Piekspanning bij uitschakelen

Ik heb voor iemand een schakeling gemaakt om zijn elektrische waterkleppen te kunnen schakelen. In totaal zijn dit 18 kleppen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/sproeikleppen.jpg

Nu werken deze allemaal goed alleen heb ik in de schakelkast 24v gloeilampjes zitten alleen deze knallen elke keer kappot.
Ik ben door te google er achter gekomen dat dit door de piekspanningen komt en dat hij op dit moment ontlaad via het gloeilampje.

Nu moet ik deze op een andere manier gaan ontladen, maar hoe? (ben best een leek)
Ik had op conrad wel een Overspanning beschermings-diode gevonden maar kan ik die zo over de lampjes zetten of moet daar nog een weerstand tussen, of hebben jullie misschien een beter idee?

Opgelost: blusdiode 1N4007 parallel met het lampje

Je moet een diode in sper over je motor zetten.
Komt op hetzelfde neer als : http://www.circuitsonline.net/forum/view/119069/1
Suc6

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Op 18 april 2014 09:18:36 schreef TomMietje:
Ik ben door te google er achter gekomen dat dit door de piekspanningen komt en dat hij op dit moment ontlaad via het gloeilampje.

Nee, je hebt via google iets gevonden over piekspanningen bij het schakelen van een motortje, en hebt de voorbarige conclusie getrokken dat het lampje daardoor stuk gaat.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de magnetisch opgeslagen energie genoeg zou zijn om een gloeilamp te slopen. Een motortje dat 250mA trekt bij 24V suggereert dat het en relatief klein motortje is, met een dusdanig kleine inductie dat de opgeslagen energie ook erg klein is. Die zelfde opgeslagen energie wordt bij normaal bedrijf ook steeds in de vlamboog bij de koolborstels opgestookt; als die groot genoeg zou zijn om het lampje te slopen, zouden de koolborstels ook niet lang leven.

Ik denk dat het motortje bij het mechanisch teruglopen een hoger toerental haalt, en daarmee een hogere spanning opwekt. Dat is een heel ander fenomeen. Als je er een diode overheen zet, zal hij waarschijnlijk heel langzaam teruglopen, omdat de stroom door de diode een remmend koppel veroorzaakt.

Een diode in serie met de motor, en een RC snubber (weerstand en condensator in serie) parallel met de motor om de diode te beschermen tegen die eerste piek (die voor de diode juist wel dodelijk kan zijn) zou het naar mijn idee op moeten lossen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rbeckers

Overleden

Staat de TDK voeding niet hoger dan 24V?

Bij deze lengtes, 100m, kunnen er behalve snubbers, o.a. varistoren toegepast worden.

Een blusdiode over de motor.
En een diode in de voedingslijn zodat er geen spanning terug kan vanaf de motor naar het lampje.

http://www.uploadarchief.net/files/download/sproeikleppen2.jpg

Als dat niet genoeg is kun je er een spanningsstabilisator 7824 tussen zetten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/sproeikleppen3.jpg

[Bericht gewijzigd door Paloma op vrijdag 18 april 2014 10:38:33 (28%)

rbeckers

Overleden

I.p.v. een 7824 elke lamp een serieweerstand geven.

benleentje

Golden Member

IK zou zeker ook die gloeilampen vervangen voor een ledlampje. Een gloeilamp is zelf al een kwetsbaar ding en zeker als die vaak geschakeld word.
Je hebt tegenwoordig voor elk type gloeilamp wel een led broertje.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@Paloma: een diode in serie EN parallel lijkt me een beetje overdreven. Een blusdiode over de motor kan niet, omdat de motor dan niet meer vrij achteruit kan draaien (wat "mechanische terugloop" voor mij in ieder geval suggereert). Die 7824 is nog VEEL kwetsbaarder dan een gloeilampje wat betreft overspanning.

Er is overigens ook nog een (kleine) kans dat het probleem vanaf de andere kant komt: dat de voeding opslingert omdat de last plotseling uitgeschakeld wordt, maar voordat die piek hoog en lang genoeg is om een gloeilampje te slopen, moet je wel een ontzettend slechte voeding hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb een keer zitten meten. Enorme opslinger pieken bij het uitschakelen. Kutvoeding!

Nader onderzoek... Blijkt dat de draden van de voeding naar het apparaat de boosdoener waren. Van die opslingeringen was helemaal niets te meten als je op de voeding zelf meet.....

In het onderhavige geval heb je twee inducties in serie: de kabel naar de motor en de motor. Zet in sper een diode over de motor en over de kabel. Als dat problemen levert met de mechanische terugloop (die zou minder snel kunnen worden doordat de diode in geleiding gaat), zet je er meer in serie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rbeckers

Overleden

Voor zover ik me herinner wordt ergens in de datasheet of app-note hiervoor gewaarschuwd. Advies was het plaatsen van condensators.

Ik gebruik o.a. Traco, Tdk-Lamda en Recom voedingen. Weinig problemen mee.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de magnetisch opgeslagen energie genoeg zou zijn om een gloeilamp te slopen. Een motortje dat 250mA trekt bij 24V suggereert dat het en relatief klein motortje is, met een dusdanig kleine inductie dat de opgeslagen energie ook erg klein is.

Na het uitschakelen loopt er nog eventjes die 250mA.
Als het lampje een 6W-exemplaar zou zijn, zou dat de normale werkstroom zijn, en zou hij hiervan niet kapot gaan.
Maar een 3W-lampje zou hierdoor al erg overbelast worden: eerst viermaal, wegens I2R, maar die R stijgt ook nog snel door de hogere temperatuur.
Nog kleinere lampjes zullen helemaal snel het loodje leggen. Ik zou best kunnen geloven dat dat na een beperkt aantal keren schakelen al zover is.

(Bij een motor zit de meeste energie lang niet altijd in de zelfinductie van de wikkelingen op zich, maar meer in de mechanische traagheid. Veel motortjes werken dan nog even als dynamo door. De spanning blijft dan nog even aanhouden.
Maar de erge prikker komt van het constante-stroomgedrag van de zelfinductie.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De stroom zou best wat hoog kunnen zijn voor het lampje, maar de opgeslagen energie is waarschijnlijk in de orde van grootte van een paar mJ, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat dat genoeg is om het lampje te slopen. De spanning die de motor opwekt als hij nog draait, is altijd lager dan de spanning die nodig was om die motor op dat toerental te krijgen.

Ik krijg de indruk dat het motortje mechanisch in de andere richting wordt aangedreven, mogelijk met een hoger toerental.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als ik dit topic lees dan heeft TS het over 18 stuks kleppen die in 1 keer uit/afgeschakeld worden.

Kan uit de tekst van TS niet opmaken of het 18 motoren zijn of solenoids.

rbeckers

Overleden

Wat ook interessant is hoe vaak die lampjes inschakelen.

Het is opgelost.

Ik heb een blusdiode parallel met het lampje gezet en nu geeft hij geen rare flitsen meer in de lampjes.

Zoals Paloma zegt kwam er spanning terug van het motortje