Telefoon op wifi , fontein aan

Ja , ik draai op mijn router DD-WRT, hier kan ik duidelijk mijn clienten + tijd uitlezen.

http://i59.tinypic.com/2e4ww9y.png

mijn router ondersteund een USB poort, denk je dat ik hier verder op moet borduuren met iets of dat een ander apparaat dit moet gaan doen ( wellicht een pc ,raspberry oid. ??)

Groet

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 april 2014 21:29:42 (40%)

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

De oplossing van Tommyboy is goed en simpel met een Raspberry Pi te doen. Bovendien energiezuinig en voor nog veel meer inzetbaar.

Vervangen DOOR.
Arco

Special Member

schakelen deze meteen in, wanneer een bepaald ipadres of macadres aanwezig is binnen een netwerk?

Nee, dat moet je zelf even doen. (Of is dat ook al te veel gevraagd? Blijkbaar is men tegenwoordig nogal lui... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je router al DD-WRT draait, ben je er bijna. Ik zou dan gewoon een SSR aan een GPIO poort hangen. Je kan ook een microcontroller aan de seriele poort hangen, of een IO expander aan een eventuele I2C poort. Opties zat. Welke router hebben we het hier exact over?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Je kan op je ddwrt router. (Er van uit gaan dat er linux op draait en dat je dus niet de lite versie hebt)
Een script maken die elke keer het IP adres van je mobiel pingt. Als je dan een ping terug krijgt weet je dat je mobiel er is. Hiervoor hoeft je niks op je mobiel te installeren.
Hierna kan je een schakeling maken die je mobiel schakelt.

Ook kan dit script op een raspbeery pi. Het voordeel is dan dat je dit kunt draaien: http://weejewel.tweakblogs.net/blog/8665/lampen-schakelen-met-een-rasp…

Dan kan je je mobiel pingen en als je mobiel er is, kan je draadloos zo'n klik aan klik uit ding schakelen die bij de action een tientje kosten voor 3 stuks. Ook heb je dan nog een zendertje nodig zoals beschreven op dit blog. Maar die zijn heel goedkoop. (Heb er zelf 1,50 ofzo voor betaald)

Goede morgen,

Excuses mijn router beschikt toch helaas niet over een USB poort (TP-Link WR740N) daardoor zou ik toch graag mijn raspberry pi willen inzetten, dit opmdat ik hiervoor een mooie schakelkast kan maken die meteen gevoed wordt (evenals de fontein) door zonnepanelen (12volt).

@Arco wellicht stelde ik mijn vraag verkeerd, ik ging er niet zomaar vanuit dat het plus en play is. enige vorm van instellen is natuurlijk een noodzaak. De vraag was eigenlijk of dit apparaat automatisch kon inschakelen op basis van een ip/mac adres of dat deze alleen handmatig via een webinterface/app te schakelen is. Nergens vermeld ik namelijk dat ik lui ben of niet open sta dingen te proberen :)

al ben ik ICTer toch heb ik niet veel ervaring met Linux, hier zou ik wel graag hulp bij willen hebben zo ver dat mogelijk is.

ik waardeer elke vorm van hulp of duw in de goede richting.

EDIT:
@michielbrink

Ik denk dat ik hier zeker wel wat mee kan, als ik mij niet vergis heb ik nog wel zo'n 433Mhz. zendertje liggen, ooit gekocht via China.
zal hier vanavond wel eens mee gaan stoeien.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 april 2014 21:30:03 (10%)

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

Op 12 april 2014 09:22:20 schreef 0utbla$t:

@Arco wellicht stelde ik mijn vraag verkeerd, ik ging er niet zomaar vanuit dat het plus en play is. enige vorm van instellen is natuurlijk een noodzaak. De vraag was eigenlijk of dit apparaat automatisch kon inschakelen op basis van een ip/mac adres of dat deze alleen handmatig via een webinterface/app te schakelen is. Nergens vermeld ik namelijk dat ik lui ben of niet open sta dingen te proberen :)

Zoals ik al zij. Doe iets met ping

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 12 april 2014 01:04:38 schreef Arco:
[...]
Nee, dat moet je zelf even doen. (Of is dat ook al te veel gevraagd? Blijkbaar is men tegenwoordig nogal lui... :) )

Ik kan dit niet lui noemen: er gaat genoeg slimmigheid en handwerk in zitten.
Luie mensen zouden gewoon op het knopje van de fonteinpomp drukken. :);)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EricP

mét CE

Luie mensen zouden gewoon op het knopje van de fonteinpomp drukken. :);)

:)

Afgezien van dat ik lui ben (en dus gewoon op het knopje van de fontein zou drukken...) zou ik het andersom doen: laat die telefoon ergens naar pingen (ofzo). Nadeel is dat je wat op de telefoon moet doen. Voordeel is dat het spul ook blijft werken als de telefoon eens een ander IPaddress krijgt. Alternatief is iets op de router van 'semi static' of hoe dat ook bij open-wrt mag heten.

