Hoge "fluittoon" TDA2024

EricP

mét CE

Dit wordt naar door die ground loop - zeker bij klasse D. Moet je dus niet willen zo.

Ik zou 1 kanaal per board doen. Minder overspraak. Beide ingangen dus aan elkaar knopen. Waarschijnlijk gaat dat wel goed omdat ze dezelfde GND delen (maar wel testen. Assumption...)

Dan de GND van die ingangen aan elkaar knopen. Die is vervelender. Om een groundloop te voorkomen, zou je het AC kunnen koppelen. Maar ja, als de boel eenmaal staat te klapperen, dan gaat die AC koppeling het niet oplossen.
Je kunt eens proberen om de GND via 2x100nF aan elkaar te hangen bij je RCA ingang (zomaar een slag naar geslagen, niet berekend ofzo). Als het dan wel werkt, maar zou houden. Gaat dat ook niet, dan zou ik eens kijken of ik voor beide versterkers de voeding kan ontkoppelen en bypassen, zodat die voedingen minder invloed op elkaar hebben. Elk een laag doorlaat filter (L met daarachter een electrolitische C en ook wat keramisch spul parallel oid?) en eigen draden naar je voeding (accu?). Hoe dan ook, het blijft een 'naar' concept.

Wat voor voeding zit er aan de versterkers? Een switcher?

Misschien de ingangen via een paar weerstanden aan elkaar knopen en maar 1 ground gebruiken van een van de printjes.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Lucky Luke

Golden Member

Wat gebeurt er als je ~2n2 tussen ingang en ground plaatst?

(Ik denk hierbij aan http://www.dare.nl/informatie/nieuws/nieuwsbrief-lente-2012/edutorial-…)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@ Knifter:
De voeding is inderdaad een schakelende voeding (ik meen van een HP printer).

Wanneer ik vanavond weer thuis ben zal ik eens kijken naar het plaatsen van die 2n2 c'tjes en/of het aan elkaar knopen van de ingangen middels weerstandjes.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Ik vermoed dat je voeding de bron van je pieptoon is. Kun je hem eens voeden uit een lineaire voeding?

Ik heb hier zelf ook zon soortgelijk schakelend printje gebruikt (Tripath, TA2024) en in icm met een schakelende voeding gaf dat ook een fluit, alleen als er draden aan de ingang zaten.. (naar de DAC). Ook de ATX voeding van mn computer gaf 'processor-geluid' op de speakers.

Ik heb nu een kant-en-klare Muse m21 (ook een tripath) en die is nagenoeg stil op de 12V van de computer. Verschil: 2 ferrite beads op de ingangen en 2 op de voeding bij het binnenkomen in de behuizen. Maak ik de behuizing open: piepjes en kraakjes van de computer hoorbaar.

Ik zou het idee van Arco dus zeker even proberen (en de printen afschermen van de voeding!)

Ik heb ook een accu staan waar ik doorgaans de kist ook wel op laat draaien. Ik zal vanavond ook deze optie proberen.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

@Knifter:
Het blijkt inderdaad dat je gelijk hebt, het ligt aan de voeding. Wanneer ik de printjes aan m'n CO-labvoeding
hang gaat het prima, net als wanneer ik op de accu draai. Nu heb ik dus twee keuzes lijkt me. Ik kan gaan proberen
de handel af te schermen met toevoeging van die ferrietkralen (en/of die 2n2 c'tjes?). Of ik kan gaan zoeken naar
een lineaire voeding.

Voor het afschermen ben ik niet zeker hoe ik dit aan moet pakken. Afgaande op het artikel waar Lucky Luke naar linkt
zou ik stellen dat ik de printjes in een metalen behuizing moet plaatsen, met de GND van het ingangssignaal aan
de behuizing vast. en die behuizing middels een c'tje aan de aardleiding hangen?

Tevens heb ik de optie van de 2n2 C'tjes geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

Zelf ben ik van mening dat een lineaire voeding de "schoonste" oplossing is, wat denken jullie?

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

CLC filter met common mode spoel gebruiken achter de schakelende voeding. Zoals ik ook in het regelgedeelte van de "Old Skool" voeding heb toegepast.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voeding_v4.png

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik ben niet erg bekend met filtering, maar ik denk dat je met het CLC filter het stukje links-bovenin het plaatje bedoelt.
Dan die common-mode spoel, zelf ken ik die kreet niet maar is dat dat men 2 spoelen op dezelfde kern hebt met een gelijk aantal windingen?

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

is dat dat men 2 spoelen op dezelfde kern hebt met een gelijk aantal windingen

Klopt, je kunt ze vaak uit oude ATX voedingen halen.

http://www.coilws.com/images/Common%20Mode%20Chokes%20Group.jpg

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Top! Er zwerft hier nog wel een oude ATX voeding, die ooit al eens half gestript was. Ik ga er naar kijken of ik 'm kan vinden.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Ik ben helemaal blij! De fluittoon/sistoon is verdwenen! Het filtertje werkt prima met de common mode spoel uit m'n oude ATX voeding!
Ik heb zelfs geen last van een groundloop-"bzzz", waar ik eerst nog bang voor was. Iedereen bedankt voor het meedenken en de moeite! http://i.fokzine.net/s/thumbsup.gif

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Top! Gefeliciteerd met de overwinning ;)