ijzerplaat verwarmen tot 100 graden

Ik wel en ijzerplaat verwarming tot 100 graden. De maat is lente=25cm breedte=25cm dikte=1cm op 220volt

Hoe kan ik het beste doen.Kan ik het ook met soldeerbout doen. Of iemand die een schema heeft voor me.

1- kokend water leggen en wachten
2- inductie verwarming toepassen
3- op gaspit leggen en meten tot 100 graden bereikt is
4- flinke stroom door de plaat jagen
5-verwarmings element eraan bevestigen

zo zijn er nog wel meer manieren om een plaat te verwarmen

om het benodigde vermogen van de verwarming uit te rekenen moet je de verliezen weten bv 1 zijde geisoleerd, hangt in de tocht/wind

Heb je al een plaat? Anders zou je zo'n teppanyaki grillplaat kunnen ombouwen misschien?

of eenderd welke grill ombouwen :D

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 16 april 2014 19:59:16 (73%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Wat is het doel hiervan?
Ga je de warmte in de plaat aan iets anders overdragen?
Wil je deze eenmalig tot 100 graden verwarmen? Of langdurig op temperatuur houden?
Moet het precies 100 graden zijn? Of mag er een afwijking zijn?

maartenbakker

Golden Member

Bovendien is ijzer niet het makkelijkste materiaal om gelijkmatig te verwarmen. Als het echt ijzer moet zijn kan het handig zijn om er een plaat aluminium of koper achter te schroeven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

6. Met een verfbrander/ fohn
7. Het in de zon leggen
8. Het heel hard rond laten draaien en het afremmen met remblokken

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb het nodig om smartphone het glas weg tehalen want het glas en lcd is gelijmd. Normaal gebruik ik verfbrander. (separator split screen)

EricP

mét CE

Da's een forse smartfoon dan.
Dat doe je vast niet elke dag. Plaat op het gasfornuis, opstoken, thermometer erop en als je er bent gas uit. Ding zal nog wat overshoot hebben en dan langzaam afkoelen. Waarschijnlijk langzaam genoeg om jouw telefoon warm te maken.

Lucky Luke

Golden Member

Heated bed van een 3d printer, zeker de variant met een plaat aluminium en een paar vermogensweerstanden, haalt dat denk ik wel. En is ~20x20cm. Zul je wel een forse voeding voor nodig hebben... Een grillplaat aanpassen (Of elektrisch kookplaatje) is waarschijnlijk goedkoper en makkelijker.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henk H.

Golden Member

Wellicht een ouderwets, keramisch kookplaatje? Zijn wel te vinden in de kringloopwinkels voor weinig. Evt. twee in serie, eentje om je werkstuk te verwarmen (op lage stand) en een tweede om een overschot aan vermogen weg te stoken en de regelbaarheid van de eerste plaat te vergroten (op hoge stand).

klein is fijn

Moderator

Mwa, even rekenen.

Een plaat ijzer (voor het gemak, want eigenlijk is het staal) van 15x15x1 cm weeg ongeveer 1800 gram.

Om dat van kamertemperatuur (20°C) naar 100°C graden te krijgen heb je 1.8 * 440 * 80 = 63360 Joule aan energie nodig.

Dat komt overeen met een vermogen van 105 Watt voor 10 minuten.

Om een vermogen van 105 Watt te krijgen op 230V heb je een weerstand nodig van ongeveer 500Ω. Als je dat verdeelt over 5 weerstanden van 100Ω in serie dan kan je dat mooi evenredig verdelen over de plaat. Bijvoorbeeld deze weerstanden.

Om te zorgen dat je niet het huis afbrand als je het plaatje vergeet kan je er het beste zo'n schakelaar in serie met de weerstanden zetten.

Vergeet ook niet de plaat zelf aan de aarde te hangen gezien dit nooit een dubbel geisoleerd apparaat zal worden.

bedankt kan ik ook temperatuur regelaar tussen zetten

Zet bijvoorbeeld deze in serie. dan krijg je dat hij verwarmt onder de 100 graden en afkoelt daarboven.

Als je had gelezen wat het schakelaartje van KIF deed, had je geweten wat het was en dus zelf concluderen dat zoiets voor een vrij constante temperatuur kan zorgen.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

100 graden vind IK erg laag.
Weet je dat heel zeker ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Om de lijm van een LCD scherm te smelten? nee hoor. Da's aan de hoge kant.
LCD stopt met werken rond de 60 graden. Of het na verhitting tot honderd graden en vervolgens afkoeling weer gaat werken weet ik niet. De thermometer in mijn auto wel. Maar die is monochroom. En dus maar iets boven de 60 geweest. Geen honderd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/