Airco manueel schakelen

Shiptronic :

Ben ondertussen de wagen terug gaan halen en heb van de monteur een oude computer meegekregen om deze eens te bekijken.
Het is net dezelfde als het exemplaar dat in mijn wagen is ingebouwd.
Ik heb dat ding moeten opensnijden omdat die volledig dichtgeplakt zit.
Wat me opviel, was de SMD techniek op de print.
Veder niets te zien van FET's of wat dan ook. Dus herstellen van zulk een module is onmogelijk, mijn inziens.
Een nieuwe kost dus 900 Euro. Boven het budget dus.

De enige oplossing is dus het systeem ombouwen naar een simpelere versie.
Ik maak een doosje met daarin twee relais die aangestuurd worden d.m.v. een schakelaar op het dashboard.
Een eerste relais om de pomp te koppelen en een tweede om de ventilator van de condensor/radiator op halve kracht te laten lopen.
(Op het schema K12 - 1 )
Het oorspronkelijk relais van de ventilator blijft zitten, vermits die volle kracht moet geven als de motor te warm word.
Niet meteen de meest geavanceerde oplossing maar de enige die me nog rest.
Wens me geluk. Hopelijk start dat ding straks nog ;-)

Mvg Oswald

de tip van skysoft al geprobeerd?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman : Jep. Ook dat heeft de monteur even geruild voor een nieuw exemplaar. Zonder succes, jammer genoeg.

Mvg Oswald
Shiptronic

Overleden

We zien natuurlijk graan een foto van de ingewanden van het kastje.( een Fet hoeft maar een vliegenscheet groot te zijn)

heeft de monteur ook duidelijk kunnen maken welk signaal niet negetief genoeg word ? (module A35 of A 63)

dan zou ik als nog dit signaal gebruiken , zolang je er zelf een duidelijk aan/uit status uit kunt halen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Inderdaad eens even dat stuursignaal zelf nameten, want als dat IETS doet, is het misschien wel een kwestie van extern opkrikken.

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Op 9 april 2014 11:27:13 schreef hurricane:
Foto komt er zo aan !

Op 9 april 2014 10:42:10 schreef hurricane: Hopelijk start dat ding straks nog ;-)

Het zal wel gebeurd zijn met onze frans :9

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Lol ! Nee hoor. Ik ben nog steeds mobiel ;-)

Maar in al mijn enthousiasme ben ik de foto vergeten. Die krijgen jullie alsnog.

Maar de airco werkt !
Misschien niet zoals Renault dat voor ogen had maar het is lekker fris al ik de schakelaar op zet.
Wat heb ik gedaan :
Het origineel relais K143 heb ik uit het bord gehaald. Dat zit nu in een apart doosje. Dat relais krijgt vanop m'n dashboard nu spanning door middel van een schakelaar.
De contacten zijn verbonden met de originele aansluitingen op het bord.
Die Faston vrouwtjes passen daar precies in.
Voordeel : ik heb niets gewijzigd aan de originele bekabeling.
Makkelijk als er in de wagen toch ooit een nieuwe module moet.

Een tweede relais in het kastje springt eveneens in als ik de schakelaar om zet.
De twee contacten heb ik gelegd (zie schema) net boven R46 enerzijds en en anderzijds aan de + van zekering F7.

Met als gevolg : Wanneer ik m'n airco aan zet, gaat de ventilator door de weerstand op halve kracht lopen.
De compressor loopt.
Wanneer de motor het warm krijgt, krijgt de ventilator alsnog de volledige spanning/stroom.

Ik heb een testrit gedaan en de temperatuur is perfect regelbaar door warmte toe te voegen.

Er is echter één minpuntje. De voeding voor de twee relais komt van de autoradio. Dat wil zeggen : bij stilstaande motor blijft de compressor aangetrokken. (op de acc stand dus)
Daar moet ik nog iets op vinden...
Maar al bij al is dit een stuk goedkoper dan een nieuwe module.
Het is m'n karweiwagen dus ik ben hier zat tevreden mee, verder !

