Buizenradio: Spoelen, trafo's, afstemcondensatoren

Na tig jaar met transistoren, ic's en processoren te hebben gewerkt wil ik weer eens wat met buizen gaan doen. Een simpele 1-kringer om maar eens te beginnen.
Bestaande bouwontwerpen genoeg; buizen lijken ook nog in overvloed te koop maar dan: in de meeste ontwerpen zie ik Philips PP11 of Amroh 402(N) spoelen en 500pf micafolie of enkele sectie lucht afstemcondensatoren. Is daar nog aan te komen of wordt het zelf wikkelen van die spoelen (bouwbeschrijving ?) en dan maar een dubbele sectie luchtcondensator gebruiken ?
Ook voedingstrafo's, smoorspoelen, uitgangstrafo's etc. zijn dun gezaaid. De oude Amroh uniframe delen ook niet meer te vinden. Zijn daar alternatieven voor of wordt het zelf een chassis knippen/zagen/buigen ?
Alvast bedankt !

Leo

Hugo Welther

Moderator

Een gebruikte 402 of PP11 is nog wel te verkrijgen op radio markten. Een nette gebruikte 402 doet een €20,-. Een PP11 ongeveer het zelfde bedrag. Een nieuwe 402 gaat grif voor 40,- van de hand.

Mica afstem-C's en normale plaat afstem-C's vindt je oook via die zelfde radio markten.
29 mei as. is weer de radiomarkt de Jutberg in Laag-Soeren.
http://www.radiokampweek.nl/radiomarkt/

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
DE OLDE

Overleden

Kijk eens op Roehrentechnik.de

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
High met Henk

Special Member

trafo's heeft amplimo nog wel iets voor, maar is ook niet veel meer

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedankt!
Roehrentechnik.de levert replica's van de 402N voor € 9,=. Een zeer schappelijke prijs in vergelijking met wat er voor originele wordt gevraagd. Moet nog wel even afwachten wat er aan verzendkosten bijkomt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Standaard voor de middengolf met een 500pF variabele capaciteit is een spoel van ongeveer 200 uH.

Dat is bijvoorbeeld 100 windingen over 10cm op een koker van 5cm diameter, zonder kern.
Je kunt ook eens 50 windingen rond een ferrietstaaf leggen en kijken wat dat oplevert. Moet je de capaciteit te ver indraaien, dan moeten er windingen bij; anders juist eraf.

Een luchtcondensator is heel goed; beter dan een mica-condensator. Die laatste werd wel vaak gebruikt, maar dan vanwege de lage prijs en/of de kleinere afmetingen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Trafo's zijn in overvloed te krijgen op radiobeurzen. Soms kan je er ook half gesloopte chassis krijgen, die je als basis voor je eigen ontwerp kan gebruiken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Koop op MP een Philips GMxxxx meet apparaat en je hebt voor 10 euro een trafo en meerdere buizen.

Voorbeeldje:

GM6012

5x EF80
1x EZ80
1x PCL82
1x E83F
1x E80CF
1x 85A2

E83F Deze SQ pentode is door Philips in 1953 geïntroduceerd. Een van de toepassingsgebieden is telefonie repeaters. De buis heeft een levensduur van meer dan 10.000 uur en vergulde pennen. De prijs in 1953 was Hfl 13,50.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 16 april 2014 15:50:37 (38%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
DE OLDE

Overleden

Op 16 april 2014 13:03:20 schreef Leo-Bolier:
Bedankt!
Roehrentechnik.de levert replica's van de 402N voor € 9,=. Een zeer schappelijke prijs in vergelijking met wat er voor originele wordt gevraagd. Moet nog wel even afwachten wat er aan verzendkosten bijkomt.

Koop je toch alvast ook MFspoelen voor een superheth, blijf je mooi bezig, houd je van de straat :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Leo,

Zelf ben ik hier ook mee bezig. Amroh spul is dun gezaaid, maar ik ben zelf wat gaan experimenteren, en ben nu continu op beurzen op zoek naar varco's en spoelvormen.

Als je er naar op jacht moet (gister nodig!) gaat het snel oplopen qua kosten, maar door te kopen als je wat vindt ipv te wachten tot je het direct nodig hebt kun je flink besparen.

Mijn oplossing voor middengolf spoelen: (ongetwijfeld vertel ik weinig nieuws, maar voor alle volledigheid toch even.)

Op een vorm met regelbare kern, diameter 6 mm
Hoofdwikkeling 200 windingen
Koppelwikkeling antenne 30 windingen
Terugkoppelwikkeling 30 windingen
Draaddikte, moeilijk te schatten, ik heb het dunne apenhaar gebruikt dat al op de kern zat, keurig afgewikkeld en hergebruikt.

Dit in combi met een standaard 500 pf varco uit een oude middengolf radio.

Ik heb de wikkelingen in 3 secties boven elkaar liggen, met van boven naar beneden:
Hoofdwikkeling, antennekoppeling, terugkoppeling. Deze twee zijn uiteraad gelijk en dus uitwisselbaar.