Op mijn DHCP server zie ik:

code:

Apr XX XX:XX:XX abra2 dhcpd: DHCPOFFER on 192.168.XX.62 to f8:e0:79:49:62:08 via eth2

als mijn telefoon zich "aanmeldt". Ik heb hem het vaste IP adres ...62 gegeven.

Of je dat met de GUI in openWRT kan weet ik niet.

Dan een:

code:

tail -f /var/log/syslog | awk '/DHCPOFFER on 192.168.XX.62/ {system ("zetfonteinaan");}'

zorgt er voor dat het scriptje "zetfonteinaan" aangeroepen wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Dan een:

code:

tail -f /var/log/syslog | awk '/DHCPOFFER on 192.168.XX.62/ {system ("zetfonteinaan");}'

zorgt er voor dat het scriptje "zetfonteinaan" aangeroepen wordt.

Ik voel aankomen dat de fontein ook weer uit moet gaan als die telefoon er niet meer is... :)

Daar heb ik over zitten nadenken. Maar ik zelf zou bijvoorbeeld varierend tussen 17:00 en 19:00 thuiskomen, dan gaat juist de fontijn op het goede moment aan. Vervolgens ga je de volgende dag om 08:00 weer naar je werk.

Die fontijn zou ik dan met cron bijvoorbeeld om 00:00 uur uitzetten, en eventueel tussen 06:30 en 08:00 weer aan. Dat zijn de makkelijke dingen die met cron te regelen zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou het inderdaad willen hebben dat wanneer ik (telefoon 1) en/of mijn vriendin(telefoon 2) aankomen dat de fontein aangaat, gaat er één van ons weg maar blijft de ander thuis dan mag die aanblijven. gaan we beiden weg dus geen telefoons meer aanwezig binnen het netwerk dan mag die netjes uit tot de eerste telefoon zich weer aanmeld.

ik heb geen vaste tijden dat ik aan of afwezig ben, dit vanwege mijn wisselvallige werk.

ik zal trouwens even in het kort het hele verhaal omschrijven:

ik heb 2 zonnepaneeltjes op het dak liggen:

1x 100Wp
1x 50Wp

deze staan parallel op elkaar aangesloten en gaan een solar laad controller in.

deze laad controller is verbonden met een 12 Volt 100Ah accu.

op de "load uitgang" zit een schemerschakelaar aangesloten met daar weer achter de fontein en omgebouwde tuinverlichting.

is het dag: fontein aan
is het nacht: lampen aan

Klikkerdeklik voor video

echter trekt de fontein zoveel stroom dat de accu binnen korte tijd leeg is. daarom wil ik dit graag beperken tot wanneer iemand van ons thuis is.

Groet

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

Als je de raspberry pi als de DHCP server van je netwerk instelt, kan je met de tail-f zoals ik aangaf werken. Als je dat niet wilt (en dat kan ik me voorstellen), kan je op je bestaande wifirouter aanvinken: "vast IP adres voor dit apparaat", en dan kan je vanuit een iedere-minuut cronjob op je 'pi kijken of de telefoon aanwezig is.

#!/bin/sh
ping -c 1 mijntelefoon || exit
ping -c 1 joutelefoon || exit
zet_fontijn_aan

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 april 2014 14:20:27 schreef rew:
#!/bin/sh
ping -c 1 mijntelefoon || exit
ping -c 1 joutelefoon || exit
zet_fontijn_aan

Mijn voorkeur gaat uit naar mijn huidige DHCP server, dit doordat deze een DNSmasq meegeeft voor het installeren van bijvoorbeeld Windows.

ik heb sinds net Raspbian geinstalleerd, moet ik nu de stappen volgen die michielbrink vermelde via de tweakerslink? of gaan dit met een relaisbordje rechtstreeks op de I/O pinnen?

Groetjes

EDIT:

ik heb toch maar besloten om via een relaisbord te gaan proberen.
nu kwam ik via een ander topic hier het volgende tegen waar ik op uit kan maken dat ik:

http://www.bitwizard.nl/catalog/product_info.php?products_id=69

en vervolgens

http://www.bitwizard.nl/catalog/product_info.php?products_id=124

moet bestellen, dit geeft mij als het goed is voldoende mogelijkheid om het toekomstig nog verder uit te breiden met bijvoorbeeld los geschakelde lampen?

groet

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

Hallo,

inmiddels heb ik een 433mhz zendertje gekoppeld aan mijn raspberry pi. vervogels een ELRO klikaanklikuit achtig apparaat opgeghaald en deze kan ik netjes schakelen via ssh (CLI) van Raspbian.

dit stappenplan heb ik gevolgd:
http://weejewel.tweakblogs.net/blog/8665/lampen-schakelen-met-een-rasp…

verder ben ik al bezig met de Webinterface module

kan iemand mij verder helpen met het stukje: Ping naar commando aan??

Groetjes

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

Misschien een puls relais parallel aan het lampje van de koelkast zetten. Als je het biertje eruit pakt gaat de fontein aan :+. Heb je meteen een reden er nog eentje te drinken, de fontein moet ook weer uit.

Op 15 april 2014 14:02:12 schreef 0utbla$t:
kan iemand mij verder helpen met het stukje: Ping naar commando aan??

Dat heb ik hierboven toch al een keer gepost?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op mijn DHCP server zie ik:

code:

Apr XX XX:XX:XX abra2 dhcpd: DHCPOFFER on 192.168.XX.62 to f8:e0:79:49:62:08 via eth2

als mijn telefoon zich "aanmeldt". Ik heb hem het vaste IP adres ...62 gegeven.

Of je dat met de GUI in openWRT kan weet ik niet.

Dan een:

code:

tail -f /var/log/syslog | awk '/DHCPOFFER on 192.168.XX.62/ {system ("zetfonteinaan");}'

zorgt er voor dat het scriptje "zetfonteinaan" aangeroepen wordt.

dit is vanuit de router gezien? , de aansturing wordt gedaan op de raspberry, dus dat stukje snap ik nog niet helemaal ?

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

Ik zou niet werken met ping. Veel GSM's gebruiken 802.11 powersave waardoor het kan dat de radio tientallen seconden in sleep mode staat als er geen data verzonden moet worden.

Overigens is wifi een broadcast medium en kan je raspberry pi dus makkelijk alle traffic naar je gsm ontvangen. Hij moet gewoon sniffen naar wifi frames met source mac gelijk aan de telefoon. De paketten decoderen is iets moeilijker, maar in dit geval niet nodig, je wil enkel zien of er traffic is. Dit is denk ik makkelijker dan de DHCP server aftappen.

Hallo,

bedankt voor je reactie, in welke vorm in dit toe te passen denk je?
pakketten en sniffen = voor mij wireshark,, onder linux ken ik geen programma;s of iets wat dat zou kunnen omzetten naar : ./elro 18C on oid.

groet

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

inmiddels nog niet veel verder. zou iemand mij nog verder kunnen helpen?

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

Je kan de logging van je router naar je raspi sturen. Daar kan je dan dat tail truukje uithalen.

Wireshark heb je ook op linux, maar handiger is tshark of gewoon tcpdump. Hoe zou je niet pingen? je doet gewoon 1 keer per 5 of 10 minuten:

ping -c1 192.168.32.254 && ( echo gelukt; echo doe iets )

Je kan het vervolgens zo maken dat de fontein aan staat er maar 1 keer per (half) uur wordt gepingd om weer uit te schakelen.. Lijkt me niet dat je batterij helemaal leeg trekt.

code:

#!/bin/bash
# zet dit elke 5 minuten in een crontab scriptje
if [ ! -f /tmp/fontein_is_aan ] # IF bestand niet aanwezig
then
ping -c1 192.168.32.254 && ( echo gelukt; echo 1 > /tmp/fontein_is_aan; echo doe iets )
fi

code:


#!/bin/bash
# zet dit elke 60 minuten in een crontab scriptje
ping -c1 192.168.32.254 || ( echo niet gelukt fontein uit; rm /tmp/fontein_is_aan )

Was vanmiddag bij Reichelt aan het bladeren en zag een kant en klare oplossing
van Edimax. Een tussenstekker die op aanwezigheid van smartphone reageert

Misschien een oplossing?

Op 29 april 2014 22:59:42 schreef williewortel:
Was vanmiddag bij Reichelt aan het bladeren en zag een kant en klare oplossing
van Edimax. Een tussenstekker die op aanwezigheid van smartphone reageert

Misschien een oplossing?

wellicht dat je deze bedoeld: http://www.reichelt.nl/Measurement-and-Control/EDIMAX/2/index.html?&AC…

ik zal deze eens bestellen , het kan sowieso geen kwaad voor dat geld :P

ik ga sowieso verder borduren met het raspberry idee, dit omdat ik wanneer dit lukt het systeem verder kan uitbreiden naar een centrale domotica

bedankt voor jullie reacties!

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?