DIY voorversterker phono met RIAA corr.

Ja hoor de RIAA pre werk goed. Ik heb wat zitten rommelen met de versterkingsfactor. Op het forum van Velleman vertelde iemand in een oud bericht dat R8 en R9 kunnen verlaagd worden voor een hogere versterking...zonder invloed op de RIAA curve.
Dikke zever dus...hier op het forum werd vermeld dat dit invloed heeft op de riaa curve en testen bevestigd dit!

Ik heb de versterkingsfactor verhoogd in de toonregeling en volumerregeling die erachter komt. (ook op basis van NE5532).
Dat werkt probleemloos.

Het laag moet nog beter, maar ik heb ook weer iemand gevonden die een analyse heeft gedaan met de bestaande componenten in de RIAA-correctie. Blijkbaar zou er een 3dB afwijking zitten tov normaal. Natuurlijk dat het laag dan niet goed doorkomt.
Dus volgende stap is om enkele condensator combinaties te maken om zo goed mogelijk de RIAA curve te benaderen.

Ik moet zeggen dat het een heel leuk project is! en knap om te horen wat er fout loopt als je raakt aan de RIAA componenten.

Henry S.

Moderator

Op 1 april 2014 20:09:07 schreef offie:
Het laag moet nog beter, maar ik heb ook weer iemand gevonden die een analyse heeft gedaan met de bestaande componenten in de RIAA-correctie. Blijkbaar zou er een 3dB afwijking zitten tov normaal. Natuurlijk dat het laag dan niet goed doorkomt.
Dus volgende stap is om enkele condensator combinaties te maken om zo goed mogelijk de RIAA curve te benaderen.

En verhoog de waarde van C6/C10 eens.

Ik moet zeggen dat het een heel leuk project is! en knap om te horen wat er fout loopt als je raakt aan de RIAA componenten.

Je hoort zo meteen wat je doet, en dat heeft z'n voordelen tov theoretiseren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Ik zit meer richting 10µF te denken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
evdweele

Overleden

Ik heb me ook verwonderd over de 1µF die in de documentatie van Velleman staat.
http://www.velleman.eu/downloads/0/user/usermanual_k2573.pdf
Om zeker te zijn wat het verschil is zou je aan het versterkertje moeten meten en daarmee vaststellen wat de frequentiekarakteristiek is bij verschillende waarden van de uitgangselco.

@blackdog hieronder:
Je hebt gelijk, ik had niet de moeite genomen om het even uit te rekenen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op donderdag 3 april 2014 10:08:29 (13%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

De twee condensatoren aan de ingang zou ik niet groter in waarde maken.
Het kantelpunt van de 1uF en de 47K is 3,4Hz.
Wat je wel kan doen is daar een goede film condensator voor nemen, zoals b.v. MKP types of desnoods een andere film condensator.

Waarom niet groter, dit is voor het frequentie bereik in het geheel niet nodig en geeft alleen maar vervelende effecten zoals grote conus uitslag bij hogere volumes door slechte platen zoals gat niet in het midden ed.
De arm kan de naald niet snel genoeg volgen waardoor er grote naaldbewegingen optreden.
Dit treed sterker op bij elementen met hoge compliantie.

De condensator aan de uitgang is afhankelijk van de belasting impedantie. als je daar een 50 of 100K potmeter hebt kan je ook zo'n filmcondensator daar toepassen, dan weet je zeker dat het over de tijd gezien nooit slechter wordt door de elco.

Hou er rekening mee dat er niet veel platen zijn met echte laagweergave er in gesneden...
Sommige "house" 12 Inch singels waren wat dat betreft imposant :-)

Weer twee cent van mij...
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Op 3 april 2014 09:59:42 schreef blackdog:
De twee condensatoren aan de ingang zou ik niet groter in waarde maken.
Het kantelpunt van de 1uF en de 47K is 3,4Hz.
Wat je wel kan doen is daar een goede film condensator voor nemen, zoals b.v. MKP types of desnoods een andere film condensator.

C6 en C10 zijn uitgangscondensators, de ingangscondensators zijn groot genoeg, zeker als je folie neemt.

Waarom niet groter, dit is voor het frequentie bereik in het geheel niet nodig en geeft alleen maar vervelende effecten zoals grote conus uitslag bij hogere volumes door slechte platen zoals gat niet in het midden ed.

Idd kan je die lage frequenties niet gebruiken.

Hou er rekening mee dat er niet veel platen zijn met echte laagweergave er in gesneden...
Sommige "house" 12 Inch singels waren wat dat betreft imposant :)

En bij >20min/kant werd er laag weggelaten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 3 april 2014 17:40:00 (13%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb het RIAA gedeelte nu volledig aangepast....welliswaar met parallel schakelen van condensatortjes om een zo goed mogelijke benadering te krijgen.

