goed circuit fm-transmitter

Dan zou je ook deze kunnen nemen:

http://www.ebay.nl/itm/2w-7W-FM-stereo-PLL-transmitter-broadcast-KIT-S…

Voor dat geld is niet te bouwen, ziet er leuk uit maar de kwalitijd zal ook wel navenant zijn. (7Watt op een spriet antennetje :-/ )

En reken op een boete ongeveer 100x de aanschafprijs als ze je ermee pakken!

Grtz,
Max

Thevel

Golden Member

Op 21 april 2014 00:32:40 schreef minimax:
En reken op een boete ongeveer 100x de aanschafprijs als ze je ermee pakken!

4000 Euro boete (100x40)
Zo hoog zal het toch niet zijn?

Om hoge boetes te vermijden, lijkt mij het beter om met kleine middengolfzenders te experimenteren dan op de FM-band te gaan zitten klooien.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Henry S.

Moderator

Op 21 april 2014 00:43:05 schreef Thevel:
[...]
4000 Euro boete (100x40)
Zo hoog zal het toch niet zijn?

Bij storingen (zelfs mogelijk met zo'n klein apparaatje, zeker als men een antenne gaat gebruiken) lopen de boetes heel snel op.

Op 19 april 2014 17:32:29 schreef blabla1234a:
ik zoek een fm transmitter die muziek dat via een plugje binnenkomt verzend.
hoe moet mono zenden, en minimaal 500 kmm bereik hebben.
weet iemand zo'n circuit?

Blijkbaar is opzoeken veel te moeilijk voor je... Je zegt dat je 17 bent, maar je gedrag is er niet naar. Als je niet je je niet snel gaat aanpassen, dan blijft er niets anders over dan verwijdering van het forum.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@rob007: Niks mis met zo een Josti kit (die jij al tig keer op het forum gepost hebt :+ ) zolang je die niet gebruikt als zender is het best lijkt mij. Mijn geluk kon niet op toen ik die twee trapper werkend kreeg.

Als mijn Proxxon tafelboormachine binnen is begin ik aan de vier trapper die ik heel lang geleden niet werkend kreeg (weet inmiddels ook wel waarom hij het niet deed).

@TS: Het is heel gebruikelijk om je project als eerst werkend te krijgen voordat je aan wat anders begint. Jij begint er niet eens aan en vervolgens maak je een topic aan over een nieuwe project.

Er zijn genoeg e-books, tutorials en informatieve videos beschikbaar op het internet. Ook hier op het forum kom je tig zend schemas tegen. Je zegt dat je een elektronica cursus hebt genomen maar jij bent niet eens in staat om een schema te vinden via het internet? Ik denk gewoon dat dit een troll is.

HF virus is hier aanwezig!
rob007

Yarr, Matey!

Hallo 070,
Ja je weet het, er zijn heel veel mensen begonnen met een Josty Kit ( HF65 )
En ik weiger om er lelijk over te schrijven,
andere doen dat wel maar kijken niet naar wat er tegenwoordig word ingevoerd aan rommel.
Ook zo iets is inderdaad die rommel DIE ingevoerd word en voor dat geld ga je geen moeite meer doen om zelf te bouwen, kijk naar de link bij minimax.
Het grote nadeel is dat er stappen worden over geslagen, niemand begint meer aan zelfbouw -
Ben je gek je koop een doos plugt hem in en werken maar. (eerlijk, doe ik nu ook meer en meer!)
Maar goed we kennen het verhaaltje allemaal al wel,
en dat het niet mag en zo.... maar onze regering laat wel toe om van alles in te voeren
(als het maar geld oplevert)
Ik kon het toch weer niet laten heb ik weer in de gaten, toch verhaaltje gemaakt.
Ik ga weer naar mijn hobby hokje, kijken of ik nog iets illegaals kan bouwen!
Oow en nog wat anders een 4 trapper je begint er laat aan zeg,
En als de TS nu daar ook een deel van bouwt dan is tie klaar toch!
Een LF versterkertje(BC) Oscilatortje(BF) en een buffertrapje 2N2222A
Lijkt mij mooier dan dat andere zendertje.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fred101

Golden Member

Rob, maak je niet druk ;-)
En om je wat op te peppen, dankzij jou geduldige hulp heb ik destijds mijn eerste zendertje werkend gekregen. (talking pixy in de KG uitdaging een jaar of 7 geleden)

Ik ben echter bang dat alles met meer dan 2 onderdelen te moeilijk wordt in dit geval.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob007

Yarr, Matey!

nee maak me niet te druk inderdaad.
vond weer een oud schema, als de TS daar nu 2 of 3 transitortjes van
gebruikt en er voor nog een net versterkertje maakt ben je er:
https://imageshack.com/i/d74trapper14smj
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=24vqkk9&s=7#.U1ir8fl_seg
het valt me trouwens op dat het af neemt.
de vraag naar,schema's van zendertjes enz.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Shiptronic

Overleden

Tja , met een zender kom je maar een paar meter, via internet bedien je de hele wereld ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rob007

Yarr, Matey!

ja das waar!
(komt nog meer tekst maar moet ff weg)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Rob dat was helemaal niet verkeerd bedoeld. Op het internet kom ik ook niet echt iets boeiends tegen behalve bugjes waarvan men beweerd dat ze een dekking van een x km hebben :D.

Ik moet je wel gelijk geven, toen ik hier voor het eerst kwam had ik het indruk dat er meer gedaan werd met fm zenders. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat jongeren niet geïnteresseerd zijn in dit soort zaken. Tegenwoordig is YouTube de nieuwe radio, iedereen beluistert muziek via YouTube en zeker de jongeren (behalve ik).

Shiptronic: een stream is helemaal niet uitdagend :P

HF virus is hier aanwezig!
fred101

Golden Member

Ik denk dat het ook wat te maken heeft met het gestegen risico op echt serieuze sancties, ipv een waarschuwing, die er tegenwoordig op staan.

Door het internet zou ik juist een toename verwachten. Het is veel makkelijker geworden om schema's en info te vinden.

Ik denk dat electronica in zijn algemeenheid te ongrijpbaar is geworden. Vroeger trok je een (al dan niet defecte) transistor radio of buizenradio open en dan zag je iets wat je uitnodigde om er aan te meten, schroeven, solderen etc. Zelf een goede radio of versterker bouwen was de moeite waard. Je kon het zelfs beter en/of goedkoper. Kortom, techniek was voor iemand van 14-16 jaar te doorgronden.

De apparatuur van nu nodigt niet echt uit to zelfbouw of modden (voor beginners). Alles is digitaal, display, touchscreens etc. Als je nu als jongere beginner zelf een leuke radio wil bouwen dan zit je al gelijk vast aan de middengolf met een uitstervend aantal zenders, een geluid waar de met stereo, dolby etc verwende dr beat dragende generatie niks mee heeft. En met een uiterlijk waarbij wij nostalgische gevoelens krijgen maar je zoon je meewarig aankijkt en denkt dat je nu echt seniel begint te worden.

De "redding" voor belangstelling in electronica komt volgens mij vooral uit de hoek van de Arduino achtige dingen. Daarmee kunnen ze dingen maken waarmee ze wel gezien willen worden. Wifi, besturing via smartphones etc. En mogelijk is de vervolgstap weer wat interesse in analoge electronica. Het begint bij schakeltorretjes, dan misschien een externe ADC of DAC en dan de "interface" tussen die dingen en de analoge buitenwereld.

Ik was vroeger beretrots op mijn omgebouwde wekker die mijn stereo aanschakelde (ik weet niet of er al wekkerradios waren of in ieder geval door iemand van 14 betaalbare versies. Daar keken vriendjes jaloers naar. Maar waarom zou een 14 jarige dat nu doen als je telefoon, tablet, laptop, mp3 speler etc al als wekker fungeren en je huidige wekker zonder diepgaande kennis niet meer zomaar te modden is.

