Hele hoge pieptoon

@MJN:
Dan had die muis van jou zeker honger >:)
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 18 april 2014 14:34:52 schreef KlaasZ:
[...]Volgens mij stopt dat ook als je alle elektriciteit in huis uit zet.;-)

Kans is groot, echter blokverwarming werkt lekker verder... Ringleiding onder het huis ook. We hebben hier wel vaker gezien dat er een stopcontactje aan de installatie van de buren bleek gekoppeld.

Alle open deuren / voor de hand liggende zaken heeft TS al uitgesloten. Dan wordt het verder zoeken in andere dingen.

Het kan best zijn dat de mic in een gsm tot zo'n frequentie gaat, mogelijk wat minder zuiver. T lijkt me voor de hand liggen dat ze voor spraak zouden zijn. Al wordt er weinig meer gesproken middels de tegenwoordige gsm's.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Vroeger kreeg een audio-installatie de term "Hifi" mee als ie boven de 10kHz nog iets doet.... Tegenwoordig maakt men makkelijk opamps die tot 100 kHz prima werken, dus een eventueel kantelpunt is bewust door de ontwerper er in gemaakt. Zo ook met dingen als microfoons. Dat gaat tegenwoordig ook zonder extra moeite tot 20kHz.

Kortom, het zou mij niets verbazen als zo'n GSM prima tot 20kHz kan meten.
(het produceren van geluid /onder/ de 100Hz is een ander verhaal, daar heb je fysiek grote apparatuur voor nodig. En daar is geen ruimte voor).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Hallo Allemaal,

Waarschijnlijk heb ik de boosdoener gevonden.
Met een spectrumanalyse app schoot ik ook niet veel op, maar de aanhouder wint zeggen ze wel eens.
Voor zover ik nu dader heb kunnen identificeren is het de slanghaspel die aan de buitenkraan hangt.
In die haspel zit een Gardena koppeling die dus lekte, en waar een zeer irritante pieptoon vanaf kwam.
Ik heb het hele zootje nu van de buitenkraan afgehaald en tot nu toe heb ik nog niemand horen mopperen.
Ook ik hoor sinds ik de koppeling heb hersteld geen pieptoon meer.
Maar misschien moet ik de oude koppeling toch weer aansluiten gezien we het afgelopen jaar 55kuub minder water hebben verbruikt.
Of de watermeter moet klokkie rond zijn geweest, maar dat lijkt me stug, anders kregen we geen centjes terug lijkt mij.
Vooralsnog wil ik iedereen bedanken die me gedacht heeft.
Mocht het vanavond alsnog weer de pieptoon zich voordoen meld ik het weer, en mag iedereen weer meedenken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Há, dat is mooi zeg, als dat hem was - en daar lijkt het wel op.
Echt eentje voor het plakboek.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Tot nu toe nog steeds een piep vrij huis.
Heeeeeeeeerlijk.

Ik hoop dat dit de oplossing is :-) Zo zie je maar, een hoge pieptoon en waar komt deze vandaan. Het kan zelfs van een Gardena koppeling komen.

I love it when a plan comes together !
Henry S.

Moderator

Bizar!

Op 19 april 2014 08:42:37 schreef rew:
Kortom, het zou mij niets verbazen als zo'n GSM prima tot 20kHz kan meten.

We hebben wel eens getest met lijntrafo's van CNC monitoren, bij lijnfequenties tot zo'n 20kHz is de 'piep' daarvan nog goed te detecteren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
DE OLDE

Overleden

Mooi dat TS het even meldt dat het opgelost is, vaak hoor je er niets meer van , alleen TS hoort het nu niet meer , da's mooi ;)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ik heb nog even zitten spelen met "frequensee". Het geluid uit mijn computer gaat door een 3W versterker die ik eind jaren 80 voor 3 gulden bij "goris electronica" gekocht heb. Daarachter zitten een stel boxen, die waarschijnlijk wel redelijk zijn. Maar ook zeker 3-4 decenia oud (heb ik toen tweedehands geregeld denk ik).