De lage tonen komen nu door zoals ik wou, eindelijk wat "body" in het geluid.
Dus voor diegene die dit kitje ook eens nabouwen, er is wat aanpassing nodig.

Henry S.

Moderator

Post al je modificaties eens.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 3 april 2014 20:21:01 schreef Henry S.:
Post al je modificaties eens.

Deze veranderingen in R, C waarden...maar aangezien die waarden niet in de winkel liggen is het combineren...
R4 76K33
C4 1n06
C5 2n95

Dit is voor 1kanaal, voor het andere kanaal hetzelfde.

Als in en uitgang condensator heb ik de 2,2µF Wima's behouden (ipv de meegeleverde elco's) bij gebrek aan iets anders.

En als er in die toonregeling nog een elco aan de ingang zit, kan je de uitgangs C van de RIAA pre weglaten.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ik heb in het RIAA filter nu even een klein parallelschakelingetje moeten maken met een ceramisch condensatortje.
Dit moet ik veranderen. Ik weet niet of dit een gedacht is of niet, maar door dat toe te voegen hoort de "s klank in tekst" niet zo mooi.
De waarden zijn juist....maar kan dat door het type van condensator komen?
Ik weet niet of iemand daar al eens ervaring mee heeft gehad.
Voor de rest zit ik wel juist qua frequentie.

Hehe....het is zoeken, maar eigenlijk het leukste projectje wat ik ooit heb gemaakt! Mercikes allemaal voor de fijne inbreng.

evdweele

Overleden

Op 5 april 2014 21:06:19 schreef offie:
door dat toe te voegen hoort de "s klank in tekst" niet zo mooi.

Ik ken lelijk klinkende s-klanken alleen van slecht afgestemde radio's, maar ik kan me niet herinneren dat ik in mijn verzameling grammofoonplaten één plaat heb waarop het woord 'tekst' voorkomt.

Als de lelijke klank door de versterker wordt veroorzaakt moet dat ook zijn te meten. Met een toongenerator en een LF-millivoltmeter de hele band van 20 Hz tot en met 20 kHz doorfietsen. 20 Hz moet 40 dB meer versterkt worden dan 20 kHz, daar tussen moet de versterking gelijkmatig dalen zonder vreemde uitschieters.
Met een scoop kan je zien of er vervorming optreedt.

Bij de meting moeten zowel de in- als de uitgang met een impedantie van 47 kΩ zijn afgesloten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Je moet geen Keramische C's gebruiken voor audio, en zeker niet in filters. Alles behalve NP0 (alleen kleine waarden beschikbaar) is niet stabiel en niet lineair.
Overdreven s-klanken zijn een bekend probleem als je feq-response met name in midden-gebied niet lineair is. Kan veroorzaakt worden door vervormings-componenten (ker-caps).

Keramische c-tjes horen niet in audio versterkers, alhoewel ze toch best vaak terug te vinden zijn. Is genoeg over te vinden...Kleine waardes (pF) kan je als styroflex (polystyreen) meestal nog we vinden, wordt het wat meer in de nF's polypropyleen MKP. Dus om welke waarde gaat het?
Als je wat verder wilt gaan in het meten, kan je met RMAA van Rightmark de frequentiekarakteristiek opnemen van de pre.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

het gaat om deze waarden:
2x 33pF
2x 220pF

Ik heb het ook in vraag en aanbod geplaatst, maar niet echt iemand die ze in huis heeft. De spanning maakt niet veel uit, ook niet de afmetingen.

Vaststaand is dat die ceramische er dus uitgaan, van zodra ik een beter type heb. Ik ga morgen ook eens zoeken op oude sloopprinten, wie weet. Lastig.

Welke waarde zoek je nu echt (Ik neem aan dat de ker c's zijn om een andere waarde samen te stellen)?

Op 6 april 2014 00:47:26 schreef markce:
Welke waarde zoek je nu echt (Ik neem aan dat de ker c's zijn om een andere waarde samen te stellen)?

Deze waarden wil ik bereiken of zo goed mogelijk benaderen:
voor in het schema een waarde:
C4 1n06
C5 2n95
(dit is voor 1 kanaal)
Aangezien die waarden niet bestaan, heb ik zelf een parallel combinatie gemaakt, maar daarin heb ik ceramische C's moeten verwerken omdat het zeer kleine waarden zijn.

Het gaat om de volgende waarden van condensator waar ik een beter type voor zoek:
eentje van 33pF
en eentje van 220 pF
(dit is weer maar voor 1 kanaal)

evdweele

Overleden

C4 1n06
C5 2n95

Zoek je het nu niet veel te diep? Condensatoren hebben een tolerantie van + en - 10% en ons gehoor kan een verschil van 3 dB nog maar net waarnemen.

Hoe en waarmee meet je de specificaties van het voorversterkertje? Als er in de meting nog afwijkingen worden geïntroduceerd hoef je je over 10 pF meer of minder al helemaal niet druk te maken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

C4 1n06
C5 2n95

Is goed te doen binnen paar pct. Voor filter condensatoren zou ik 1% of 2% polystrene toepassen. 1.1nF en 3.0nF bestaan, maar misschine niet makkelijk leverbaar. Als je wilt samenstellen, kijk eens bij EOO onder HQ C's, bv 2n74//220 (par) en 1n2+10nF (serie).

Aangezien het kan wil je de correctieversterker zo nauwkeurig mogelijk.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 6 mei 2014 23:29:18 (11%)

Ed, daar sla je de plank toch echt mis. Een ervaren luisteraar kan verschillen van 1dB nog waarnemen.
Dat jij het niet hoort, betekent niet dat een ander het niet hoort.

Slissende S-klanken worden voornamelijk veroorzaakt door slecht afgestelde platenspelers (gebruik een protractor voor het minimaliseren van de fouthoek en een echte testplaat met hard opgenomen testtonen voor het instellen van dwarskracht en naalddruk), door een matig element (ook bij een goede afstelling slissen budgetelementen zoals de Philips GP400 een beetje), door slecht geperste platen (Radiohead - Amnesiac is zo hard gesneden dat alleen de allerduurste elementen het einde van die plaat correct kunnen aftasten) en door een versleten naald.

Ook als de versterker de hoge tonen iets bevoordeelt, horen die klanken niet te slissen maar slechts te hard weergegeven te worden.

Zie voor instructies voor het afstellen www.vinylengine.com

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evdweele

Overleden

@Ledlover
http://www.let.leidenuniv.nl/ulcl/faculty/Goedemans/boekdemo/hoofdstuk…
geeft jou gelijk en mij ongelijk.

Tevens blijkt 1 dB ruwweg het kleinste intensiteitsverschil dat we kunnen horen.

De 3 dB die ik noemde heb ik me ooit laten vertellen. Daaruit blijkt maar weer dat iets aannemen wat een ander vertelt niet altijd verstandig is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Kan gebeuren he;)
Ik kan uit de test zeggen dat dat verschil heel goed te horen is. In mijn geval zaten de lage tonen op een 3dB afwijking. Een heel groot verschil.

Ik dacht...is dat wat zo'n kitje te bieden heeft, en was eigenlijk teleurgesteld. Na dan veel zoeken en testen, kom je wel tot iets leuks / deftigs. Maarja....veel van het oorspronkelijke blijft er dan niet over.

veel van het oorspronkelijke blijft er dan niet over

Had ik je gezegd. Maar kijk eens naar de prijs van het kitje, dat is echt minimaal.
Wat je nu aan het maken bent is echt een of twee klassen beter. En je bent een leuk leertrajekt doorgegaan.

Henry S.

Moderator

Op 6 april 2014 00:00:28 schreef offie:
het gaat om deze waarden:
2x 33pF
2x 220pF

Ik heb het ook in vraag en aanbod geplaatst, maar niet echt iemand die ze in huis heeft. De spanning maakt niet veel uit, ook niet de afmetingen.

Als je ze nog zoekt, dan mag je me daarvoor wel mailen.

Op 6 april 2014 13:09:41 schreef Ledlover:
Ed, daar sla je de plank toch echt mis. Een ervaren luisteraar kan verschillen van 1dB nog waarnemen.

Je kan 3dB voor een onervaren luisteraar aanhouden.

Slissende S-klanken worden voornamelijk veroorzaakt door slecht afgestelde platenspelers (gebruik een protractor voor het minimaliseren van de fouthoek en een echte testplaat met hard opgenomen testtonen voor het instellen van dwarskracht en naalddruk), door een matig element (ook bij een goede afstelling slissen budgetelementen zoals de Philips GP400 een beetje), door slecht geperste platen (Radiohead - Amnesiac is zo hard gesneden dat alleen de allerduurste elementen het einde van die plaat correct kunnen aftasten) en door een versleten naald.

En een vuile naald.

Op 6 april 2014 20:42:23 schreef offie:
Ik dacht...is dat wat zo'n kitje te bieden heeft, en was eigenlijk teleurgesteld. Na dan veel zoeken en testen, kom je wel tot iets leuks / deftigs. Maarja....veel van het oorspronkelijke blijft er dan niet over.

Ik zie geen nadelen ;).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.