Philips autoradio: Aux in via cassette

Ik heb hier een oude philips 22RC259/00 radio liggen. Op deze radio zou ik graag een aansluiting hebben voor mijn mp3 speler.

Ik las op dit forum dat het mogelijk is om de cassette (kop) te vervangen door een 2.5mm jack. Maar waar zou ik die aan moeten solderen? Ik las namelijk dat je dit beter niet direct op de kop soldeert omdat die nog gecorrigeerd wordt.
De datasheet service manual is eventueel hier te vinden.

En zou ik uit de radio ook nog 5v kunnen halen om mijn telefoon op te laden?

Opmerking: dat document waar je naar linkt, heet niet "datasheet", maar "service manual". Da's een groot verschil!

Daarnaast: waarom zo'n oud ding ombouwen (waar ook kosten mee gemoeid zijn), terwijl je gewoon een nieuwe radio kunt kopen waar de functionaliteit die je wilt gewoon standaard op zit?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Sonytech

Overleden

Als je dit echt wilt -zie de argumenten van @MNM(tm)- dan weet ik wel een betere manier om dit voor elkaar te krijgen.

Dat wordt dan niet solderen bij de weergeefkop, maar bij het "SOURCE SELECTOR"-IC.

Laat maar weten als je daadwerkelijk deze radio wilt ombouwen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

@MNM(tm)
Correct, inderdaad de service manual.
En waarom? Ja, omdat het leuk is.

@Sonytech
Ja graag. Ik zie dat er bij de source selector nog een line vrij is. Zou die gebruikt kunnen worden?

[Bericht gewijzigd door Samueldw op zaterdag 19 april 2014 15:26:24 (30%)

Als je de selectiesignaaltjes hackt met een schakelaartje, dan kan dat. Heb ik ook wel eens gedaan op een oude autoradio.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Hmm, maar de selectie gebeurt waarschijnlijk via de I2C bus

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Dat je een oude Philipsradio wilt hergebruiken, kan ik me prima voorstellen. Zijn uitstekende radio's zonder vreemde constructiefouten (zoals het vergeten van zenders als je de stroom er even afhaalt).

Ik zou op het eerste gezicht de uitgangen van de TEA0675 losnemen en hergebruiken (dus richting pen 15 en pen 18 van de TEA6320). Andere mogelijkheid is de line in te gebruiken, dan moet je de radio er misschien van overtuigen dat er een CD-wisselaar aanhangt - even nagaan of daar een simpel schakelsignaal voor is, heb ik niet gedaan, is wat onhandig scrollen op een klein schermpje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sonytech

Overleden

De universele manier is dmv. een insertiepunt in de signaalweg:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/auxinopautoradio_jal.jpg

De in blauw getekende delen is uit het schema van de radio.

Uit de radio verwijder je de vier condensatoren die met een rood kruis zijn doorgehaald weg en verbindt dan de contacten van het relais met de zes aangegeven punten.

Eventueel uitbreidbaar met voorversterker als de MP3-speler onvoldoende signaal afgeeft, isolatietrafo's voor het geval er een aardlus mocht ontstaan en een extra houder waarbij vanzelf omgeschakeld wordt als je de MP3-speler "dockt". Klik!

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

@Sonytech
Bedankt voor de schakeling. Ziet er goed uit.

De cassette speler mag er in principe uit. Dat zou de schakeling makkelijker maken nietwaar? Dan is het alleen zaak dat de radio nog denkt dat de cassette aanwezig is en het signaal aanbieden op pin 15 en 18? En dan zou condensator 2522 en 2521 verwijderd moeten worden.

Voor de cd wisselaar missen een aantal componenten, maar misschien is het ook mogelijk daar iets mee te doen.

de L en R uitgang van het tunerblik onderbreken en er een wisselschakelaartje tussen zetten is het makkelijkste. die tekst staat vaak al op de print bij 2 langs elkaar liggende sporen. of je ziet het aan 2 gelijke serie condensatoren vanuit het tunerblik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer