hulpwikkeling in de fik

Hoi mensen,

Mijn draaibank heeft het begeven,door dat het centrifugaal schakeling mogelijk de oorzaak was.
Het vreemde is dat de motor nog steeds werkt maar loei heet wordt.
Ik meet geen kortsluiting in beide condensatoren.

Nu is mijn vraag:

Als ik de hulpwikkeling uitschakel na de motor op toeren is,werkt dan de motor nog in redelijkheid?
Zie plaatje Fig.1PM03 SPLIT PHASE MOTOR
http://www.electrical-contractor.net/forums/ubbthreads.php/ubb/showfla…

Werking :
De motor start op met de grootste condensator. Na dat de motor op 80% van zijn snelheid is wordt door een centrifugaal schakelaar deze condensator uitgeschakeld en de kleinere condensator komt dan i.p.v. de grotere condensator.

Het zal mooi zijn dat de motor nog een korte tijd mee kan gaan, kan ik nog net mijn freesmachine afbouwen :)

Groeten ghostje

Waar een wil is, ben ik weg..
maartenbakker

Golden Member

HUlpwikkeling losnemen zal niet echt werken, maar waarom bouw je inplaats van de centrifugaalschakelaar geen startknop in, waarmee je de grote condensator met de hand bijschakelt tijdens het aanlopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan zou ik er voor de veiligheid eerder een tijdrelais inbouwen. Zodra de machine opstart valt het tijdrelais na x seconden af. Dan hoef je zelf niet op te letten.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
DE OLDE

Overleden

Meestal hoor je na uitschakelen tijdens de uitloop een klik van de schakelaar. Je zou de motor kunnen demonteren en kijken wat er aan het handje is.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
pamwikkeling

Special Member

Op voorwaarde dat ze reeds aan het draaien zijn, kunnen de meeste motoren blijven draaien zonder hulpwikkeling.
Dus je zou je hulpwikkeling kunnen uitschakelen door de condensator weg te nemen.

Indien je gelijktijdig een start en een bedrijfscondensator hebt, zoals het in uw geval schijnt te zijn, zou je kunnen blijven draaien op één condensator.

ok Goede hints weer in de richting waar ik iets mee kan ...

Wat heb ik nu gedaan.

Als volgt heb ik die centrifugaal schakelaar eruit gehaald. Die contacten zagen er niet meer fris uit.
Dus dat vervangen door een dubbelpolige wisselschakelaar.
Deze zorgt nu voor dat beide condensatoren onderbroken wordt, gescheiden.
Volgens het schema, ook de hulpwikkeling ....
( na een seconde knal ik die schakelaar even handmatig om )

Toch ook nu wordt hij weer loeiheet dusss vraag ik me af of ik wel het goeie schemaatje heb ( ook die ik gepost heb )

Op de motor komen 5 draden in U1,U2 en Z1, Z2 hmmm nu krap ik werkelijk ff op mijn kop ...
U1--bruin
U2--bruin
Z1--paars
Z2--een witte draad en een gele samen gekoppeld

Ben nog aan het knoeien om een foto er van op het net te zetten .. dus et komt eraan...

Waar een wil is, ben ik weg..

Hoi Hoi,

Ik wil de mensen even bedanken voor hun hulp en ideeën.

De motor is echt overleden doordat eigenlijk merendeel van de wikkelingen er te slecht aan toe zijn.

De oplossing kwam uit een andere hoek.
Een neef van mij heeft het probleem bekeken en bood me aan een 3-fase motor met frequentieregelaar, en dat geheel voor €50,00
Wordt wel ff lassen en klooien maar het is een goedkope oplossing.

Nogmaals SUPERR bedankt voor alle tips.

Greetzz,

Ghostje

Waar een wil is, ben ik weg..
pamwikkeling

Special Member

Er op letten dat de motor zijn koppel behoudt bij lagere frequenties.
Dus geen frequentie sturing voor centrifugaal pompen of ventilatoren.