Lithium batterijlader

Hallo,

Ik heb op google gezocht en op dit forum maar ik kom niet achter wat ik wil weten.

Ik ben op zoek naar een Li-ion lader voor een batterij pack van 7 cellen. Eigenlijk wat ze hier verkopen maar dan een webshop in Nederland: http://www.batteryspace.com/pcmforli-coli-mn-nibatterypacks.aspx

Het zal wel op vele plaatsen te koop zijn maar ik google waarschijnlijk niet op de goede trefwoorden :) Iemand die mij kan helpen?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.asp

Oh, webshop in Nederland. Tja, lastig.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 12 april 2014 21:56:55 (30%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik zal te kijken idd, maar hier hebben ze niet wat ik zoek en ze zitten niet in Nederland. Anders duurt het allemaal zo lang. ;)

Hobbyking heeft ook een warehouse in NL, wat een levertijd van enkele dagen oplevert. Helaas hebben ze daar lang niet alles.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Hobbyking verstuurd ook vanuit duitsland als ze het daar op voorraad hebben, ff de EURO warehouse aan de rechter kant, in het midden, van de website aanklikken.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Helaas kan ik daar niet vinden wat ik zoek, kunnen jullie iets vinden dat overeen komt met het voorbeeld dat ik gaf?

Als het een PCB moet zijn die onderdeel van je pack wordt, nee. Wel hebben ze laders voor packs van maximaal 8 cellen in serie:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=464…
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=315…
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=427…

Edit: Hoe snel heb je je spul overigens nodig? Als je iets vanuit China/VS/WhereEver met DHL/FedEx/UPS/TNT laat verzenden, is het er ook binnen enkele werkdagen.

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op zaterdag 12 april 2014 22:38:17 (19%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Het moet ingebouwd worden in een speaker die van een accu is voorzien. Dus het moet een PCB zijn.

Mijn ervaring met bestellen uit china is altijd minimaal 2 a 3 weken. Enkele werkdagen lijkt mij wel heel optimistisch, aangezien het met het vliegtuig en vrachtauto en alles moet.

Geloof mij, met DHL/FedEx/UPS/TNT is je pakketje binnen 3 werkdagen van de ene kant van de wereld naar de andere kant. Soms zullen ze dit niet halen, en heb je het binnen 2 werkdagen al (bron: 100+ pakketjes met deze koeriers ontvangen van over de hele wereld).
Standaard post is wel een ander verhaal, dat kan varieren van 5 werkdagen tot 5 maanden (bron: 1000+ pakketjes ontvangen van over de hele wereld).

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Oke ik geloof je ;) Ik heb zelf alleen ervaring met DealExtreme.

Ondertussen ben ik nog steeds op zoek naar lader van mijn lithium pack. Niemand die enige idee heeft waar ik dit kan krijgen?

Is het misschien mogelijk om uit oude laptop batterijen de balanceerder te halen en die te gebruiken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 april 2014 20:36:12 (21%)

In een laptop zit vrijwel nooit meer dan een 4 cell pack.

Ja maar is het dan niet mogelijk om 2 balanceerders te combineren?

De lol van NiMh is dat als de accu vol is de accu de stroom doorlaat en daar voorzichtig een beetje warm van wordt.

Ga je een lithium accu "overladen" dan neemt de spanning toe boven met maximum toelaatbare en gaat ie kapot en of ploffen. Een beschermingscircuit "per cel" kan de spanning op laten lopen (cel los koppelen) maar dan kan de rest van de cellen in serie niet verder geladen worden. Of hij kan de cel "kortsluiten", maar dan wordt de electronica verdomd warm.

Kortom, die beide oplossingen zijn niet ideaal en worden daarom niet toegepast. Derhalve kan je twee packs in serie niet in serie opladen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 april 2014 13:53:52 schreef rew:Ga je een lithium accu "overladen" dan neemt de spanning toe boven met maximum toelaatbare en gaat ie kapot en of ploffen. Een beschermingscircuit "per cel" kan de spanning op laten lopen (cel los koppelen) maar dan kan de rest van de cellen in serie niet verder geladen worden. Of hij kan de cel "kortsluiten", maar dan wordt de electronica verdomd warm.

