Sinclair Micromatic Radio

Laat ik me even voorstellen..,

Ik ben iemand die sinds kort m'n ambitie voor elektronika terug op heeft gevat. Deze is nooit verder gekomen dan de EE Baukasten uit 1966, dus zolang 't over transistors gaat kan ik 't nog enigzins volgen.

Aangezien deze techniek me veel plezier heeft verschaft ben ik door mislukking op d'n duur gestopt, omdat ik nooit gesnapt heb waarom m'n schakelingen soms wel en soms niet wilde werken.
Hoogstwaarschijnlijk zal 't m'n ongeduld geweest zijn, maar goed.

Sinds kort ben ik weer gaan knutselen met de spulletjes die ik nog had liggen en tot m'n verbazing krijg ik nu een aantal dingen wel aan de praat. Hiermee bedoel ik bv de "Step by Step" ontvangers ed.

Nu heb ik hier een microradiootje liggen, de "StClaire Micromatic".
Dit was indertijd een radiootje ter grootte van een luciferdoosje.
Ik ben nog 'ns naar 't dingetje gaan kijken, en heb me altijd verbaasd dat zoiets uberhaubt werken kon.
Ik heb 't in 1968 in een radiozaak gekocht en 't was stuk.
De onderdeeltjes zelf zagen er echter nog goed uit dus ik dacht, laat ik 't nog 'ns opnieuw proberen.

Toen ik op internet ging kijken kwam ik er al gauw achter dat de schakeling wel zou kunnen werken, maar werd afgeschrikt door berichten van mensen die 't geprobeerd hadden.
Hiermee bedoel ik dus verhalen als, je mag 't trachten.., maar 't is het laatste waar je aan moet beginnen.

Ik ben dus bij een artikel gekomen van iemand die er een aardige beschrijving van geeft, maar om 't eerlijk te zeggen, m'n kennis gaat niet verder als een simpele spanningsdeler van 2 weerstanden.

De schakling waar 't om gaat is deze:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/stclaire.jpg

't Printplaatje is stuk gegaan, dus ik heb voorzichtig alles op een montage bordje gezet. Ik kon echter een aantal dingen zoals de transistors niet terug vinden. Ik heb hiervoor als vervangende types BC547C gekozen. Er kwam echter geen geluid uit.

Wat me de meeste moeite gaf echter was 't smoorspoeltje, de zg "Choke".
Ik heb geen idee welke waarde dit moet zijn. Indertijd waren dat kleine wikkelkerntjes met flinterdun wikkeldraad. Tegenwoordig zijn ze als weerstandformaat verkrijgbaar. Maar dan moet ik wel de waarde kennen. De grote ontvangstspoel is 1.6mH

Heeft iemand een idee wat hier van de waarde kan zijn?

Voor wat meer informatie heb ik hier een link met helemaal onderaan de beschrijving:

http://www.nvhr.nl/frameset.htm?http://www.nvhr.nl/tc/radiocafee70.asp…

Ik weet niet of de link doorkomt, zelfs niet of 't wel een goed idee is om er aan te beginnen, maar ik doe maar een gok.

vriendelijk dank,

Arzagel.

Frederick E. Terman

Honourable Member

"StClaire"? Hoe kom je daar nu bij? :):)
De naam staat er gewoon op.

Ik moet nog ergens zo'n Sinclair Micromatic op zolder hebben. Het is toen niet in me opgekomen het smoorspoeltje na te meten.

Maar als ik het schema zo bekijk (en stiekem na-reken) zie ik dat iedere waarde tussen 1mH en 20mH prima zal werken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Grappig ding, ik denk dat ik hem morgen eens in elkaar steek op een 3V knoopcel.

http://alltransistors.com/transistor.php?transistor=3491 Dit zul je wel een handige link vinden.

Meestal zijn radio's en breadboard geen vrienden. Soms zijn de paracitaire eigenschappen van de opbouw zelfs een voorwaarde voor werken. Ik heb bv een Philips doos. Daar staat een ontvanger in die ik eerst niet werkend kreeg. Maar toen ik hem 1:1, boven het papier met al die lange draden en veertjes excact zoals getekend bouwde werkte hij prima.

