kabeldikte versterker

fatbeard

Honourable Member

:+ we hebben 62, 162... 252 is geboden.
Eenmaal, andermaal... 952 geboden, nieuwe bieder.
Wie biedt meer?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dok

Golden Member

Ik bied meer, 1252 mm.
Maar moet je die onzin willen...

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Shiptronic

Overleden

En waarom de retour terug naar de accu, terwijl naar het chassis veel korter is?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 april 2014 08:50:41 schreef Shiptronic:
En waarom de retour terug naar de accu, terwijl naar het chassis veel korter is?

Chassis is lastig voorbehandelen. Je moet de kabels absoluut 666 dagen laten weken in engelenpies :D

@benleentje, een kleine versterker kan heel goed zware speakers mollen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

En een grote die je niet zo hard zet dus ook... ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
DE OLDE

Overleden

Tot slot horen wij ook nog signalen van het overige verkeer ???? Nee tijdens het afspelen niet en daarna zijn we als we geregeld in zo'n stuk kabaal zitten ook gehoor gestoord . :) Dan dus nooit meer .

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

nou dank je wel voor al de info de reden dat hij een dikkere kabel adviseerde was tegen ruis hij was elctro monteur btw (ik ben electro monteur in opleiding vandaar dat ik het niet zeker wist) uiteindelijk heb ik 1 kabel van 15 mm2 als dat gaat storen moet ik dus een dikkere van het werk mee nemen gratis

Henry S.

Moderator

15mm2 is geen standaard, het zal waarschijnlijk 16mm2 zijn. Verder is ruis niet het probleem, hoogstens te weinig spanning aan de versterkerkant. Niet elke versterker kan daar goed mee overweg, en vervorming is het eerste hoorbare probleem.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ja da klopt maaaaar in auto tuning geld dit niet door verlies op de kabels daarom gebruik ik altijd 25 mm2 en een zekering van 100 amp per aangesloten versterker

In de tabel staat juist dat een 25mm2 maar max 92A mag hebben en jij jaagt daar doodleuk 300A doorheen?
En het is ook niet zo dat met verdubbeling van de dikte je ook 2x zo veel stroom mag hebben die stroom gaat steeds langzamer mee omhoog.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

als je kabels van Phoenix Gold gebruikt mag er door een 25 mm2 400 amps zijn wel speciale kabels voor auto hifi en zeer prijslijk 1m kost 28 euro

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 april 2014 19:03:52 (55%)

Ja die zijn ook twee keer zo lang met engelenpies besprenkeld. :)

Blijf kritisch met dit soort zaken, kabeltjes van 100 euro, het lijkt wel of je ze in elk hobby terugvindt, van vissen tot auto-hifi :)

"Gold" geleidt slechter dan koper, zilver is wel beter, maar nooit zoveel beter dat je 400A door 25mm2 kan doen.

100A zekering per versterker, okay. Maar echt 400A trekken zou betekenen dat bijna 5kW aan hitte verstookt in je auto!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 april 2014 19:04:03 (22%)

Grappig, maar Phoenix Gold heeft verder niks met gouden kabeltjes te maken. Ze vergulden wel hun printen destijds, maar dat is niet echt uniek.
De goedkopere kabels zijn verkoperd aluminium en geleiden slechter dan de volledig koperen. Logisch koper is duurder dan alu, dus zijn fabrikanten weer slim en kunnen ze even grote oppervlaktes voor minder laten maken.

Met de klasse D monobloks kan je tegenwoordig redelijk eenvoudig meerdere kW's er door jagen, dus zijn kabels eigenlijk best belangrijk. Dat soort systemen maken ook gebruik van meerdere accu's en soms gemodificeerde dynamo's.
En waarom..omdat het kan? Niet iedereen vindt postzegels verzamelen spannend.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Die kabels voor audio zijn wel extra soepel en bestaat uit een samenstel van hele dunne adertjes. Het zou wel kunnen dat door die hele dunne aders je stroom verdeling in je kabel wat gunstiger is en je net iets minder weerstand heb.

Toch geloof ik nooit dat phoenix gold zelf zijn eigen kabels maakt maar ze gewoon op speciale bestelling bij een fabrikant haalt. Diezelfde fabrikant maar ook precies dezelfde kabels voor de groothandel. Enkel is de isolatie dan net iets anders van kleur en staat er geen mooie opdruk op.

mag er door een 25 mm2 400 amps

Ik heb zelf een puntlas trafo gemaakt die 5000A kan leveren bij 1,2V. Toch als ik daar 5 meter kabel tussen zet dan krijg ik daar circa 400A door. Dat beteken dat je bij 5 meter 1,2V spannings verlies heb. Als je dan ook nog eens de retour draad ook 5 meter is dan heb je dus bijna 2,5V verlies. Dat is 12V ruim 20% en erg veel.

Overigens krijg ik er met min puntlas op een kart stukje van 20 cm ruim 1000A doorheen. De isolatie brand eraf en de draad gloei rood op. Ook kan ik er zoveel stroom doorheen jagen dat de kabel binnen 2 seconden als zekering in het midden door smelt. Dat heb ik niet met een plastic kabel gedaan maar met een massieve 25mm2 koperlak draad en dat geeft bijna geen rook.

Het is leuk om te zien dat je de draad roodgloeiend kan houden en je bijna het koper vloeibaar ziet worden en dus wat gaat doorhangen van zijn eigen gewicht.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

In car audio systemen wordt meestal 0,5V maximaal spanningsverlies aangehouden. De interne smps in dit soort versterkers is vrijwel altijd ongeregeld en daarom is het uitgangsvermogen gerelateerd aan de spanning op de aansluitklemmen.
Er zijn wel versterkers met geregelde smps'en in het hogere segment (van JL Audio en Steg bijvoorbeeld) maar dat zijn de uitzonderingen.
Het blijft echter van belang de accu en bekabeling goed te dimensioneren, vermogen komt uit de lengte of de breedte..;-)

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op vrijdag 25 april 2014 20:57:58 (14%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 24 april 2014 16:36:01 schreef chris305:
als je kabels van Phoenix Gold gebruikt mag er door een 25 mm2 400 amps zijn wel speciale kabels voor auto hifi en zeer prijslijk 1m kost 28 euro

grappig... ze zijn daar weer met speciaal koper voor audio apparaten.
je mag zoveel stroom sturen door een kabel. ECHTER valt er over een dunnere kabel meer spanningsverlies en krijgt je versterker iets minder spanning. die zal compenseren door meer stroom te trekken.
of je versterker nu 12v of 14V krijgt in een auto, een GOEIE versterker heeft daar geen last van. altijd grappig dat ze afkomen met speciale kabels van merk X die toch buiten de natuurwetten werken.

en dan heb je ook de andere zijde van die audiofielen in de autos. een versterker waar op de doos 1000watt RMS in koeien van letters staat, natuurlijk mag je er zo 3 op een smal kabeltje zetten van 25mm2.
die versterkers trekken trouwens ook die 100A niet en al zeker niet continue.

ik heb ooit een 2x100watt pioneerversterker op een kabel op 5meter 2,5mm2 draad gezet over de sigaretteplug. die versterker was bijna 30x30cm groot en toch slechts 2x100 watt (er zijn gelijkaardige te vinden die blijkbaar 1000watt en meer doen). de zekering erin was 10A... speelde even goed, alleen bij stilstaande motor ging de versterker uit als het volume te hoog ging (onboard spanning slechts 12v en aan versterkerzijde ging het onder de 10v).

kort samengevat:
-bij versterkers overdrijven ze heeel graag met het vermogen, kijk naar de zekeringen OP de versterker en kies daar je kabel voor
-laat je niet overbluffen met van die merkkabels. goed koper is altijd goed en goud helpt geen **** meer
-een ander kent het altijd beter dan u, als u radio goed speelt en er rookt niks, hoef je je daar niks van aan te trekken.
-speakers opblazen kan iedereen. om een spoel in de magneet laten vast te lopen is batterijtje ook voldoende sterk.

100den mensen zeiden mij dat men 50watt versterkertje mijn 150watt woofers zou opstoken en dat ik een zwaardere versterker moest nemen. de weddenschap was 1uur lang de radio voluit laten spelen... ik heb gewonnen. is gewoon een kwestie van de volueknop op de versterker deftig af te regelen met de radio die ervoor hangt. radio en versterker waren merkloze shit.

tip voor TS. niet alleen je gehoor gaat kapot gaan, ook je auto. niet verwonderd zijn als je dashboardkastje binnenkort bij elke bocht gaat openspringen. ik had het grandioze idee ook om de sub naar beneden te richten op het plaatwerk van de auto, zo trilde die ook helemaal mee. tot ik zonder radio ook enorm gedaver hoorde van de dakplaat. vele puntlassen gebroken en alle kit tussen plaatwerk was gesneuveld. auto dan maar verkocht

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Waar staat nou dat Phoenix Gold gouden (of vergulde) kabels verkoopt..? Lezen is toch best moeilijk blijkbaar.

Als je een te dunne kabel gebruikt dan loop je de kans dat de spanning dipt onder de 11V en gaat de smps erg veel stroom trekken. Je wilt niet weten hoeveel versterkers ik met een defect interne power supply gerepareerd heb. Oorzaak....of te zwakke accu, dunne kabels, slechte massa etc. Gewoon uit de praktijk, niks academische of commerciele blabla.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
EricP

mét CE

Wat je dus eigenlijk zegt is dat heel veel van die voedingen erg brak ontworpen zijn... (waarbij ik niet zegt dat kabeldikte niet van belang is, maar wel dat een beetje ontwerp daar gewoon tegen moet kunnen - al dan niet in een vorm van 'error modus' ).

Indirect is dat inderdaad een oorzaak. Sommigen zijn beveiligd tegen te lage spaning en gaan in protectie. Maar ga er maar vanuit dathet niet zo is. En laten we wel wezen, met dips van 11V aan de klemmen zit er toch een "ontwerpfoutje" in de installatie.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 23 april 2014 08:50:41 schreef Shiptronic:
En waarom de retour terug naar de accu, terwijl naar het chassis veel korter is?

Die is goed!!
Heb je gelijk vloerverwarming als je de volle bak gaat trekken >:-)
(Misschien iets voor de winter?)
Het chassis zal aardig gaan warm worden op de overgangen met weerstand.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Henry S.

Moderator

Niet als je het goed doet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
EricP

mét CE

En laten we wel wezen, met dips van 11V aan de klemmen zit er toch een "ontwerpfoutje" in de installatie.

Nee, in de versterker. Mijn computer gaat ook niet stuk als ik er in plaats van 230V eens 200V op zet (goed, wide range SMPS... Zet er eens 80V op... Dan doet het ding het gewoon niet, maar gaat nog steeds niet stuk).
Nominaal 12V, dan is 11V minder dan 10% daling. Zelfs een brak ontwerp mag daar wel tegen kunnen.

De oorzaak is waarschijnlijk dat die voedingen nou juist wel terug gekoppeld zijn en de stroom wat oploopt om de uitgang op peil te houden. Lekker op het randje ontwerpen, FETs als switchers gebruiken en dan klem lopen op I2R. Zeker als die SMPS niet de duty cycle maar de frequentie gebruikt om te regelen, dan gaan je schakelverliezen ook nog omhoog.

Kortom: ik snap het nut van een forse kabel (het vermogen moet die versterker in, niet de kabel). Maar dat de boel stuk gaat, is niks meer dan 'broken by design'.

Overigens is de kabelweerstand lineair evenredig met de lengte. Maar ook omgekeerd evenredig met de doorsnede. Ik hoor hier alleen maar meningen over doorsnede. Nergens wat over lengte. Terwijl een 16mm2 van 1 meter (op het Ohmse vlak) beter zal presteren dan een 50mm2 van 4 meter. Maar dan kun je wel zeggen dat je een hele dikke kabel getrokken hebt.

Veel van die oudere voeding zijn op de LM494 of equivalenten gebouwd en die hebben wel degelijk terug koppeling. Als je daadwerkelijk 300A door 25mm2 gaat jagen heb je al 2V spanning daling ervan uitgaan de de retour ook een aparte ader is. Echter de 300A zou dan bij 12V zijn.
Dat zou dan een vermogen van 3600W zijn. Echter bij 10V zou dat ineens 360A zijn en heb je nog een grotere spanning daling. HEt zou me niets verbazen als je dan ergens boven de 400A uitkomt. En dan kom je toch wel op het punt dat je 300A zekering het niet lang volhoud die zal na enkele minuten tot een half uur het echt wel zat zijn.

Kortom als dat vermogen echt gehaald moet worden is de kabel te dun.

