Smeg S45MCX hetelucht defect

Beste Allemaal,

Ik heb een Smeg Combi Magnetron Type Smeg S45MCX
met de volgende probleem/defect!!

de hetelucht funtie werkt niet, ik heb het element
doorgemeten en deze is goed, de beveiliging ervoor is ook goed!
ik heb op de printplaat gemeten( aansluiting van de hetelucht element) en daar komt ook geen spanning op!

een nieuw printplaat is geen optie, deze kost al gauw rond 300 euro!!
als iemand mij kan helpen hoe ik deze kan fixen dan zou ik het zeer op prijs stellen!
ik heb een multimeter en een soldeerbout!!
graag uw reactie aub,

alvast vriendelijk bedankt,

David

wrs een ander relais erin zetten wat het verwarmings element schakelt. als de magnetron wel werkt, is het relais de grootste kanshebber, anders zijn de deurschakelaars ook een kanshebber.

even meten of het relais wel stuurspanning krijgt, anders ligt het probleem ergens anders. een goede foto helpt ook hier op het forum..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Welkom op dit forum.
Probeer het schema op te zoeken; er zal vast een triac/thyristorregeling zijn. Check de regeling, incl. triac/thyristor, voedende kant etc.
(overigens, negen uitroeptekens in je vraag voegt niet veel meer toe)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Hallo allemaal,

Dank voor de snelle reactie's,

Betreft de overige functie's magnetron ,gril en alle andere werken normaal.

De deurschakelaars werken goed,

Heb geprobeerd een foto van de printplaat te uploaden maar het lukt me niet.

Weet anders niet hoe ik de schema ervan kan vinden,

Kan ik de printrelais testen op een of andere manier?

Weet iemand hoe ik de schema hiervan kan vinden , ik heb Smeg Nederland gebeld maar hebben het niet volgens hun.

Ik ben vandaag voor het eerst op deze forum en weet niet hoe ik de foto's kan uploaden en als iemand het weet hoe het wel moet dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor het meedenken.

David

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

hallo allemaal,

ik denk dat het me gelukt is om fotos bij te voegen.

hierbij de link:

het betreft de linkse zwarte blok(printrelais)

http://www.uploadarchief.net/files/download/smeg2.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/smeg2.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/smeg%201.jpg

heb je de print er al uit gehad? kan een losse soldering zijn op het relais..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De print heb ik eruit gehaald en gecontroleerd op losse contacten, maar deze zien er goed uit.

Weet iemand waar ik deze relais kan bestellen /kopen?

De volgende nummers staan er op:

HF3FF
12VDC-1zs
10A 277VAC
12A 125VAC

T131h

Bijvoorbaat dank

David

Beste testman, ik heb vandaag de stuurspanning gemeten die de printrelais zou inschakelen en die blijkt inderdaad niet aanwezig te zijn .
Er zitten 7 van die printrelais die identiek zijn en 6 ervan daar komt wel stuurspanning van 12vdc als je deze inschakeld en bij die de hetelucht moet inschakelen daar komt helaas geen stuurspanning op!

Dus aan de printrelais ligt het niet,helaas.

De min kant zijn allemaal doorverbonden van alle 7 relais en die komt van de trafo af, maar de plus kant die probeerde ik te volgen door middel van een multimeter en die gaan ieder appart naar een soort vierkant IC blokje.

Weet iemand toevallig hoe ik verder moet zoeken/meten?

Alvast bedankt

David

Wellicht temperatuurvoeler defect.
Wat gebeurt er als je deze lostrekt , foutcode?
Grill wordt in sommige ovens niet met thermostaatsensor gemeten dat zou kunnen verklaren dat deze het wel doet.

Voeler is NTC vermoed ik zou dus bij jouw defect laagohmig kunnen zijn of wellicht in sluiting.

Kan je ook temperatuur instellen op het display voor hetelucht of geeft deze gelijk al aan dat deze op temperatuur is?

Misschien kan je er wat mee.

http://onderdelenshopgeleen.nl/images/811650695.jpg

Beste S. Soldeerbout ,

Ik heb naar de thermostaat/ voeler gekeken en het volgende gemeten:

Er gaat wel een temperatuur sensor naar de gril en die werkt goed volgens mij, ik meet namelijk een weerstand van 0,614 kilo Ohm en als ik het grilelement aan zet dan wordt de weerstand stapsgewijs hoger.

Er gaat nog een voeler vanaf de printplaat en die kan ik helaas niet helemaal volgen waar deze naar toe gaat, die loopt onder een kap die de magnetronbuis bedekt en deze kap kan ik niet demonteren.heb deze wel gemeten en deze geeft een waarde van 23 kilo Ohm en deze reageerd ook op temperatuur!

Als ik deze loskoppel van de printplaat en ik zet de stekker aan dan begint de oven luchtcirculatieventilator gelijk te draaien zonder iets te doen of in te schakelen.

Wat betreft de link onderaan, het betreft inderdaad dezelfde printmodule.

Dank voor het meedenken,

Kan ik nog iets meten/ testen ?

Beste mensen,
Nog iemand met een tip/suggestie ?