ds1302 klok compl. met batt.

Hallo

ik heb een aantal compl. printjes gekocht met de chip ds1302 incl. batt.
http://www.miniinthebox.com/nl/index.php?main_page=advanced_search_res…
en dat werkt prima.
voeding 5 volt uitlezing pic 16F877
maar..
zo gauw ik de spanning van 5 volt weg haal en de ds1302 op zijn eigen batt. laat werken loopt ie opeens een half uur per dag achter.
batt. is goed
herkent iemand dit probleem.
zoja wat kan ik hieraan doen

Wat is de spanning op de batterij als hij losgekoppeld is?

precies. Wilde ik net gaan typen: controleer de baterijspanning. Dit gedrag verwacht ik als je batterij bijna-op is. De spanning op de batterij moet iets van 3V zijn, achter de diode mag het dan iets als 2.7V zijn (op de "bat" aansluiting van de ds1302).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Soms zitten de batterijen niet goed vastgeklemd in het houdertje waardoor het contact niet optimaal is en de klok soms even niet loopt.

Verder worden veel van deze modules verkocht met de verkeerde kristallen erop waardoor ze standaard zo'n 6-8 seconden per dag voorlopen.

Bedankt voor de snelle reaktie
de batt. geeft een spanning af van 3,2 volt
en zit rechtstreeks op pootje 8 van de ds1302

klopt Franzki deze loopt ook niet goed
maar dit is opgelost door 2 condensators van 12 pF
ff geen spanning dan is de datum ook weg en die blijft wel goed

3,2V zou genoeg moeten zijn. Ik meet hier 3,25V op zo'n zelfde module die gewoon loopt.

2V is de minimum voedingsspanning volgens de datasheet.

Zelf denk ik aan slecht contact in de batterijhouder...
òf een oscillator die stopt met lopen.

Arco

Special Member

Ik weet ook niet of je echt wat goed werkends kunt verwachten voor zo'n dumpprijs...
(ze staan er voor 2.71 euro incl. verzendkosten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb natuurlijk weer de goedkoopste printjes gekocht
en omdat ze zo goedkoop waren moest ik er 10 kopen om tot het bedrag te komen. om ze gratis te versturen.

Zijn er wel goede printjes in de handel die wel in een keer goed op tijd lopen ?

Arco

Special Member

Probeer ze alle tien eens uit. Als de helft goed werkt ben je nog heel goedkoop uit... ;)
(en de rest is dan waarschijnlijk/misschien nog te redden met een ander ic of kristal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb zelf 3 goedkope versies (onder de twee euro inclusief verzenden) en die geven tot nu toe weinig problemen. Ik heb wel de kristallen vervangen door de juiste 6pF types... maar daarvoor liepen ze ook al stabiel.

Condensatoren aan het kristal hangen *kan* problemen geven... de oscillator heeft dan in elk geval meer moeite om op gang te komen.

Ik heb hier eventueel nog nieuwe chips en geteste kristallen liggen mocht je interesse hebben.

Arco

Special Member

Het komt meestal doordat de capaciteit van het kristal niet klopt of te hoog is.
De oscillator kan het kristal dan niet 'aan de gang' houden en slaat soms af, waarna het opnieuw moet opstarten.
Daardoor kunnen er aanzienlijk veel clocktikken zoekraken, waardoor de zaak achter gaat lopen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In de datasheet wordt ook een Clock Halt bit vermeld, misschien is deze ingeschakeld?

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

De DS1302 is geoptimaliseerd voor een kristal dat werkt onder een belasting van 6pF.

Op veel printjes zitten kristallen die een belasting van 12pF nodig hebben. De grote truuk is dan om een of twee condensatoren te gebruiken om het kristal 12pF te laten "zien" maar de oscillator vind dat niet altijd leuk....

Ook het aanraken van de printplaat kan de werking van de oscillator beïnvloeden.

Oke
denk dan toch dat ik dan over ga op een nieuwe kristal
is dit de juiste kristal?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1009251/MicroCrystal-MS1V-T1K-32768…

Arco

Special Member

Die kan, ja. Hoe lagere capaciteit hoe beter. Je moet ook wel kleinere c'tjes hebben dan. (waarschijnlijk iets van 6...10pF)
Totale capaciteit hangt af van het kristal plus de printspoortjes. (bij een slechte lay-out kunnen daar wel een aantal pf'jes bijkomen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zich zou dat kristal moeten werken maar je hebt dan nog steeds +/- 20ppm afwijking... dat is (grofweg) +/- 2s per dag.

Alleen wel een kostbare oplossing als je er meteen 10 wilt hebben.

Ik zou eerst adviseren om eens te testen hoe zo'n klokje loopt zonder dat er condensatoren op het kristal zitten.

@arco: De belasting van de chip is 6pF. De truuk is dat je geen externe c's gebruikt en de printspoortjes naar het kristal zo kort mogelijk houdt.

Oke heel duidelijk
ik dacht dat ik goed bezig was om een compleet printje te kopen
daar zit niks van Ctjes op.
alleen de chip,kristal en batt.

en als je dit compleet koop dan moet dat toch goed zijn.
nu wil ik wel die kristallen kopen

maar het blijft dus dokteren

Voor alle duidelijkheid... de bordjes zijn vermoedelijk gewoon goed. Alleen loop je een risico dat er een verkeerd kristal op zit (12pF in plaats van 6pF). Er kan verder weinig mis zijn met zo'n bordje.

Maar aan de buitenkant kun je ook niet zien wat voor type kristal je hebt. Zelf heb ik via Ebay een partijtje 6pF-kristallen besteld en daarvan zat tweederde gewoon volledig buiten de specificaties van +/- 20ppm.

In jouw geval zou ik adviseren om eerst te testen hoe het bordje "standaard" werkt... dus een tijd erin zetten, een paar dagen wachten en dan uitlezen. Natuurlijk wel vergelijken met een nauwkeurige klok.

En vooraf zou ik even de batterij verwijderen, de klemmetjes eventueel bijbuigen en schoonmaken en de batterij stevig vastzetten zodat hij niet kan bewegen.

Overigens staat hier mijn eigen topic over deze klokjes: http://www.circuitsonline.net/forum/view/118585

Geweldig bedankt
genoeg informatie om verder te komen