Samples TI

Als je voor EUR 2,- aan samples bij TI bestelt, huurt TI vervolgens een koeriersdienst in die voor 30 tot 60 euro zorgt dat het spul de volgende dag bij jou op de stoep ligt.

Dus de mensen die zeggen: ik bestel het wel gratis bij TI ipv het via Wim te doen voor een paar euro binnen-NL verzendkosten vind ik een beetje egoisten. Die kijken niet naar het grotere geheel. Alleen naar de kosten die ze ZELF maken. Aso vind ik dat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als TI zo'n dure vervoerder uitkiest om een paar chippies in NL te krijgen, dan is het "eigen schuld, dikke bult". Ze bieden het toch zelf aan, dat hadden ze echt niet hoeven doen hoor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Samples vraag je normaliter alleen als je ze niet ergens anders kunt kopen (of alleen in grote aantallen kunt bestellen)...
Maar het ligt nu eenmaal in de Hollandse aard om op alles wat gratis is af te stormen... (zelfs als we 't niet echt nodig hebben... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Wat ik bedoel dat aso is om voor 2 euro te samplen. Je moet imnderdaad ookwelals je als sampled. Je gezond verstand gebruiken en niet voor de hand liggende nomale dingen samplen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@rew; ik neem aan dat TI kwantumkorting krijgt bij hun favoriete koerier.

@flipflop; ik denk dat dat inderdaad de kern van het verhaal is. TI is natuurlijk geen liefdadigsheidsinstelling. Het hele sample-programma levert ze waarschijnlijk meer op dan dat het ze kost.

Geen concrete wensen ?
Om 24u sluit ik het verzoek af en gaat de bestelling door.

Sampelen blijft inderdaad een wat raar gebeuren.
Argumenten voor en tegen zijn al genoemd maar vermits het kan, doe ik het.

By the way, bij Atmel schijnt het niet te lukken, die weigeren mijn sample verzoek.

@aanuit: Voor diegenen die niet rechtstreeks kunnen sampelen.
Zo doen we nog dingen hier op CO voor elkaar, al 11 jaar in mijn geval.

@Arco: In grote aantallen kun je niet sampelen, dan verwijzen ze naar de distrubuteuren.

@Wim P...
Iedereen kan rechtstreeks samplen bij TI.

Jeetje, 11 jaar, dat is lang. CO is inderdaad een plek waar we het één en ander met elkaar kunnen regelen. Bijvoorbeeld samen inkopen bij DigiKey en Mouser om aan het minimum bestelbedrag te komen. Het nu van deze actie zie ik echter niet in.

Arco bedoelt waarschijnlijk dat je een kleine hoevveelheid samples aan kunt vragen indien via de reguliere weg het minimum aantal te bestellen onderdelen hoog is.

Ik denk niet dat er iemand bij TI wakker ligt van een paar pakketjes naar hobbyisten. Vergelijk het met 12 jarigen die Porsche en Ferrari brochures gaan halen bij de dealer het blijft toch een vorm van reclame. En zeker bij TI is reclame maken heel iets anders en lastiger dan voor AH of VW. Ik dacht dat op elke VW duizenden euro's naar marketing gaan, dat zal bij TI wel niet gebeuren.

Sonytech

Overleden

Op 20 april 2014 22:33:50 schreef Wim P.:
Om 24u sluit ik het verzoek af en gaat de bestelling door.

Verdorie, nét te laat.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
benleentje

Golden Member

IK vind het toch jammer dat de TS hier wat vervelend behandelt word. kunnen. Goede argumenten met pro's en con's zijn wel belangrijk in een discussie maar een bepaalde ondertoon of sarcasme is niet nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Geen erg benleentje, voor de keren dat ik eens een Atmel-sample nodig heb, zal ik vast wel een verzoekje mogen plaatsen. (Als snap ik niet waarom Atmel niet mee wil: coilcraft, TI, ADI... maken geen problemen)

Ik heb er alle vertrouwen in dat dit met positief gevolg zou afgesloten worden.

Voor wat deze betreft; het order is door en dit topic mag afgesloten worden.

benleentje

Golden Member

Mag ik het wel raar vinden dat je zo vaak moet samplen?

Als je student bent of leraar oid is dat best nog wel normaal. Je bent dan aan het experimenten. Ook als professional kan je soms wel samplen zeker als het om nieuw spul gaat waarbij de fabrikant graag feedback wilt.
Als hobbyist zou je het moeten beperken en met heel veel gezond verstand moeten werken. Word het te duur ja daar kan atmel je niet bij helpen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 april 2014 19:33:30 schreef Arco:
Samples vraag je normaliter alleen als je ze niet ergens anders kunt kopen (of alleen in grote aantallen kunt bestellen)...

De reden om als privé-persoon te samplen begrijp ik sowieso niet helemaal... zeker omdat de topicstarter het over "bestellen" heeft.

Kan iemand uitleggen waarom je dit zou doen als privé-persoon (behalve dan omdat het gratis is)?

Voor bedrijven of studenten is het natuurlijk een andere zaak... Ik heb zelf meegemaakt dat ik twee CODEC-chips nodig had voor een HTS-afstudeerproject en er minimaal 100 (à fl.20,-) moest afnemen. Overigens toen opgelost door een vervanger te zoeken.

Soms blijken chips in de categorie "unobtainium" te vallen, tenzij je samplet. Nog steeds dubieus om dan samples te bestellen als je het mij vraagt, aangezien je ze in je eindproduct nog steeds niet kunt gebruiken. Is dat geen probleem omdat er geen eindproduct zal komen? Dan is het 90% zeker niet nodig voor de ontwikkeling van een nieuw product, maar voor one-off productie, wat bijna nooit aan de voorwaarden voor samplen voldoet.

Ik heb wel eens een mailtje naar een halfgeleiderfabrikant gestuurd met de vraag waar ik exoot X kon kopen als particulier. Het antwoord kwam neer op "Geen zin om dat op te zoeken, geef me je adres maar, dan komen er 3 jouw kant op." Dat laaste vind ik dan wel een geldige reden om gratis meuk te ontvangen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
maartenbakker

Golden Member

@Franzki: Voor situaties waarin je 100 of 1000 chips moet afnemen of waarin een onderdeel ueberhaupt niet commercieel verkrijgbaar is op een voor jou haalbare manier, is sampelen juist ideaal. Dat gaat toch iets verder dan 'uit schrieperigheid' dat als argument altijd terugkomt in samplediscussies (en soms helaas ook gewoon waar is).

@Tommyboy: Toch wel een geldige reden, want als je eindproduct in een serie van enige omvang geproduceerd wordt zijn die chips misschien opeens wel op een zinnige manier verkrijgbaar (want waarom zou de fabrikant ze anders als sample leveren). Aan de andere kant is het vanwege support van je product misschien beter om met industriestandaard-onderdelen te ontwikkelen, maar dat is een andere discussie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 21 april 2014 02:05:58 (39%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sonytech

Overleden

Op 21 april 2014 00:42:37 schreef benleentje:
IK vind het toch jammer dat de TS hier wat vervelend behandelt word.
......
een bepaalde ondertoon of sarcasme is niet nodig.

Dat roept de TS wat mij betreft toch echt over zichzelf af.

In dit recente topic begint de TS met de melding dat hij "door goede planning en timing" een korting van maar liefst 3 procent op bepaalde meetapparatuur kan geven.

Tot nog toe niets aan de hand. Maar dan komt de laatste zin:

Ik heb eerder op CO enkele IA's met succes afgehandeld en heb dus mijn sporen al verdiend.

Dáárvan begon mijn egotripper-detector spontaan uit te slaan, en niet te zuinig ook.

De TS geeft ook nu weer aan alhier te kunnen bogen op een anciënniteit van "al 11 jaar". Als ik dan kijk naar de titels van de topics waarin de TS heeft gepost, dan kom ik hooguit een handjevol door hem gestartte topics uit 2006 tegen over een paar bestellingen bij Reichelt. Om daar nou zo fier voor op je borst te slaan, dat snap ik dus niet.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
benleentje

Golden Member

Daar heb je dan wel gelijk in. Toch zou het beter, mooier zijn als de mods daar over zouden kunnen waken. Eigenlijk elk topic wat op een actie inluid zou toch iets meer controle en aandacht mogen hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Sampelen word voor hobbyisten steeds minder interessant door de huidige behuizingen. Die zijn namelijk amper met de hand te verwerken, en vaak moet je multilayer printen laten maken.

Wat dat betreft zijn de "arduino shields" met allerlei leuke ic's erop een uitkomst.

http://www.uploadarchief.net/files/download/gyro_arduino.png

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

idd Roland, daar sla je de nagel op de kop.
Maar het kan nog wel.
Je moet soms pieren om een DIL te vinden maar bij niet al te complexe ICs lukt het.

@SonyTech: Het klopt dat er topics op dit forum zijn waar men enkel aan zichzelf denkt maar dat is bij mij nooit de bedoeling geweest.

De IAs in het verleden heb ik naar mijn mening correct afgehandeld.
Als dat niet mocht zijn, kan je gerust de participanten pingen hierover.

Als je ook maar 1 negatieve reactie vindt, zou me dat verbazen.
COers zijn normaal zeer direct hierover.

Het doel is zich amuseren met elektronica en de anderen bij gelegenheid mee laten profiteren van kortingen en allerhande die je jezelf ook gunt.

[Bericht gewijzigd door Wim P. op maandag 21 april 2014 21:50:21 (12%)

Arco

Special Member

Nog afgezien van het sample-of-niet verhaal, begrijp ik niet waarom ik samples op deze wijze (via jou) zou willen bestellen (tegen meerprijs).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 21 april 2014 21:43:35 schreef Wim P.:
@SonyTech: Het klopt dat er topics op dit forum zijn waar men enkel aan zichzelf denkt maar dat is bij mij nooit de bedoeling geweest.

De IAs in het verleden heb ik naar mijn mening correct afgehandeld.
Als dat niet mocht zijn, kan je gerust de participanten pingen hierover.

Als je ook maar 1 negatieve reactie vindt, zou me dat verbazen.
COers zijn normaal zeer direct hierover.

Dat zijn dingen waar Sonytech je allemaal niet van beschuldigt gelukkig, dat zal heus wel goed zitten. Hij meldt als ik het goed lees, dat je je voor het nette pas nadrukkelijk op dat soort dingen moet beroepen als je daadwerkelijk je sporen verdiend hebt (opscheppen dat je dat hebt terwijl het om een paar schamele acties gaat kan juist wantrouwen wekken, ongetwijfeld ten onrechte, maar toch) of als je iets uitzonderlijks te bieden hebt inplaats van 'gewoon goed'.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@arco,

Als je:

* onderdelen nodig hebt die je niet anders kan krijgen dan via TI-sample,
* deze niet de volgende dag nodig hebt,
* je je schaamt voor het feit dat TI die dingen met een koeriersdienst verstuurt, ook al zit er slechts voor 2 euro aan onderdeeltjes in,
* je je schaamt dat je ze moet sampelen terwijl je best bereid bent te betalen, maar ze gewoon bij voor jou normale winkels niet te krijgen zijn,
* en je het niet erg vind om een paar euro te betalen ook al is dat aan de post voor het versturen ipv aan TI voor de chipjes.

DAN doe je met Wim mee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bij niet al te complexe ICs lukt het

Maar die hoef ik niet te samplen. Bestellen is voor hobbyisten trouwens toch makkelijk geworden de laatste jaren. Mouser, Digikey en ook Reichelt leveren zonder problemen en met nette prijzen. Kom je niet aan de gratis verzending bij sommige dan start je gewoon een mini IA op CO.

Daarbij is het goedkoper en sneller om bv een STM32F429 Discovery bordje te kopen dan zelf wat in elkaar te klussen met een ST MEMS motion sensor, Uc en een 2.4" kleurlcd.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Tenzij je het om de praktische competenties doet, is dit inderdaad altijd wel een overweging waard om het niet allemaal zelf te doen.