Kortom, electronica is mogelijk wat te complex/hoogdrempelig geworden. (het kan nog steeds simpel maar dat resultaat wil men niet meer) Dat is jammer want meetapparatuur en componenten zijn tegenwoordig wel veel makkelijker en goedkoper te krijgen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob007

Yarr, Matey!

Sorry mensen ik had de tijd niet meer en moest weg,
Daarna uiteraard vergeten te reageren!
Jullie hebben wel gelijk, maar hoop dat elektronica alsjeblieft wel een beetje in de mode blijft!
Maar WIFI en Whatsappen(doe ik ook!) SKYPEN enz enz enz
Als we niet uitkijken word radio iets wat we vroeger hadden!
Eng hoor.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op de kortegolf is nog steeds volop wat te beleven met eenvoudige ontvangers. Denk maar aan de zendamateurs op de 80m en de 40m band.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

@Fred: Ik had eigenlijk meer over HF. Letterlijk 10 jaar geleden had je hier best wel veel piratenstations. Nu heb je volgens mij niks. Maar over je Arduino argument ben ik het wel eens.

@Rob: Zou me niks verbazen als er over een paar jaar geen SMT componenten bestaan. Kom er ook net nog achter dat de BF199 niet meer geproduceerd word (2N5089 vervanger).

HF virus is hier aanwezig!
rob007

Yarr, Matey!

Klopt op KG kun je nu zeker de wereld bij elkaar roepen.
en op 7077 af en toe wat NL praat (vind ik wel leuk)
.
070 HHHOOOOOWWWwwwww dat doet me zeer!!!
nu is het de BF199 wat zal het strakjes zijn?
ik vind dit echt een hele slechte zaak mensen!!!
:-(
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 26 april 2014 23:07:32 schreef nulzeventig:Kom er ook net nog achter dat de BF199 niet meer geproduceerd word (2N5089 vervanger).

Waar kwam je tegen dat de BF199 niet meer geproduceerd zou worden? En hoe zit het met de BF240 en de BC5xx dan?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
fred101

Golden Member

Wat maakt het uit. SMD is goedkoper, scheelt ruimte en je hoeft niet te boren. Daarnaast neemt de voorraad weinig ruimte in. Als ik een pcb maak kies ik daarom wel het liefste voor smd maar TH is wel wat makkelijker voor prototypes en dead bug.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
joopv

Golden Member

Op 26 april 2014 18:00:20 schreef fred101:
Ik denk dat het ook wat te maken heeft met het gestegen risico op echt serieuze sancties, ipv een waarschuwing, die er tegenwoordig op staan.

Door het internet zou ik juist een toename verwachten. Het is veel makkelijker geworden om schema's en info te vinden.

Waarom zitten we hier op een internet forum, in plaats van op 80 meter of een 2m repeater met elkaar te chatten?

Door het internet en andere moderne communicatie methodes is - voor een bepaalde groep mensen - de sociale en/of psychologische druk verdwenen om een zender te bouwen, een 27MHz bakkie te kopen, voor zendamateur te gaan leren enz.

Je kan je nu uiten op een van de honderden fora, op facebook, twitter, youtube, fok.nl, whatever. De behoefte aan communicatie wordt daarmee ingevuld.

Hewlett

Honourable Member

De BF199 is al jaren obsolete maar nog wel te koop zolang bestaande voorraden strekken. Overigens lijkt het me sterk dan een 2N5089 (algemene versterker tor met een fT van 50Mhz) een geschikte vervanger is; o.a. NXP maakt prima vervangers in de BFG serie.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fred101

Golden Member

Vaak is het type tor niet zo kritisch. Als spanning/stroom/Ft maar binnen de SOA zit. Tenminste voor "algemeen" niet exotisch gebruik. Er zijn ontwerpen waar de paracitaire eigenschappen bewust (Bob Pease was daar goed in) of onbewust (gemiddelde piraten bug) een belangrijke rol in het ontwerp spelen. Maar dat geldt bij RF ook voor veel andere componenten. En als dan de tor een beetje afwijkt, je spoel, condensators, pcb allemaal net anders zijn dan heb je de poppen aan het dansen.