Een balanceerder voorkomt toch precies dit probleem. In parallel heb je hier geen last van, dan is het voltage voor alle cellen 4.x V, mits ze van tevoren gelijk geladen zijn.

Anyway, ik kan idd in Nederland niks vinden. Dan maar uit het buitenland bestellen

Precies. De standaard "balanceerder" in bijvoorbeeld de "accucel-6" lader is gewoon een circuitje dat 300mA uit de cel trekt als ie boven de 4.2 komt. Als je op dat moment het geheel met 1A aan het laden bent, komt er 700mA in de cel en gaat ie ploffen. Ben je met minder dan 300mA aan het laden, gaat alles zoals het bedoeld is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als die hobbyking lader ziet dat 1 cel boven de 4,2V zit, gaat hij gewoonweg laden met een lagere stroom - tegelijk terwijl hij balanced @ 300mA - zodat de spanning nooit of te nimmer boven de 4,2V komt.

Als je extern nog een extra lader zou hangen (waar ik het nut niet van inzie) zou het idd wel verkeerd kunnen gaan.

En ook, als je een nieuwe accu neemt, met gematchte cellen, kan je na die eenmaal gebalanced te hebben ze perfect 10 tallen keren opladen zonder extra controle circuit.
't is maar na vele cyclussen dat er verschillen beginnen te zitten op de cellen, waardoor je sommige cellen kan overladen.
(bron: mijn vele turnigy LiPo's die ik al héél frequent opgeladen heb)

[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op maandag 14 april 2014 19:46:42 (36%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Je hoeft een lipo maar 1x iets te diep te ontladen en de cellen zijn niet meer identiek: Verschillende zelfontlading. Dan een maandje op de plank en de rapen zijn gaar... Maar goed. Ik heb even het schema niet voldoende paraat in m'n hoofd of de microcontroller een "sense" heeft of de balanceer circuits in werking treden. Oh, Wacht. Hij kan de spanningen meten.

Hij ZOU kunnen weten of er 1 cel aan z'n max zit, maar die firmware is zowiezo vaag. Dus of dat soort dingen er in zit weet je niet als je het niet bewust een keer test.

@sparky hieronder: Inderdaad. Ik heb ook ooit een datasheet gezien van een chipje die dat zou regelen, maar nooit in het wild gezien.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 15 april 2014 12:09:02 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 april 2014 10:43:37 schreef rew:
Je hoeft een lipo maar 1x iets te diep te ontladen en de cellen zijn niet meer identiek: Verschillende zelfontlading.

Inderdaad. (bron: 20kWh pakket, nog nooit gebruikt, diepontladen door BMS elektronica, toch jammer...)

Overigens zijn er ook wel ontwerpen die met een bijzonder slimme constructie van MOSFETs en kleine spoeltjes energie van een cel naar een andere kunnen pompen om te balanceren, maar ik heb het nog nooit in het wild gezien; het is een ingewikkelde en dure constructie, met als enige echte voordeel dat je veel minder warmte produceert tijdens het balanceren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Van dat diepte-ontladen, daar kan ik inkomen.
Maar ik raad aan om de cellen niet beneden de 3.5V-3.6V te ontladen. Dan zijn ze toch alreeds zo goed als leeg.
En als je in het werkgebied 10%-90% blijft, gaan de cellen ook super lang mee (3,65V-4,1V).

Nog een tip:
Volledig opladen (4,2V) kan geen kwaad, maar ze lang stockeren aan deze spanning wel. Hoe hoger de spanning, hoe sneller de cellen verouderen door chemische processen.

Wat ik ook ontdekt heb is dat de spanningscontrole systeempjes van hobbyking hun voeding halen uit de eerste 2 cellen van de accu.
Laat je ze er lang aanhangen, dan geraakt je cel in onbalans.

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Jullie hebben het nu over LiPo, maar dit geldt niet voor Li-ion cellen toch? Die kunnen wat meer hebben.

