Opera lcd4271

Hello
Ik heb hier een TV Opera lcd4271 die moeilijk of niet start. Het is hem onverschillig: het kan gebeuren dat hij al dan niet start in koude toestand en eenmaal opgestart, zelfs warm, na kortstondig uitschakelen niet meer opstart. Bij niet starten kan het gebeuren dat hij na 20maal uit-aan wel start, soms helemaal niet en dan s'anderendaags direct. Ik heb vastgesteld dat de 24V voeding kort opstart,en ogenblikkelijk terug uitvalt. Als ik via een diode een externe 24V DC voeding aanbreng, dan start de voeding op en gaat de tv verder normaal spelen, de externe voeding mag zelfs verwijderd worden. Ik heb alle elco's in die voeding al overbrugd met een laag ESR-type zonder succes.
Natuurlijk zou een schema wenselijk zijn : de voeding is een FINEL KTL-542WB, schijnbaar ook gebruikt bij philips. In de 24V voeding wordt een stuur-IC L6598 gebruikt in een halve brug uitvoering.
Is er iemand die ervaringen heeft met deze of soortgelijke voedingen?
Is de oorzaak in de voeding of is er een tehoog startverbruik zodat de voeding in beveiliging gaat?
Een tweede probleem is een soort ratel in het geluid die niet meeregelt met het volume, maar wel en enkel bij de laagste stand van het volume volledig verdwijnt; de eindtrappen zijn 2x MP7720 ic's maar dit probleem heb ik nog niet kunnen nameten.Is dit een bekend probleem?
Hoop op uw ervaring,
dank bij voorbaat,
Camiel

maartenbakker

Golden Member

De voeding is dus kennelijk te slap om op te starten. Opzich typisch iets waar elco's bij betrokken kunnen zijn (al wordt dat een klein beetje tegengesproken door het ontbreken van temperatuurgevoeligheid) en ik vind ook tips waar elco's daadwerkelijk defect zijn in combinatie met opstarten en flikkeren.

Je zou eerst even kunnen meten of de PFC het wel doet, over de primaire elco moet ongeveer 400V staan.

Eventueel kan je een foto van de voeding plaatsen zodat mensen deze mogelijk herkennen.

De ratel in het geluid kan uit de voeding komen, of uit de eindtrappen. Ik zou dus eerst de voeding herstellen en dan kijken of je de ratel nog hebt. Is het een 50Hz ratel trouwens?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 16 februari 2014 14:32:49 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hello
Maarten de PFC voeding is volgens mij OK: als de 24V voeding niet start dan is de elcospanning in de omgeving van de 400V. Dan loopt de andere voeding (12 en 5V)al. Op het ogenblik dat de 24V voeding wel loopt, is de elco spanning van de PFC 330V, zelfs met een extra 200UF input condensator.Ik twijfel om de stroomreferentieweerstand in de source van de onderste switchfed te verkleinen, misschien een 10%. Wat denk je?
Ik zou inderdaad het geluidsprobleem in 2e instantie aanpakken.
Het is geen brom, wel een hogere ratel.
Aan JimA: Ik had die 2 items reeds gelezen, maar daar zie ik daar geen oplossing. Ik wil namelijk die voeding herstellen. Schijnbaar zijn die schema's onvindbaar.
beste dank
Camiel

maartenbakker

Golden Member

330V betekent dat de PFC het kennelijk niet trekt, die spanning zou rond de 400V moeten blijven.

Voor de cross reference: vermoedelijke fabrikant KTV (China, of wellicht Korea). Vermoedelijk gelijkend toesteltype LTW32DM.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hello Maarten,
Je hebt het bij het rechte eind. Het probleem is opgelost door een weerstand (750k)te vervangen die de gelijkgerichte spanning uitdeelt naar pin3 (multiplierinput) van het PFC ic L6562. De uitgangsspanning is nu 415V en het toestel start nu perfect. Die 400V was voor mij niet gekend.

De ratel in het geluid ligt rond de 166 Hz,geen idee wat er draait op die frekwentie. De ratelspanning is constant, en is bij normale geluidsterkte weinig waar te nemen, enkel bij laag volume.
De oorzaak is een massa potentiaalverschil(ontwerpfout?)tussen de eindtrap en de lf-uitgang van de regelchip. Ik heb dit volledig kunnen oplossen door een pnp-transistor als stroombron in elk kanaal te plaatsen en de opencollector met de weerstand naar massa van de eindtrap. Moest er interesse zijn ik kan het schema sturen.

In alle geval hartelijk dank voor de waardevolle tip (gouden tip)
groetjes
Camiel

A probleem opgelost ik heb weer iets bijgeleerd.Mischien kan ik de voeding die defect was ook nog repareren die ik nog liggen had van deze opera tv.Camiel met het pfc ic bedoel je ic1.Ik ga morgen ook eens checken of ik die 415v heb want heb in een ander topic al aangegeven dat ik vermoede dat er met ic1 een probleem was had dit op het internet gelezen.Hallo camiel en maarten ik meet op de main elco 315v dit is dus te weining klopt dit,dit is wel onbelast gemeten ik heb de tv namelijk niemier.Ik dacht altijd dat 315v voldoende was heb ik dat verkeerd geleerd of gelezen dan.Camiel wist dit blijkbaar ook niet.

maartenbakker

Golden Member

315V is wat je krijgt als je de netspanning gelijkricht. Dat betekent dus dat het hele PFC-gedeelte niets doet. Let op, als de voeding standby staat doet het PFC-gedeelte misschien ook niets dus dan klopt 315V. Je zult om te meten de voeding uit standby moeten halen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Evarist

Golden Member

Ik heb ervaring met die voeding. De voeding moet werken als secundair alles afgekoppeld is. Probeer dat eens.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Hallo die voeding die ik nu heb is zeker defect gaf toen alleen powerled.ja die tv heb ik niet meer maarten dus ik kan de voeding niet uit standby krijgen of is er een andere methode,evarist ik heb de voeding op de werkbank liggen met niks aangesloten heb gewoon 220 aangelegd en gemeten op de main elco heb daar 315v.

HELLO JIMA
Ik heb die voeding hier nu niet meer, maar voor zover ik me herinner wordt bij IC1 de Vcc op pin 8, gehaald uit de 1e smps, niet de 24V smps. Een schema zou wel veel helpen.
Groetjes
Camiel

tv terug binnen,start niet op,vervang cs1 in de voeding secundair deze elco zorgt ervoor dat de boel niet opstart.

Hallo tv terug binnen nu geen geluid,heeft wel de originele ab er niet bij gedaan mischien staat die gemut,maar kan je de mute ook niet deactiveren als je op de bedieningstoesten geluid harder of stiller zet.Heb dit gedaan maar nog steeds geen geluid,anders moet ik verder gaan zoeken.

Heb nu juist een ab geprogrameerd voor deze tv maar krijg er geen geluid uit.beeld maar geen geluid zal moeten verder zoeken.

Ik heb hetzelfde probleem. Ook maar 315V. Ic vervangen, 2 kleine elco's bij de IC. de twee 750kohm. Niets helpt. Tv gaat soms aan.
Heeft iemand een schema?

toi probeer die elco eens cs1 in de voeding secundair.Of wat is juist probleem.Probeer ook eens haardroger test tv onderdelen,elcos enzo opwarmen.En kijken of die dan wel opstart.

[Bericht gewijzigd door JimA op donderdag 25 april 2019 01:29:34 (10%)

Ja, elco's allemaal rot. Zijn al vervangen. Maar heb geen 15v voor de pcf ic te voeden. 15 v stabilistator krijgt geen spanning. Warm maken helpt niet.

maartenbakker

Golden Member

Dan zul je even moeten kijken waar die 15V vandaan komt. Ik vermoed uit de hoofdvoeding. Als de hoofdvoeding niet gestart is, wordt het PFC-circuit in de meeste ontwerpen ook niet geactiveerd.

In dat geval zou je dus eigenlijk moeten beginnen met de standbyspanningen na te meten en te kijken of je voeding een signaal krijgt om aan te gaan. Zo niet, kun je hem handmatig aanzetten. Als de spanningen dan allemaal kloppen, zal er een fout in je mainboard zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

15V is een afgeleide van de 300 (/400V indien PFC werkt),dus moet redelijk eenvoudig te traceren zijn

de voeding werkt blijkbaar niet los op zijn eigen. Voorlopig werkt hij terug in de tv. Waarschijnlijk was de fout een elco.

A ok nu nog even op test houden,probleem waarschijnlijk verholpen,welke elco weet je dat nog,als iemand ooit,ook dit probleem moest hebben.

Ik heb cp15, 16, 12, 18, 13, 23, cs8, 9, 6 en 10 vervangen. Week getest, het lijkt goed te gaan.

Na twee weken testen, is er iets raars opgedoken. Na een tijdje 5min of 5 uur. Begint beeld te flikkeren (dubbel) en dan krijgt je een groen beeld erna rood beeld erna blauw beeld en zo blijft dat doorgaan, dan moet tv uit en gaat terug. Iemand een idee? Nog elco's in de voeding? Geluid blijft OK.

Beeld flikkeren en daarna naar fel primaire kleuren betekent slechte Tcon verbinding. Als er geen signaal of juist signaal op Tcon komt,gaat Tcon in testmode, vandaar rrod, groen blauw whatever.