LPG (Computer) probleem: Vialle AMS

Hoi allemaal,

Zoals de titel van dit topic al doet vermoeden heb ik een probleem met een LPG systeem van het type Vialle AMS. Dit systeem is in dit geval ingebouwd in een Citroen Xantia uit 1996.

Het probleem is als volgt. De auto heeft prima gereden op zowel LPG als benzine tot ongeveer een week geleden. Ik probeerde de auto te starten, wat prima lukte, echter viel deze meteen weer stil. Dit systeem start op benzine waarna het automatisch bijna direct (na enkele seconden) overspringt op LPG. Nu bleek dat hij wel liep op benzine maar totaal niet meer op LPG. Na wat uitvoeriger testen bleekkt dat de solenoid klep op zowel de tank als de verdamper niet aangestuurd werden.

Ik heb zelf geen ervaring met LPG systemen maar wel wat verstand van elektronica, dus het leek me de moeite waard om de LPG computer eens op te zoeken en te bekijken.

Hierbij viel het me op dat 1 van de relais een slechte soldeerverbinding had en ook de rest van de print er niet meer zo goed uit zag kwa soldeerverbindingen. Uiteindelijk dus hier en daar de twijfelachtige punten bijgewerkt. Echter gaf dit geen verandering.

Vervolgens de meeste voedingselcootjes maar eens vervangen aangezien het toch wel een oud beestje leek. Echter geen verandering. Sterker nog, na wat testen en meten met de computer aan de labvoeding bleek hij na het inbouwen weer ander gedrag te vertonen: de led van de LPG schakelaar knippert nu rood/groen constant als het contact aanstaat.

Na wat research op internet heb ik ontdekt dat dit systeem wel een zogenaamde 'inleer modus' kent waarbij ook het rood/groen knipperen kan voorkomen. Echter krijg ik het niet meer weg.

Op benzine loopt hij nu nog wel, maar niet goed meer. Met name met stationair draaien lijkt er een probleem te zijn (flink wisselend toerental en vaak stilvallen als het gas losgelaten wordt). Nu begreep ik dat de stationair regeling voor het lopen op benzine ook gedaan wordt door de stappenmotor van het LPG systeem wat dit zou kunnen verklaren. Echter heb ik de connector van de stappenmotor eens losgehaald bij wijze van test(ik zag dat de aansturing vrij eenvoudig was in de Vialle computer; geen diagnostiek hierop) en dit gaf geen verschil. Het wisselende stationair toerental bleef.

Ik hoop dat er hier iemand rondloopt die me mogelijk wat tips kan geven om me verder te helpen.

Wat info die mogelijk voor de kenner handig is:
Vialle AMS Type 90218

Groet,
Bas

[Bericht gewijzigd door - Bas - op maandag 21 april 2014 22:41:58 (14%)

gezien het nieuwe probleem ontstond na het vervangen van de elco's denk ik dat je daar een foutje hebt gemaakt. ofwel een soldering die tegen een ander printspoor sluiting maakt. of een via die onder de elco met een printspoor aan de andere kant verbinding maakt en weg is nu.

je stappen terug nazien lijkt me een goed begin. vialle is helaas al sinds 2011 failliet. ik weet dat de gasverdelers ook vaker stuk gaan in die systemen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb geen oplossing, maar ik raad je wel aan om een foto te plaatsen van beide zijden van de print.

Shiptronic zal je er wel meer over kunnen vertellen. Hij is thuis in de gasinstalaties.

Op 21 april 2014 22:47:47 schreef testman:
vialle is helaas al sinds 2011 failliet.

Je vergist je met een bedrijf dat zich bezig hield met de handel in en reparatie van auto's, motorfietsen en aanhangers.
En als het bedrijf Vialle wat autogassystemen maakt in 2011 failliet zou zijn, zou mijn Marea Weekend HLX eind vorig jaar niet de allernieuwste Vialle gasinstalatie ingebouwd hebben kunnen krijgen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Was er vorige week nog langsgereden (Eindhoven), en springlevend.
http://www.vialle.nl/

Dat kump er noe van....

de vestiging op steenoven 19 is wel failliet verklaard. blijkbaar zijn er meer vestigingen, of zijn ze op een ander adres doorgestart

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sonytech

Overleden

"Doorgestart".... Dan werkte daar de gasinstallatie nog wel!