Maar je zou de terugkoppelwikkeling en de antennewikkeling ook zoals veel gedaan wordt over de hoofdwikkeling kunnen leggen.

De vormen die ik nu gebruik (iets uit de dump) hebben van die handige schotjes, vandaar de secties.

Voordelen van zelf wikkelen is dat je kunt aanpassen. Met de 402 spoelen ben je, als je een teruggekoppelde detecor gebruikt, min of meer gedwongen de inkoppeling (antenneaansluiting) via een aftakking op de hoofdwikkeling aan te sluiten. Dit is volgens mij niet optimaal.
Door zelf te wikkelen kun je hier, zoals ik gedaan heb, een koppelwikkeling voor gebruiken en hier mee experimenteren. Mijn aantal van 30 windingen is zeker niet optimaal, en je kunt zelf uitpuzzelen wat het beste werkt.

Voor kortegolf heb ik ook zoiets gemaakt om de 80 meter amateurband te ontvangen en toen kwam ik op het volgende uit:

Spoelvorm: kartonnen gelakte koker van 2,5 cm doorsnede, geen kern uiteraard.

Hoofdwikkeling 28 windingen met 0,5 mm draad
Antennekoppeling 8 wikkelingen met hetzelfde draad, over de hoofdwikkeling, aan de kant waar je de spoel later aan de massa legt. Voor het gemak: de 'onderkant' :-)
Terugkoppeling, 10 wikkelingen, hetzelfde draad , aan de andere zijde van de hoofdwikkeling ('bovenkant')

Varco, 500 pf variabel, plus 10 pf variabel parallel. Dit omdat de 500 pf veel te veel variatie geeft om makkelijk af te stemmen, daarvoor is de tweede varco van 10 pf veel beter geschikt.

Voor de volledigheid: wikkelen met op een of andere manier geisoleerd draad (vaak een of andere laklaag) zodat je geen sluiting tussen de windingen krijgt.
Zelf 'lak' ik de spoelen daarna af met transparante nagellak. Ziet er goed uit, en er verschuift niets meer. Wel lastig als je daarna iets wilt veranderen, dus gebruik ik dit enkel bij wikkelen op een kartonnen koker. Geeft het ook wat extra stevigheid, bij een afstemspoel nooit een overbodige luxe.

De schema's zijn volop te vinden, maar dat had je al gemerkt geloof ik... :-)

Sorry voor het hele verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt, en wie weet helpt dit ook eventuele meelezers...

Job

Iedereen die gereageerd heeft,

Allemaal bedankt voor de voor mij waardevolle tips. Cyrano en Frederik, de uitleg over het maken van afstemspoelen is heel bruikbaar voor me. Ik herinner me nu van vroeger dat er schellak werd aanbevolen voor het fixeren en isoleren van koperdraad. Nu waarschijnlijk niet meer te krijgen.

Gezien het prijsniveau laat ik de originele PP11 en 402 maar voor wat ze zijn. Het gaat me er niet om exacte repro's te maken.

Ik had inmiddels het materiaal bij elkaar voor een eenkrings batterijbuis ontvanger; de Padvinder van Maxwell. Een oude ferrietstaaf met wat gegokte windingen(ik heb ergens een schema gevonden voor een '402 op ferrietstaaf' )voor de afstem/terugkoppelspoel leverde zowaar een enigszins werkend MG ontvangertje op. Hij lijkt wel wat uit de band te liggen. Ik ontvang tenminste op het einde van de band een NL zender die zegt dat hij op 1008 zit. Ik neem aan dat dat 1 Mhz is.
Voeding heb ik gemaakt met een 12Vac printtrafo, met spanningsverdubbelaar levert dat netto bijna 50V anodespanning op en met een LM317 maak ik de 1,4 V gloeispanning.

De Olde, het id om tegelijk bij Roehren.de wat MF filters te bestellen is goed. Ik moet alleen nog uitzoeken wat ik precies nodig heb; ze hebben nogal wat types. Ooit in een grijs verleden van een Philips bouwschema (schema 1001), een 6 transistor super gebouwd met mini mf filtertjes, de AP3132, 33 en 34. Uit hetzelfde pakket met schema's (nr 2001) een 4 buizen super met AP1001/52 mf trafo's.

Roland, of de duvel er mee speelde; er werd vandaag een GM6012 op marktplaats aangeboden. Ik heb hem gelijk gekocht. De verzending was nog het duurste.

Prettig om in deze tijd te horen dat er nog aardig wat belangstelling is voor antiek :-)

Hugo Welther

Moderator

Dit is ook een goede site voor wat zelfbouw projecten http://www.jogis-roehrenbude.de/
Vooral in "die bastelbude" en "neu" zijn leuke projecten te vinden, maar bekijk alle menu items maar.

Veelal met roehrentechnik.de onderdelen

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 17 april 2014 00:18:21 (10%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Leuk dit topic. Ben zelf ook net bezig met een buizenprojectje met o.a. een ECC81. Heb in de loop van de tijd wat spulletjes bij elkaar gezocht o.a. in Rosmalen. Een voedingstrafo was moeilijk te vinden en heb ik uiteindelijk laten wikkelen door 'tubeness'. Een probleem is nog een uitgangstrafo. Ben erachter dat dat lastiger is. Bestellen bij roehrentechnik kan, maar wordt wel erg duur, zeker met de bezorgkosten erbij. Gebruik van een 6 of 12 v voedingstrafo zou naar ik begrijp ook kunnen als de verhouding goed is, maar zeker niet optimaal, omdat die niet gemaakt zijn voor het frequentiebereik.
Als iemand nog ideëen heeft houdt ik me aanbevolen.

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

Ook op Marktplaats worden momenteel een paar uitgangstrafo's aangeboden.

Als spoel voor op de middengolf kun je ook nog altijd Toko-spoeltjes (trafo) met een rode kern gebruiken. Deze spoeltjes worden gebruikt als oscillatorspoel in middengolf transistorsuperhets. Ook een middengolf ferrietantenne uit een sloopradio voldoet prima.

Voor op de kortegolf kun je prima een 10,7 MHz MF-trafo met een groene kern gebruiken.

[Bericht gewijzigd door dawmast op zaterdag 19 april 2014 11:10:58 (16%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Hubie

Special Member

In de QRP nieuwsbrief van de Benelux QRP club die ik gisteren binnen kreeg staat een artikel van PA2RF die de Hollands glorie ontvanger uit jongensradio 1969 namaakt.
Als vervanger voor de 402 spoel gebruikt hij een ferriet staaf met wikkelingen die exact de zelfde waardes geeft als de 402 spoel.

Ik had onderhand ook al een beschrijving gevonden van zo'n afstemspoel en gemaakt. Die werkt inderdaad prima.

Onderhand ook een echte 402 op de kop getikt; helaas bleek bij levering dat de kern ontbrak. Onbruikbaar lijkt me. Ik heb de verkoper maar gemailed of hij de kern alsnog na wil sturen maar ik vrees dat hij die gewoon kwijt is geraakt :-(

Hugo Welther

Moderator

Een ferrietstaaf op de kop tikken en die als kern gebruiken. Gaat prima. Desnoods de ferrietstaaf inkorten. (Niet zagen maar breken)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 31 augustus 2014 20:09:04 schreef Hubie:
In de QRP nieuwsbrief van de Benelux QRP club die ik gisteren binnen kreeg staat een artikel van PA2RF die de Hollands glorie ontvanger uit jongensradio 1969 namaakt.
Als vervanger voor de 402 spoel gebruikt hij een ferriet staaf met wikkelingen die exact de zelfde waardes geeft als de 402 spoel.

Zou je, als dat kan, het schema ven deze ontvanger uit Jongensradio 1969 willen vermelden?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
rob007

Yarr, Matey!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hugo Welther

Moderator

Hier nog een handleiding voor het maken van een replica 402. Komt uit een boekje van Muiderkring nadat de 402 uit productie is gegaan.
Beschrijving replica 402: KLIK

De scan van het schema in uit de QRP nieuwsbrief is bij mij te slecht om opnieuw te scannen. Google even op "Hollands glorie ontvanger"

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hubie

Special Member

Hierbij 2 foto's uit de QRP Nieuwsbrief.
Ik heb de foto's moeten inkrimpen,de originelen waren 3 Meg.
PA2RF gebruikt hier de PCL 86 i.p.v. de ECL 86.
De PCL 86 is een TV buisje en nog goed verkrijgbaar.
Mijn complimenten voor PA2RF voor de voeding (2 x 230 V-14 V kop aan staart,die zowel de gloeistroom en de hoogspanning verzorgt.

Hubie, ...uh..ik zie geen foto's ?

Hugo, bedankt voor de handleiding van de replica.
Nu niet echt meer nodig maar ik ga hem toch eens maken om een vergelijking te trekken met de constructie die ik nu heb gemaakt.
Alleen een stukje ferriet van de juiste dikte opscharrelen.
Ik heb nog een staaf van 10 mm. Neem aan dat ik dan wat minder windingen moet nemen. Wat gaat er mis als je zaagt?

Ferriet is heel erg hard. Ik denk dat je er met een gewone zaag niet door komt, of je krijgt allemaal splinters. Waarschijnlijk gaat het wel goed met een diamantzaagje (zo'n rond met diamantstukjes beplakt dingetje voor tegeltjes, wat je in een ijzerzaagbeugel kan spannen).

Ferriet breekt door die hardheid heel snel. Als je een grote staaf van 10cm hoogte op tafel laat vallen, heb je soms al twee kleinere staven ;)

PCL of ECL86 buisjes zijn een mooie basis voor een simpele ontvanger. Ik heb een zelfbouw eenkringer met ECL86 en PP11 gemaakt (met afstemcondensator en PP11 als genereuze gift van een lid van het Genootschap van de Mexicaanse Hond :))

Trafo's kop aan staart werkt prima. Voor een klein versterkertje werkt een voedingstrafo ook acceptabel als uitgangstrafo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!