Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Papiercondensator en zo lek als een ehmmm... papieren condensator.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Moet ie dan in de chemobak? Of bij het oud papier? :-p

Tidak Ada

Golden Member

Met Oud en Nieuw in de openhaard; de klapper van de avond! >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat is dezelfde rommel die als "vintage" wordt verkocht door audiofielen (niet gehinderd door enige kennis). Gewoon weggooien, zo onbetrouwbaar als wat.

Bij het uitruimen van de uit de hand gelopen voorraad, een mens verzameld wat in 30 jaar, kom ik een aantal SN29716N ic's tegen.
Nu is het mijn gewoonte om even te googlen voordat ik een bakje leegkiep in het ronde archief, maar niks te vinden over de functie van het geval.
Iemand enig idee?
Ze zullen wel nergens meer goed voor zijn maar het is toch fijn om te weten wat je weggooit.

maartenbakker

Golden Member

Dat soort dingen gooi je in principe niet weg want de dag erna heeft iemand ze nodig ;) Je mag ze ook tegen verzendkosten mijn kant op jagen of die van een andere liefhebber van oude zooi.

Ik zal eens zien of ik kan vinden wat ze doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Klopt dat typenummer wel? SN29xxx is geen TI typenummer...
Is het geen SN54716?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Voor mijn gevoel zitten er een of twee opamps in.

@Tidak, kijk eens naar dit plaatje http://www.radiomuseum.org/tubecollection/karlheinz_fischer~88.html.
Helemaal naar beneden scrollen en meest linkse van de drie plaatjes bekijken.

Op 13 november 2014 23:10:09 schreef maartenbakker:
Papiercondensator en zo lek als een ehmmm... papieren condensator.

Idd. Ik heb eens een epistel geschreven over papieren Wima condensatoren... Heb ze al met bakken vervangen tijdens herstellingen. Mijden als de pest, al is het maar voor ontstoring.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/103261

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Henry S.

Moderator

Op 17 november 2014 21:45:16 schreef Tidak Ada:
Klopt dat typenummer wel? SN29xxx is geen TI typenummer...
Is het geen SN54716?

SN29xxx is een hele oude TI serie, er kan van alles in zitten (SN29767 is bijv een detectie IC, de SN29764 een leddriver, de SN29920 een toetsenbord (AB) encoder). Misschien kan iemand iets met dit Grundig nr: 8305-200-58 ( vermoedelijk een onderdeel van een 'Super Color')

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Op 17 november 2014 21:50:11 schreef big bang:
[...]
Idd. Ik heb eens een epistel geschreven over papieren Wima condensatoren... Heb ze al met bakken vervangen tijdens herstellingen. Mijden als de pest, al is het maar voor ontstoring.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/103261

Ah leuk om die topics nog eens door te lezen. Ik heb sinds die topics ook nog wat kennis erbij opgedaan, en begrepen dat een van de andere redenen voor sommige fabrikanten om liever papier dan polypropyleen te gebruiken, is dat het opdampen van de metaallaag op polypropyleen vrij lastig (dus duurder) is. Het heeft ook relatief lang geduurd voor men dat onder de knie had (in de jaren '70 kwam je nog veel hybridecondensatoren tegen met gemetalliseerd papier, gescheiden door polypropyleen- of polyesterfolie).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@Henry:
Gek, mijn uiterst dikke TI-bijbel (1971) zegt er niets over.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Klopt, ze zijn er wel oa. In oude flipse ktv's zaten ze. In de tijd van de RC4 en ultrasone remote controls. Dus jouw bible is te oud <G>

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 18 november 2014 01:23:31 (13%)

Op 17 november 2014 21:35:40 schreef maartenbakker:
Dat soort dingen gooi je in principe niet weg

Dat soort dingen gooi ik uit principe niet weg :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Kan allebei! :)

@RAAF:
Wel oud, maar ook waardevol :)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 18 november 2014 11:01:49 (58%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Opdruk 7444, dus de TI-bijbel is iets te oud.
We leggen ze nog even aan de kant, zo veel ruimte nemen ze ook weer niet in.
Iets uit de KTV reparatie tijd dus, zullen wel nooit meer gebruikt gaan worden.
Moet wel bekennen dat ik al heel veel van die televisie-onderdelen heb laten verdwijnen, iets heeft alleen waarde als je het gebruiken kan.
Zal nog even in een map Philips schema's zien of ik hem tegen kom, puur uit nieuwsgierigheid wat het nu precies is.

maartenbakker

Golden Member

Komt mij uit Philips TV's niet bekend voor. Kan Grundig zijn wat Henry zegt, die gebruikte ook wel TI.

Overigens niet te snel zeggen dat het niet meer voorkomt; er zijn genoeg televisieverzamelaars (er zit er hier een tussen stoel en toetsenbord). Sommige IC's laten zich ook prima "zweckentfremd" gebruiken, zoals ook P-buizen tegenwoordig vaker voor knutselwerk gebruikt worden nu veen E-buizen opeens "audiofiel" zijn.