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Vialle is volgens mij al minstens 2 keer failliet gegaan (2001, 2012), en elke keer weer omhoog gekrabbeld.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Shiptronic

Overleden

Vialle heeft in het verleden een aantal doorstarts gemaakt, maar zijn nog in leven.

De knipper sequentie voor het inleren is iets anders, dat moet een groen knipperende LED zijn.hier voor moet je de Blauw/witte draad (zit nu aan zwart (massa)) los nemen en aan +accu leggen.

Wat de ECU nu aan geeft is dat er een Error is waarscijnlijk corupt EEPROM.

Die kan je proberen te wissen door ECU wakker maken = contact aan, daarna contatc weer uit zetten. Nu met uitgeschakeld contatc de TIPtoets bedienen, Je moet dan een relais in de ECU horen schakelen.(ook moet de stappenmotor in de gasslang ressten dwz. hijmooet eerst helemaal open lopen en dan zijn geprogrameerde waarde opzoeken)

* probeeer de ECU NOOIT!! in de inleer procedure te zetten, voordat je zeker weet dat het systeem lambda 1 regeld, doe je dat wel loopt je ook een ricico dat hij uit zijn regeling loopt en je dit niet 1,2,3 meer goed krijgt!!!!

ECU weer op contatc zetten, bij de eerste start zal deze nu op LPG starten en niet op benzine.

Maar ik ben bang dat je pech hebt en de boel corrupt is. Ik kan voor je kijken wat ik hier nog heb liggen en wat evt. overeenkomt.

De ECU is te programeren, maar daar heb je de kabel software en dongel voor nodig, kabel ligt hiet nog wel ergens, software waarschijnlijk ook wel , maar de dongel niet meer, en die was bij Vialle 10jaar geleden al niet meer te bestellen. maak een duidelijke foto van de stikker die op de ECU zit waar een aantal kruizen op staan, daarmee kan ik nog nog verder helpen.

niet te veel kosten meer aan maken, er zijn tegewoordig beter manieren :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Allereerst, bedankt voor de snelle reacties!

Het rood/groen knipperen schijnt ook voor te komen bij het inleren als het toerental niet goed is. Echter lijkt het ook meer een algemene 'error' melding te zijn.

Morgenavond zal ik de 'truc' die Shiptronic noemt proberen.

Het uploaden van een foto van de sticker is op dit moment meer werk dan even typen wat erop staat:

"Vialle AMS Art: 90218"
"Fact: 09021075 4 x1001x0100x1000x" (1 vergeten inderdaad)
"Sn: 094146"

Ik ben wel reuze benieuwd wat die 'binaire code met don't-cares' inhoud.

Shiptronic

Overleden

De Vialle ECU heeft niets van doen met de stationaire regeling, en het Rood/Groen knipperen bij onjuist toerental komt pas bij stap 2 van het inleren, na contact af en opnieuw starten moet die weg zijn.

Ik ben bang dat dit een geval kapot gerepareerd is. De relais die uit de print branden komt voor, relais eruit solderen en nieuwe plaatsen, hersolderen is geen oplossing.Defecte Elco's bij deze ECU's nooit tegen gekomen, niet ergens een tin klodder die sluiting maakt?

Post anders een duidelijke foto van onderkant print.