Dit soort effecten zie je meestal vooral bij extreem kleine en extreem grote bouwsels een significante rol spelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor Uw antwoorden.

@-Frederic> Het St is me bijgebleven, waarschijnlijk omdat ik 't een heidens karwei begon te vinden nadat ik getracht had om 't in elkaar te zetten. Misschien is Sin toch beter.

Als ik nu zelf zo'n smoorspoeltje zou maken, iets van een wikkelkerntje van 1cm hoog en 3mm breed met emaildraad van 0.07 mm, wat zou dan de hoeveelheid windingen worden?

Ik kan er natuurlijk ook een kopen, tegenwoordig zijn die vrij gemakkelijk op weerstand formaat verkrijgbaar.

@-fred101> Dat weet ik, maar de zilvercoating is van 't frameplaatje gebladderd. En onder zoiets draadjes solderen is nog 'n hele klus.
De emaildraad van de spoel is zo bros geworden dat 't amper te solderen valt.
En ik wil altijd graag weten of iets werkt voor ik 't defenitief soldeer.
De referentie tabel geeft aan dat de 2N3711 Ft 100Mhz is.
In een andere schakeling van 't zelfde ontwerp wordt de ME4102 gebruikt.
De BC547C die ik wil gebruiken geeft Ft 150Mhz.
Zou dit veel verschil maken?

fred101

Golden Member

http://www.dustygizmos.com/images/manuals/sinclairmicromatic.htm je vast kennen maar voor meelezers, hier staan foto's en een copy van het originele manual.

Detail: bij de L2 choke in het manual staat dat er voor 18p reserve chokes te koop zijn. Blijkbaar waren ze nieuw al kwetsbaar.

De hoeveelheid windingen hangt af van het kern materiaal. Er zijn kant en klare spoeltjes te koop in de vorm van een weerstand. Dat is een stuk makkelijker dan ploeteren met apehaar.

Sinclair schijnt voor deze kitjes B-keuze torren te hebben gebruikt. Blijkbaar een partij die door een andere fabriek was afgekeurd. Mogelijk is dat de reden dat ze het zo beroerd of helemaal niet deden.

Ik weet niet wat je met dit bedoeld. Het smoorspoeltje zelf ?

@-fred101> Dat weet ik, maar de zilvercoating is van 't frameplaatje gebladderd. En onder zoiets draadjes solderen is nog 'n hele klus.

Bros email draad is wel vreemd, zo oud is het toch niet. Ik ben wel eens half vergaan draad tegen gekomen maar dat was veel ouder (jaren 30/40) Is het niet gewoon de afdeklak die bladdert. Vaak werd de wikkeling gefixeerd met lak. Daardoor wordt de werking niet minder en kun je in ieder geval de waarde nog meten.

[edit]url gefixed

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 29 maart 2014 10:41:28 (1%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Ik heb er een gebouwd. Het ding maakt een takke herrie in de koptelefoon. Het signaal wat ik hoor ziet er op de scoop uit als quenching. Maar gezien het schema is het een reflex ontvanger en geen super-reg.

Ik heb diverse smoorspoelen geprobeerd. Van 15 mH tot 180 mH maar dat maakte weinig verschil. Toch Zou 15 mH genoeg moeten zijn om het quenching signaal uit het audio te houden. Ik denk dat de tweede tor de schuldige is. (nog geen tijd gehad echt te meten/testen)

Toen ik de voeding naar ongeveer 2V terug draaide stopte het en hoorde ik heeeeel zacht een station. Nu heb ik een 600 Ohm koptelefoon gebruikt. Ik heb niet opgezocht wat die sinclair gebruikte. Als tank heb ik een ferrietstaaf met precies 1,6mH ( @ 10 kHz) spoel gebruikt en varco's van 10 pF tot 1000pF. Over die spoel ligt een tweede voor de uitkoppeling. Ik weet niet meer uit mijn hoofd wat de waarde daarvan was. Iets van 20 windingen schat ik. Mogelijk is die te groot/klein.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Goh Fred101, maak je mij even jaloers, haha.