15kHz hoor /ik/ niet maar frequensee wel. 20kHz horen we geen van beide. Maar of dat aan de microfoon van m'n telefoon of aan mijn goedkope versterker ligt weet ik dus niet. (de computer zou in staat moeten zijn om het te synthetiseren, alhoewel het natuurlijk ook kan dat /daar/ een 18kHz kantelpuntje in zit.

update: boven de 15k neemt het volume kennelijk af, maar 19kHz is voor m'n telefoon nog prima hoorbaar en zichtbaar op het spectrum display (op het volume dat ik normaal muziek luister).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 22 april 2014 22:35:26 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb dat ook al eens getest met de hifi set en de toongenerator. rechts gaat bij mij niet meer boven de 16000hz maar links komt nog op 16500hz. kinderen en vrouwen horen hogere geluiden, bij vrouwen is dat ingebakken vanuit moeke natuur omdat het deel is van het horen of de kids s'nachts huilen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 22 april 2014 20:42:05 schreef DE OLDE:
Mooi dat TS het even meldt dat het opgelost is, vaak hoor je er niets meer van , alleen TS hoort het nu niet meer , da's mooi ;)

Lekker hoor die rust.

Frederick E. Terman

Honourable Member

bij vrouwen is dat ingebakken vanuit moeke natuur omdat het deel is van het horen of de kids s'nachts huilen..

Tjemig, daarvan zie ik zo al drie redenen waarom dat onzin is. :) Een echte volkswijsheid.

Ik had niet gedacht dat je met een telefoon nog zo hoog kon meten. Het telefoonprotocol zelf stopt er ruim onder 4 kHz al mee. Maar die beperking komt blijkbaar pas vrij laat in de keten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 27 april 2014 21:16:26 schreef Cobus100:
[...]

Lekker hoor die rust.

Hoi Cobus,
Wat fantastisch dat je de oorzaak gevonden hebt! Ik heb je verhaal met interesse gelezen, want ik heb precies zo'n situatie aan het handje: hoge piep / ruisend geluid, om de 2 uur lijkt het. Alleen ... geen buitenkraan :-(
Typisch dat je het geluid in vrijwel het hele huis kon horen, (heb ik ook) hoe ben je er achter gekomen dat het de buitenkraan was? Heb je toch een microfoon gebruikt o.i.d.? Ik ben zelf nogal a-technisch :-(

maartenbakker

Golden Member

Om de 2 uur is toch weer anders. Als je zo'n probleem hebt begin je het beste bij het begin (al is het nuttig inderdaad om de gebruikte truukjes te weten). Heb jij al het stappenplan uit dit topic gevolgd? Dus stroom afschakelen en dergelijke? Wel eerst even de vriezer leegeten want elke stap kan dus 2 uur of meer gaan duren... Water afschakelen en druk eraf is trouwens makkelijker om 2 uur lang vol te houden, dus misschien dat daarvoor nog even doen.

Eerste stap is trouwens controleren of alle alarmen/rookmelders/CO-melders nog functioneel zijn. Die zijn statistisch gezien de grootste oorzaak van pieptonen, meestal niet om de 2 uur, maar toch. Je begint dan in elk geval bij het makkelijkste.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 2 mei 2014 12:56:15 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 2 mei 2014 11:18:34 schreef Veldkers:
[...]

Hoi Cobus,
Wat fantastisch dat je de oorzaak gevonden hebt! Ik heb je verhaal met interesse gelezen, want ik heb precies zo'n situatie aan het handje: hoge piep / ruisend geluid, om de 2 uur lijkt het. Alleen ... geen buitenkraan :-(
Typisch dat je het geluid in vrijwel het hele huis kon horen, (heb ik ook) hoe ben je er achter gekomen dat het de buitenkraan was? Heb je toch een microfoon gebruikt o.i.d.? Ik ben zelf nogal a-technisch :-(

Ik ben er achter gekomen toen ik de tuin in orde aan het maken was.
Dit was ook meer geluk dan wijsheid moet ik zeggen.
Maar tot nu toe nog steeds lekker rustig zo zonder die piep.
En ik denk ook niet dat ik hem ga missen.

