Ideeën voor project

Beste

Voor school moeten wij per 2 een project met een Rasberry Pi maken. Maar we weten niet goed wat we moeten maken. Hebben jullie ideeën?

De volgende dingen moet in het project aanwezig zijn:
• Digital in- and outputs
• AD conversion
• LCD display
• PWM
• Interrupt

Ik hoop dat jullie leuke projectjes hebben.

RS232

misschien even makkelijk om erbij te zetten

hoeveel uitgangen heb je?
welk niveau / welke opleiding / wat heb je al voor projecten gemaakt?

Persoonlijk ben ik nu bezig met een VU meter
Rpi heeft ook die mogelijkheden van 1 vu meter, tot mediaplayer met 8 band VU meter, kies je mogelijkheden

LDmicro user.

Je zou een geautomatiseerde testopstelling kunnen maken voor een of ander product.

Stel dat je relais zou gaan testen; je kunt bepalen hoe lang het duurt om het relais onder gegeven omstandigheden te laten aantrekken en afvallen (interrupts), wat de overgangsweerstand is (ADC), bij welke spanning het relais aantrekt en afvalt (PWM), en die gegevens digitaal weergeven (LCD).

Je kunt natuurlijk ook iets heel anders testen, maar ik zou dan vooral iets kiezen wat mechanisch en elektronisch weinig inspanning kost, zodat je je op de software kunt richten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@SparkyGSX

Leuk idee maar wat kunnen we dan met pwm doen?

@DK
Ik volg bachelor in elektronica het eerste jaar.

Edit: Zeer belangrijk we moesten de leerkracht verrassen.

Sparky heeft nota gewoon voorgekauwd waar je de PWM voor kunt gaan gebruiken...
Als je je docent wilt verrassen, moet de opstelling naar zijn hoofd gooien. Verwacht ie nooit :P

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Oh had ik niet gezien van die PWM.

Als je je docent wilt verrassen, moet de opstelling naar zijn hoofd gooien. Verwacht ie nooit

Haha maar dan kan ik mijn punten al voorspellen en dat is ook niet goed :p

Opzich mooi dat je opleiding mee gaat met de nieuwe ontwikkelingen, jammer dat ze niet iets meer tijd besteden aan het ontwikkelen van goede opdrachten.

- Maak een mp3speler, AD voor volumeregeling, displaytje eraan, knoppies erop etc.
- maak een alarmsysteem/beveiligingsproject (op schaal) en dat kan je natuurlijk zo uitgebreid maken als je wilt.
- bouw met iets als lego een productieprocesje met een armpje, weegschaal etc en ga dit automatiseren.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik had ook al aan een alarmsysteem gedacht maar waarvoor kunnen we dan PWM en AD conversie gebruiken?

Andere ideeën zij ook altijd nog welkom :p

De toepassings mogelijkheden in een project van de Raspberry Pi zijn vrij breed. Van Multimedia tot industrie projecten. Waar ik de Rasp Pi al tegen ben gekomen, SmartEnergy Solar-tracker en SmartMeters uitlezen. CNC (3-as) besturing waaronder 3D printers. Robotics en smartcars met camera en gezichtsherkenning incl pan-til voor de camera. Eigenlijk te veel om op te noemen. De rasp heeft alleen niet de beschikking over veel I/O of analoog-in of -Uit zoals bijv een BBB. Maar dit kun je oplossingen middels de I2C of SPI bus. Met een PCF8591 AD/DA heb je dit al opgelost. Uitbreidingsboards zoals de Pi-Face gebruiken een I2C I/O expander.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

Heeft er nog iemand leuke ideeën. Zo kan ik een lijstje maken en dan kunnen we kiezen :p

Shiptronic

Overleden

tegenwoordig gaat het om energie en besparing , met domotica kun je je uitleven :) PWM om multicollor LEDS te dimmen , tja te veel om op te noemen, bedenk het en voer het uit.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik dacht ook al aan dat alarm systeem maar wat kunnen we dan maken dat dat de leerkracht laat verrassen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat het al werkt als hij 's morgens op zijn werk komt. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Haha das waar maar we willen zo toch iets speciaals in steken want een gewoon alarmsysteem is toch maar gewoon digital IO.

Ja, in die verrassing zit nu net de... Verrassing.

Ad conversie in een alarm kan met een lichtmeting, gewicht(lift moet leeg/ongebruikt zijn bij brand, daarna naar onderste verdieping gaan), misschien een naderingsschakelaar, detectie of iets aanwezig is( of gestolen). Pwm voor de sirene, het alarmlicht, noodverlichting, bla bla wees wat creatiever.

En een docent verrassen doe je niet met een werkstuk maar met gebak ;) succes gegarandeerd.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Aa ik zat te denken aan inbraak detectie :p Maar wat zou je als licht meting doen als het licht uit is met de schakelaar moet de noodverlichting niet branden :p

Ir detectie is ook licht. Dus een lichtsluis.
Licht door de ramen betekend dat (een van de) automatische rolluiken niet werkt.
Warmte kan brand betekenen. (temperatuursafhankelijke weerstand)

Ad conversie is voor alles wat meer KAN zijn dan 100% aan/uit. Bewaak 1 object met alles dat je kan verzinnen. Gewicht, lichtsluizen, naderingsschakelaar, beweging, warmte.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Nu zat ik zelf ook al te denken om en kleine zonnevolger te maken. Wat denken jullie maar digitale IO en interrupt kan ik hierin geen plaats geven.

Edit: Eindeloop switch kan ik wel gebruiken voor digital IO :p

[Bericht gewijzigd door RS232 op zaterdag 19 april 2014 02:17:11 (19%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je kan ook iets met een servo laten gebeuren. Daarvoor gebruik je PWM.

Ik heb voor mijn GIP vorig jaar ook een zonnevolger gemaakt.
Wiskundig algoritme voor de zonnepositie te berekenen (gebruik je eens wat rekenkracht van die Pi)
Bij nader inzien heb ik tal van ideeën voor nog eens zelf een tracker te maken, maar ik wil ze gerust delen:

  • Digitaal kompas voor automatische azimut-calibratie (kleine afwijking met echte noorden, maar tja op te lossen met software)
  • Detectie van wolken: zonnepaneel horizontaal voor diffuus licht
  • Accelerometer voor de hellingshoek van het zonnepaneel nauwkeurig te meten
  • Anemometer voor windsnelheid te meten, veiligstellen van het zonnepaneel bij storm etc.
  • Logging van de opbrengst, eventueel vergelijken met een 2de zonnepaneel ernaast
  • Verwerken van wormwiel, wij hadden tandwielen gebruikt, wat problemen geeft in het 'echte' leven, o.a. wind invloed etc.

Hierbij komt heel wat van de dingen als PWM, ADC, SPI(of I2C) communicatie, LCD display (wel een grote nodig voor het wat overzichtelijk te maken, eventueel Seriële communicatie naar een pc, met een extra stuurprogramma in VB.Net oid.(makkelijk te maken)
Anemometer geeft direct de interrupts die gebruikt worden...
Het is maar hoe moeilijk/makkelijk je het WIL maken :)

Shiptronic

Overleden

Dat grote van het scherm is met die HDMI connector wel er simpel :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@wardnica
Dat ziet me er interessant uit maar helaas hebben we maar weinig tijd we hebben 4 weken om dit project te voltooien en documentatie van te maken dus redelijk weinig.

Maar alles wat je wil delen mag je naar mijn e-mail adres door sturen dan kunnen we toch misschien nog iets speciaals er bij toevoegen.