Ik heb de handleiding nog, dat is 't niet.
Eerder 't feit dat het adres onbruikbaar is geworden gezien de periode sinds 1968.

't Lijkt me ook beter om 't smoorspoeltje nieuw te kopen, die zijn er tegenwoordig voor een euro.

Met de zilvercoating bedoel ik 't plaatje waar alles op gemonteerd was.
In de handleiding stond dat 't belangrijk was om alles exact op dezelfde afstand te monteren, en later de choke zodanig naar de spoel te drukken tot de ontvangst optimaal was.

Bros emaile draad is de draad die voor de hoofdspoel gebruikt wordt.
Deze is zo flinterdun (0.07mm) dat 't een heidens karwei was om er een soldeerverbinding aan te maken.
Ik ben zelfs zo gek geweest om de windingen te tellen en kwam uit op
600wnd voor primair en 10 wnd secundair.

Hier een plaatje waar 't interieur van zichtbaar is.
't eerste lijkt me er een met drie torren, 't tweede is orgineel.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/sinclair-3.jpg

Bedankt voor 't uitzoeken van die smoorspoel,
dat was 't enige waar ik geen raad mee wist.

rob007

Yarr, Matey!

Erg leuk/grappig!
Maar of er nog veel mee te ontvangen valt,
Maar het is natuurlijk wel de sport om hem werkende te krijgen!
Ik denk wel dat het stukje tekst hier belangrijk kan zijn:
In de handleiding stond dat 't belangrijk was om alles exact op dezelfde afstand te monteren,
en later de choke zodanig naar de spoel te drukken tot de ontvangst optimaal was.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fred101

Golden Member

Ik was bijna vergeten hoe leuk het bouwen van ontvangertjes is.
Hij werkt. Mijn oren toeteren nog ;-) De antenne er aan knopen met een goed afgesloten 600 Ohm leger koptelefoon op was geen goed idee. Hem aan de RF aarde knopen was wel een hele verbetering. Alle QRM weg en een kristal helder geluid. Selectiviteit is niet het sterkste punt.

De verhouding spoel en varco is niet zo gelukkig denk ik. Ik gebruik een experimenteer varco (staat op een stukje plexiglas met twee banaanbussen er op) die dmv schakelaartjes van 30pF tot 1000 pF loopt) Dat geeft een klassieke zender die knalhard en ruisvrij doorkomt en natuurlijk zit Radio Maria weer over de hele band.

Door ook de ferriet staaf in en uit te schuiven kon ik echter redelijk wat zenders goed ontvangen.
voor 500 kHz zou je 63pF nodig hebben. Voor 1 MHz is dat 15pF en voor 1,5 MHz wordt het 7 pF. Gezien het varcotje wat gebruikt werd kan dat wel kloppen. Gezien het de kleinste ontvanger ter wereld moest zijn had hij natuurlijk weinig keus.

Ik had twee germanium diodes gebruikt maar dat was geen goede keus. Daarna er twee 1n4148 ingezet en toen begon het feest. Ik had hem nog op 9V staan en dat was een heel onprettige ervaring voor mijn oren. De voedingspanning kon tot iets van 0,8V zakken voor het te zacht werd. Bij 3V mis ik al een volume potmeter. 1,2V tot 1,5V was een mooi volume.

De choke maakte hier weinig uit. 15 mH of 100mH gaf geen hoorbaar verschil. Ook de rest was niet kritisch. Ik heb metalcan torren gebruikt. Ik heb niet eens gekeken welke. Ze komen in ieder geval uit de AF doos.

Naar aanleiding van dat verhaal van Rob heb ik de boel opnieuw opgebouwd. Het zal niet voor niets zijn vermeld in de beschrijving./ De choke wordt hier als mee koppeling gebruikt. Je moet een aansluiting met een langer draadje maken en dan er zo mee friemelen dat hij net niet gaat gillen. Waar ken ik dat ook al weer van ;-) Mooie mix van reflex en Mexicaanse hond? Ik krijg weer een jongens radio gevoel.