De beloofde foto.
Dit is de motorregelmodule :

http://www.uploadarchief.net/files/download/sturing001.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 10 april 2014 00:49:03 (4%)

Mvg Oswald
Shiptronic

Overleden

Heb je het orginele stuursignaal nog gemeten ?

Ik zie op de foto alzo de 4 FET's van de injectoren :)
Dit formaat is nog prima met de loodgieters bout te fixen ;)

En de print doorgezaagd ??

Voor de fan kan je het volgende nog testen, laat die even uit staan ( orgineel) en laat de airco draaien, de hogedruk moet nu oplopen en bij ~ 16 Bar zou de fan aan moeten springen.

gezien de druksensor aan de ECU zit, en de fan ook vermoed ik dat dit nog gewoon werkt.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 9 april 2014 18:47:55 (41%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Shiptronic :

Ik kreeg inderdaad de massa als ik het relais verwijderde
Maar van zodra de motor liep, als ik het relais er terug inprikte, zakte de spanning in mekaar.
Dus de monteur had hetzelfde gemeten.
Ik had ook de compressor reeds alleen laten lopen maar dan deed de ventilator helemaal niets.
Of het zou moeten zijn dat de condensordruk nog niet hoog genoeg was.
Ik heb de test gedaan zonder manifold.
In de nieuwe situatie loopt de ventilator op halve snelheid als ik de airco op zet.

Van zodra de motor op bedrijfstemperatuur is, gaat hij af en toe op volle kracht lopen.

De sturing op de foto is een defecte die ik had meegekregen. De connectors had ik niet gedemonteerd dus de print is gebroken op de plaats waar de connectors vastgesoldeerd zaten :-D

Het demonteren van de module is geen sinecure. siliconen all over the place. Wellicht met de bedoeling om eventuele herstellers de moed te ontnemen. We leven in een wegwerpmaatschappij :(

[Bericht gewijzigd door hurricane op woensdag 9 april 2014 19:21:17 (13%)

Mvg Oswald
Shiptronic

Overleden

Ook de weerstand van het relais gemeten ? Geen intene diode die in sluiting ligt? O nee, een 5 watt lampje wou al niet branden.
Maar als je een LED wel aan de praat krijgt zou ik het met optocoupler gedaan hebben.

Je hebt nu totaal geen beveiling op onder of overdruk, bevriezen vande verdamper ed.

Idd even met manifold kijken hoe hoog de druk word.

Maar in iedergeval mooi dat je er wee koel bij zit

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat was ook de bedoeling : de wijziging omkeerbaar maken.
Op deze manier kan ik rustig verder zoeken terwijl het systeem wel werkt.
De veiligheden zijn nu wel uitgeschakeld. En ergens zit ik daar toch wel mee.
Stilaan begin ik wel geloof te hechten aan wat de monteur vertelde.
Maar toch raar dat er geen FET zit die een relais kan aansturen ?
Of die zou moeten zitten in een aparte sturing. Want die moet ook nog ergens in de wagen moeten zitten.
Maar wat die doet, is me niet bekend.
De sensoren zitten duidelijk op de motorregeling, dus op de grote sturing.
En de bekabeling van de relais gaat ook naar de motorregeling, volgens het schema ...

Mvg Oswald

Ecu lijkt lucas dcm normaal zaag ik een stuk uit het deksel en lijm dat er later weer in anders krijg je hem niet heel uitelkaar.
Maar je zegt dat je zonder airco relais wel massa hebt? Heb je dat met een proeflampje gecontroleerd of een led ivm de stroom?
Dan zeg je met het relais zakt de spanning in, welke spanning bedoel je want die lowside uit de ecu zou juist dan hoger moeten worden.
In de ecu zit een Tpic driver die zijn simpel te vervangen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Paul :
De + zijde van het relais zit aan de batterij.
De negatieve moet het relais dus van de sturing krijgen.
Met het contact gewoon aan, meet ik 12 volt.
Maar een simpel lampje kan ik hier niet op laten branden.

Van zodra de motor loopt, verdwijnt die spanning.
En dat is wel erg raar.
Die negatieve wordt ook aan het relais van de ventilator aangeboden.
En hier hetzelfde verhaal.

