zonnepanelen aansluiten op groepenkast

Ik zit met een vraag over het aansluiten van de zonnepanelen die ik deze week ga leggen.

Ter illustratie:
Meterkast in voorhuis, panelen komen op achterhuis te liggen. Als voorbereiding heb ik 2x xmvk-as 3x2,5mm2 gelegd tot aan het midden van het huis omdat ik op twee groepen wilde aansluiten. Deze kabels hebben een lengte van 12,5m1. Nu mocht ik niet zoveel panelen plaatsen ivm beschermd dorpsgezicht dus kom ik nu tot maximaal 17(per stuk 260Wp.) Het wordt een systeem met microomvormers van Enphase, type M215 met een nominaal uitgangsvermogen van 215W. Dit kan dus maximaal 3655W worden, lijkt mij.In de groepenkast komt een 20A aardlekautomaakt van 300mA achter een 40A hoofdschakelaar.

De totale kabellengte komt straks op zo'n 20mtr. Is het verstandig om de beide 2,5mm2 kabels te bundelen om tot 5mm2 te komen. (Dit mag volgens de NEN1010 niet als ik het goed begrepen heb) Die extra kabel ligt er anders voor niets. Wat zou het gevaar hieraan kunnen zijn want het verlies wordt nu minder.

het installatiebedrijf zei dat het eigenlijk niet mag maar er eigenlijk niets fout kan gaan. Dus bij deze even navraag doen voordat er vervelende situaties ontstaan.

gr. Mark

idd niet parallel zetten van 2 verschillende kabels. het totaalvermogen icm kabellengte vallen nog best mee. je kunt toch ook de panelen verdelen over 2 kabels? dus 8 panelen op 1 kabel en 9 panelen op de andere kabel. dan is het max vermogen ( 1800watt ipv 3600w )ook lager per kabel en je bereikt hetzelfde ermee.

kabeldoos in de meterkast zetten en met ymvk 3g2,5mm2 naar de groepkast toe.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 18 april 2014 13:22:02 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom verdeel je je microomvormers niet over twee groepen, allebei met een eigen kabel naar de groepenkast,

enige nadeel dat ik zie is dat je dan twee automaten (en een aardlek, of twee aardlekautomaten) nodig hebt.

Hoe sluit je die omvormers trouwens aan op je kabel? Als dat met een stekker is is je 300mA aardlek ook twijfelachtig...

Top voor de snelle antwoorden...

Op het dak komt 1 kabel van Enphase te liggen met de aftakkingen naar de panelen. Aansluiting op het panel is MC4 en op de kabel een speciale sluiting (systeem past op elkaar Enphase kabel en micro-omvormers)

Nog een reden is omdat er een teruglevermeter tussen zit die aangesloten is op een verbruiksmeter en die kan maar op enkele groep.

Dus de kabellengte van 20mtr over een xmvk 2,5mm2 kabel is goed te doen. maar als 2,5mm2 voldoende is kan ik dus ook in de groepenkast bedraden met 2,5mm2 (Dat heb ik nog voldoende liggen, 4mm2 niet)

Gr. Mark

PS. Ik ben nieuwsgierig, wat is het nadeel van het parallel aanleggen van 2 identieke kabels (ik heb ze van één rol gehaald)... De installateur zei namelijk dat hij het zelf thuis zo zou doen maar dat het volgens de regels niet mag. Als het verlies minder is en er geen nadelige zaken aankleven dan zou het toch juist goed zijn?

Wat @testman aangeeft bij de kabeldoos is in feite toch hetzelfde maar over een kortere lengte.

D'r kan dan later verwarring ontstaan bijvoorbeeld over wel of niet spanningsloos.

Stel je bent in de meterkast aan het werk. Stel je trekt een kabel los (*). Dan staat er op die kabel geen spanning, meer, toch? Fout! Als het de parallelle kabel is dan zit ie aan de andere kant nog aangesloten en staat ie dus nog onder spanning. Om dit soort "foutjes" niet uit te lokken mag het niet.

(*) Dat doe je "netjes": hele huis uit, kabel loshalen, rest van het huis weer aan....

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 18 april 2014 14:39:29 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke,

Dus verwarring/veiligheid is de enige reden? Stel ik zou het in een mof gieten (2x2,5mm2 naar 1x4mm2)dan kan het niet meer waarig/onveilig zijn want dan zitten er aan beide kanten één ader 4mm2.

Ik kan niet onder de grond komen dus ik moet het doen met deze twee kabels.

Het is dus niet zo dat je kans op storingen/brand ofzo kunt krijgen. Afgezien van het bovenstaande zou het praktisch dus wel beter zijn

Gr. Mark

waar ik op doel is de beide xmvk-as kabels gebruiken met op ieder ongeveer de helft van de panelen. die kabels dan weer samen oplassen in de meterkast in een lasdoos ( lassen op een automaat mag ook niet, tenzij het steeklas automaten zijn, met 2 gaten per aansluiting) maar dat is het niet denk ik. met 2,5mm2 op die 20a groep zetten. 4mm2 tussen die doos en groepkast is niet nodig omdat het maar een korte afstand is, minder als 2 meter.

het verschil is dat hier de kabels alleen aan de voeding kant samen zitten, en dat mag wel. het is net hetzelfde als 2 wcd's vanuit een lasdoos aansluiten op 1 groep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is inderdaad geen steeklas automaat.

Maar ik begrijp het punt waarom het niet mag. Is puur veiligheid, afgezien van dit niet geheel onbelangrijke punt zou het dus technisch wel beter zijn.

Ik zit met een enkele kabel op dak met 17 panelen dus splitsen op deze manier kan niet.

je zegt dat je 2 kabels hebt gelegd van 12,5 meter de stuk. toch reken je met 20 meter kabel. ik neem aan dat 20 meter incl de kabel van de panelen naar de tuin is? gezien je de kabel van de inverters toch niet kunt veranderen is die 12 meter 2,5mm2 ook niet dermate belangrijk om van 4mm2 te voorzien. de spanningsval over de automaat is wrs hoger zelfs.. gewoon 1 xmvk-as kabel gebruiken voor de panelen en de andere van een buitenlampje of wcd voor de auto op te laden/ stofzuigen voorzien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik moet nog zo'n 6 meter tot de rand van het dak. Daarna begint de kabel met de aansluitingen naar de micro-omvormers.

je had wrs kabellengte bespaard ( en zichtwerk buiten) als je binnendoor was gegaan. over de zolder, en langs een loze leiding of door de spauwmuur naar beneden. of neem de buis van een evt cai aansluiting welke niet wordt gebruikt. buitenom is meer lengte en kans op doorsteken met een schepje of zetten van een hekje met paaltjes.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik was al blij dat ik toevallig de vloer (eiken parket + onderlaag) eruit moest halen om te isoleren. Dit is echt de korst mogelijke weg of het had door het plafond gemoeten, dat had een meter of 4 gescheeld.

Eigenlijk had ik direct 4mm2 moeten leggen maar ging van platen op twee groepen uit maar dat bleek niet echt handig ivm met die verbruiksmeter.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Die 2,5 qmm kabel mag je onder normale kondities best beveiligen met 20 Ampere.
2 of meerdere kabels parallel mag, maar er zitten een heel aantal restricties aan.
Ik zou dat dus maar niet doen dus, je maakt het er niet beter op.
De afstand is nu ook weer niet zo groot dat je er voordeel uit haalt.
Parallel, niet doen dus.

Je plaatst ook een aardlek van 300 mA.
Dat kan, maar je moet de zaak zo installeren dat je huisinstallatie beveiligd is met 30 mA aardlekken, ook als de stroom van je panelen komt.

In je meterkast mag je ook dat korte stukje van de aansluiting van je groep panelen VOOR de automaat ook met 2,5 q mm bedraden naar de verdeelrails

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een AardlekBeveiliging is niet noodzakelijk omdat het een vaste aansluiting betreft maar wordt wel geadviseerd als extra persoonsbeveiliging. Indien een aardlekbeveiliging wordt gewenst moet een 30mA klasse A aardlekschakelaar worden toegepast, anders is het geen persoonsbeveiliging. Let op dat u een aardlekautomaat toepast en de groep voor de zonnepanelen niet achter een aardlekschakelaar met andere groepen plaatst.
--knip--
Bij een omvormer vermogen van 5kW of meer is het niet handig meer om aardlek toe te passen omdat deze dan ongewild aan kan spreken.

--mod edit--
spam verwijderd

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 11 oktober 2015 19:12:05 (13%)

voor zonnepanelen wordt vaker een 300ma aardlek gebruikt. 30ma gaat er te snel uit met een inverter en diens condensatoren naar aarde. echter is dit pas boven een x vermogen van de inverter. als persoonsbeveiliging voor werken aan de panelen is een werkschakelaar beter. tenslotte zit de aardlekautomaat in de meterkast, normaal bij pompen en dakventilatie moet deze binnen handbereik zitten.

ik zou er sowiso een aardlek opzetten, regen en hitte op dak, een isolatie lek zit er zo.. al vaker dakbrandjes voorbij zien komen door een PV installatie welke wat overslag had. ochtendzon erop en knetteren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het systeem draait nu een paar maanden probleemloos met aardlekschakelaar.

Kijken hoe het gaat in de natte periodes.

Shiptronic

Overleden

Afgelopen weken is op sommige plekken toch echt genoeg gevallen :)

Wat is eigenlijk de definitieve oplossing geworden?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 31 juli 2014 23:39:52 (29%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.