Opbouw 1 is een stukje pcb van 2x5 cm. Spoel is een kleine ferrietstaaf en 1,6mH. (dit gemeten zonder de secundaire wikkeling erom). Ik kan er nog meer aan meten maar als jij de apparatuur niet hebt kun je weinig met die info en zal je het proef ondervindinglijk moeten uitvlooien.

De tweede wikkeling is 40 windingen.

De choke is bij 1 gewoon zo'n plastic rechthoekig huisje. De zelfresonantie van de tankspoel was ongeveer 3800-4100 kHz. Dus de paracitaire capaciteit zou maar 0,9pF moeten zijn. Ik heb ca 0,3 mm draad gebruikt.

Het ding trekt nauwelijks stroom.

Versie 2 is expres wat ruimer opgezet om wat makkelijker te experimenteren. Nu een klein 7-35 pF folie varcotje (zo'n bruin trut ding met pertinax) Verder de zelfde componenten maar nu een andere choke. Een multiturn gemaakt van litze op een ferriet staafje. Ik heb het gemeten maar vergetren op te schrijven. Ik dacht 2 a 3 mH. Nog geen andere geprobeerd. Ik heb hem rechtop naast L1 staan met een draadje naar beneden. Dit draadje kan ik tot over de ferrietstaaf schuiven en ook naar voor/achter. Hij zit nog niet tegen gillen aan dus de meekoppeling is nog vrij laag. Dus hij mag dichterbij en/of een hogere waarde. Dat zal ik nog proberen. Ik ga voor de gein ook eens een potmeter of trimmer gebruiken (zoals bij een echte mexicaan.

Ik denk dat het grootste struikelblok bij Sinclair ivm niet werken de B keus in torren en mogelijk diodes was. Zo gevoelig is de middengolf nu ook weer niet en met de silicium diodes moet je eerder je best doen om hem niet te laten werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 30 maart 2014 10:29:46 schreef rob007:
Maar of er nog veel mee te ontvangen valt.

Dat valt reuze mee. Ik heb meerdere reflex-radio's gebouwd, en als je de ontvanger op het randje van genereren zet, dan kan je 's avonds tientallen zenders ontvangen.

Dit is wel een hele aparte versie, normaal zou je een spoel van 200-300µH nemen, en een varco van een paar 100 pF. Zie bijv: http://www.sm0vpo.com/rx/reflex_rx.htm en de EE2003 doos.
De tegenkoppeling regelen met de spoel lijkt me wat onhandig, omdat die weer afhankelijk van de ontvangstfrequentie is. De bovenstaande schema's hebben een vaste tegenkoppeling, mooier is het gebruik van een potmeter. Zoals ik in deze ontvanger met germaniumtorren gebruikt heb. Een ander voorbeeld is de KISS radio.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Goh.., dat geeft me een aardige hoeveelheid info.
Voor ik kan beginnen om dit 'ns uit te testen zal ik eerst 'ns een smoorspoeltje moeten bestellen, want ik kamp met een ernstige sluiting van vrijwel alle electronica zaken in m'n buurt.

De choke is bij 1 gewoon zo'n plastic rechthoekig huisje. De zelfresonantie van de tankspoel was ongeveer 3800-4100 kHz. Dus de paracitaire capaciteit zou maar 0,9pF moeten zijn. Ik heb ca 0,3 mm draad gebruikt.

Graag zou ik hier wat meer over willen weten. Hoeveel windingen hebt U hiervoor gebruikt, want ik ben toch wel een zg. prutser die er wel de moeite voor over heeft om zo dicht mogelijk bij 't orgineel te blijven.

De kristaltelefoontjes die ik heb zijn allemaal laagohmig, dus daar kan ik niet zoveel mee.

De tweede wikkeling is 40 windingen.

Dat verbaasd me enigzins. Op 't foto'tje kan ik maar 10 hooguit 15 wnd opmaken.