Er zijn wat lithium ion cellen die iets meer kunnen hebben. In plaats van dat ze onder de 3.0V binnen een dag kapot zijn, kunnen die tot 2.75 of 2.5V ontladen worden....... Veel dingen blijven hetzelfde. Ompolen: instant death!

Dan kan je zeggen: Dat ompolen dat doet toch niemand? Nou Dat is dus wat sparky is overkomen: De lekstroom van het BMS was zodanig dat de boel langzaam leger en leger ging. Op een gegeven moment is er een kleine onbalans en is 1 cel behoorlijk leeg (zeg 3.0V), terwijl de rest nog 3.5V heeft. Zeg even 10 in serie, dus 9*3.5V+3V = 34.5V totaal. De lekstroom blijft lopen.... De spanning van een cel die leeg is zakt nu erg snel. Dus de spanning van de slechtste cel daalt nu naar nul. Het totaal komt dan op 9*3.5V+0V = 31.5V. Nog steeds voldoende om het BMS wat stroom te laten trekken.

Nog steeds gebeurt er niets als "laden". Dus de spanning zakt verder. De slechtste cel wordt nu omgepoold. Zijn spanning wordt nu bijvoorbeeld -3V, dus 9*3.5V + -3V = 28.5V voor het pack. Nog steeds voldoende om een lek stroom te blijven trekken.

(heb je een enkele cel, dan zal de verbruiker op z'n minst stoppen met stroomtrekken als de spanning 0V wordt).

@scheef_schaap: Ik heb altijd "pech" met batterijen. Ik doe vaak net "iets" verkeerd, waardoor de levensduur achteruit gaat. Steeds wat anders.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ah goed om te weten, bedankt voor de tip! Ik ben altijd al voorzichtig geweest met een accu aan de BMS te laten liggen dus heb gelukkig nog nooit zo'n geval gehad.

@ Rew, ik moest even aan jou denken.
Ik heb mijn Turnigy 2200mAh/11,1V accu per ongeluk aan m'n arduino laten hangen.
Die was helemaal leeggetrokken (nog zo'n 4V open klemspanning denk ik).
Tijd dat ze zo leeg was was ongeveer 10 uur. Dan direct opgeladen. Eerst aan 1A, dan op het einde aan 2,2A (1C).

Na het terug volledig opladen, lijkt de accu OK. Lichtjes gezwollen wel. Maar als ik de interne weerstand meet, is die (per cel) van 12mOhm naar 22mOhm gestegen. Dat is dus enorm (totaal dus van 36mOhm naar 66mOhm). Dat zal ik wel merken als ik uit dat accu pak grote stromen ga trekken (>6A).

EDIT: Nog eens gemeten na ze een tijdje op 12,6V te houden en de interne weerstand is nu 16mOhm.
Maar toch nog altijd meer dan ervoor :)

[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op maandag 21 april 2014 12:39:13 (10%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Geinig "experiment". :-) Mooi om wat meetgegevens te zien.

Die "1A" is officieel erg veel. Je had officieel 0.05 of 0.1C moeten doen. En aangezien de capaciteit onder de 3V toch zo goed als nul is, hoeft dat maar een paar minuten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat heb ik gemerkt.. De spanning was zo weer 10V. Na een minuutje @ 1A.
Zou het daaraan kunnen liggen dat m'n accu nu wat bol is?
Straks ga ik eens een ontlaad test doen. (@ 1C). Ik weet wat de capaciteit 4 maand geleden was (2094mAh; @ 12mOhm/cel). Die zou niet echt gewijzigd mogen zijn in die tijd, dus kan ik een vrij accurate meting erop uitvoeren.. :)

EDIT: Capaciteit is nu 2054mA (40 minder). Ik kan dus niet zeggen dat deze diepe ontlading ervoor gezorgd heeft dat de batterij verminderd is in capaciteit. Interne weerstand is ook ongeveer gelijk gebleven na de batterij een tijdje op 12,6V te houden. Rew: Je had gelijk!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 april 2014 19:28:59 (21%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)