Welke transformator moet ik hebben?

En de ringkerntrafo is die uit de tweede link? Sorry, ik ken al die types niet zo goed.

Op verzoek heb ik die van 6.95 besteld. We vonden het beide een beetje vreemd dat het prijsverschil zo groot was, maar hij hoopt dat hij zijn apparaat zo op een goedkope(re) manier kan repareren.

Shiptronic

Overleden

Op 23 april 2014 00:26:22 schreef Thevel:

Persoonlijk zal ik kiezen voor de ringkerntrafo, deze is makkelijk te monteren en heeft ruim voldoende vermogen.

In die gemakkelijke montage schuilt ook een gevaar, zeker als hem je goed vastzet met een beugel oveer de travo ;)(korstsluit winding)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Daar heb ik aan gedacht. Ik heb een kunstof beugel die (als onze metingen kloppen) precies over de trafo heen past en ook nog vastgezet kan worden in een paar van de gaatjes.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe die beugel over de trafo heen ligt.

Een smal strookje van ongeveer 1 cm breed. Volgens de gegevens zou die tussen de pinnen door passen en zo over de trafo heen kunnen om hem op z'n plek te houden.

Hoe zit de rest van die apparaten in elkaar? Als er 2 van de 4 stuk zijn, zou je de transformators natuurlijk kunnen vervangen, maar je zou ook proberen vast te stellen waarom ze stuk gaan, en of je dat kunt voorkomen.

Daarbij zou ik toch 2 extra transformators bestellen; het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de 2 exemplaren die nu nog werken vroeg of laat ook de geest geven. Bedenk dat Baco typisch een winkel is met producten "zolang de voorraad strekt"; als je volgend jaar nog een paar van die transformators nodig hebt, bestaat de kans dat de daar niet meer leverbaar zijn.

Het lijkt me belangrijk om de buurman te vertellen dat deze apparaten NIET achter een dimmerpack aangesloten mogen worden, tenzij zo'n dimmerpack specifiek ontworpen is om dergelijke belastingen (en dat zijn de meeste dus niet).

Het zou ook kunnen dat de transformators stuk gaan als ze vaak en kortstondig ingeschakeld worden; in dat geval zou ik verwachten dat de primaire wikkeling stuk is, en niet de secundaire.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De andere 2 apparaten doen het op dit moment nog wel. Ik heb hem dit topic laten lezen (en dan vooral het stuk waarin geadviseerd wordt om een ietwat zwaardere trafo te pakken), en hij is er nu van op de hoogte. Hij wil het eerst met de 2 nieuwe trafo's proberen. Als dat echt een succes blijkt te zijn, denk ik wel dat hij die andere 2 laat vervangen. Dat is zijn pakkie-an.

Deze apparaten zitten niet op een dimpack. Ze zitten aangesloten op een normale 220 stekker (met aarde) en daartussen zit een druk-schakelaar (zoiets als voor een deurbel, maar dan voor 220).
Als ze gebruikt worden krijgen alle apparaten (die aangesloten zitten) stroom en klappen ze allemaal tegelijk.

Ze krijgen wel heel kort stroom. Zodra de confetti klapt laat hij de knop los en zo wordt het circuit weer verbroken. Ik gok (zover ik er ooit mee gewerkt heb) dat die knop niet veel langer dan 2 tot 3 seconden ingedrukt wordt.
Volgens hem is dit zoals de verkoper het geadviseerd heeft.

Als ik het goed begrijp, is het min of meer een elektrische ontsteking voor confetti "patronen" waar waarschijnlijk een kleine pyrotechnische lading in zit, klopt dat?

Op zich is kort inschakelen geen probleem, het gaat vooral om de frequentie van het inschakelen; als je dat elke paar seconde doet, zou het mis kunnen gaan, maar dat lijkt me met zo'n systeem niet waarschijnlijk, aangezien je toch tussentijds een nieuw patroon moet laden, of niet?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb er een keer eentje uit elkaar gehaald, en dit is hoe het volgens mij werkt:

Onderin zit een gaspatroon onder hoge druk.
Daarbovenop zit een klein metalen plaatje.
Dat plaatje wordt door een dun stukje plastic op z'n plek gehouden. Om dat stukje plastic zit een metalen spiraaltje. Zodra er stroom op komt te staan gaat het spiraaltje gloeien en smeltje het plastic stukje. Wanneer deze smelt is hij niet sterk genoeg meer om het metalen plaatje op z'n plek te houden waardoor het metalen plaatje openschiet waardoor de lucht door het gat naar buiten kan. Omdat het zo onder druk is, blaast de lucht door de pijp (waarbij het de losse confetti enzo meeneemt).

Nadat de confetti weggeblazen is haal je de buis eruit en vervang je deze met een volle/ongebruikte buis. Je plugt deze nieuwe buis dan weer in en je kunt weer knallen.

