[NL] aansluiten siemens kookplaat

In verband met een nieuwe keuken is ook een nieuwe kookplaat aangesloten. Ik ben niet helemaal thuis in de elektronica...maar heb de vervelende neiging dingen te willen snappen. Ik heb begrepen dat de aansluitwaarde 7,2 kW is van de kookplaat en dat een 2-fase aansluiting nodig is. In tegenstelling tot apparatuur vroeger is geen krachtstroom (3-fase) nodig. In mijn huis komt 1 kabel binnen die met 1 hoofdzekering is afgezekerd, volgens energie-leverancier 35 ampere.
De electricien heeft meen ik 2 blauwe, 2 bruine en 1 aarde draad naar de keuken getrokken en daar een perilex aansluiting gemaakt.
In de meterkast zitten 2 groepen, die met 1 schakelaar aan of uit worden geschakeld. Alhoewel er dus 2 fase draden zijn gebruikt, is er maar 1 fase die het huis binnenkomt gezekerd met 35 ampere. Is dit zo goed aangesloten? Of had de meterkast omgebouwd moeten worden naar 3 frasen, waarvan er 2 aangesloten worden voor de kookplaat. De electricien zegt dat hij denkt dat de kookplaat waarchijnlijk geen 7,2 Kw gebruikt en dat je niet alles tegelijk aanzet en dat deze aansluitmethode (1 fase met 35 ampere gezekerd...let wel..2 fase draded) wel goed is.

Ik twijfel hieraan...maar wordt niet gehinderd door teveel ervaring of kennis hierin. De electricien zou het moeten weten...?? Maar ik heb z'on onderbuikgevoel dat het niet klopt. Heeft iemand een idee?

EricP

mét CE

Het wordt zo wel vaker gedaan. 'Kookgroep' heet dat. Natte-vinger zegt dat je als je alles aan zet (en die 7.2kW klopt, last is Ohms) er een dikke 30A gaat lopen. Als je verder niet teveel doet in huis, gaat een 35A zekering dat wel uithouden. Mede omdat het niet waarschijnlijk is dat je alles tegelijk 'vol' aan zet.

De electricien zou het moeten weten...

Heb nou niet het idee dat een ingehuurde 'professional' ook nog maar iets weet. Doorgaans aap die een kunstje nadoet en daar veel geld voor vraagt. Uitzondering daargelaten. En dat heeft niet alleen betrekking op de elektricien.

Mijn kookplaat is niet 7.2, maar iets van 6.5kW. Toch zit ik dan al dicht in de buurt van die 35A van mijn aansluiting. Laten we even rekenen in kilowatts. Die 35A is dus 35*230=8kW.

Dan heb ik nog een 2kW oven, een 2kW vaatwasmachine, en nog een wasmachine van ook zoiets. Daarnaast een buitengewone hoeveelheid computers etcetc. Kortom, ik ga ver over de waarde van m'n hoofdzekering heen, maar het gaat tot nu toe gewoon altijd goed. Het is gebruikelijk dat je met alles tegelijk aan over de waarde van de hoofdzekering heengaat. Ze noemen dat "werkfactor" of zo.

Naast dat je dus zelden alles tegelijk aan hebt, is het ook nog zo dat die 35A zekering het bij 50A nog wel een behoorlijk tijdje uithoudt. En dingen als afwasmachine en oven trekken alleen het volledige vermogen als ze verwarmen. En dat doen ze niet de hele tijd.

Kortom: het is goed aangesloten, dat wordt altijd zo gedaan. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het hoeft niet goed aangesloten te zijn.. als de stekker van het fornuis verkeerd bedraad is loopt al het vermogen van het fornuis over 1 van de 2 nuldraden. dat werkt jaren goed maar een keer werkt het ding niet meer, omdat de nulpen is uitgefikt door jarenlang een last van 25+ A terwijl de stekker en wcd voor 16amp zijn gemaakt. de installatie is dan wel goed aangelegd, maar de bedrading van het fornuis zelf is niet nagezien met aansluiten. komt vaker voor..

je zou ook zeggen dat de automaat in de meterkast eruit gaat, maar de nul wordt alleen geschakeld, bij een 1p+n automaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer