18f45k22 oscilleert niet op 3.3V

Hallo,

Ik heb hier een 18f45k22 die ik op 3.3V wil laten draaien. Ik meen me te herinneren dat me dit vroeger wel eens is gelukt.

Op 5V draait de chip wel.
Ben ik misschien een instelling ergens vergeten?

PE2BAS

Controleer even de BOR(Brown-out Reset) instelling.

EDIT: Bij nader inzien slaat de BOR niet in boven de 2,9 volt.

[Bericht gewijzigd door JesperR op vrijdag 18 april 2014 20:19:27 (39%)

Die staat bij mij op 2.05V, maar daar ligt het probleem niet zoals je zelf al aangeeft.

PE2BAS

Volgens de datasheet is de minimale voeding 4,2 V. De LF versie kan met een lagere spanning toe. Sommige exemplaren van de L-versie zullen ook wel op een lagere spanning werken, maar dat is niet gegarandeerd.

Eh, oeps, foutje. Dit geldt voor de versie zonder K. De K-uitvoering zou tussen 2,7 en 5,5 V over hele frequentiebereik moeten werken. Voor zover ik kan nagaan hoef je daarvoor niets in te stellen. Welke clockinstelling gebruik je?

[Bericht gewijzigd door RonV op zaterdag 19 april 2014 20:48:02 (36%)

Ik heb hier ook een 18f45k22 op een printje zitten.Als je het nog niet hebt opgelost, kan ik je configuratie wel testen als je het project ff op de mail zet.

Het gaat hier om het voorbeeld programma van mikroc. En dan de SPI ethernet.

Als het goed is zou hij een simpele webserver draaien. Het is me vroeger wel eens gelukt op deze manier. De 3.3V wil ik graag omdat de ethernet chip ook op 3.3V draait. Wel zo gemakkelijk.

PE2BAS

Schema en foto van de opstelling?

De chip hoort het gewoon te doen op 3.3V, dus de eerste verdachte is een instabiele voeding (C'tjes op de juiste plaats?) en/of de configuratie, waarmee het bij 5V misschien toevallig (nog net op het randje) goed ging. Denk hierbij aan verschillen XT/HSOSC enzo (ik weet niet uit het hoofd wat de 18F45k22 aan config bits heeft).

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik gebruik de easypic7 board, met een breadboard voor de ethernet chip. Het schema is van mikroc en kan je hier vinden. http://www.mikroe.com/download/eng/documents/compilers/mikrobasic/pro/…
Ik gebruik dan niet de level converter maar sluit hem rechtstreeks aan op de pic.

PE2BAS
Arco

Special Member

Je gebruikt dan wel een losse voeding? (Via de USB gaat 'ie het niet trekken lijkt me)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik gebruik wel de usb voeding. Dat lukte de vorige keer ook?
Misschien maar eens testen met een losse voeding.

De spanning is trouwens wel gewoon 3.3V

Nu ook geprobeert met een externe voeding en verschillende oscillator instellingen, maar hij wil niet werken op 3.3V

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 22 april 2014 22:07:26 (28%)

PE2BAS

In dit soort gevallen begin ik eerst met de simpelste opstelling, bijv. de PIC, 1 LEDje en dan maar knipperen (o ja, en een weerstandje, maar dat ligt voor de hand). Dan weet je tenminste of de processor überhaupt wil draaien.

Je stelt dat de processor niet oscilleert. Ben je daar zeker van, of kan het probleem ook ergens anders in de schakeling zitten? Of nog anders: misschien oscilleert de PIC wel niet doordat er elders in je schakeling iets onverwachts gebeurt. Elektronica kan soms rare kuren hebben.

Ik heb gedaan wat RonV zij. Als ik alles loskoppel en een ledje laat knipperen werkt dat wel. Nu ga ik langzaam alles weer aansluiten en kijken waar het fout gaat.

PE2BAS
Arco

Special Member

Toen je de externe voeding aansloot, heb je de jumpers toen wel op extern gezet?
Anders loopt 'ie nog steeds op USB. En de ethernet chip is vrij hongerig in gebruik, kan tot een paar honderd mA oplopen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jazeker,

Ik ga voor dit project enkel nog een externe voeding gebruiken.

PE2BAS

Hallo,

Het lijkt alsof de chip crasht als ik de ethernet libary van mikroC wil gebruiken. Bij bepaalde functies gaat het fout. Daarom ben ik nu bezig om zelf wat te schrijven, met enkel de spi interface.

Ik heb nu een file gemaakt die zou moeten kunnen lezen en schrijven naar bepaalde registers, alleen het werkt niet zoals ik dat wil.
Zou iemand even willen kijken wat er fout gaat?

Script is hier te vinden,
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2442535/enc28j60.h
En de dump van de uart is hier te vinden,
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2442535/serialdump.txt

Groeten,
Bas.

PE2BAS