Daarna er twee 1n4148 ingezet

Dat zit ik me nou af te vragen. De twee transistors die erbij zaten waren vrijwel verpulverd, ik had in die tijd niet zoveel geduld en m'n soldeerbout was met dit miniwerk eigenlijk meer een hangijzer dan me lief was.
Met de vergelijkingstabel ben ik bij de BC547C aangekomen.
Voor de diodes wou ik die kleine glazen versies van de 0A95 gebruiken.

Wat me eigenlijk de meeste zorgen baart is de gebruikte draaicondenstor. 't Is niet meer dan twee plaatjes metaal die door een stukje isolatie gescheiden zijn. Ik vraag me af of die wel voor draaicondenstor door kunnen gaan. En ik ben bang dat ik in de loop der tijd door slordigheid er maar een M6 revetje in heb gestopt.

Maar 't doet me goed om die schema's van de EE Baukasten terug te zien. Ik had indertijd eem EE1050, waar ik heel wat uurtjes zoet mee ben geweest. Nu heb ik wel een beetje spijt dat ik alle veertjes kwijt ben geraakt. Maar de kaartjes voor montage heb ik nog.

Wat zit ik nog naarstig naar die latere versie's te kijken.
Wat zou ik graag zelf een L4 smoorspoel maken om m'n schakelingtje compleet te krijgen. Ik zie ze wel staan, die latere versie's.
Maar 't ontbreken van de gegevens voor de afstemspoel verhinderd m'n verdere ondernemingslust.

Tja, die BF194 en die BC148 , wat baalde ik als ze weer 'ns verkeerd had aangesloten. Uit met de pret.

fred101

Golden Member

De diodes moeten hier silicium zijn. Twee germaniums krijgen de basis van de transistor mogelijk net niet boven de 0,6 a 0,7V.

Ik heb geen idee hoeveel windingen de antenne spoel heeft. Zo tellen gaat ook niet lukken. Ik heb er tape om gewikkeld voor de tweede wikkeling. Daarnaast bepaalt de AL van het ferriet de zelfinductie en mijn ferriet kan anders zijn dan die jij gebruikt. Mijn diameter is in ieder geval een stuk groter. Dit is een staaf en spoel uit een oude radio.

Heb je een wat meetapparatuur ? Met een scoop en generator kun je ook kijken of de boel op de goede frequentie zit. Anders met een griddipper. Het makkelijkst is natuurlijk een LCR meter.

Ik heb een la en drie dozen vol spoelen. Ik heb er gewoon een aantal aan een LCR meter gehangen totdat ik de geschikte vond. Daar heb ik toen een stuk afgewikkeld tot hij 1,6 mH was. Daarna er een secundaire overheen gelegd. Het aantal secundaire windingen is nergens op gebaseerd. Het stuk draad wat ik afgewikkeld had voor de antenne spoel heb ik gebruikt. Als het niet had gewerkt had ik daar mee geëxperimenteerd.

Maar jij hebt toch de originele spoel ? Ik dacht dat alleen de choke vergaan was. Dan kun je die toch tellen (als hij niet gewoon zo bruikbaar is ?)

Als je hier in de buurt woont mag je er best mee langskomen. Ik kan je bestaande spoel wel meten of op het originele materiaal een nieuwe wikkelen, je varco testen en een geschikte smoorspoel zoeken. (en de rest checken, ik kan zo'n beetje elk denkbaar component testen en uitmeten. Ik heb ook alle andere componenten wel liggen (op dat type varco na maar die is waarschijnlijk wel repareerbaar)

Een condensator is niks meer dan twee geleiders gescheiden door een isolator. Door de afstand te veranderen verandert de capaciteit. Als je met multimeter een oneindige weerstand meet is het goed.

Een crystal oortje is meestal behoorlijk hoogohmig. Moderne koptelefoons zijn vaak maar 32 Ohm.

Ik heb ook dozen vol torren en kan ze testen. Voor zoiets als dit zal bijna elke tor wel werken. Vergane torren; Wat moet ik me daar bij voorstellen ?