Arco

Special Member

Als je 't ooit gaat missen kun je altijd nog een schakeling maken om het na te bootsen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Eureka, Eureka,

Na dat ik dacht dat het een lekkende gardena koppeling was, was het dit dus niet.
Sinds van de week zijn we definitief verlost van het piep probleem.
Nadat we vorige week een disco in de wijk hadden (op hol geslagen straat verlichting) heeft de netbeheerder een stuk voedingskabel vervangen waar in een onderbreking zat.
We hadden al ruim anderhalf jaar een ligte storing in de verlichting, maar dit betrof alleen de verlichting die via een Philips LivingWhites Dimmers aangesloten waren.
Deze knipperde zo af en toe.
Ik had al reeds een scoop en ander controlle apparaat op het lichtnet aangesloten om te kijken of er storing in het lichtnt zat.
Echter alles bleef netjes stabiel en wij gaven dan de Philips LivingWhites Dimmers de schuld van het knipperen.
Echter nu het stuk voedingskabel vervangen is knipperen de lampen niet meer, en de hoge irritante piep is nu ook weg.
Blijkbaar heeft de oude voedingskabel dus al ruim anderhalf jaar liggen spetteren in de grond en een hoge pieptoon veroorzaakt.
Ondertussen heb ik de achterbuurman gesproken die in en keer verlost is van zijn hoofdpijn sinds de kabel vervangen is.
Misschien puur toeval, maar ik weet dat een irritante piep op een gegeven moment je een flinke hoofdpijn kan bezorgen.
Zo zie je maar het kan op de raarste plekken zitten.
Wij zijn blij en ik denk ook vast andere mede bewoners.

Beste allen
Wij hebben langere tijd last van een hoge pieptoon
Elektra uitgezet diverse keren ergens anders geslapen
Maar zodra we thuis op de bank zitten begint het met een dreun om vervolgens over te gaan tot een pieptoon
In huis is er niet aan te ontkomen
Het heeft niets te maken met verwarming dat is een ander soort piep
Overwpegen al te gaan verhuizen
Wie kan ons helpen?

Henry S.

Moderator

Let op, je reageert op een oud topic... Heb je alle suggesties die in dit topic gegeven zijn geprobeerd?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Ontspannen op de bank zitten na een vermoeiende dag en lawaaiïg werk... Tinitus???

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat is inderdaad de eerste gedachte maar we hoeven niet meer te werken en hebben er alleen thuis last van

Op 25 februari 2015 20:44:53 schreef Fredjee:

Maar zodra we thuis op de bank zitten begint het met een dreun om vervolgens over te gaan tot een pieptoon
?

Niet meer op de bank gaan zitten dus :p

Maar dreun en piep....koelkast compressor ?

Elk geval liever in een nieuw topic, want de ene piep is de andere niet.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Henry S.

Moderator

Op 25 februari 2015 21:10:24 schreef Gadget_inc:
Maar dreun en piep....koelkast compressor ?

Zeker een optie.

Elk geval liever in een nieuw topic, want de ene piep is de andere niet.

Idd, en daarom de vraag of alle suggesties doorgenomen zijn, als het niets aan het topic toevoegt dan is het verstandig een nieuw topic te openen (met alle relevante informatie).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik heb een nieuwe discussie opestart

ook bij het wakker worden is de pieptoon aanwezig als we thuis komen horen we hem na verloop van tijd
het is niet de compressor van de koelkast die hebben we tijdelijk uitgezet om te proberen ook niet de pomp van de cv
we hebben twee uur lang het hele huis van de stroom gehaald incl backup systeem alarm