Hoe hoger de frequentie hoe lastiger het wordt. Nu is 3 meter niet erg hoog in frequentie dus voodoo achtige toestanden zie je niet snel.

Er zijn vast genoeg alternatieven voor een BF199 die, soms met kleine aanpassingen, ook gewoon werken. Een 3 meter AM FM bug is tenslotte niet meer dan een oscillator. Als je maar weet waar je mee bezig bent en kunt meten wat er gebeurd.

Er is bv een topic geweest waar men gekeken heeft tot hoe hoog een bc547 wil gillen. Dat was heel ver boven de Ft.

Ik heb toch redelijk wat RF dingen gebouwd en ik heb nog nooit een BF199 gebruikt (zover ik me herinner) Meestal pak ik een willekeurige metalcan uit de bovenste doos en dan kijk ik even of de specs passen (en of het een pnp/npn is). Ik heb een voorkeur voor metalcans vanwege het lipje wat bij de emitter zit ;-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 27 april 2014 11:38:43 schreef dawmast:
[...]

Waar kwam je tegen dat de BF199 niet meer geproduceerd zou worden? En hoe zit het met de BF240 en de BC5xx dan?

Via Farnell. En bij Mouser zijn ze ook niet meer verkrijgbaar.

@Hewlett: Op de site van Farnell staat dat ze verouderd/niet geproduceerd worden.

http://nl.farnell.com/on-semiconductor/2n5089g/bipolar-transistor-npn-…

HF virus is hier aanwezig!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe groot de interesse in zenden en ontvangen is, hangt er ook van af hoe je telt.
Inderdaad is de interesse in slechte piratenzenders (ok, dat is dubbel) wat afgenomen.

Aan de andere kant, het aantal officiële zendamateurs is nog nooit zo hoog geweest, en daar is ook nooit een dip in geweest.

Blijkbaar is de serieuze interesse nooit weggeweest, stijgt zelfs licht. Het is alleen de 'schoolkinderentechniek' die wegzakt.
Ik denk dat DAT juist door internet komt: wie echt interesse heeft, weet nu WEL waar hij het beste terecht kan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@070,

Dat van die bf199, daar ben ik ook een paar maanden geleden achtergekomen. Erg jammer want de bf199 van fairchild heeft veel betere specs dan die oude van Philips die je nog kunt krijgen. ik heb toen op allerlei manieren geprobeerd om aan een aantal te komen,zonder succes. Hoogfrequent to92 torretjes worden trouwens in rap tempo zeldzaam. Zelfs de bfr91 wordt langzaam karig en wordt ook al lang niet meer gemaakt; is trouwens een van de weinige torren waarvan uitgebreide specs beschikbaar zijn, compleet met S parameters. Een alternatief is de bfr93, maar die is alleen in smd. Converter printjes is een methode om ze soldeerbaar te houden, maar ook weer duur. Ik ben bang dat we over een klein aantal jaren allemaal gedwongen aan de smd moeten en dat is niet altijd handig, zeker niet voor test.

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

@Black: Ik denk dat uiteindelijk iedereen het zal accepteren over een paar jaar hoor. Ik maak me niet zoveel zorgen om die torren, want het is mogelijk om met de nieuwe torren een zender te ontwerpen alleen doet niemand dat. Zou toch eigenlijk gewoon een oscillator zijn met een hoop filters en versterktrapjes in combinatie met een hoop meetwerk? Of heb ik het compleet mis? Jammer dat ik niet zoveel weet als sommige hier op het forum.

HF virus is hier aanwezig!