Ik heb een EE2003 http://www.pa4tim.nl/?p=161 Als kind had ik er ook een van Philips maar zover ik weet was dat een andere versie. Die van mij had andere veertjes. Ik heb alleen het boek van die doos nog. Die in de link heb ik op de radiobeurs in Rosmalen gekocht. Hij is van een ander CO lid geweest. CO heeft daar een stand waar we spullen die door leden zijn ingebracht verkopen. Aan het eind van de dag lag hij er nog steeds, toen heb ik hem gekocht.
Ik heb in die tijd ook van alles gebouwd maar het meeste werkte niet. Vaak kreeg je andere componenten mee dan in het schema en niemand vertelde me dat bij torren die aansluitingen niet universeel zijn. Maar ik was altijd wel geintresseerd in electronica (en mechanica) Een jaar of 8 geleden ben ik toen min of meer per ongeluk weer begonnen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Je FiPo Fred: http://www.circuitsonline.net/forum/view/29456

Op 2 april 2014 09:29:24 schreef fred101:
Een condensator is niks meer dan twee geleiders gescheiden door een isolator. Door de afstand te veranderen verandert de capaciteit. Als je met multimeter een oneindige weerstand meet is het goed.

Dit is een compressievarco, je ziet ze eigenlijk alleen als trimmer.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Meetapperatuur.., 't enige wat ik heb is een mu32 volt/amp metertje.
Ik heb wel 'ns met schuine ogen naar een inductie metertje gekeken, maar m'n beginpunt was om iets met die dump spulletjes te gaan doen.
En dat waren een stel AC21, een 402 spoel met vrijwel weggesmolten contaktpunten (kunnen die dingen open om er een ferrietstaaf in te stoppen?) wat condensatortjes enzo.

Dus ben ik begonnen met wat oude radioschema's, met als voornemen om zoiets 'ns aan de praat te krijgen, 't liefst zonder aard of antenne.
Maar dan kom ik al gauw met transformatortjes en spoelen in de afstemkring, en daar ben ik een beetje huiverig van.
Mede door 't feit dat ik geen metertje heb om ze te scannen.

Ik heb inderdaad de orginele spoel nog, dan kun je ze toch tellen?
Ik heb al geschreven dat 't er ongeveer 600 waren, maar begin daar 'ns aan met 0,03mm koperdraad.

Een crystal oortje is meestal behoorlijk hoogohmig

Ik heb er twee liggen, maar m'n metertje geeft aan dat 't niet meer is dan 5-10ohm.

Vergane torren; Wat moet ik me daar bij voorstellen ?

Een gloeiende soldeerbout die er te lang bij in de buurt is geweest.

EE2003 dat is dus een selectie verder dan wat ik met EE1050 had.
Ik heb 't boekje ook nog, met al de kaartjes, want er zaten de andere versies ook nog bij.
Ik zou ze kunnen scannen en afbeelden, ik zou graag weten hoe ik de afstemspoel en smoorspoel zelf zou kunnen maken.

Een kristaloortelefoon heeft een gelijkstroomweerstand van vele megaohms. Als je 5 a 10 ohm meet, is het geen kristaloortelefoon, of is het elementje defect.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Piezoelectric_earpiece.jpg/800px-Piezoelectric_earpiece.jpg

Dit type is meestal dynamisch

http://catalog.miniscience.com/catalog/electricity/EarPhone/Piezoelectric_Earphone_L.jpg

Dit is meestal keramisch/kristal.

Een 402 spoel heeft al een instelbare kern. Soldeer de spoel op een stukje experimenteerprint, en soldeer vervolgens draden aan de print zodat de spoel niet kapot gaat door steeds opnieuw solderen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Dat sinclair schema heeft wel een dynamische nodig maar ik weet niet hoeveel Ohm. Bij mij werkte (mijn versie van het ding) goed met 600 Ohm maar niet met 32.

Een crystal oortje is volgens mij inderdaad heel erg hoogohmig.

Wat zat er destijds bij ?

Kent electronics verkoopt een leuk bouwpakketrje van een spoel meter waar je je multimeter als uitlezing op aansluit. Was mijn eerste L meter (voordat de LCR meters zich hier gingen voortplanten als konijnen)

Maar tegenwoordig koop je op evil-bay voor 2 a 3 tientjes een soort alleskunnertje. Ideaal voor de beginner. Het geeft aan welk component je hebt aangesloten, wat de pinnen zijn en de waarden. (torren, diodes, fets, triacs etc, weerstanden, spoelen en condensators) GuidoB heeft er pas een gekocht op ebay. Die zit hier ook op het forum.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Deze bedoel je Fred:

New 12864 LCD Transistor Tester Diode Triode Capacitance ESR Meter MOS/PNP/NPN

eBay-objectnummer:141225702489

http://i.ebayimg.com/00/s/NTMxWDcxMg==/z/zkoAAOxyUI1TJm9P/$_12.JPG

Waarbij de !@#$% chinezen de duitse bron website natuurlijk geen credit geven.

http://www.mikrocontroller.net/articles/AVR_Transistortester

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Ik denk het wel. Het was idd iets Duits en volgens mij ook open source

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb twee oortelefoontjes liggen, maar die meten beide 4 en 9 ohm,
dus zullen 't wel dynamisch oortelefoontjes zijn.
Die dingen van vroeger worden onderhand antiquarisch!
Ik heb 't radiootje bij 'n opruiming gekocht, er zat geen oortelefoontje bij.

Toen ik wat spulletjes bij de Elecronica Onderdelen Online bestelde
viel 't me op dat de 30pf trimcondensators niet meer gemaakt worden.

Ik heb voor de zekerheid maar een variabele condensator van 40pf besteld, want ik verwacht daar meer van dan van dat ding wat in de SinClaire zelf zit.
Misschien kan ik nou van de mogelijkheid gebruik maken om in 't frontplaatje een led te zetten. Daar ziet 't zwarte puntje er echt naar uit. Ik heb gehoord dat een led als een stabiele diode gebruikt kan worden.

Ebay.., daar is deze SinClaire ook te koop, maar ja dan is er geen lol meer aan. Artikelnummer: 371029050129
Wat maak je me lekker met dat chinese metertje, da's nou ook altijd.
De rede dat ik er liever niet kom (eBay) is omdat 't me handen vol geld kost.
En ik heb toch al zo'n smal budget.

Goed, ik heb m'n onderdeeltjes binnen gekregen van de electronicazaak. Dus heb ik de componenten op een plaatje gezet.
Omdat ik niet in bezit ben van een kristal oortelefoontje heb ik er een voorversterkertje van Philips aangemaakt zodat ik met een luidsprekertje van 150ohm de output kan volgen.

En inderdaad, er komt een soort geflutter uit, zeg maar een soort pulserende ruis waar ver op de achtergrond soms radiofrequentie te bespeuren valt.
Het pulserende geluid doet me vermoeden dat er iets met de terugkoppeling aan de hand is, en de ruis het idee dat de spoel waarschijnlijk door 't opnieuw solderen van de draadjes iets of wat te ver is afgewonden.
Ik weet nu dat ik de goede onderdelen heb, alleen het "tweaken" wil me nog niet lukken.

Ik heb de transistortester binnen gekregen. Mooi hebbedingetje, wauw!
Er zat wel een transistortester op m'n multimeter, maar die werkte de helft van de tijd niet. Ik kon ze enkel via diode test controleren.

Zou 't ook mogelijk zijn om de frequentie van een spoel te meten met deze 12864 LCD Transistor Tester?
Of is dat nou iets wat buiten 't bereik valt?

Henry S.

Moderator

Je kan proberen de frequentie op de collector van Tr1 meten, maar een impulserend signaal is zo moeilijk te meten.

Het is handiger de inductie van het spoeltje te meten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Wasluis1971

Golden Member

Onlangs heb ik het schema van de Sinclair Micromatic nagebouwd op gaatjesprint, zie onderstaande foto:

Met een hoogohmig oortelefoontje zijn (zeker in een rustige omgeving en met name 's avonds) wel een paar zenders te horen, de sterkste zender overheerst echter. Erg selectief is het radiootje dus niet.