Nu is 3600W op de ingang van de versterker wel heel erg veel aan muziek vermogen. Of was dat vermogen al enkel voor op de koptelefoon/ oordopjes :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 28 april 2014 20:23:57 schreef EricP:
[...]Nee, in de versterker. Mijn computer gaat ook niet stuk als ik er in plaats van 230V eens 200V op zet (goed, wide range SMPS... Zet er eens 80V op... Dan doet het ding het gewoon niet, maar gaat nog steeds niet stuk).

Ben ik toch niet me je eens, op het moment dat de klemspanning zover daalt tgv je belasting heb je de stroomvoorziening niet op orde. Dat is de oorzaak, gevolg is dat een versterker ploft. Dat het gevolg nogal definitief is, is inderdaad een ontwerpkeus. Dus niet voor niks wordt er in handleidingen en door installateurs altijd gehamerd op juiste bekabeling etc. bij grote versterkers.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 27 april 2014 19:36:47 schreef 12V HiFi:
Je wilt niet weten hoeveel versterkers ik met een defect interne power supply gerepareerd heb. Oorzaak....of te zwakke accu, dunne kabels, slechte massa etc. Gewoon uit de praktijk, niks academische of commerciele blabla.

dus als je de muziek laat spelen zonder draaiende motor (12V) dan zal de accu snel naar 10V accu spanning zakken omdat er teveel en telang stroom moet geleverd worden en dan gaat de versterker kapot??

tja, dat is ook een onderspanningsbeveiliging natuurlijk. de belasting zichzelf laten opblazen om de accu te beveiligen :-).
persoonlijk heb ik liever dat mijn apparaten afschakelen als ze 10V spanning detecteren. en AL mijn versterkers voor de auto deden dit!

Op 28 april 2014 22:04:49 schreef benleentje:
Als je daadwerkelijk 300A door 25mm2 gaat jagen heb je al 2V spanning daling ervan uitgaan de de retour ook een aparte ader is. Echter de 300A zou dan bij 12V zijn.
Dat zou dan een vermogen van 3600W zijn. Echter bij 10V zou dat ineens 360A zijn en heb je nog een grotere spanning daling. HEt zou me niets verbazen als je dan ergens boven de 400A uitkomt. En dan kom je toch wel op het punt dat je 300A zekering het niet lang volhoud die zal na enkele minuten tot een half uur het echt wel zat zijn.

buiten het feit dat de autodynamo/accu het op die stromen ook niet lang uithouden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Ben ik toch niet me je eens, op het moment dat de klemspanning zover daalt tgv je belasting heb je de stroomvoorziening niet op orde.

Tot zover kan ik met je mee

Dat is de oorzaak, gevolg is dat een versterker ploft.

Nee, de oorzaak is dat die versterker brak ontworpen is. Het gevolg daarvan is dat het stuk gaat. Zou lekker zijn... de zaklantaarn is stuk, want ik heb niet op tijd batterijen verwisseld.

Dat het gevolg nogal definitief is, is inderdaad een ontwerpkeus. Dus niet voor niks wordt er in handleidingen en door installateurs altijd gehamerd op juiste bekabeling etc. bij grote versterkers.

De heeft 2 redenen: ze weten dat het spul brak is. En willen niet voor de gevolgen opdraaien - niet ongebruikelijk bij consumenten apparatuur. Verder weten ze ook dat het spul z'n (virtuele) vermogen niet kan halen. Iets moet de schuld krijgen.

Kijk eens naar een omvormer van een fatsoenlijk merk (Victron, Mastervolt). 5kVA uit 24V is niet raar. 3kVA uit 12V ook niet. Kabeldikte nog veel belangrijker. En dat gaat ook niet stuk als de spanning te laag wordt (het stop ermee, en zegt 'low battery' ). Dat is dus wel fatsoenlijk ontworpen. (en ondanks dat gaat er ook nog wel het nodige stuk hoor. Meestal gebrek aan ventilatie)

Je wilt niet weten hoeveel versterkers ik met een defect interne power supply gerepareerd heb. Oorzaak....of te zwakke accu, dunne kabels, slechte massa etc.

Nee, oorzaak 'rommel' (en daar verdien je leuk aan). Brak ontwerp wat geen marge heeft en dus stuk gaat als het thermisch iets zwaarder belast wordt. Zie ook de post van fcapri.