Dat doet mij meer en meer denken dat de verklaring van de monteur juist zou kunnen zijn.

Mvg Oswald
Shiptronic

Overleden

Op 9 april 2014 19:55:28 schreef hurricane:
Paul :
De + zijde van het relais zit aan de batterij. [OK]

De negatieve moet het relais dus van de sturing krijgen. [ Dus meten TOV +30]

Met het contact gewoon aan, meet ik 12 volt.[ HOE GEMETEN? TOV ?]

Maar een simpel lampje kan ik hier niet op laten branden. [METEN MET PROEFLAMPJES IN MODERNE AUTO >NOT< ]

Van zodra de motor loopt, verdwijnt die spanning.[ Verdijnt de Voeding of de MASSA, ik zie het verband tussen motor aa/uit even niet ?]

En dat is wel erg raar.
Die negatieve wordt ook aan het relais van de ventilator aangeboden.[ NOT, Beide FAN relais heben hun eigen sturing !!]

Daarbij gaat de fan waarschijnlijk niet gelijk aan met de compressor,maar pas bij voeldoende druk, grote kans dat dat allemaal nog gewoon werkt.

En hier hetzelfde verhaal.

Dat doet mij meer en meer denken dat de verklaring van de monteur juist zou kunnen zijn.

Paul is meer thuis in de ECU'S ingewanden, en een ritje naar Paul is korter dan naar mij.

Aan de hand van de opmerking van Paul, Diesel is open te maken, benzine is dicht. Foto is dus van een Benzine , maar het schema is van een Diesel. Welke uitvoering heb je ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die +12v kant van het relais kun je wel een lampje op laten branden?
Als de motor loopt, airco aan, en je meet de ecu (-) zijde van het relais tov +12v wat meet je dan? (Dus over de relais spoel)

Edit: Welke negatieve bedoel je nu voor de ventilator relais, het zijn toch allemaal verschillende massa sturingen?
Heb je het proeflampje nu aan de min of +12v hangen tijdens je metingen?

Als Rotterdam dichterbij is ben je welkom.

@Shiptronic Het is een diesel, een benzine zit in de silicone gel...

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op donderdag 10 april 2014 00:24:35 (24%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dag Paul,

Ik heb een diesel uitvoering.
Bij niet draaiende motor krijg ik spanning t.o.v. de negatieve op het relais naar de + op de batterij.
Bij draaiende motor valt die negatieve weg t.o.v. de plus op de batterij.
Trek ik het relais er uit, meet ik wel nog spanning.
Het lijkt er dus op dat die negatieve spanning van de sturing er wel is, maar met een veel te kleine stroom.
Het testlampje had ik hangen aan de positieve van de batterij enerzijds, en de min die van de sturing komt anderzijds.
Maar de stroom is gewoon veel te laag...

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg omschrijf.
Het zou een hele rit zijn, tot daar. Maar heel erg bedankt voor het aanbod !

[Bericht gewijzigd door hurricane op donderdag 10 april 2014 07:57:39 (14%)

Mvg Oswald

[ot]
Is een goed uur rijden, dan zit je in Rotterdam...
[/ot]

@Paul:

In de ecu zit een Tpic driver

Ik ken de term Tpic niet, is dat iets specifieks uit de automotive? Of is dat een (deel)typenummer van een bepaalde fabrikant?

If you want to succeed, double your failure rate.

Het is een deel van een typenummer bijvoorbeeld Tpic6B595.
Categorie ULN2803 maar dan met seriële ingang en status terug melding.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Update :

Ik heb m'n bouwsel maar afgebroken.
De reden : bij een langere testrit met de airco aan, hoorde ik opeens een plof en gesis.
Ik vermoed dat het overdrukventiel open gegaan is want het koelmiddel was van de installatie af.
Thuis gekomen, heb ik de motorkap open gezet en de wagen stationair laten draaien.
Het viel me op dat de ventilator niet aansloeg, de hele tijd dat de wagen stond te draaien.
Op het dashboard gaf de temperatuurmeter 4 blokjes. Zoals altijd wanneer de motor warm is.
ALs ik er over denk, heb ik de ventilator nog nooit gehoord.
Maar ik heb de wagen dan ook 2 maanden geleden gekocht en toen was het nog redelijk frisjes buiten.
Nu hoop ik maar dat het één niet met het andere te maken heeft. Want dat zou pas balen zijn...
Ik overweeg toch om de aanbieding aan te nemen en toch eens naar de computer te laten kijken.
Want wat ik nu doe, is prutsen en daar kom je geen stap mee vooruit....

Mvg Oswald

Oef, dat is niet zo mooi.
En heb je het nu over de koelmiddel van de motor, of het koelmiddel van de airco?

Op 10 april 2014 09:23:36 schreef Paul Welther:
Het is een deel van een typenummer bijvoorbeeld Tpic6B595.

Ja toch gewoon een typenummer dus. Wist niet eens dat er power-shiftregisters bestonden. Maar waarom ook niet eigenlijk...

If you want to succeed, double your failure rate.

Koelmiddel van de airco.
De auto doet alles wat hij moet doen. Alleen vind ik het vreemd dat ik de ventilator nog nooit heb horen draaien.
Bij m'n Toyota hoor ik die regelmatig aanslaan.
Maar misschien is het perfect normaal, vermits de temperatuuraanduiding een normale waarde aanduid.
Ik wacht eventjes op een antwoord van Paul.
Van die sturingen weet ik niets af en loop daar dan ook in een grote cirkel omheen :-)

Mvg Oswald

Dat de ventilator nog niet gedraaid heeft is wel een vaag teken dat er dus een voorwaarde is waarom de airco niet werkt.
Als je een infrarood thermometer hebt is dat heel handig in dit geval.
Anders moet je via een tester mee kijken met de live-data wat de ecu als water temp ziet.
Ook kan er 1 van de 3 relais stuk zijn dan wel de sturing daarvan.

Dat de foutmeldingen die gegenereerd worden soms niet kloppen in de software van een ecu bleek vanmiddag wel weer met een Peugeot.
Werd een fout op een open injector gegeven maar dat bleek dus de bobine te zijn....Dealer had al 4 injectoren vervangen en berekend.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik hou jullie even op de hoogte van de werkzaamheden.
Ondertussen heb ik een pressostaat gevonden.
(25 Euro bij de aircospecialist)
Men spreekt ook wel van een lage-, midden- en hogedrukschakelaar. Vandaar de naam 'trinary'.

Wat doet nu deze pressostaat :
- Voorkomen dat de compressor kan lopen zonder freon.
(Onder de 2 Bar geen contact naar compressor)
- Voorkomen dat de druk te hoog oploopt
(Afschakeling van de compressor bij 25 Bar)
- Regelen van de ventilator achter de condensor.
(Starten van de ventilator bij 16 Bar)

Ik heb dus de 'oude' voeler gedemonteerd en de nieuwe in de plaats gezet.
De bekabeling heb ik enerzijds tussen mijn relais voor de compressor aangesloten.
De twee andere kabeltjes voor de ventilatie liggen nog los.
Het is nu zoeken naar het relais dat de ventilator bedient op halve kracht....
Op deze manier verbouw ik het hele airco-systeem naar een versie van 15 jaar geleden (of zo iets)
Het enige waar het systeem nu géén rekening mee houdt is dat, anders dan bij ECU sturing, bij veel motorvermogen vragen, het systeem blijft opstaan.
Maar ik zoek met dit oude wagentje geen tocht door de Cevenne in Frankrijk te doen :-)
Ik hoop eerstdaags te kunnen testen...

Mvg Oswald

Ik heb toch het vermoeden dat het originele systeem operationeel maken (de fout zoeken) het makkelijkst is. Ik heb originele diagnose apparatuur van Renault dus als je toevallig een keer in de buurt van Eindhoven bent wil ik wel een keer kijken, voorwaarde is natuurlijk wel dat de airco in orignele staat is, anders is het lastig om de juiste conclusies te trekken.