Hoi allemaal,
Zoals de titel van dit topic al doet vermoeden heb ik een probleem met een LPG systeem van het type Vialle AMS. Dit systeem is in dit geval ingebouwd in een Citroen Xantia uit 1996.
Het probleem is als volgt. De auto heeft prima gereden op zowel LPG als benzine tot ongeveer een week geleden. Ik probeerde de auto te starten, wat prima lukte, echter viel deze meteen weer stil. Dit systeem start op benzine waarna het automatisch bijna direct (na enkele seconden) overspringt op LPG. Nu bleek dat hij wel liep op benzine maar totaal niet meer op LPG. Na wat uitvoeriger testen bleekkt dat de solenoid klep op zowel de tank als de verdamper niet aangestuurd werden.
Ik heb zelf geen ervaring met LPG systemen maar wel wat verstand van elektronica, dus het leek me de moeite waard om de LPG computer eens op te zoeken en te bekijken.
Hierbij viel het me op dat 1 van de relais een slechte soldeerverbinding had en ook de rest van de print er niet meer zo goed uit zag kwa soldeerverbindingen. Uiteindelijk dus hier en daar de twijfelachtige punten bijgewerkt. Echter gaf dit geen verandering.
Vervolgens de meeste voedingselcootjes maar eens vervangen aangezien het toch wel een oud beestje leek. Echter geen verandering. Sterker nog, na wat testen en meten met de computer aan de labvoeding bleek hij na het inbouwen weer ander gedrag te vertonen: de led van de LPG schakelaar knippert nu rood/groen constant als het contact aanstaat.
Na wat research op internet heb ik ontdekt dat dit systeem wel een zogenaamde 'inleer modus' kent waarbij ook het rood/groen knipperen kan voorkomen. Echter krijg ik het niet meer weg.
Op benzine loopt hij nu nog wel, maar niet goed meer. Met name met stationair draaien lijkt er een probleem te zijn (flink wisselend toerental en vaak stilvallen als het gas losgelaten wordt). Nu begreep ik dat de stationair regeling voor het lopen op benzine ook gedaan wordt door de stappenmotor van het LPG systeem wat dit zou kunnen verklaren. Echter heb ik de connector van de stappenmotor eens losgehaald bij wijze van test(ik zag dat de aansturing vrij eenvoudig was in de Vialle computer; geen diagnostiek hierop) en dit gaf geen verschil. Het wisselende stationair toerental bleef.
Ik hoop dat er hier iemand rondloopt die me mogelijk wat tips kan geven om me verder te helpen.
Wat info die mogelijk voor de kenner handig is:
Vialle AMS Type 90218
Groet,
Bas
[Bericht gewijzigd door - Bas - op maandag 21 april 2014 22:41:58 (14%)