerk over isolatie ben ik proeven aan het doen waarbij ik een volume afgesloten door isolatie opwarm met een gloeilamp van 100 W tot 68°C. Maar nu moet ik voor mijn formules kunnen bereken hoeveel vermogen en energie mijn lamp produceert, hiervoor moet ik weten wat mijn stroomsterkte en spanning is maar ik weet niet goed hoe ik de stroomsterkte in Ampère kan meten in men lamp met behulp van een multimeter.

Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt.

Het vermogen staat er toch op? Energie wordt er niet geproduceerd, alleen omgevormd.

Verder even de bekende rekensom P=I*U toepassen, als je meer nauwkeurigheid dan de fabrieksopgave wil.

Stroom in de lamp is hetzelfde als de stroom door de draad naar de lamp ;)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 8 februari 2014 17:23:49 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Multimeter in AC-A stand: stroom door de lamp.
Multimeter in AC-V stand: spanning op de lamp.
Produkt van beide: vermogen in de lamp.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Je moet natuurlijk wel een multimeter hebben die wisselstroom kan meten. En dan nog liefst true RMS. Niet elke multimeter kan dat.

voor je dergelijke opdracht moet uitvoeren voor een schoolopdracht, zou je op zen minst moeten gezien hebben wat een amperemeter is en hoe men die aansluit. en wat een voltmeter is en hoe men die aansluit.

zoniet: onmiddelijk bij de leerkracht uitleg gaan vragen. als ze dit niet uitleggen en je direct aan hoogvermogen laten meten, is er iets fout gelopen in de opleiding.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Haal liever even een energiemeter die doet ook spanning en stroom maar je hoeft geen stekkers/fittingen open te schroeven. Je hebt ze voor een euro of tien bij bouwmarkt. Levensgevaarlijk om onbegeleid zonder kennis van zaken stroom te gaan meten bij 230V.

Voor het berekenen van isolatie is 100Watt als gegeven toch precies genoeg, zeker als je het voltage wel weet? Ik neem aan dat je gaat kijken hoe snel de temperatuur veranderd?

Op 8 februari 2014 23:32:30 schreef K7Jz:
Voor het berekenen van isolatie is 100Watt als gegeven toch precies genoeg,

Hangt er vanaf hoe precies het moet zijn. Die 100W kan net zo goed 90 of 110 zijn.

Ja dat is waar maar de isolatie bepaalt vooral de snelheid van temperatuurverschil. Die kan je ook heel goed met 0,0 Watt bepalen (lamp uitzetten na opwarmen).

Ga je dan ook nog meten met een ongeijkte thermometer dan is het ijken van de 100Watt ook iets overdreven.

Dag,

Je moet natuurlijk wel een multimeter hebben die wisselstroom kan meten. En dan nog liefst true RMS. Niet elke multimeter kan dat.

True RMS meten kan inderdaad in sommige gevallen zeer interessant zijn. Toch even duidelijk maken voor de lezer dat voor het meten op netspanning (mooie sinus) dit niet echt nodig is.

Hier:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/27685

en hier nog wat uitleg:

http://www.utwente.nl/tnw/onderwijs/practica_tnw/doc/apparatuur/divers…

groeten

Robbe

Op 9 februari 2014 11:09:32 schreef Robbe de Smet:
....dat voor het meten op netspanning (mooie sinus) dit niet echt nodig is.

Wie zegt dat er een mooie sinus is? Als je er een scoop aan hangt zul je zien dat die sinus er tegenwoordig behoorlijk gekreukeld uitziet.

Op 9 februari 2014 11:09:32 schreef Robbe de Smet:
Toch even duidelijk maken voor de lezer dat voor het meten op netspanning (mooie sinus) dit niet echt nodig is.

Dan heb jij niet recent (laatste 10 jaar) aan het net gemeten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vergeet ook niet dat het vermogen dat de lamp omzet afhankelijk is van de spanning en de weerstand, waarbij die weerstand weer afhankelijk is van de temperatuur van de gloeidraad, en die is weer afhankelijk van de temperatuur van de omgeving..

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Na inschakelen is een gloeidraad ruim binnen een seconde op temperatuur, dus ik denk niet dat de inschakeltransientverschijnselen(3x woordwaarde!) interessant zijn in deze toepassing.

Wellicht dat het opgenomen vermogen na opwarmen van de geiosleerde box iets zal gaan verlopen, maar dat zie je vanzelf terug in de metingen van je (true-rms) stroom- en spannigsmeter.

Electrische-vermogens-apparaten in een geisoleerde doos, lijkt me dat het dan heel erg warm wordt daarbinnen. Ik had zonder dat het gezegd werd nog vaak het gevoel dat er misschien ge-PWM-ed zou gaan worden. Dan kan het natuurlijk wel gaan meespelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dag,

Wie zegt dat er een mooie sinus is? Als je er een scoop aan hangt zul je zien dat die sinus er tegenwoordig behoorlijk gekreukeld uitziet.

'Behoorlijk gekreukeld' is net zoals ook ik de term 'mooie sinus' gebruik een vrij relatief begrip. In die mate zelfs dat het technisch gezien weinig inhoud heeft.

Je moet natuurlijk wel een multimeter hebben die wisselstroom kan meten. En dan nog liefst true RMS. Niet elke multimeter kan dat.

Hierin neem jij ook aan dat het om wisselspanning (of een wisselende gelijkspanning) gaat, terwijl het ook evengoed om een stabiele gelijkspanning kan gaan.

[...]Dan heb jij niet recent (laatste 10 jaar) aan het net gemeten.

Hoeft ook niet, ik ben er vrij zeker van dat een true rms meting op de netspanning nutteloos is. Toch heb ik deze morgen eens een kleine controle uitgevoerd of de netspanning zo desastreus is als jij laat vermoeden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/fluke%20sinus5.jpg
Klikbaar

groeten

Robbe

Op 10 februari 2014 10:51:10 schreef Robbe de Smet:
Hoeft ook niet, ik ben er vrij zeker van dat een true rms meting op de netspanning nutteloos is.

Als het er om gaat het vermogen zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen, dan vind ik het absoluuut niet nutteloos.
De "sinus" die je laat zien ziet er inderdaad redelijk schoon uit. Maar ik heb vaak genoeg stevig afgeplatte toppen gezien, en dan is een meting met een niet true RMS meter nutteloos, omdat die per definitie de verkeerde waarde aangeeft.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar nu moet ik voor mijn formules kunnen bereken hoeveel vermogen en energie mijn lamp produceert

Dat is duidelijk. Het vermogen staat erop, de energie moet je zelf kunnen uitrekenen.

.. hiervoor moet ik weten wat mijn stroomsterkte en spanning is

Ik weet vrij zeker dat er niet in de vraag staat dat je spanning en stroom moet gaan meten. Het is voor een beginner immers gevaarlijk, en bovendien nutteloos.

Die opgegeven 100W is nauwkeurig zat voor je isolatiebepaling. Ik denk zelfs dat het het nauwkeurigste getal is van al je gegevens.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hmmm, van die 100W is bij een lamp ook nog een percentage licht.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Maar in een afgesloten doos zal dat licht wel door de wanden omgevormd worden in warmte...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hmm.. even de Feynman Lectures on Physics erop naslaan.. maar ik denk het wel. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org