JVC LT/32A80ZU HDMI poorten werken niet

Ik hen een prachtige JVC TV hier staan waarvan de eigenaar het inverter printje heeft vevangen, maar hierna werken beide HDMI poorten niet meer. Ik weet dat er een oog inzit (wordt normaal afgeschermd door kap) en zodra daar licht op valt is het gebeurd met HDMI. Hoe is dit te resetten?? Daarvoor heb je een speciale afstandsbediening voor nodig?? Bedankt voor enige hulp!!!

Als je geluk hebt vindt je in het service menu de optie 9 ( shipping mode )om te activeren, zo niet heb je een service AB nodig.

Dit is een TV met 3 items: Adjust, i2c stop en test. AB kan ik lenen, is het 0FF0 de code om het geheel te resetten of heb ik het mis??

bjokal

Golden Member

Yep, met OFFO moet de HDMI het weer gaan doen.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Ik vraag me och af waarom er een "oog" geplaatst wordt die bij openen van de kap de HDMI poorten ontoegankelijk maakt. Kan het niet zo zijn dat er een connector verkeerd is teruggeplaatst het toestel is immer open geweest en er is aan gesleuteld.

Allen bedankt voor de tip!! Nadat ik code had verzonden zei TV in het groen onderin: RETURN TO SHIPPING MODE:On, en ging uit. Nadat TV opnieuw aan zette vroeg deze weer om de taal,land (vreemd genoeg nog wel alle zenders er in. HDMI's werken weer OK!!! Dat oog is er ingezet om TV moeilijker te herstellen te maken denk ik....

maartenbakker

Golden Member

Vreemd geval en ben wat sceptisch over dat oog, dus wel benieuwd naar iemand die daar details van kent.

Mooi in elk geval dat het toestel weer bijna letterlijk als nieuw werkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bjokal

Golden Member

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij had het te maken met eisen van de entertainment industrie.
Die waren bang dat de beelddata illegaal gekopieerd kon worden.

Net zoiets als flash-rommetjes in satellietontvangers die met epoxyhars waren afgegoten.

Overigens heb ik deze "ogen" eigenlijk alleen bij een aantal JVC toestellen en een enkele Sony gezien.

Als ik er een tegen kwam ging er gelijk een stuk zwarte elektra tape overheen ;)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Dat is hetzelfde als de trap switch die Pioneer gebruikte bij sommige toestellen.
Naar mijn idee probeerde de fabrikant de beunhaas uit te sluiten zodat alleen de geautoriseerde bedrijven konden herstellen.

Sonytech

Overleden

Ik heb exact dit verhaal rond 2007/2008 eens gehoord in de pauze van een training van Loewe Opta: als je een JVC opengeschroefd had dan zou de HDMI niet meer werken.

Hoewel @bjokal zegt het ook bij een enkele Sony gezien te hebben, moet ik bekennen dat ik hier nooit iets van gemerkt heb. En ik mag wel zeggen dat ik alle consumentenmodellen FTV's die vóór eind 2009 op de markt gebracht zijn onder handen heb gehad. Ook van de professionele/industriële tak heb ik er nooit iets over vernomen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ik ken het oog of beter de ldr toch? belachelijk zonder meer maar het was idd zo dat hdmi het niet meer deed na openen.
Waarschijnlijk niet om het de technicus moeilijk te maken maar om zo mensen te betrappen die hun tv zelf hadden geopend. Om die reden zou ik het merk al nooit kopen

maartenbakker

Golden Member

Nouja als je het eenmaal weet is het een kwestie van afplakken voordat je er stroom opzet. Waar is dat oog te vinden?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

We willen natuurlijk foto's!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 april 2014 23:04:10 schreef maartenbakker:
Nouja als je het eenmaal weet is het een kwestie van afplakken voordat je er stroom opzet. Waar is dat oog te vinden?

Dat is type afhankelijk, meestal op het mainboard maar ook kwam het bij enkele type's voor op het I/O board.
Het is vrij eenvoudig te herkennen, zoek naar een zwart vierkantje van een +/- 13mmx13mm met een wit / doorzichtig dopje.
Zoals op deze foto rechts boven de tuner.
http://www.shopjimmy.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab3…

Ik ken het fenomeen alleen van JVC, maar meestal in service menu te resetten, bij dit toestel dus niet.... Inmiddels maar zelf zo'n afstandsbediening op de kop getikt.. 5 pond Ebay uk. geen geld??

maartenbakker

Golden Member

LT-32G80SU, FT-3 chassis, bouwjaar 2007. Iets ander toestel, waarschijnlijk hetzelfde chassis en precies hetzelfde probleem.

Nadat ik het toestel al zonder kap aangehad had (elcofout in het primaire voedingsdeel, diagnose door kap eraf en foehn erop), zag ik het boze oog zitten. Inderdaad op de kleinsignaalprint rechtsboven de antenneaansluiting, zodanig dat er een zwart kokertje in het achterpaneel overheen valt tijdens normaal gebruik. De gebruikte kleinsignaalprint lijkt sprekend op de getoonde van schopjimmy.

In het servicemenu slechts 3 opties, maar ook dan is er hoop.

Volgens servicemanual kan (moet) je desondanks gewoon 9 drukken voor een Factory Reset.

Dit gaat in de manual vergezeld van de volgende cryptische mededelingen (inclusief diverse spel- zet- of typfouten):

Section 2 Specific System Settings - 2.1 System Setteing
Be sure to perform the following operation at the end of the procedure.
(1) Press the [INFORMATION] key and [MUTING] key
simultaneously, then enter the SERVICE MODE(Fig.2-1).
(2) When the Main Menu is displayed, press [9].
(3) The screen shown in Fig.2-2 is displayed, and the SYSTEM SETTING starts.
NOTE:
When the SYSTEM SETTING is performed, all settings are
reset to the factory setting. Perform the setting again.

en

Section 3 Disassembly - 3.1 Cution at disassembly
Be sure to perform the SYSTEM SETTEING, at the end of the procedure.

Na deze operatie stond het toestel inderdaad in shipping mode. Na taalkeuze en landkeuze leken de zenders er nog wel in te zitten. Helaas op lokatie geen signaalbron om te testen, maar de kans lijkt me levensgroot dat het dus zonder service-remote kan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Doorgaans is shipping mode voldoende om de hdmi poorten weer werkende te krijgen