@hieronder: P buizen zijn er in principe nog vrij veel. Wat nu zeldzaam begint te worden naast sommige IC's, zijn hoogspanningstrafo's uit het buizentijdperk. Beginnen toch wat vaker te sneuvelen en werden vanwege de prijs niet overdreven op voorraad gehouden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 18 november 2014 18:47:32 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb bij een verhuizing 15 jaar geleden heel veel P-buizen en andere onderdelen laten verdwijnen, had er later wat enkele buizen betreft toch wel spijt van.
Het magazijn is bij mij echter niet oneindig groot, kleine woning dus er moet wel eens wat uit voor er weer wat nieuws bij past.
De hobby moet wel beperkt blijven tot de hobbyruimte.

RAAF12

Golden Member

pietplop
maartenbakker

Ultrasoon bord in een K9?
http://s4.postimg.org/8k6444j15/usk9.jpg click

Zal eens verder zoeken. Ik ben die TI SN ergens tegengekomen in een KTV chassis. Ik heb helaas niet veel papieren docs meer in de kast staan.

Op 18 november 2014 18:32:34 schreef maartenbakker:
P buizen zijn er in principe nog vrij veel.

Mijn gehele buizen verzameling heb ik een half jaartje geleden weggegeven aan een mede CO lid. Heb ik weer wat ruimte!

Wat nu zeldzaam begint te worden naast sommige IC's

Ik heb ook nog allerlei obscuur ITT oid spul liggen. Heb het al vaak in mijn handen gehad maar nog niet weggegooid (werking onbekend). Ik denk zo'n beetje begin 1980 spul of zo.

... zijn hoogspanningstrafo's uit het buizentijdperk. Beginnen toch wat vaker te sneuvelen en werden vanwege de prijs niet overdreven op voorraad gehouden.

Dat triggert me weer: Ik moet mijn trafo kist eens opruimen en eens kijken wat er nog tussen zit aan HS materiaal, had ik je nog beloofd.

PS die 7444 is dat niet gewoon een normaal TTL 7400 serie ding? Ik durf het bijna te zweren. (4 to 10 line decoder, zit in de lampjes sturing van de kanalen kiezer?)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Op 18 november 2014 00:34:50 schreef Tidak Ada:
@Henry:
Gek, mijn uiterst dikke TI-bijbel (1971) zegt er niets over.

Dat is mogelijk, hier is een lijstje met andere types van TI, waarover weinig informatie is te vinden.

Veel van die types zijn volgens de tabel blijkbaar vervangen door TBA's, TCA's etc.

Op 18 november 2014 19:20:17 schreef RAAF12:
pietplop
maartenbakker

Utrasoon bord in een K9?
[afbeelding]

Zal eens verder zoeken. Ik ben die TI SN ergens tegengekomen in een KTV chassis. Ik heb helaas niet veel papieren docs meer in de kast staan.

In een K9 en K11 kom je de TCA810 tegen, maar dat is weer een dil-16 ipv dil-14.

Op 18 november 2014 19:24:20 schreef henri62:
PS die 7444 is dat niet gewoon een normaal TTL 7400 serie ding? Ik durf het bijna te zweren. (4 to 10 line decoder, zit in de lampjes sturing van de kanalen kiezer?)

Op Ebay kan je een SN29716N met onderschrift 7417 vinden, daar vond ik ook het Grundig nummer.
Bedoel je ipv een 4 to 10 de 4 to 8 line en 4 to 9 line decoders, die vind ik terug onder het types SN29862 en SN29861. Samen met SN29848 schakelaar-IC's voor de neonlampjes (zowel in de K9 als de K11). En ook nog de SAS560 en SAS570, en later de TDA2620, TDA2621 en TDA2630.

@Piet: Klopt de afbeelding?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Bedankt voor de info! Ik heb gelijk een kopie in mijn databoek geplakt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 18 november 2014 20:45:39 schreef Henry S.:
Op Ebay kan je een SN29716N met onderschrift 7417 vinden, daar vond ik ook het Grundig nummer.

Die 7417 is waarschijnlijk gewoon de productie datum. 1974 week 17. Is heel normaal op (TTL) IC's. Het "tijdperk" klopt wel ongeveer denk ik.

En ik denk dat die 7444 toch echt gewoon een SN7444 is: http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/126650/TI/SN7444A.html En het datasheet is uitgegeven in 1974, wat wil je nog meer?
Daarom kon Tidak hem ook niet vinden: een "te nieuw part" voor zijn boek ;-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Toch blijft de notatie SN29716N samen met '7444' vreemd...

@Pietplop: Heb je een foto?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Vraag Pietplop om een foto? Ik denk dat het de datum is. Een SN7444 in een TV onderdelen bakje is ongewoon. edit: Henry was sneller!

Dit topic is gesloten