4 Niet benoemd
x ----------
1 Deceleratie signaal dmv. injector signaal
0 Geen DFCO op LPG
0 Niet benoemd
1 Benzine start systeem
x -------------
0 Sationiar schakelaar schakelt ij optoeren van Hoog naar Laag
1 Vollast schakelaar (of potmeter)schakeld van Laag naar Hoog
0 niet benoemd
0 niet benoemd
x ----------
1 niet benoemd
0 niet benoemd
0 Systeem regeld op basis van een verwarmde Lambda sonde
0 Mengsel word stationair ook op Lambda = 1 geregeld
x ----------

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 23 april 2014 09:05:20 (31%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zojuist heb ik even getest wat je beschreven had:
1 - contact aan
2 - contact uit
3 - lpg knop indrukken (op dat moment hoor ik een relais in de LPG computer schakelen)
4 - contact aan en starten

Helaas geen resultaat, zodra bij stap 4 het contact aan gaat knippert de led ook gewoon meteen weer rood/groen. De stappenmotor hoor ik tijdens bovenstaande procedure niet. Echter zodra de motor gestart is en daarna uit wordt gezet, dan hoor ik de stappenmotor bewegen.

Overigens, in mijn geval zit de stappenmotor niet in de LPG slang maar op de luchtinlaat van de motor. Als ik het goed begrepen heb regelt deze een bypass luchtstroom buiten de standaard gasklep (die aan je gaspedaal zit) waarmee wel degelijk de stationair geregeld wordt. Maar misschien dat jij me daarin kunt verbeteren.

Ik zal kijken of ik een fotootje gemaakt krijg binnenkort.

Overigens misschien nog nuttig om te vermelden dat de computer al eerder in reparatie geweest is bij iemand. Diegene heeft twee diodes vervangen; 1 die in serie staat met een input welke verbonden is met de ontsteking (bobine) en een andere die antiparallel staat over de 12 volt voeding (beveiliging tegen reverse polariteit en eventuele negative spikes denk ik). Na deze reparatie heeft de auto het prima gedaan, alleen niet heel lang helaas.

Op de print zelf heb ik al een aantal dingen nagelopen:
- Processor draait (kristal oscilleert en hij reageert nog op de lpg knop zoals hierboven vermeld)
- 12V klopt
- 5V standby klopt
- 5V nummer 2 klopt ook (de 5V regelaar heeft 2 outputs)
- Voordat ik het probleem met de rood/groen knipperende led kreeg kon ik al traceren dat het relais dat de solenoids in de gasleiding moet aansturen niet schakelde, maar ook niet in geleiding word gebracht door de ULN2003A. Deze ULN2003A krijgt op zijn beurt ook geen aansturing voor dit kanaal vanuit de processor. Dit alles terwijl op dat moment de LPG schakelaar een groene led toonde bij een draaiende motor, deze liep dus gewoon op benzine. Andere relais schakelden wel bij het drukken op de LPG knop met lopende motor.

Misschien dat uit deze extra informatie een kenner als Shiptronic (of iemand anders uiteraard!) kan afleiden wat er aan de hand was aan het begin van heel dit verhaal.

Daarnaast, mocht dit bord niet meer te redden zijn, wat zijn de opties om de auto weer op gas aan de praat te krijgen? Ik kom op marktplaats bijvoorbeeld voor een paar tientjes een soortgelijk uitziende LPG computer tegen (afkomstig uit een volvo), is dat een kwestie van simpelweg uitwisselen of is dat geen optie?

Groet,
Bas

Shiptronic

Overleden

Bij contact aan , rood/groen knipperen = ECU omzeep/corupt

ECU doet niks met stationair regel motor, de stappen motor die je ziet regelt de gas toevoer. (zit normaal direkt op de verdamper, soms onderweg in de gasslang dmv een haakse aansluiting.)

Er is dus al meer gerotzooit met dat ding :(

ECU uit een ander willekeurige auto gaat niet zomaar werken, deze zijn per merk type bouwjaar geprogrameerd.

Morgen is hier grote opruiming en gaat een deel van het magazijn overhoop, ik zal kijken of ik nog een passend type heb liggen/tegekom.

je zegt dat hij op benzine ook niet goed meer loopt??

alle stekkers uit de ECU trekken:
verbind groen met groen/wit
verbind bruin met bruin/groen
verbind rose met rose/grijs

de auto zou nu weer normaal op benzine moeten lopen.

Helaas zit je niet om de hoek, maar je bent welkom opm een keer langs te rijden, ik benn in bezit van een signalite van Vialle om de boel door te meten, maar stuur dan even een PM.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik begrijp wat je bedoelt met de stappenmotor in de gas toevoer. Ik geloof dat dat een 'G2' systeem is. Echter gaat het in mijn geval volgens mij echt om een G3 systeem.

Mijn vader, van wie de auto is, vertelde mij net dat de auto ooit eens bij een LPG specialist is geweest om te laten ombouwen naar G3. Dit zou zijn gebeurt, echter kon het bijbehorende belasting-technische voordeel niet gehaald worden omdat de wagen van 1996 is(de grens voor deze regeling schijnt 1997 te zijn). Bij dit 'ombouwen' zou de LPG computer vervangen zijn, of dit daadwerkelijk gebeurd is weten we niet zeker aangezien dat achter gesloten deuren gebeurt.

Mocht je een exemplaar tegenkomen dat bij mij kan werken dan heb ik zeker interesse!

Het probleem is dat ik dus niet 100% zeker weet dat de computer het probleem is/was. Een LPG specialist hier in de buurt kan een nieuwe computer aanbieden voor ongeveer 250 euro. Dat is een vrij prijzige gok natuurlijk. Ik ben bang dat we na het vervangen mogelijk weer terug bij af zijn en de wagen nog niet op LPG loopt.

Shiptronic

Overleden

G2 / G3 is een papieren regel, en ja, de computer moest vervangen worden, anders kreeg je het papiertje niet ;) de werking is exact hetzelfde gebleven.

heb even vlug gekeken , heb er 3 gevonden, waarvan er 1 waarschijnlijk geschikt is.morgen kom ik er wel meer tegen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ok.

Hoe groot schat jij de kans in dat het met een andere LPG ECU wel gaat werken? En dan bedoel ik met name op basis van het probleem waar ik mee begonnen ben, dat er door het repareren mogelijk extra/andere problemen zijn opgetreden daarbuiten gelaten.

En daarnaast, voor mij minstens zo belangrijk, wat kost het mij om een 'geschikte' unit in handen te krijgen? ;)

Die combinatie van factoren bepaald, uiteraard, of het interessant is.

Overigens neem ik aan dat je bij het zoeken naar een passende unit dan kijkt naar de codering met de 1/0/x symbolen, of moet het echt een exact matchende artikel nr. zijn?

Om dit topic compleet te maken:

Dit probleem is inmiddels opgelost; de auto rijdt weer.

Het rood/groen knipperen van de LPG schakelaar bleek slecht nieuws te zijn en niet te repareren (corrupt geheugen).

De auto is bij een LPG-specialist geweest die er een andere, goede, LPG computer op aangesloten heeft. Ook hierop liep de auto nog niet. Na wat zoekwerk van de beste man kwam naar voren dat de solenoid klep op de verdamper niet open ging (liep te stroef). Toen dit probleem opgelost was liep de auto weer prima op LPG.

Opmerkelijk is wel dat de auto op benzine nog steeds niet goed stationair loopt. Dat is echter geen groot probleem omdat de auto toch alleen op LPG gereden wordt.

Op 5 mei 2014 18:30:00 schreef - Bas -:
Om dit topic compleet te maken:

Opmerkelijk is wel dat de auto op benzine nog steeds niet goed stationair loopt. Dat is echter geen groot probleem omdat de auto toch alleen op LPG gereden wordt.

dat heb ik wel eerder meegemaakt. heeft te maken met de ST (Short) en LT (Long) fuel-trim. twee correctiefactoren die de benzine inspuiting regelen.

in het buitenland is niet altijd LPG te krijgen en ben je veroordeelt tot een slecht rijdende benzineauto.

de truk is om de auto op benzine goed te laten lopen en daarna de LPG-computer weer in te leren.

succes Anne