Hieronder een link naar een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=WTTE5cN9B0s

De transistoren zijn beide van het type 2N3711, de trimmer heeft een maximale capaciteit van ongeveer 50pF en de smoorspoel heeft een waarde van 22mH.

Om het filmpje te maken, heb ik mijn toevlucht moeten nemen tot mijn computerboxjes. Het geluid uit het oortelefoontje was namelijk veel te zwak. Nadeel is echter wel dat mijn computerluidsprekertjes nogal wat brom produceren (maar ja, een mens moet wat, nietwaar?).

Leve het transistortijdperk!

Op 4 april 2014 19:46:25 schreef Roland van Leusden:
Deze bedoel je Fred:

New 12864 LCD Transistor Tester Diode Triode Capacitance ESR Meter MOS/PNP/NPN

eBay-objectnummer:141225702489

Jouw meter ziet er anders uit dan op EBay. Welke software versie heb jij? Op eBay getoonde versie is V2.1. Verder kan je meters met V2.07 of V1.11 vinden. Iets bekend over verschillen?

Mvg

Ron
Noorwegen

guidob

Overleden

Ik heb zo'n ding met een 16x2 display. Ik ben niet meer helemaal op de hoogte, maar ik geloof dat de grafische versies Chinese ontwikkelingen zijn. Dan liever een versie die je kan upgraden met de software van de originele ontwikkelaars.

http://www.mikrocontroller.net/svnbrowser/transistortester/

Hier staat de hardware en software (meerdere versies door verschillende personen)met ook revisie info.

Dat heb je mooi voor elkaar "wasluis", met verbazing heb ik naar 't filmpje gekeken. Bedankt dat je de moeite hebt genomen om 't op te loaden.
't Is dan misschien geen soort van een selectiviteit, maar 't bewijst dat 't wel kan werken.

Ik ben inmiddels in 't bezit gekomen van een frequentie metertje, zodat ik de spoel heb door kunnen meten. 't Is me niet helemaal duidelijk want de meter werkt met een zogenaamde lower and higher frequentie meting.

De L1 spoel van de Sinclair Micromatic geeft aan de hoogste primaire winding een 1280mH lower en 1494mH higher frequentie.
Ik schat 240wnd.
Secundair kom ik uit op 3.757uH lower en 0.005mH higher frequentie, met een 8 tot 24 wnd.

Ik heb niet dezelfde 2N3711 transistor maar heb als vervanging de BC547C gebruikt.

Ook ben ik erachter gekomen dat 't niet snugger is om er een voorversterkertje van Philips op te zetten, omdat dan de voedingspanning van 9volt roet in 't eten gooit.

Een proefopstelling met een goed kristal oortelefoontje gaf geen geluid, ik weet niet wat 't is, misschien de transistors.
Eerder denk ik m'n eigen "knulligheid" met dit soort dingen.

Wel ben ik blij me de transistortester v1.2 al moet ik toegeven dat 't kwetsbaar materiaal is. Met m'n pogingen om 't in een doosje te bouwen gaf de bruikbaarheid de geest. Wat me opvalt is dat de batterij spanning 9 volt moet zijn, 8 volt is al genoeg om geen reaktie meer te krijgen.

Ik denk dat ik nog 'ns een proefopstelling ga maken, maar 't is wel friemelwerk om 't in 't orginele doosje te krijgen. Ik heb nog een plaatje gevonden waar ik de grondschakeling op uit kan etsen, maar helaas is deze weer 2mm dik, wat de compaktheid niet ten goede komt.

Wat me ook aan 't denken zet is de afstemcondensator, wat niet meer is als twee koperen plaatjes, die via een schroefje op een soort kroonsteentjes materiaal vast zitten. Ik haal daar geen 50pf uit,'t schiet van 30pf naar onmeetbaar zodat ik die maar vervangen heb door een instelbaar mini condensatortje.