Hij maakt dus eigenlijk heel eventjes 'kortsluiting'. Maar ik heb niet gemeten of dat spiraaltje ook een bepaalde weerstand heeft.

Een test met een zwakkere 12volt adapter heeft bewezen dat het veel langer duurt voor hij knalt als er niet genoeg vermogen beschikbaar is.

Het lijkt heel veel op dit systeem:
http://www.bax-shop.nl/confetti-machine/showtec-fx-shot-confettishoote…
Maar dan een andere vorm.

Deze patronen gaan erin:
http://www.rjshop.nl/showtec-electric-confetti-multicolour-metallic

Henry S.

Moderator

Meet eens de stroom door het gloeispiraaltje, misschien wordt de trafo elke keer bruut overbelast.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat is geen overbelasting maar gewoon de trafo misbruiken als stroom begrenzing.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
flash2b

Special Member

De block trafo van Baco (de blauwe) geeft een ingebouwde zekering. Gaat die door, dan is het einde oefening voor die trafo ook, omdat hij is ingegoten.

Waarschijnlijk heeft die originele trafo ook een ingebouwde zekering. Meestal als je aan de secundaire kant het plakband verwijderd, zie je hem zitten. Het is vaak een wit rechthoekig geval. Als dat zo is zou je die zekering kunnen verwijderen en dan kan je de trafo weer gebruiken.

Shiptronic

Overleden

Een flinke elco na de bruggelijkrichter doet ook wonderen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Tja... ik had al zo'n vermoeden dat het niet echt een goed ontwerp was ;). Maar die andere 2 werken toch al bijna een jaar, en deze 2 zijn een paar maanden ouder. Dus op zich hebben ze het nog redelijk goed vol kunnen houden. Ik denk dat ze toch wel wekelijks (1x) gebruikt worden.

Op 23 april 2014 20:51:05 schreef Shiptronic:
Een flinke elco na de bruggelijkrichter doet ook wonderen.

Kun je hier iets meer over vertellen? Misschien dat dit een goede optie is om de levensduur wat te verlengen.

[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op woensdag 23 april 2014 21:16:55 (33%)

Een grote elco kan het ook juist weer erger maken. Zo als ik het nu begrijp word het apparaat via 230V direct geschakeld en moet het gelijk vol aan de vol voor een ontsteker module aan te sturen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op zich kunnen transformators redelijk goed tegen kortstondige mishandeling, maar blijkbaar gaan ze hier toch stuk, of zit er een zekering in die aangesproken wordt.

Een elco na de gelijkrichter lijkt me geen heel goed plan; om een piek van een paar seconden te kunnen opvangen, moet het wel een hele grote elco zijn, en in de huidige opstelling krijgt de transformator pas een spanning aan de primaire kant als er secundair een stroom nodig is. Als je dat zou willen veranderen, zou je de transformator al eerder voeding moeten geven, via een NTC of zo die enorme condensators voorladen (anders gaat de transformator er alsnog aan), en via een relais of MOSFET de belasting schakelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Op 23 april 2014 20:40:26 schreef benleentje:
Dat is geen overbelasting maar gewoon de trafo misbruiken als stroom begrenzing.

Daarom gebruik ik 'bruut' ;)

Op 23 april 2014 21:20:28 schreef benleentje:
Een grote elco kan het ook juist weer erger maken. Zo als ik het nu begrijp word het apparaat via 230V direct geschakeld en moet het gelijk vol aan de vol voor een ontsteker module aan te sturen.

En met een elco mag de gloeispiraal minder stroom trekken bij een zelfde transformatorbelasting.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shiptronic

Overleden

Oeps; even over het hoofd gezien dat er primair geschakeld word , dan maakt een C het idd. alleen maar erger.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dus geen elco ervoor? ;)

We zullen zien hoe lang die blauwe trafo's meegaan. Ze hebben al iets meer vermogen dan de oude, dus misschien werkt dat in het voordeel van de levensduur (??).

Thevel

Golden Member

Op 22 april 2014 22:09:42 schreef Henry S.:
Hetzelfde geldt ook voor de gebruikte gelijkrichter, je 'zwart blokje'.

Dus ja, even testen met een andere trafo is ook niet onverstandig.

Heb je die al doorgemeten?
Als daar sluiting in zit kun je trafo ook defect gaan.

Shiptronic

Overleden

Waarom hebben ze daar niet op bespaard? een draadje gaat op AC toch ook wel gloeien, en het scheelt je 2x een PN overgang.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Thevel, dat zal ik later vandaag eens doen. Ik meen me te herrineren dat ik dat al gedaan had, maar ik kan me niet herrineren wat de conclusie was.

@Shiptronic, ik heb ooit gehoord dat wisselstroom 'gevaarlijker' is dan gelijkstroom. Ook wanneer het gaat om 12v. Misschien is dat de reden?

Henry S.

Moderator

Gelijkstroom/spanning is gevaarlijker. Maar het gaat hier om een lage spanning en relatief weinig stroom.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.